Gå til innhold

Mann drept av politiet på Bislett


Kazuo

Anbefalte innlegg

Vi burde forlengst ha skrotet den udugelige idèen om at politiet skal ha våpen innelåst i bil. Det gir rett og slett ingen mening. Politibetjent uttaler seg fornuftig om saken: 

Quote

– Jeg har hatt en sterk mistanke om at de var ubevæpnet ved første kontakt. Jeg har som tjenestemann selv vært borte i samme situasjon, der man blir nødt til å bruke bilen som et verktøy, sier Brenna og fortsetter:
– Jeg tror at oppdraget kunne ha vært løst på en annen måte hvis de hadde vært bevæpnet i initialfasen. Slik det fremgår måtte de bruke bilen som våpen, i stedet for å bruke våpen til å dominere situasjonen.

Han sier videre at det etter hans syn er overmodent for at politiet skal få generell bevæpning.

– Det handler om trygghet og at oppdrag skal løses på en best mulig måte. Responstiden til politiet må være minimal. Man har ikke tid til å grave i en boks når det står om sekunder, sier han.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...altså...

Han ble skutt fordi politiet ikke hadde lett nok tilgang på skytevåpen..?

Bilen har sannsynligvis revers.

...skytevåpen dominerer situasjoner med rasjonelle gjerningspersoner med vilje til å leve.

Men eskalerer også situasjoner hvor kriminelle føler seg truet på livet av politiet, hvor det i utgangspunktet finnes en fredelig løsning.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

(VG) Raymond Johansen (Ap) vil ha debatt om hvor høy risiko vi skal leve med – og om terskelen for tvang nå bør senkes i psykiatrien.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QXRKA/krever-debatt-etter-bislett-dramaet-vi-er-noedt-til-aa-bli-forskaanet

dette er egentlig bomskudd til hva det handler om.

Altså, det er ingen ting som tyder på at Bislet-mannen har motsatt seg behandling. Tvertimot, så har han høylytt ønsket å få hjelp flere ganger. Det at han var dømt til "Tvunget psykisk helsevern" betyr ikke at han har motsatt seg, men er en formulering som brukes siden det er i stedet for fengsel.

Det er heller selve behandlingsregimet som burde ettergås i sømmene. Foregår det noe egentlig terapi, eller er det bare oppbevaring og piller/sprøyter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (På 9.11.2021 den 23.15):

Synes det bør stilles spørsmålstegn til politiets opptreden, da vi har sett flere eksempler tidligere på at oppførselen deres ikke har vært bra og det er det jeg har i bakhodet når jeg kommenterte det jeg gjorde opprinnelig, men jeg tror ikke skal ramse opp eksempler her, for det blir off topic iht til denne tråden.  Jeg ble ganske rystet av den videoen som jeg har sett, mulig jeg har ikke sett det fulle bildet, men da er det jo bare å opplyse meg.  Tar sikkert feil i akkurat denne saken, men jeg synes du kan heller fortelle meg hvordan heller.  (Jeg har forøvrig lest den som har blitt skrevet tidligere så trenger ikke den informasjonen på ny altså. ) 

For å kunne stille relevante spørsmål så bør man som et minimum hav satt seg litt inn i saken og forstå hva det handler om.

"Sett flere eksempler" på hjelper ikke, og er ikke noe argument i denne konkrete saken. Men når man ser på din manglende innsikt i denne situasjonen, så kan man jo på den annen side stille spørsmål rundt din vurdering av disse påståtte eksemplene dine. Siden det virker som du ikke har fått med deg ganske enkle og grunnleggende fakta i denne saken, er det kanskje grunn til å tro at det kan gjelde flere saker også?

Så er det lett å bli rystet over virkeligheten. Den kan være veldig brutal. Det kan være snakk om å drepe, eller bli drept, som i denne situasjonen. Det kan være snakk om å drepe en gjerningsmann, eller la ham drepe andre, som i denne situasjonen. I enkelte situasjoner er det ingen annen utvei enn å drepe, eller bruke brutal makt. Slik er virkeligheten. Vi lever ikke i en film.

Det ser aldri pent ut når noen må kjempe for livet. Men det er ikke noe argument for at det var galt å kjempe for livet. Eller å kjempe for noen andre sitt liv, som politiet faktisk har plikt til å gjøre.

Lenke til kommentar
Budeia skrev (På 9.11.2021 den 23.26):

Akkurat det med å kjøre på noen i relativt sakte fart, viste seg å ikke være særlig "effektivt". Og det er stygt å se på i etterkant. 

Jeg kan ikke se at det er relevant at det er stygt å se på. Det er aldri pent å se på fysisk maktbruk. Det er ikke pent å se på at noen kjemper for livet. Det kan faktisk være ganske jævlig.

Men nå lever vi altså i virkeligheten, der det enkelte ganger kan være nødvendig å gjøre noe som ser stygt ut, for å redde sitt eget liv, eller andres liv.

Og når det gjelder selve påkjøringen så var det nok ikke så langsomt som du tror. Flere videoer viser at det var en ganske kraftig dytt. Men ikke dødelig. Og siden gjerningsmannen sannsynligvis var ruset så tålte han mer enn man vanligvis ville gjort. Dessuten hadde politbetjentene tilsynelatende ikke noe valg, siden de ikke hadde rukket å låse ut og lade våpnene sine.

Jeg må si jeg nesten blir forundret over at flere her klager over at "det så ikke pent ut". Hvor skjermet har man vært fra verdens brutalitet når man ikke skjønner at livsfarlige situasjoner ikke nødvendigvis ser pene og pyntelige ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
smergel skrev (På 10.11.2021 den 12.01):

Jeg syntes de gjorde en meget god jobb der . Om de hadde sett att en sivil person hadde vært i stor fare så hadde nok sidemannen hoppet ut og skutt ham eller satt ham ut av spill. Tror nok att våpnene var ladd og klare på dette tidspunktet. Han ble skutt med en gang han prøvde å komme seg inn i Politi bilen. Godt Jobba 👍

Som jeg nesten antok, så hadde de ikke rukket å lade våpnene på det tidspunktet. De klarte faktisk ikke å lade dem før i siste liten. Det sto kanskje bare om sekunder før vi kunne hatt en eller to døde politibetjenter. Og så flere uskyldige etterpå. Hadde de ikke rukket å gjøre klar våpnene i siste liten, kunne det gått forferdelig galt.

Politibetjentene var ekstremt modige som påkalte gjerningsmannens oppmerksomhet og prøvde å sette ham ut av spill, til tross at de satt nærmest totalt blottet inne i bilen.

Lenke til kommentar
Kroat skrev (På 10.11.2021 den 14.15):

Var det det han gjorde ? Hvor mange drepte han ?

Han løp etter folk før politiet kom mellom gjerningsmannen og et av de potensielle ofrene. Hadde ikke politiet grepet inn, hadde noen sannsynligvis vært døde i dag. Noen andre enn gjerningsmannen. Husk at han er dømt for drapsforsøk med lignende modus tidligere.

På tide å følge litt med kanskje?

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (17 timer siden):

Blir faktisk små dårlig se i min feed på insta, snap osv at folk driver svartmaler politiet og glorifiserer en mann som har skadd folk for livet og igjen prøvde gjøre det samme..

Det var helt ekstremt etter forrige gang politiet drepte en gal mann som løp etter andre med kniv og prøvde å drepe dem. De hatet politiet fordi de hadde hindret ham fra å drepe, og han hadde endt opp død selv.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

...altså...

Han ble skutt fordi politiet ikke hadde lett nok tilgang på skytevåpen..?

Nei, men hvis de hadde hatt skytevåpen klar så kunne de ha fått kontroll på situasjonen på et tidligere tidspunkt. De kunne ha kommet seg ut av bilen og tatt ut avstand. Kanskje oppholdt ham til andre patruljer kom til. Det kunne fått et helt annet utfall fordi man hadde vært mye tidligere ute med å kontrollere situasjonen, fremfor å måtte være inne i bilen fordi man ikke har våpen klar.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, hekomo said:

Jeg kan ikke se at det er relevant at det er stygt å se på. Det er aldri pent å se på fysisk maktbruk. Det er ikke pent å se på at noen kjemper for livet. Det kan faktisk være ganske jævlig.

Men nå lever vi altså i virkeligheten, der det enkelte ganger kan være nødvendig å gjøre noe som ser stygt ut, for å redde sitt eget liv, eller andres liv.

Og når det gjelder selve påkjøringen så var det nok ikke så langsomt som du tror. Flere videoer viser at det var en ganske kraftig dytt. Men ikke dødelig. Og siden gjerningsmannen sannsynligvis var ruset så tålte han mer enn man vanligvis ville gjort. Dessuten hadde politbetjentene tilsynelatende ikke noe valg, siden de ikke hadde rukket å låse ut og lade våpnene sine.

Jeg må si jeg nesten blir forundret over at flere her klager over at "det så ikke pent ut". Hvor skjermet har man vært fra verdens brutalitet når man ikke skjønner at livsfarlige situasjoner ikke nødvendigvis ser pene og pyntelige ut?

La alle som spiser kjøtt vær nødt til å slakte dyr man tar vare på hver dag, en gang i måneden så ville man fått seg en oppvåkning. Folk lever i en beskyttet boble.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (6 timer siden):

Men eskalerer også situasjoner hvor kriminelle føler seg truet på livet av politiet, hvor det i utgangspunktet finnes en fredelig løsning.

Hva mener du politiet skulle gjort her? Latt han knivstikke politiet og andre sivile  mens de prøvde å forhandle med ham?

Det var den kriminelle som eskalerte ved å ikke legge ned våpenet og overgi seg. Det var politiet og andre sivile som var truet på livet av gjerningsmannen. Hvorfor fremstiller du ham som et offer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 timer siden):

Det var helt ekstremt etter forrige gang politiet drepte en gal mann som løp etter andre med kniv og prøvde å drepe dem. De hatet politiet fordi de hadde hindret ham fra å drepe, og han hadde endt opp død selv.

Sånt gjør meg kvalm. Man synes mer synd på gjerningsmenn enn potensielle ofre den dag i dag. Det er rett og slett perverst. Disse godhetskjerringene gjør meg kvalm. "Hvorfor skjøt dem han ikke i lilletåa😭😭😭😭😭😭😭"......ærlig talt.

SÅ får vi høre om hvor snill og god denne fyren var.....Ja, det var visstnok Hitler også ifølge de som kjente ham.

Endret av PerBertil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

går vel an å ha to tanker i hodet samtidig?

Ja, det er fryktelig snilt å stikke ned tilfeldige, ikke bare en men to ganger. Sikkert en kjernekar.

Hitler var historiens mest destruktive leder, førte rasekrig og drev folkemord mot jøder og slavere pluss en rekke andre.....men hei han var jo veldig glad i dyr og han visst hyggelig å spise kake med og drikke kaffe med.......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (2 minutter siden):

Synes situasjonen ble håndtert ekstremt dårlig. Jeg har ikke noen større politifaglig kompetanse enn nestemann.

Men politiets oppgave er slett ikke å skyte og drepe folk, og i hvert fall ikke hvis de er psykisk syke.

Hva skjedde egentlig med deres evne til å håndtere slike personer uten å ta livet av dem? Eller er det helt uinteressant?

Så hva mener du de skulle gjort? Du er klar over at han løp rundt på åpen gate med en diger kjøkkenkniv?

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (14 minutter siden):

Synes situasjonen ble håndtert ekstremt dårlig. Jeg har ikke noen større politifaglig kompetanse enn nestemann.

Men politiets oppgave er slett ikke å skyte og drepe folk, og i hvert fall ikke hvis de er psykisk syke.

Hva skjedde egentlig med deres evne til å håndtere slike personer uten å ta livet av dem? Eller er det helt uinteressant?

Hva mener du politiet skal gjøre når karen aktivt prøver drepe dem ? La mannen drepe dem ? Kanskje de burde dratt fram sprettert å prøvd skyte han med klinkekuler ?

Fått med deg at samme mann nesten drepte en mann med 9 knivstikk på åpen gate i 2019 ?

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
On 11/11/2021 at 5:41 PM, hekomo said:

Han løp etter folk før politiet kom mellom gjerningsmannen og et av de potensielle ofrene. Hadde ikke politiet grepet inn, hadde noen sannsynligvis vært døde i dag. Noen andre enn gjerningsmannen. Husk at han er dømt for drapsforsøk med lignende modus tidligere.

På tide å følge litt med kanskje?

Du, vi har i det siste hat flere episoder hvor det klikker for folk. Vi kan ikke av den grunn begynne å drepe dem. Anders Behring Breivik drepte en hel haug uten at politiet drepte ham. Espen Andersen Bråthen drepte nylig fem personer, uten at politiet drepte ham. 

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (41 minutter siden):

Synes situasjonen ble håndtert ekstremt dårlig. Jeg har ikke noen større politifaglig kompetanse enn nestemann.

Men politiets oppgave er slett ikke å skyte og drepe folk, og i hvert fall ikke hvis de er psykisk syke.

Hva skjedde egentlig med deres evne til å håndtere slike personer uten å ta livet av dem? Eller er det helt uinteressant?

Synes du stiller gode refleksjonsspørsmål. Jeg blir skremt av holdningene som kommer frem i tråden her, hvor et drap blir legitimert fordi han var psykisk syk. Hvem som sa hva bryr jeg meg ikke om, er ikke ute etter å henge ut noen spesifikt, vil bare påpeke at de generelle holdningene i tråden IKKE er bra.  Det har vært enkelte som har skrevet i tråden at det er bra at de blir kvitt han, så han slipper de å betale skatt for sånne som han.  Ikke rart mange med psykisk sykdom føler seg stigmatisert og føler seg som byrde, og ender opp med å ta sitt eget liv.. Jeg hadde en gang en pasient som utagerte med vold i psykose på nattestid, hun var verdens snilleste person på dagtid når hun var seg selv og "bare" hadde den somatiske grunnsykdommen hun slet med. Selv om de fleste med psykose er rolige og greie kan psykose få folk til å gjøre ting de aldri ville gjort ellers.  Sa til henne at hun ikke skulle være lei seg for hun forsøkte å slå meg ned, jeg vet så godt at det er sykdommen som gjør det, og ikke henne. Og det mente jeg av hele mitt hjerte, hun var en kjempeflott dame jeg trivdes med å jobbe med.  Og jeg vet at folk kan utagere pga frykt, så i de situasjonene forsøker jeg å de-eskalere situasjonen og forsøke så godt jeg kan å roe ned situasjonen. Det er viktig å se mennesket bak lidelsen. 

Vi er helt nødt til å prate om hvordan vi møter folk med alvorlig psykisk sykdom og utagering, både som helsepersonell og politi. Samarbeidet bør utvilsomt bli bedre, og det er viktig med en holdningsendring i politiet, for jeg har sett så mange tilfeller hvor de har selv er med på eskalere situasjoner med deres oppførsel. 

Det er helt vanvittig at enkelte her kan sitte å forsvare politiet for alt de gjør, helt ukritisk.  Da har man nok vært ganske beskyttet og skjermet og ikke opplevd enten fra et helsepersonell perspektiv (som mitt eget) hvordan politiet kan være mot pasienter med rus og/eller psykose problematikk eller opplevd som pasient hvordan man blir møtt av politiet. 

Takk for at du er du! Lettelse å se slike holdninger som det du har ❤️  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (På 11.11.2021 den 15.08):

Men eskalerer også situasjoner hvor kriminelle føler seg truet på livet av politiet, hvor det i utgangspunktet finnes en fredelig løsning.

Nei, kriminelle føler seg ikke truet på livet av politiet. Med mindre de gir politiet grunn til det. Altså at de prøver å drepe eller skade noen. Og da er det ingen fredelig løsning uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...