Gå til innhold

Hvor mange kWh bruker du i måneden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1Dr.E skrev (8 minutter siden):

Er det så enkelt som at en 6 watts pære dimmet til 50% bruker 3 watt?

Kort svar: Ja

Langt: Driveren har sannsynligvis høyest virkningsgrad rundt 50% lysstyke og LED har høyest virkningsgrad ved 100% lysstyrke. Det er ikke kjempestore forskjeller i virkningsgrad så en lineær sammenheng er ikke langt fra virkeligheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har en med spotpris og negativt påslag på 1,37 øre, null månedsavgift og ingen fakturaavgift. Null binding, men de garanterer det lave prispåslaget i 12 måneder. De tror sikkert at de skal klare å hente inn det tapte etter 12 mnd for en stor nok del av kundene til at det går rundt, eller være flinkere til å kjøpe billig kraft enn andre på kraftbørsen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Leilegheit i Oslo, gjennomgåande i 3. et. med leilegheiter på fire sider, 66 m^2 P-rom. Elektrisk golvvarme i heile leilegheita pluss vedovn. Ovnen blir mest brukt frå 0 grader og nedover. Har ikkje tatt i bruk golvvarme noko særleg endå, bortsett frå badet.

Siste to år har forbruket hatt eitt snitt på 500 kWh i månaden, frå 300 på det minste til 1100 på vinteren.

Har i dag ein straumavtale med makspris på 63 øre som går til starten av januar før det går over til 83 øre pluss 39 kr i månadsbeløp.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zeph said:

Leilegheit i Oslo, gjennomgåande i 3. et. med leilegheiter på fire sider, 66 m^2 P-rom. E

Siste to år har forbruket hatt eitt snitt på 750 kWh i månaden, frå 300 på det minste til 1100 på vinteren.

Virker som et veldig høyt forbruk.  I såpass små leiligheter med gratis-varme fra alle rundt deg skjønner jeg ikke hva du trenger bruke alle de kWh på.

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Virker som et veldig høyt forbruk.  I såpass små leiligheter med gratis-varme fra alle rundt deg skjønner jeg ikke hva du trenger bruke alle de kWh på.

Bomma litt på reknestykket mitt. 500 kWh i månaden er riktig.

  • 2019: 5200 kWh
  • 2020: 7000 kWh
  • 2021 (så langt): 6300 kWh

Siste 6 månader:

  • oktober: 460 kWh
  • september: 436 kWh
  • august: 272 kWh
  • juli: 208 kWh
  • juni: 451 kWh
  • mai: 408 kWh

Har ikkje hatt noko særleg fokus på forbruk all den tid prisane har vore låge. Det var først sist vinter med 80 øre/kWh me byrja tenke på det etter dyr januar og februar. Ikkje at me sløsa unødvendig før det heller, men det kom sjølvsagt i ein periode med heimekontor der golvvarme vart brukt meir enn normalt. Det forbruket er ein stor del av årets forbruk så langt. Mykje heimetid og kun vedovn og golvvarme som varmekjelder så blir det fort nokre kroner av det for å ha det komfortabelt i heimen. Samanlikna med alle andre utgifter her i livet så er det sjølv med dagens prisar ikkje dei store summane for vår del, så eg har ikkje noko imot å ha god komfort i heimen på vinteren.

For ein hushaldning med 1m i inntekt som teoretisk sett hadde brukt 12 000 i året på straum utgjer det 0.16% av netto inntekt. Straumprisane me ser i dag er svært mykje høgare enn tidlegare og for mange betyr det store kostnader om dei ikkje endrar på forbruket, men for mange er det framleis ein ganske liten del av dei totale utgiftene.

Eg vil ha ein varm nok heim til vår familie, kunne laga mat når eg vil og så lenge eg vil utan å tenke på straumforbruket. Gode vanar og rutinar er viktigare for meg enn å tenke på kvar lyspære i heimen. Det er godt å kunne sleppe tenke på det heile tida òg. Me har 66 m^2 som må varmast opp ein heil vintersesong og det er kun elektrisk og ved som er tilgjengeleg. Vatn brukar me det me brukar, men står ikkje i dusjen ein halvtime. Samanlikna med oppvarming så blir dei fleste andre forbrukarane nesten ubetydelege.

Så totalt sett er det innetemperatur som er fokuset mitt, sidan det er der det største forbruket er i vinterhalvåret og der me kan i større grad styre forbruket. Kjøleskapet og vinskapet står på heile året, lys er på der me har behov for og me har kun LED. Puttar alt eg kan i oppvaskmaskin, men det blir litt handvask likevel.

Det er mange område eg kunne spart nokre kroner på her i livet, men om eg må tenke på det heile tida så kan det gå ut over livsgleda, og den er viktigare. Alt med måte, om det er straumforbruk, matvarekostnader eller anna.

Endret av Zeph
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har 3 ungdommer i hus som dusjer til sammen 16 timer hver dag, og fruen (det er ikke kødd en gang) har tempen liggende mellom 26 og 27 grader gjennom vinteren, og de siste tre vintrene har kjøkkenet på 45m2 hatt 23 spotter uten boks og isolasjon over, slik at varmen går rett på loftet, og sommeren 20 fjernet jeg pipa, så et hull på 40x40cm er isolert med et papirark. Ja, jeg vet, jeg er litt på etterskudd. Jeg har også de nye målerne som enten overrapporterer eller rapporterer mer riktig, etter hvem du spør.

Enebolig, 300m2
Oppført i 78, større påbygg for 10 år siden og totalrenovert med etterisolering foruten manglene over gjennom de siste 10 årene.
5 i familien.
Luft til vann varmepumpe, eneste varmekilde.
Trøndelag.image.png.a31a9d3de9b021dbec8a09c7b7f89918.png
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (På 3.11.2021 den 10.42):

Er det så enkelt som at en 6 watts pære dimmet til 50% bruker 3 watt?

Nei, ikke helt.
Hva betyr 50% dimmet? At du vrir dimmeren til 50%, at du har 50% opplevd lys, at du har 50% målbart lys, eller at lampen bruker 50% mindre strøm? Bare en av disse betyr 50% mindre strøm, og sammenfaller ikke nødvendigvis med noen av de andre.

Hva er en pære? Hvilken teknologi er det du bruker? Vi må begynne der.

I noen tilfeller omdannes bare energien til varme fremfor å gi en besparelse, noen ganger gir en halvering av spenning en fjerdedel av opplevd lys, osv osv.

Du skriver 6watt, så jeg tipper du har LED. Men. Forskjeller på selve lampene og dimmeren som også påvirker alle tingene ovenfor, og sammenhengen mellom dem, og et enkelt spørsmål blir fort komplisert.
LED Dimming: What you need to know (energy.gov)

Men, ja, du sparer penger på å dimme LED-pærer. Gode pærer og gode LED-dimmere er en fordel. Besparelsen er ikke lineært med lysstyrken.

 

 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (9 timer siden):

Har 3 ungdommer i hus som dusjer til sammen 16 timer hver dag, og fruen (det er ikke kødd en gang) har tempen liggende mellom 26 og 27 grader gjennom vinteren,

Slå av sikringa til VVB et par dager. Si det er noe feil med VVB og at du må fikse den. Bytt ut med en 50-liters og fortell til familien at det er en ny miljøvennlig modell.

Hvis det er varmepumpa alene som holder tempen så høy så kan du skru ned til f.eks 22 hver gang du går forbi den eller legge fjernkontrollen på et tukle-sikkert sted. Er det panelovner som bidrar kobler du ut faselederen på innsiden av ovnen (sett på en wago). Har du varmekabler også, kan du endre valgt termoelement/føler til en annen type, som gjør at tempen blir lavere.

Vet ikke hvor langt du er villig til å gå, men det høres ut som det ekteskapet ikke kommer til å vare evig. Da kan det være mye å spare på å forberede slutten med god rådgivning og få slutt på sløseriet før jo heller.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Slå av sikringa til VVB et par dager. Si det er noe feil med VVB og at du må fikse den. Bytt ut med en 50-liters og fortell til familien at det er en ny miljøvennlig modell.

Hvis det er varmepumpa alene som holder tempen så høy så kan du skru ned til f.eks 22 hver gang du går forbi den eller legge fjernkontrollen på et tukle-sikkert sted. Er det panelovner som bidrar kobler du ut faselederen på innsiden av ovnen (sett på en wago). Har du varmekabler også, kan du endre valgt termoelement/føler til en annen type, som gjør at tempen blir lavere.

Vet ikke hvor langt du er villig til å gå, men det høres ut som det ekteskapet ikke kommer til å vare evig. Da kan det være mye å spare på å forberede slutten med god rådgivning og få slutt på sløseriet før jo heller.

Vell, når jeg kommer inn døra sklir jeg av meg buksa og går resten av dagen i t-skjorte og bokser. Og så lukker jeg øynene og betaler regninga når den kommer. Og, så er det jo greit at fruen er varm i kroppen til kvelds...

Det er uansett ikke strøm mesteparten av pengene går til. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik så det ut fra 18. september til 28.nov hos meg. (Betalte strøm før dette også, men da var det annen som sto ansvarlig for innbetaling så det har jeg ikke oversikt over men regner med vi brukte litt mer da, betalte dog ikke noe mer enn 100-200 kr i mnd for strøm når min tidligere roomie bodde med meg ) Men fra 18.sept -28 nov bodde jeg alene, på 45 kvm, med fjernvarme. Slo av lys i rom jeg ikke var, dimmet så mye mulig, kjørte ikke oppvaskmaskin eller vaskemaskin hver dag men når de var fulle, brukte ikke elektrisk oppvarming, da det holdt med radiator, og jeg skrudde av dusjen da jeg såpet meg inn og tok stort sett korte dusjer.  Nå bor jeg på 80 kvm, med en annen,  strøm er inkludert i leia nå, men skal spørre hun jeg leier av hvor mye det blir for desember måned for det kan jo være veldig interessant. Er fjernvarme også her jeg bor nå. Gammel leilighet både forrige og nye. Screenshot_20211201-193609.thumb.jpg.aec234af75e2f09b77f0ffb79e0baa4c.jpg Screenshot_20211201-193615.thumb.jpg.0d567b899bdfa924ddca19dbfa4dd110.jpg

Screenshot_20211201-193621.jpg

Endret av GiaMahan
Lenke til kommentar

Enebolig 121 kvm P-rom. 4 i husstanden.

Oppvarmingkilde i hovedetg. er luft-til-luft varmepumpe og peisovn. I underetg. er det varmekabler.

Store vindusflater på sør og vestvegg gjør at air condition står på store deler av sommeren.

Én elbil.

Forbruket dette halvåret

  • Juli 838 kWh
  • August: 868 kWh
  • September: 789 kWh
  • Oktober: 933 kWh
  • November: 1208 kWh
  • Estimert desember: 1413 kWh
Endret av Dassen
Lenke til kommentar

Leilighet 29 kvm, 1-2 år gammel. Andre etasje, leiligheten under står tom med minimal varme på. Direkte inngang på kjøkken med trekk fra utgangsdør, var meningen de skulle bytte lister i sommer men ble ikke gjort. Varmekabler gulv bad og kjøkken, ingenting stue eller soverom. Dør til soverom holdes stengt, åpent mellom stue og kjøkken. Kun elektrisk oppvarming, liten varmtvannsbereder i kjøkkenbenken. Dusjer en gang om dagen,  vaskemaskin/ tørketrommel brukes i helgene, oppvaskmaskin 1-2 ganger i uka. Annenhver helg brukes stekeovnen jevnt i ca 3 timer til baking av brød/rundstykker. Siste to ukene av november har vært kalde, ned mot 20 minus i perioder. Innetemperaturen kunne lett gå ned 4 grader på 6 timer, ikke uvanlig å stå opp til/ komme hjem til 16 grader inne. 

September 460 kWt, oktober 608 kWt, november 771 kWt. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vi brukte 1600 kWt i desember. Leilighet på noen og seksti kvadratmeter, første etasje med kjeller under. Jeg skjønner ikke helt hva det er som trekker såpass mye strøm, men det er vel varmekablene på badet som er hovedsynderen. Det er ikke spesielt varmt på badet heller, men litt lunk i gulvet må vi ha. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...