Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Svein M skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker at avgiftene på bensin og diesel er passe høye allerede så det er bare å beholde det avgiftsnivået vi har.

Nettopp.Prisøkingene skyldes ikke avgiftsøkninger men økt markedspris. Ser man på elbilandelen av salget så går elektrifiseringen så det griner - uten avgiftsøkning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nightowl skrev (22 minutter siden):

De som kan bytte vil kanskje bytte. Men er også mange som må kutte utgifter andre plasser for å dekke det. Noen vil også måtte flytte fra bygd og nærmere by.

For å dekke hva? Det er jo ikke vanskelig å spare penger på overgangen til elbil. Skjønner ikke hvorfor du skyter inn flyttebehov her, det har jo ingenting med bildiskusjonen å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Det fine med å passere runde tall er medieoppmerksomhet som igjen kan være det lille sparket bak som skal til for å utløse et elbilsalg for noen. Prisene er i hovedsak "høye" på grunn av inflasjon over mange år, men folk reagerer mer på kortvarige topper og bunner. Man kunne like gjerne plottet prisen for nøkkelost og fått omtrent samme stigningstall over mange år.

For klimaets del er det bare en fordel at drivstoffprisene fortsetter å øke.

Simen - jeg er oftest enig i det meste du sier, synes du er intelligent og velformulert, men her sier du noe som er totalt absurd.

Hvis prisene øker slik som på illustrasjonen din ... scratch that... hvis prisene øker globalt slik de gjorde det nå, tror du det kan hende at det skjer noe annet enn at folk har verre råd til bensin ved pumpe?

La oss se nå: usikkerheten som alltid svever rundt oljeindustrien roer seg, siden man kan tydelig se at ja det finnes dårlige tiden men samtidig er ettersplrselen der. Hva tror du OPEC gjør da? Les gårsdagens artikkel; kranene åpnes opp litt mer, siden etterspørselen er der og prisen er høy. Hva skjer med forbruket da? Den øker! Hva skjer med satsing på alt fra leting til drilling til produksjon - jo, den øker også - høye priser er den beste motivasjonen.

Så hva i all verden som er "bra" med økende bensinprisen ifht elbiler skjønner ikke jeg, enda mindre skjønner jeg mtp det jeg skrev nå hva som er "bra" for miljøet. Nå vet du min mening om CO2 men her leker jeg djevelens advokat, så å si.

Det som du og andre kanskje ikke har skjøt helt er at det IKKE er bra at bensinprisen øker - men at det er heller fordelene med å bruke elbil øker og kostnadene med å bruke/eie elbil synker. Det er det positive insentivet som heller "konverterer" folk til å ha elbil - fremfor skrekken ved pumpen. Mtp ikke slike topper i bensinpris - men mange år lang historisk perspektiv med veldig billig elkraft (bla.a.) som har bidratt til økt elbilsalg. Du kan f.eks. ta en kikk til andre europeiske land som også får økt bensinpris - og hadde den høy fra før av siden de importerer mesteparten - det er ikke pga den de ikke velger elbil i samme grad som Norge, men pga elprisen er for høy (selv ved fortsatt lengre kjørt km per krone/euro, med elbil).

Til sjuende og sist å øke priser/avgifter er den norske klassikeren som bør dø ut jo snarere jo bedre, egentlig. Man skal ikke normalt sett skremme folk vekk fra noe, men heller gjøre det man ønsker at folk skal velge mer attraktivt og tilgjengelig. Vi lever ikke i noe gulag der hver liten feil skal resultere i straff.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Mechablast skrev (27 minutter siden):

Undrer meg stadig over at INGEN snakker om at flytrafikk forurenser mer. 

Er drit lei av å høre klager på klima, da er det vel bedre at det blir atomkrig, så dør mesteparten av befolkningen på jorden og forurensningen går ned

Kanskje fordi dette er en tråd om elbiler vs fossilbiler og at tråden befinner seg i bil-delen av forumet.  Fly, flyskam og klima hører hjemme i andre deler av forumet, der temaet er tatt opp en rekke ganger.

Ja, la oss få en dundrende miljøvennlig atomkrig ... ey, vent nå litt ;)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (5 timer siden):

Prisen ville vært halvert om det ikke var for staten.

Hvorfor det?

Det er samme pris i Danmark. Da jeg  var i Danmark i sommer hadde jeg nesten tom tank og måtte fylle rett etter jeg kjørte ut av ferga, trudde jeg skulle spare penger :wallbash:

 

Simen1 skrev (23 minutter siden):

Tråden har dreid over på å handle om fattige som ikke har råd til å bytte ut den dyre fossilbilen sin med en elbil som koster dem mindre, slik at man får mer å rutte med til barnehage, fritidsaktiviteter, leker, klær og utstyr.

 

Simen1 skrev (1 time siden):

20 kr/l er en fin psykologisk barriere som kan få flere over på elbil og det er fint.

Kostet litt over 19kr/L her jeg bor i dag. 

Kjører heldigvis så lite at elbil lønner seg ikke. Koster mer i rente til banken enn økningen på drivstoff. Må opp opp i 25-30kr/L før jeg gidder.

 Jeg har to bensinbiler. Er ikke akkurat fattig og kommer ikke til å kjøpe elbil med det første. Men har gjort det meste klart, jeg monterte overspenningsvern og sikring for elbil opplegg. Trenger bare å kjøpe en lader på jobben og en tur innom elimp. for litt kabel og kanal 👍 

Lenke til kommentar
nessuno skrev (11 minutter siden):

Simen - jeg er oftest enig i det meste du sier, synes du er intelligent og velformulert, men her sier du noe som er totalt absurd.

Hvis prisene øker slik som på illustrasjonen din ... scratch that... hvis prisene øker globalt slik de gjorde det nå, tror du det kan hende at det skjer noe annet enn at folk har verre råd til bensin ved pumpe?

La oss se nå: usikkerheten som alltid svever rundt oljeindustrien roer seg, siden man kan tydelig se at ja det finnes dårlige tiden men samtidig er ettersplrselen der. Hva tror du OPEC gjør da? Les gårsdagens artikkel; kranene åpnes opp litt mer, siden etterspørselen er der og prisen er høy. Hva skjer med forbruket da? Den øker! Hva skjer med satsing på alt fra leting til drilling til produksjon - jo, den øker også - høye priser er den beste motivasjonen.

Så hva i all verden som er "bra" med økende bensinprisen ifht elbiler skjønner ikke jeg, enda mindre skjønner jeg mtp det jeg skrev nå hva som er "bra" for miljøet. Nå vet du min mening om CO2 men her leker jeg djevelens advokat, så å si.

Det som du og andre kanskje ikke har skjøt helt er at det IKKE er bra at bensinprisen øker - men at det er heller fordelene med å bruke elbil øker og kostnadene med å bruke/eie elbil synker. Det er det positive insentivet som heller "konverterer" folk til å ha elbil - fremfor skrekken ved pumpen. Mtp ikke slike topper i bensinpris - men mange år lang historisk perspektiv med veldig billig elkraft (bla.a.) som har bidratt til økt elbilsalg. Du kan f.eks. ta en kikk til andre europeiske land som også får økt bensinpris - og hadde den høy fra før av siden de importerer mesteparten - det er ikke pga den de ikke velger elbil i samme grad som Norge, men pga elprisen er for høy (selv ved fortsatt lengre kjørt km per krone/euro, med elbil).

Til sjuende og sist å øke priser/avgifter er den norske klassikeren som bør dø ut jo snarere jo bedre, egentlig. Man skal ikke normalt sett skremme folk vekk fra noe, men heller gjøre det man ønsker at folk skal velge mer attraktivt og tilgjengelig. Vi lever ikke i noe gulag der hver liten feil skal resultere i straff.

Det er jo ikke helt sånn markedskreftene fungerer. Produsentene vil gjerne ha økte priser, men forbrukerne vil ha lavere priser. Øker prisene så endrer folk vanene sine. Det å kjøpe elbil er i følge markedsundersøkelser stort sett irreversibelt. Veldig få bytter baklengs. Så hele denne reguleringsmekanismen som har fungert i så mange tiår i oljebransjen, har fått en lekkasje ut av loopen. Oljebransjen, bilbransjen og et helt "folk" med de frykter elbilismen og genererer en del FUD.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Nidar2 said:

For ikke å snakke om elbileiere som påstår det er så billig å lade bilen hjemme, og helt ser bort i fra at installasjon av laderen som alene kostet kr. 50.000,- og som også lukker øynene for den månedlige avgiften på kr. 200 til borettslaget før man i det hele tatt har plugget i kontakten som igjen koster minst kr. 2 pr. kwh.

Er man litt uheldig å flytte på seg så man installere lader på nytt. Jeg dauer av latter (eller krampegråt) 😂

Man får heller ikke sove om natten fordi man frykter naboen skal skyte mens man sover som følge av økt husleie fordi man krevd elbillading.

Nå er det vel langt fra alle som har så elendige muligheter?

Betalte 10 tusen selv, uten noe rabatt eller spesialavtaler. 5100kr for ladeboks og 5000kr for elektrikker til å koble den opp til meg. Da har jeg 22kW tilgjengelig hjemme som er dobbelt så mye som min nåværende elbil kan ta imot.

Om du må ut med 50 tusen + alle avgiftene du nevner for å få ladet bilen ville jeg flyttet med en gang.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NortonM skrev (21 minutter siden):

Kostet litt over 19kr/L her jeg bor i dag. 

Kjører heldigvis så lite at elbil lønner seg ikke. Koster mer i rente til banken enn økningen på drivstoff. Må opp opp i 25-30kr/L før jeg gidder.

Jeg tror ikke vi ser priser oppe i 25-30 kr/l før tidligst 2030, men da på grunn av avgifter og ikke markedspris. Uansett, i 2030 blir nok bruktmarkedet en helt annen verden enn i dag. De heiteste millionbilene vi sikler på i dag koster kanskje 200 000 kr da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (39 minutter siden):

For å dekke hva? Det er jo ikke vanskelig å spare penger på overgangen til elbil. Skjønner ikke hvorfor du skyter inn flyttebehov her, det har jo ingenting med bildiskusjonen å gjøre.

Hææ.

Som sagt allerede: Det er ikke alle som kan erstatte fossilbil med elbil, uansett hvor mye du insisterer på det.*

Så de som ikke kan bytte må i verste tilfelle kutte i utgifter andre steder, for å dekke høye drivstoffutgifter i all fremtid. Og blir det riktig ille - så man ikke lenger har råd til bil - er flytting siste utveg. Altså blir resultatet noe helt annet enn det du innbiller deg.

* = Hvis det er så enkelt å erstatte fossilbil med elbil så finn en elbil som kan erstatte en 4WD 5-seters fossilbil med hengerfeste da vel. Den må i tillegg være mer skånsom for lommeboka. Dette er slettes ikke et urimelig krav. Det er slik bil man trenger for å komme frem mange plasser og for å frakte/dra ting. 🙂

Endret av nightowl
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

De aller fleste kan bytte fra fossil til el OG samtidig spare penger, fordi økte lånekostnader ofte mer enn oppveies av lavere drivstoffutgifter, mindre bompenger osv.

Ja, det finnes noen scenarier, ofte oppkonstruerte, der dette ikke gjelder. F.eks fattigfolk med luksus-campingvogn, som bor landlig til med kun gateparkering, dagpendler 4 timer hver vei til barnehagen, helgependler Bergen-Strømstad, men likevel bare kjører 1500 mil i året osv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Det er jo ikke helt sånn markedskreftene fungerer. Produsentene vil gjerne ha økte priser, men forbrukerne vil ha lavere priser. Øker prisene så endrer folk vanene sine. Det å kjøpe elbil er i følge markedsundersøkelser stort sett irreversibelt. Veldig få bytter baklengs. Så hele denne reguleringsmekanismen som har fungert i så mange tiår i oljebransjen, har fått en lekkasje ut av loopen. Oljebransjen, bilbransjen og et helt "folk" med de frykter elbilismen og genererer en del FUD.

Du trenger ikke overbevise meg om at elbilen er her til å bli - jeg er både en elbileier og støtter konvretering til elkraft fullt ut. Det jeg håper at du skjønner er at man må ta hele markedet inn i bildet her, og da pumpeprisen er høy så er det stikk motsatte av minket produksjon/forbruk som skjer, spesielt i land der økonomien avhenger av hydrokarboneksport. For planet Norge er grei å bo på men i det store brede må hele Jorden tas i betraktning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ganske mange som ikke kan bytte til el bil. Min mor f,eks som er minste pensjonist får ikke lån til å kjøpe bil, og hun har heller ikke mulighet for lading hjemme ettersom hun leier bolig. Bilen hun har nå er en 1994 modell Opel Astra 1.7D som hun ga 5000kr for. Det finnes ikke el biler i den prisklassen som er kjørbar og om den var det så tipper jeg at den hadde hatt rekkevidde ut hageporten. Hun har heller ikke mulighet for å flytte nærmere sentrum fordi husleien da ville vært mangedoblet.

Å øke drivstoff prisen vil kun ramme de som allerede har minst å rutte med.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

De aller fleste kan bytte fra fossil til el OG samtidig spare penger, fordi økte lånekostnader ofte mer enn oppveies av lavere drivstoffutgifter, mindre bompenger osv.

Hvis man ikke trenger et fleksibelt kjøretøy og ellers ville lagt mye penger i fossilbil, ja.

Simen1 skrev (4 minutter siden):

Ja, det finnes noen scenarier, ofte oppkonstruerte, der dette ikke gjelder. F.eks fattigfolk med luksus-campingvogn, som bor landlig til med kun gateparkering, dagpendler 4 timer hver vei til barnehagen, helgependler Bergen-Strømstad, men likevel bare kjører 1500 mil i året osv.

Snakk om oppkonstruerte scenarioer ..

Du overser glatt alle som legitimt trenger mer bil. Fordi de ofte skal frakte, dra eller bare komme seg frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (9 minutter siden):

Det er ganske mange som ikke kan bytte til el bil. Min mor f,eks som er minste pensjonist får ikke lån til å kjøpe bil, og hun har heller ikke mulighet for lading hjemme ettersom hun leier bolig. Bilen hun har nå er en 1994 modell Opel Astra 1.7D som hun ga 5000kr for. Det finnes ikke el biler i den prisklassen som er kjørbar og om den var det så tipper jeg at den hadde hatt rekkevidde ut hageporten. Hun har heller ikke mulighet for å flytte nærmere sentrum fordi husleien da ville vært mangedoblet.

Å øke drivstoff prisen vil kun ramme de som allerede har minst å rutte med.

Kan jeg spørre hvorfor hun har bil i det hele tatt? Altså i motsetning til busskort, medlemskap i bilkollektiv etc?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre hvorfor hun har bil i det hele tatt? Altså i motsetning til busskort, medlemskap i bilkollektiv etc?

Hvorfor man har en bil? Jo får å komme seg til butikk, lege etc. Her finnes ikke buss eller noe bilkollektiv så hun er helt avhengig av å ha bil.

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det må være deilig å leve i sin egen lille boble der alle bor i byen, har råd til innkjøp av elbil eller kan sykle og ta kollektivtransport.

Realiteten er derimot en ganske annen, der de som har en bil i dag gjerne har en dieselbil som feks en brukt Caravelle eller Tiguan til en verdi godt under 50 000 kr der et innkjøp av tilsvarende elbil vil ruinere familieøkonomien og der kollektivtransport er ikke-eksisterende. Mange bor også fem-seks mil unna jobben, og om man også skal levere barn i barnehagen og skolen, kanskje utføre andre ærend også, er god rekkevidde viktig, spesielt om vinteren. Dette, sammen med god plass og generell praktiske løsninger som mange seter, betyr at det ikke finnes billige brukte elbiler som kan erstatte den gamle dieselbilen.

Det blir litt som å fryde seg over høye strømpriser fordi du har gått til innkjøp av solpanel på taket, batterier til lagring av energi og andre tiltak som etterisolering til en halv mill, mens andre som sliter med strømregningen ikke har råd til å bytte ut en panelovn med varmepumpe.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 timer siden):

Tråden har dreid over på å handle om fattige som ikke har råd til å bytte ut den dyre fossilbilen sin med en elbil som koster dem mindre, slik at man får mer å rutte med til barnehage, fritidsaktiviteter, leker, klær og utstyr.

Jeg må bare slå meg til ro med at du ikke virker å ta innover deg de økonomiske utfordringer folk med begrensede midler har. Føler jeg gjentar meg selv men til ingen nytte. Mange småbarnsfamilier f eks har ikke muligheten til å håndtere et billån og har heller ikke muligheten til å spare nok penger til en elbil som dekker behovet. Det er veldig mange som har det sånn men du virker ikke interessert i å ta det innover deg.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...