Gå til innhold

Mann drept av politiet på Bislett


Kazuo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hotel Papa skrev (1 minutt siden):

Søk opp police activity på YouTube. Så ser du hvor lite effektiv det er i de tilfellene her 😅

Ja, gitt at han fortsatt reiste seg etter to påkjørsler, er det ikke sikkert en taser hadde hatt stor effekt. Han var sannsynligvis ruset og med særdeles høy smerteterskel. 

Da ville politiet fort kunne satt seg selv i fare ved et mislykket forsøke på å avfyre en taser.

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (36 minutter siden):

Kjenner jeg får vondt av han ble som ble drept av politiet. Husker @Budeia og jeg diskuterte en lignende sak for noen år siden, da tok jeg politiet i forsvar. Men det gjør jeg ikke lenger. Politiet går jo skikkelig inn for å drepe personen. Stakkars mann. Ikke fikk han forsvarlig helsehjelp, burde aldri vært på perm(!) og jeg tenker at politiet ikke helt får til å håndtere slike saker på en god måte. Virker som de tar veldig lett på å ta et menneskeliv, og mistenker at de tror at de er berettiget til det, bare fordi de er politi. Reagerer ganske kraftig på politiets oppførsel med helsevesenet også, de setter mye helsepersonell i fare slik de holder på. 

Her mener jeg du bommer. For det første prøver de hvert fall ved ett tilfelle å bruke mer lempelige midler, ref. forrige innlegget mitt. Dette lykkes de dog ikke med, og det ender opp i en situasjon der fyren først virker til å true tilfeldige forbipasserende, og deretter går han til direkte angrep på politiet. Begge deler hjemler i høyeste grad bruk av dødelig makt i nødverge. Et knivstikk er like farlig som et skudd. Med en person på veg mot en tredjeperson eller deg selv med en kniv som du oppfatter at hen er i ferd med å skulle bruke, så skyter du til personen stopper, og du skyter på en måte som i første rekke sikrer deg selv eller tredjepersonen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Jovia skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner hva du formidler, men jeg tror nok ikke at politiet tar lett på å skyte noen. Jeg ser på div kommentarfelt at folk gir tomler opp og andre upassende emoijer. Jeg tror ikke at de har tanke for hvordan politiet har det når de tar sånne beslutninger, og i ettertid. Dette er ikke noe politiet gjør med glede! De gjør det fordi det dessverre er helt nødvendig.

Du vet at når han blir kjørt på og reiser seg fort opp, så er denne mannen helt ute av kontroll og så og si ustoppelig. Han kunne fort ha skadet og drept noen. Det er forferdelig tragisk at han ble drept, for vi må ikke tenke at han er slik til enhver tid. Han har sine gode sider og er nok mer menneskelig til vanlig. Han har sikkert også venner og familie som tar dette ekstremt hardt. Men alt dette vet også politiet, og det er tøff beslutning å skyte. De trenger ikke tomler opp og smileemoijer. De trenger at vi respekterer og aksepterer at de må gjøre jobben sin uansett hvor tøft det kan være. 

Samtidig så må de som har makt i samfunnet tåle at vi ser nøye på deres handlinger og sørger for at vi ikke ender opp som i, for eksempel, USA. Jeg synes ikke trenden går i riktig retning og det er lov til å være kritisk. Man burde i utgangspunktet være kritisk når noen blir drept, det er ikke noe man burde ta lett på. Jeg er helt enig i at det sikkert er ganske vanskelig å ta et liv, det er sikkert vanskelig å leve med tvilen og lure på om du kunne gjort noe annet i den situasjonen.

Dessverre må de som har løyve til å ta liv leve med dette og hvis de ikke vil det så får de la være å bli politi. 

Politiet er uansett bare en side av denne saken. Jeg synes det er ganske spesielt at så mange her inne ikke har noen problemer med at en person ble skutt og drept, at så mange er helt ukritiske og ikke gjør seg andre tanker enn "bra at de tok livet av en sjuk jævel". Det er ikke akkurat et menneskesyn som jeg kan stille meg bak og ikke et samfunn jeg vil leve i.

 

torbjornen skrev (2 timer siden):

Einig i mykje av dette. Men i dette tilfellet var han i ferd med å gå til angrep på andre personar. Politiet måtte handle raskt, og det spørst om det var så mange alternativ.

Ja jeg håper det var rett avgjørelse og ja jeg skjønner at det er vanskelig.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (4 minutter siden):

Her mener jeg du bommer. For det første prøver de hvert fall ved ett tilfelle å bruke mer lempelige midler, ref. forrige innlegget mitt. Dette lykkes de dog ikke med, og det ender opp i en situasjon der fyren først virker til å true tilfeldige forbipasserende, og deretter går han til direkte angrep på politiet. Begge deler hjemler i høyeste grad bruk av dødelig makt i nødverge. Et knivstikk er like farlig som et skudd. Med en person på veg mot en tredjeperson eller deg selv med en kniv som du oppfatter at hen er i ferd med å skulle bruke, så skyter du til personen stopper, og du skyter på en måte som i første rekke sikrer deg selv eller tredjepersonen.

Ut ifra det jeg så, så var det voldsomt mye skyting og en voldsom måte å kjøre ned noen, det er derfor jeg reagerer. Greit nok å handle i nødverge, men man skal fortsatt prøve å unngå skade folk mer enn nødvendig. Politiet trenger at det blir stilt spørsmålstegn til hvordan de håndterer slike saker.

Kjæresten opplevde på jobb i psykiatrien at en utagerende pasient kastet seg mot han med kniv. Vekterne klarte å legge ned mannen som angrep kjæresten min i bakken uten å skade ham. Skjønner bare ikke hvordan man går så ekstremt hardt til verks, det er liksom ingen mellomting. 😅 Jeg har ikke sett noe til at de har gått mer mildere til verks for de deretter kjørte på han for å gå inn for å drepe ham. Derfor reagerer jeg. 

Lenke til kommentar
Flin skrev (5 minutter siden):

Samtidig så må de som har makt i samfunnet tåle at vi ser nøye på deres handlinger og sørger for at vi ikke ender opp som i, for eksempel, USA. Jeg synes ikke trenden går i riktig retning og det er lov til å være kritisk. 

Du tror ikke denne trenden kan ha noe med at samfunnet og trusselbildet har endret seg, og derfor oppstår slike hendelser, og som en konsekvens så må politiet bevæpne seg? Absolutt lov å være kritisk, og jeg håper Norge aldri kommer til et punkt hvor vi er i nærheten av USA. Når det gjelder episoden i dag, så ser jeg ikke så mange andre mulige løsninger. De kunne kanskje ha låst dørene og ventet på forsterkninger, og forsøkt å kjøre på han på nytt? Men de må jo samtidig ta hensyn til sikkerheten til publikum rundt, og gud vet hva denne personen kunne ha funnet på. 

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (52 minutter siden):

Politiet går jo skikkelig inn for å drepe personen. Stakkars mann. Ikke fikk han forsvarlig helsehjelp, burde aldri vært på perm(!) og jeg tenker at politiet ikke helt får til å håndtere slike saker på en god måte.

De påkjørslene de gjorde med politibilen, kan man stille spørsmål ved. Det virket ikke som den beste måten å gjøre det på nei.
På det tidspunktet kunne muligens den ene av dem gått ut av bilen, rettet pistol mot han og beordet han til å slippe kniven og legge seg ned. Hvis ikke kunne han kanskje skutt han i beina der.
Men nå kan det ha stridet mot forsvarlig framgangsmåte for politifolka i den spesifikke situasjon og/eller at de ikke anså det forsvarlig. Og at det viktige i øyeblikket var å forhindre at vedkommende skulle skade andre. De måtte handle raskt også.
Skuddene som ble avfyrt, var ganske tydelig gjort i nødverge. De gikk an å se, og det har politiet bekreftet.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (4 minutter siden):

De påkjørslene de gjorde med politibilen, kan man stille spørsmål ved. Det virket ikke som den beste måten å gjøre det på nei.
På det tidspunktet kunne muligens den ene av dem gått ut av bilen, rettet pistol mot han og beordet han til å slippe kniven og legge seg ned. Hvis ikke kunne han kanskje skutt han i beina der.
Men nå kan det ha stridet mot forsvarlig framgangsmåte for politifolka i den spesifikke situasjon og/eller at de ikke anså det forsvarlig. Og at det viktige i øyeblikket var å forhindre at vedkommende skulle skade andre. De måtte handle raskt også.
Skuddene som ble avfyrt, var ganske tydelig gjort i nødverge. De gikk an å se, og det har politiet bekreftet.

Tenker at det beste de kan gjøre nå, er å lære av dette, og så tror jeg de må trene litt mer på hvordan de skal håndtere slike situasjoner. Som jeg absolutt har forståelse for er vanskelige, men det er også viktig å tenke på at et liv ikke er mindre verdt fordi man sliter med rus og tung psykiatri (det var ikke rettet mot deg og ditt innlegg altså, men politiet). Jeg har ikke sett alle videoene, mulig der er noe jeg har gått glipp av. Jeg har sett den hvor han blir påkjørt på en ganske brutal måte, og jeg har sett den hvor man hører alle skuddene. Det virker veldig overkill (pun not intended). Holdt det ikke med å skyte en, maks to ganger? Ikke fem liksom eller hva det var? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, anon_83104 said:

Flott at vi har beskyttelse av politi. Men man må ikke glemme at de faktisk feilet med å uskadeliggjøre mannen. 

Å skyte for å drepe er omtrent det eneste alternativet for å uskadeliggjøre en som løper rundt og angriper folk med kniv. Helst i hodet for å stanse kroppsfunksjoner umiddelbart, men hodet er et lite mål som blir for risikabelt å satse på å treffe. Derfor er overkropp/bryst det beste målet.

Å skadeskyte er urealistisk siden benene er små mål (10-15 cm) pluss at personen beveger på seg (bommer man så kan kulene treffe andre i bakgrunnen). En som er ruset kan fortsette å fungere selv om han blir skutt.

Elektrosjokkvåpen/taser er en mulighet hvis man får tid og anledning (en angriper kan tilbakelegge flere meter på veldig kort tid), men da må man ha væpnet backup av en annen rett ved siden av seg. Begge probene må feste seg i huden OG de må ha minst 10 cm avstand for å fungere. Dette ble jo faktisk gjort med den samme mannen i 2019.

Lenke til kommentar
1 hour ago, GiaMahan said:

Kjenner jeg får vondt av han ble som ble drept av politiet. Husker @Budeia og jeg diskuterte en lignende sak for noen år siden, da tok jeg politiet i forsvar. Men det gjør jeg ikke lenger. Politiet går jo skikkelig inn for å drepe personen. Stakkars mann. Ikke fikk han forsvarlig helsehjelp, burde aldri vært på perm(!) og jeg tenker at politiet ikke helt får til å håndtere slike saker på en god måte. Virker som de tar veldig lett på å ta et menneskeliv, og mistenker at de tror at de er berettiget til det, bare fordi de er politi. Reagerer ganske kraftig på politiets oppførsel med helsevesenet også, de setter mye helsepersonell i fare slik de holder på. 

Tenk om de hadde greid å kjøre ham inn i veggen så gørra hadde tyti ut og blodet hadde spruta. Nei, jeg kan ikke engang huske å ha sett amerikansk politi prøve seg på noe sånt. Oslo har blitt en forferdelig by.

Endret av Kroat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet dessverre hvem denne mannen var gjennom jobb og har flere felles venner på Facebook. Han var iblant statist i filmbransjen, men det er en del år siden. Tror han gikk på kunstskole nylig.

Kjente han ikke selv, men vet at han var veldig syk, hadde rus- og sterke alkoholproblemer. Han likte kanskje å «flashe» ting, typisk dyre klokker, ringer, biler og sånt ut fra bildene han la ut før. Han har norsk etternavn og var ikke religiøs ut fra hva jeg vet i hvert fall, om han var det så kan han ikke ha hatt mye kunnskap om det eller vært noe engasjert utad.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, GiaMahan said:

Jeg har sett den hvor han blir påkjørt på en ganske brutal måte, og jeg har sett den hvor man hører alle skuddene. Det virker veldig overkill (pun not intended). Holdt det ikke med å skyte en, maks to ganger? Ikke fem liksom eller hva det var? 

Det finnes ikke noe snill og human måte å sette en dødelig trussel ut av spill i kampens hete. I dette tilfellet angrep han jo en politimann gjennom bildøra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (16 minutter siden):

Ut ifra det jeg så, så var det voldsomt mye skyting og en voldsom måte å kjøre ned noen, det er derfor jeg reagerer. Greit nok å handle i nødverge, men man skal fortsatt prøve å unngå skade folk mer enn nødvendig. Politiet trenger at det blir stilt spørsmålstegn til hvordan de håndterer slike saker.

Kjæresten opplevde på jobb i psykiatrien at en utagerende pasient kastet seg mot han med kniv. Vekterne klarte å legge ned mannen som angrep kjæresten min i bakken uten å skade ham. Skjønner bare ikke hvordan man går så ekstremt hardt til verks, det er liksom ingen mellomting. 😅 Jeg har ikke sett noe til at de har gått mer mildere til verks for de deretter kjørte på han for å gå inn for å drepe ham. Derfor reagerer jeg. 

Skuddene går i det personen har tatt seg inn gjennom passasjerdøren på politibilen og angriper politibetjenten som sitter der. I en slik situasjon skyter du til angrepet stopper, for alternativet er at du sannsynligvis selv vil bli drept. Om det tar 2 skudd, 6 skudd eller hele magasinet, spiller ingen rolle. Det kan se voldsomt ut ja, men det er faktisk en kamp for livet du ser politibetjenten kjemper der. Det er særs ubehagelig å se på, og det er selvsagt trist hele greia, men etter min mening ikke fordi politiet her gjør noe som fremstår som klanderverdig.

Mellomtingene er der - det er det de forsøker først. De kjører først på han en gang, tydelig med en hensikt om å forsøke å avvæpne han, samtidig som de prøver å gjøre det på en slik måte at de reduserer risikoen for at han skal bli alvorlig skadet, og uten å sette seg selv i unødig fare. Så prøver de det samme en gang til, men da hopper han unna (og deretter ser det ut til at de prøver pepper).

Så oppstår situasjonen der han går vekk fra de nedover fortauet, og hvor det ender med at de forsøker å kjøre han ned mot en husvegg. Hva som utløser den situasjonen, er ikke så lett å se ut fra de klippene man finner, men vitnebeskrivelser indikerer at han var truende mot andre. Situasjonen er altså at en væpnet person som allerede har truet noen tidligere, inkl. politiet, som ikke avslutter angrepet når politiet forsøker å stoppe han, tar seg nedover en gate hvor det etter alle solemerker befant seg andre mennesker. Alt jeg har sett, tilsier at man der fikk en situasjon som hjemlet bruk av dødelig makt pga. trusselen mot tredjeperson. Så ender denne med at politibetjenten selv havner i en situasjon hvor han må forsvare seg selv.

Og ja, man kan sikkert finne mange situasjoner hvor det har gått bra at personer med kniv har blitt stoppet på andre måter. Men det er mange eksempler på at folk med kniv har drept også. Jeg synes ikke politiet eller forbipasserende fortjener at dette skal avgjøres av flaks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Leon83 said:

Å skadeskyte er urealistisk siden benene er små mål (10-15 cm) pluss at personen beveger på seg (bommer man så kan kulene treffe andre i bakgrunnen). En som er ruset kan fortsette å fungere selv om han blir skutt.

Pluss det faktum at hovedpulsåren går gjennom beina, og hvis den blir truffet blør personen ut iløpet av et par minutter. Ergo er det bare idiotisk å skyte i beina. 
Peripheral Vascular Disease | Texas Heart Institute

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (5 minutter siden):

Skuddene går i det personen har tatt seg inn gjennom passasjerdøren på politibilen og angriper politibetjenten som sitter der. I en slik situasjon skyter du til angrepet stopper, for alternativet er at du sannsynligvis selv vil bli drept. Om det tar 2 skudd, 6 skudd eller hele magasinet, spiller ingen rolle. Det kan se voldsomt ut ja, men det er faktisk en kamp for livet du ser politibetjenten kjemper der. Det er særs ubehagelig å se på, og det er selvsagt trist hele greia, men etter min mening ikke fordi politiet her gjør noe som fremstår som klanderverdig.

Mellomtingene er der - det er det de forsøker først. De kjører først på han en gang, tydelig med en hensikt om å forsøke å avvæpne han, samtidig som de prøver å gjøre det på en slik måte at de reduserer risikoen for at han skal bli alvorlig skadet, og uten å sette seg selv i unødig fare. Så prøver de det samme en gang til, men da hopper han unna (og deretter ser det ut til at de prøver pepper).

Så oppstår situasjonen der han går vekk fra de nedover fortauet, og hvor det ender med at de forsøker å kjøre han ned mot en husvegg. Hva som utløser den situasjonen, er ikke så lett å se ut fra de klippene man finner, men vitnebeskrivelser indikerer at han var truende mot andre. Situasjonen er altså at en væpnet person som allerede har truet noen tidligere, inkl. politiet, som ikke avslutter angrepet når politiet forsøker å stoppe han, tar seg nedover en gate hvor det etter alle solemerker befant seg andre mennesker. Alt jeg har sett, tilsier at man der fikk en situasjon som hjemlet bruk av dødelig makt pga. trusselen mot tredjeperson. Så ender denne med at politibetjenten selv havner i en situasjon hvor han må forsvare seg selv.

Og ja, man kan sikkert finne mange situasjoner hvor det har gått bra at personer med kniv har blitt stoppet på andre måter. Men det er mange eksempler på at folk med kniv har drept også. Jeg synes ikke politiet eller forbipasserende fortjener at dette skal avgjøres av flaks.

Kan se den, men jeg hadde personlig ikke hatt det godt med meg selv om det var jeg som avfyrte disse skuddene mot en mann som ikke fikk den hjelpen han burde hatt😅. At de forsøkte å avverge dette har jeg ikke sett noen video av, evt så har jeg oversett dette (not on purpose, bare orker ikke å se videoen mer en én gang, fikk så vondt ham)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...