Gå til innhold

Mann drept av politiet på Bislett


Kazuo

Anbefalte innlegg

Delvis skrev (2 timer siden):

De påkjørslene de gjorde med politibilen, kan man stille spørsmål ved. Det virket ikke som den beste måten å gjøre det på nei.

Hvorfor ikke?

Sitat

På det tidspunktet kunne muligens den ene av dem gått ut av bilen, rettet pistol mot han og beordet han til å slippe kniven og legge seg ned. Hvis ikke kunne han kanskje skutt han i beina der.

Har du noen gang rørt et våpen før? Har du prøvd å skyte mot bevegelige mål? Midt i morgenrushen i Oslo sentrum?

"Skutt han i beina" er standardsvaret som kommer hver eneste gang. Men man tenker tydeligvis ikke på at det faktisk er mange andre mennesker rundt, og at en eneste feilplassering av en kule kan gå fryktelig galt. Så skal man ofre uskyldige forbipasserende bare for å prøve å unngå å drepe gjerningsmannen?!

Dessuten, siden de ikke er permanent bevæpnet, må de først låse ut våpenet og lade det. Dette må de gjøre samtidig som de prøver å ha kontroll på en som prøver å drepe folk med kniv. Adrenalinet pumper og finmotorikken forsvinner. Det er ikke sikkert de hadde ferdigladde våpen før akkurat i siste liten engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GiaMahan skrev (2 timer siden):

Tenker at det beste de kan gjøre nå, er å lære av dette, og så tror jeg de må trene litt mer på hvordan de skal håndtere slike situasjoner. Som jeg absolutt har forståelse for er vanskelige, men det er også viktig å tenke på at et liv ikke er mindre verdt fordi man sliter med rus og tung psykiatri (det var ikke rettet mot deg og ditt innlegg altså, men politiet). Jeg har ikke sett alle videoene, mulig der er noe jeg har gått glipp av. Jeg har sett den hvor han blir påkjørt på en ganske brutal måte, og jeg har sett den hvor man hører alle skuddene. Det virker veldig overkill (pun not intended). Holdt det ikke med å skyte en, maks to ganger? Ikke fem liksom eller hva det var? 

Slik det så ut så håndterte de situasjonen veldig bra etter forholdene. Husk at de ikke engang hadde skytevåpen klar, men måtte låse disse ut og lade dem inne i bilen mens de prøvde å ha kontroll på gjerningsmannen. At de kom på å bruke bilen var veldig godt og kreativt tenkt. Og selv om det ikke f.eks. slo ham bevisstløs, så fikk han andre ting å tenke på enn å løpe rundt og drepe uskyldige mennesker.

Og "alle skuddene" virker som du har sett litt for mange Hollywood-filmer der skurken alltid faller dramatisk og dør med en gang etter bare ett skudd. I virkeligheten kan et menneske klare å ta imot ganske mange skudd før man blør ut og kroppen takker for seg. Særlig hvis man er ruset.

Når de først skyter så må de selvsagt skyte helt til trusselen er over. Er det vanskelig å forstå?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kroat skrev (2 timer siden):

Tenk om de hadde greid å kjøre ham inn i veggen så gørra hadde tyti ut og blodet hadde spruta. Nei, jeg kan ikke engang huske å ha sett amerikansk politi prøve seg på noe sånt. Oslo har blitt en forferdelig by.

Og alternativet var da å bare la ham løpe rundt og drepe uskyldige?

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 timer siden):

Du tror ikke denne trenden kan ha noe med at samfunnet og trusselbildet har endret seg, og derfor oppstår slike hendelser, og som en konsekvens så må politiet bevæpne seg? Absolutt lov å være kritisk, og jeg håper Norge aldri kommer til et punkt hvor vi er i nærheten av USA. Når det gjelder episoden i dag, så ser jeg ikke så mange andre mulige løsninger. De kunne kanskje ha låst dørene og ventet på forsterkninger, og forsøkt å kjøre på han på nytt? Men de må jo samtidig ta hensyn til sikkerheten til publikum rundt, og gud vet hva denne personen kunne ha funnet på. 

Nei jeg tror faktisk ikke det, om ikke annet er landet blitt tryggere og fredeligere. Akkurat denne saken i dag er det vanskelig å si noe om per nå. Igjen, jeg håper de handlet rett. Generelt sette, politiet argumenter for bevæpning, overvåkning og snakker om trusselbilder, men jeg henger ikke med. PST har mast om islamister år etter år, men angrepene kommer i stor grad fra etnisk norske høymestrene. Nå har de endelig begynt å forså tegninga. 

Jeg vet helt ærlig ikke, men man må se nøye på politiet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (1 time siden):

Kan se den, men jeg hadde personlig ikke hatt det godt med meg selv om det var jeg som avfyrte disse skuddene mot en mann som ikke fikk den hjelpen han burde hatt😅. At de forsøkte å avverge dette har jeg ikke sett noen video av, evt så har jeg oversett dette (not on purpose, bare orker ikke å se videoen mer en én gang, fikk så vondt ham)

Hva mener du? De avverget jo ved å sette gjerningsmannen ut av spill. Hadde de ikke gjort noe det så kunne uskyldige blitt drept. Dette avverget politiet ved å først prøve å slå ham ut med kjøretøyet (sannsynligvis ikke dødelig), for så å bli tvunget til å avfyre skudd når han begynner å knivstikke en av dem.

Om han fikk den hjelpen han skulle hatt har ingenting med politiets arbeid i akkurat denne situasjonen å gjøre. Politiets oppgave var å beskytte uskyldige mot denne livsfarlige mannen, noe de altså gjorde med glans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det bør stilles spørsmålstegn til politiets opptreden, da vi har sett flere eksempler tidligere på at oppførselen deres ikke har vært bra og det er det jeg har i bakhodet når jeg kommenterte det jeg gjorde opprinnelig, men jeg tror ikke skal ramse opp eksempler her, for det blir off topic iht til denne tråden.  Jeg ble ganske rystet av den videoen som jeg har sett, mulig jeg har ikke sett det fulle bildet, men da er det jo bare å opplyse meg.  Tar sikkert feil i akkurat denne saken, men jeg synes du kan heller fortelle meg hvordan heller.  (Jeg har forøvrig lest den som har blitt skrevet tidligere så trenger ikke den informasjonen på ny altså. ) 

Og ja, du har helt rett i at helsevesenet sin vurdering med å slippe han ut på perm ikke har noe med politiet å gjøre. Det var en kritikk til helsevesenet, ikke politiet. Jeg synes personlig at vi i helsevesenet også gjør mye feilvurderinger, spesielt innen psykiatri og rus. Retter kritikk mot min egen bransje jeg, like mye som politiet sin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (38 minutter siden):

"Skutt han i beina" er standardsvaret som kommer hver eneste gang. Men man tenker tydeligvis ikke på at det faktisk er mange andre mennesker rundt, og at en eneste feilplassering av en kule kan gå fryktelig galt. Så skal man ofre uskyldige forbipasserende bare for å prøve å unngå å drepe gjerningsmannen?!

Dessuten, siden de ikke er permanent bevæpnet, må de først låse ut våpenet og lade det. Dette må de gjøre samtidig som de prøver å ha kontroll på en som prøver å drepe folk med kniv. Adrenalinet pumper og finmotorikken forsvinner. Det er ikke sikkert de hadde ferdigladde våpen før akkurat i siste liten engang.

Ja ok. Sikkert mye rett i dette, så da gjorde de antagelig det som var best der og da.

Lenke til kommentar
3 hours ago, GiaMahan said:

Ut ifra det jeg så, så var det voldsomt mye skyting og en voldsom måte å kjøre ned noen, det er derfor jeg reagerer. Greit nok å handle i nødverge, men man skal fortsatt prøve å unngå skade folk mer enn nødvendig. Politiet trenger at det blir stilt spørsmålstegn til hvordan de håndterer slike saker.

Kjæresten opplevde på jobb i psykiatrien at en utagerende pasient kastet seg mot han med kniv. Vekterne klarte å legge ned mannen som angrep kjæresten min i bakken uten å skade ham. Skjønner bare ikke hvordan man går så ekstremt hardt til verks, det er liksom ingen mellomting. 😅 Jeg har ikke sett noe til at de har gått mer mildere til verks for de deretter kjørte på han for å gå inn for å drepe ham. Derfor reagerer jeg. 

Slik jeg ser dette, de kjører på han for å uskadeliggjøre han og ikke for å drepe. Se det som en advarsel. Han ønsket ikke og etterkomme dette og prøver så å knivstikke politiet i bilen. Det blir skutt en gang... to ganger... han fortsetter å stikke, så kommer det en serie med nye skudd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (2 timer siden):

Synes det er fantastisk at man vurderer det slik når man i grunnen har lite informasjon å ligge noe til grunn. Politiet har sagt at det ikke er tegn til terror og at de undersøker om det var et terrorforsøk. Det samme har de i grunnen sagt om Kongsberg angrepet og. 

 

Jeg antok at karen var psykisk syk, skjønner ikke helt ranten din, da jeg hadde tydeligvis riktig når mer info kom ut.

 

Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- skrev (17 minutter siden):

Slik jeg ser dette, de kjører på han for å uskadeliggjøre han og ikke for å drepe. Se det som en advarsel. Han ønsket ikke og etterkomme dette og prøver så å knivstikke politiet i bilen. Det blir skutt en gang... to ganger... han fortsetter å stikke, så kommer det en serie med nye skudd. 

Mulig det skapte mer provokasjon enn det hjalp der og da med den sakte påkjørselen først.  Men da skjønner jeg litt mer bakgrunnen for alle skuddene. syntes det virket veldig mye med 6 skudd, da. 

Lenke til kommentar

På tide å kalle en spade for en spade ?

Tragedien eksemplifiserer snillismesamfunnets konsekvenser. Først slipper man inn en traumatisert ungdom som går under radaren og blir preget av mangelfull integrering. Når han blir tatt for alvorlige forhold havner han i psykiatrien hvor han etter kort tid blir tilnærmet fri etter en signatur fra en psykiater. Advokater og legestanden fyller lommeboka mens blodet på hendene vaskes. Til slutt må politiet løse problemet som har fått eskalere altfor lenge. Nå kommer sympatierklæringene for mannen på løpende bånd. Det er ikke måte på hvor snill og god han egentlig var. De uskyldige ofrene er glemt i morgen……

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 9.11.2021 den 11.37):

De kunne ha fått kontroll på et mye tidligere tidspunkt. Heldigvis rettet mannen oppmerksomheten sin mot politibetjentene i bilen, for da fikk de tid til å lade våpnene sine. Hadde han vendt oppmerksomheten mot noen andre i stedet så hadde politiet kanskje ikke rukket å få ladet våpnene sine før det var for sent.

Jeg syntes de gjorde en meget god jobb der . Om de hadde sett att en sivil person hadde vært i stor fare så hadde nok sidemannen hoppet ut og skutt ham eller satt ham ut av spill. Tror nok att våpnene var ladd og klare på dette tidspunktet. Han ble skutt med en gang han prøvde å komme seg inn i Politi bilen. Godt Jobba 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, D0vendyret said:

Når man løper etter noen med kniv, så er det for å? 

For å spørre om man kjenner veien til Jernia hvor man skal klage på den elendige kjøkkenkniven man kjøpte.
At han hogg i politimannen var jo bare for å bevise at den var sløv og elendig. "Se her! helt på trynet!"

Galgenhumor på vegne av situasjonen....

Endret av Theo343
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...