Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Randeboy skrev (2 minutter siden):

Gammel elbil med elendig rekkevidde som bil nr1 til en småbarnsfamilie? 😆

Ny "forutsetning" ser jeg. Hvorfor må elbilen være gammel og ha kort rekkevidde? Hvilke flere forutsetninger slenger du inn?

Powertrainer skrev (2 minutter siden):

Jeg prøver bare å ha et realistisk og nyansert syn på temaet. Kan legge til at jeg har empati med de som velger og få barn og sikre norske ressurser for fremtiden til tross for at det byr på blant annet økonomiske utfordringer for majoriteten av befolkningen.

Jeg ser det :roll: Stadig nye "forutsetninger" og søkte scenarier.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Ennå mer ad hoc "forutsetninger". Når kommer -40 grader og motvind? 40 mil mellom hjem og barnehage, campingvogn på slep osv?

Nettopp, en familie på campingtur blir jo nødt til å leie bil til formålet dersom man kjører en gammel Leaf til daglig. Godt du innser dette selv. Det trenger ikke være -40 før man står fast på 5-6 mil rekkevidde. Nei, disse gamle elbilene er helt ubrukelige til det meste.

Kjøp deg en gammel Toyota Diesel så skjønner du hva vi andre mener

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (10 minutter siden):

Du har helt rett! Skal man ha et moderat og fornuftig bilhold så kjøper man brukt fossilbil. Siden dette er en elbiltråd er svært mange blendet for andre løsninger enn nettopp elbil.

Ja merker at enkelte er blendet for å se noen høyst realistiske livssituasjoner. Er jo trebarnsfar selv og kan si med sikkerhet at jeg i etableringsfasen ikke har hatt sjangs i havet i å investert i en elbil som hadde dekket behovet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 minutter siden):

Nettopp, en familie på campingtur blir jo nødt til å leie bil til formålet dersom man kjører en gammel Leaf til daglig.

Var ikke dette fattige folk som knapt har råd til ny sokker og så har eier de plutselig en campingvogn? Merkelige prioriteringer denne familien har..

Nidar2 skrev (4 minutter siden):

Det trenger ikke være -40 før man står fast på 5-6 mil rekkevidde. Nei, disse gamle elbilene er helt ubrukelige til det meste.

Jeg fikk ikke svar på spørsmålet om hvorfor elbilen måtte være gammel. Det er jo noe du har funnet på selv for å idiotforklare den.

Nidar2 skrev (5 minutter siden):

Kjøp deg en gammel Toyota Diesel så skjønner du hva vi andre mener

Jeg har riktignok aldri hatt noen Toyota diesel, men jeg kan ikke skjønne hva som skal være så forskjellig fra en gammel Mercedes diesel, nissan diesel, subaru diesel og volkswagen diesel. Kanskje du kan forklare?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Var ikke dette fattige folk som knapt har råd til ny sokker og så har eier de plutselig en campingvogn? Merkelige prioriteringer denne familien har..

Jeg fikk ikke svar på spørsmålet om hvorfor elbilen måtte være gammel. Det er jo noe du har funnet på selv for å idiotforklare den.

Jeg har riktignok aldri hatt noen Toyota diesel, men jeg kan ikke skjønne hva som skal være så forskjellig fra en gammel Mercedes diesel, nissan diesel, subaru diesel og volkswagen diesel. Kanskje du kan forklare?

Sukk, enkelte ganger ønsker selv jeg at moderator fjerner usaklige innlegg!

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Var ikke dette fattige folk som knapt har råd til ny sokker og så har eier de plutselig en campingvogn? Merkelige prioriteringer denne familien har..

Jeg fikk ikke svar på spørsmålet om hvorfor elbilen måtte være gammel. Det er jo noe du har funnet på selv for å idiotforklare den.

Jeg har riktignok aldri hatt noen Toyota diesel, men jeg kan ikke skjønne hva som skal være så forskjellig fra en gammel Mercedes diesel, nissan diesel, subaru diesel og volkswagen diesel. Kanskje du kan forklare?

Har du barn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (13 minutter siden):

Ja merker at enkelte er blendet for å se noen høyst realistiske livssituasjoner. Er jo trebarnsfar selv og kan si med sikkerhet at jeg i etableringsfasen ikke har hatt sjangs i havet i å investert i en elbil som hadde dekket behovet. 

Livvssituasjoner? Først var det bare at folk var for fattige til å ha råd til å kjøpe en dyrere bil som er billigere i drift.

Som sagt: Dette har vi vært gjennom før. Hver gang kommer vi fram til at - ja, det er mulig å erstatte en fossilbil i hvilken som helst prisklasse med en tilsvarende klasse elbil (der differansen lånefinansieres og månedsutgiftene likevel faller på grunn av lavere drivstoffutgifter). Her kunne disse trådene endt i en god enighet - hver gang.

Men så kommer noen glupinger og slenger inn forutsetninger som at de bare skal kjøre 1000 km/året, har 500 km til hytta og ingen lading der, eneste mulige ladeplass koster 10 kr/kWh, man dagpendler 4 timer hver vei, -40 grader, må selvsagt kunne dra med seg en 2t campingvogn til hyttta, plass til 8 barneseter, - og at de ikke har råd til å bytte fra fossilbil til elbil. En tornado av absurditeter. - også proplamerer enkelte at "såpass må man jo forstå fordi det bare er realistiske livssituasjoner". Det er sånne virkelighetsfjerne ad hoc-scenarier som ødelegger diskusjonen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Livvssituasjoner? Først var det bare at folk var for fattige til å ha råd til å kjøpe en dyrere bil som er billigere i drift.

Som sagt: Dette har vi vært gjennom før. Hver gang kommer vi fram til at - ja, det er mulig å erstatte en fossilbil i hvilken som helst prisklasse med en tilsvarende klasse elbil (der differansen lånefinansieres og månedsutgiftene likevel faller på grunn av lavere drivstoffutgifter).

Men så kommer noen glupinger og slenger inn forutsetninger som at de bare skal kjøre 1000 km/året, har 500 km til hytta og ingen lading der, kjører pendlerute som tar 4 timer hver vei, -40 grader, må selvsagt kunne dra med seg en 2t campingvogn til hyttta, plass til 8 barneseter, - og at de ikke har råd til å bytte fra fossilbil til elbil. En tornado av absurditeter. - også proplamerer enkelte at "såpass må man jo forstå fordi det bare er realistiske livssituasjoner"

Forstår du virkelig ikke at andre ønsker prioritere sine penger til annet enn elbil? Mange ønsker rett og slett et rimelig fremkomstmiddel og heller bruke lånerammen til bolig eller andre investeringer.

Lenke til kommentar

for min del vil det bare være mindre som havner i egenkapital til fremtidig elbil, for de som daglig kjører langt er det en stor utgift

skulle gjerne kjørt el for miljø men ingen dekker behov under 250k, vraket mitt går fortsatt og det koster mindre i mnd for veiavgift, forsikring og drivstoff enn bare et elbil lån/leasing alene

god komfort og hengerfeste som tar opp til 1tonn og ikke bare sykkel er en god start og det er nå kun Model3

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Livvssituasjoner? Først var det bare at folk var for fattige til å ha råd til å kjøpe en dyrere bil som er billigere i drift.

Som sagt: Dette har vi vært gjennom før. Hver gang kommer vi fram til at - ja, det er mulig å erstatte en fossilbil i hvilken som helst prisklasse med en tilsvarende klasse elbil (der differansen lånefinansieres og månedsutgiftene likevel faller på grunn av lavere drivstoffutgifter).

Men så kommer noen glupinger og slenger inn forutsetninger som at de bare skal kjøre 1000 km/året, har 500 km til hytta og ingen lading der, kjører pendlerute som tar 4 timer hver vei, -40 grader, må selvsagt kunne dra med seg en 2t campingvogn til hyttta, plass til 8 barneseter, - og at de ikke har råd til å bytte fra fossilbil til elbil. En tornado av absurditeter. - også proplamerer enkelte at "såpass må man jo forstå fordi det bare er realistiske livssituasjoner"

Vet ikke hvilken tråd du har vært å lest på men synes du viser lite forståelse for folk som faktisk bidrar til fremtidige ressurser med tanke på befolkning og arbeidskraft og de store økonomiske utfordringene det fører med seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (31 minutter siden):

[..] Aha, ennå flere ad hoc "forutsetninger". Hva blir det neste? At hele fylket blokka står i har for liten strømtilførsel sånn at det må monteres dieselaggregater for å drifte de to nye laderne og at aggregatene må belastes de to stakkars bileierne? [..]

Ennå mer ad hoc "forutsetninger". Når kommer -40 grader og motvind? 40 mil mellom hjem og barnehage, campingvogn på slep osv?

Lading, egen lader, manglende mulighet til å dra henger/campingvogn, lange distanser å kjøre og eller varierende vær samt temperaturer er slettes ikke ad hoc argumentasjon. Bruker man bilen mye, kjører en god del, har litt stram økonomi og bor utenfor allfarvei er fossilbil eneste muligheten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vi har en 2005 S80.
Den har kostet oss ca 120 000 til sammen(inkludert kjøprspris,reperasjoner, drivstoff osv. eksluderer årsavgift og EU siden jeg ikke vet hvor mye dette koster VS elbil)  siden vi kjøpte den i Juni 2017.

Da vi leier så er jeg rimelig sikker på at å installere lademuligheter de tre stedene vi har bodd begynner å nærme seg halvparten av den prisen alene.

Nå har jo drivstoffprisene steget med 3-4 kroner så kan sikkert legge på litt for fremtiden, men kan ikke se for meg at det lønner seg for oss å kjøpe en el-bil nå.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er helt sikkert, jeg kommer aldri til å slutte å le av de som kjøper elbil til 600k og så "skryter" av at de sparer penger ved å ikke måtte fylle bensin...

 

Legger også ved denne.

"Strømprisene er på vei i taket, og den er forventet å være høy gjennom hele vinteren.

Og det korte svaret er at vi ikke er så langt unna situasjonen der strøm er like dyrt som bensin, og i enkelte situasjoner er det allerede mye dyrere.

Det lange svaret er at det kommer veldig an på hva slags bil du kjører, og hva du betaler ved pumpa."

 

Hentet fra https://www.nettavisen.no/okonomi/sa-dyr-ma-strommen-vare-for-elbil-blir-dyrere-enn-en-dieselbil/f/5-95-304863

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For ikke å snakke om elbileiere som påstår det er så billig å lade bilen hjemme, og helt ser bort i fra at installasjon av laderen som alene kostet kr. 50.000,- og som også lukker øynene for den månedlige avgiften på kr. 200 til borettslaget før man i det hele tatt har plugget i kontakten som igjen koster minst kr. 2 pr. kwh.

Er man litt uheldig å flytte på seg så man installere lader på nytt. Jeg dauer av latter (eller krampegråt) 😂

Man får heller ikke sove om natten fordi man frykter naboen skal skyte mens man sover som følge av økt husleie fordi man krevd elbillading.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Forstår du virkelig ikke at andre ønsker prioritere sine penger til annet enn elbil? Mange ønsker rett og slett et rimelig fremkomstmiddel og heller bruke lånerammen til bolig eller andre investeringer.

Ja jeg sliter med å forstå at folk vil bruke lånerammen til løpende drivstoffutgifter og bomutgifter i stedet for elbil - ja. For det er det som er alternativene her, og var det fra starten av denne tråden. Det ble påstått at "fattige" ikke kunne bytte ut fossilbilen sin med en elbil fordi det var for dyrt (underforstått i innkjøpspris). Selv om med 0,- i innskudd og 100% lånefinansiering av differansen vil gi lavere månedsutgifter enn å fortsette med fossilbilen. Påstanden deres er altså at fattige ikke har råd til å få mer penger å rutte med, hver måned, inkludert måneden de oppgraderer til elbil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Saltkorn skrev (1 time siden):

for min del vil det bare være mindre som havner i egenkapital til fremtidig elbil, for de som daglig kjører langt er det en stor utgift

skulle gjerne kjørt el for miljø men ingen dekker behov under 250k, vraket mitt går fortsatt og det koster mindre i mnd for veiavgift, forsikring og drivstoff enn bare et elbil lån/leasing alene

god komfort og hengerfeste som tar opp til 1tonn og ikke bare sykkel er en god start og det er nå kun Model3

Fortell hvilken bil du har nå, om du er kredittverdig, hvilket kjørebehov du har og dine lademuligheter så tar jeg utfordringen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (1 time siden):

Vet ikke hvilken tråd du har vært å lest på men synes du viser lite forståelse for folk som faktisk bidrar til fremtidige ressurser med tanke på befolkning og arbeidskraft og de store økonomiske utfordringene det fører med seg.

Hvilke bidrag til fremtidige ressurser er det du snakker om? Hvilke store økonomiske utfordringer fører det med seg å tenke på befolkning og arbeidskraft?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...