Jump to content

nessuno

Medlemmer
  • Content Count

    2688
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

nessuno last won the day on December 3

nessuno had the most liked content!

Community Reputation

3287 :)

Recent Profile Visitors

5432 profile views
  1. Jeg bare "elsker" hvordan noen har som "jobb" å faktisk sitte i betalt arbeidstid og ta noe som er allerede på mange måter tatt sånn religiøst-fundamentalistisk-for-langt og bare liksom sitte der, leke med en kulepenn eller noe, kikke på kollegaen så kikke på taklampene og lese et klistremerke på lampen som sier noe som "36 W Max" og så liksom.bli "slått" av tanken: "jo men nei men, de der xxxxxxx (sett inn sak der)" og produsere atter en "bekymringssak". For det er, miljøfanatikernes logikk til tross liksom, ikke noe "problem" at Saudi Arabia kvitter seg med bildekk ved å arrangere forbrenning på skala med regskogene i Brasil (oherdrivelse, men likevel), eller det at mange steder i India bruker elvene i stedet for bossbilene og så blir dette liksom "vårt problem" siden "sugerør på McDonalds" and what not. Nå dette med båtene. Vel det var ikke båtene som var problemet da vedkommende som klagde på det kjøpte sine møbler fra Ikea. Det var ikke flyene da vedkommende reiste til Mallorca. Ad nauseum. Men nå er de. Jeg sverger, det finnes så mange som har som "jobb" å bare dikte opp "saker" på stående fot, så forsvare dette bastionet av fri fantasi, så bli liksom sure da man havner i en sånn snudd "learn to code!" situasjon. Herre min skatt altså.
  2. For å beskrive innlegget ditt og dithen den peker, finnes det også et annet ord... begynner med P. Så finnes det en annen P, en statlig instans kan man kalle det, som jeg håper fatter interesse i slike påstander som dine, for nærmere undersøkelser.
  3. Tingen er at å be kundene om å fordele forbruket jevnt over døgnet er en ting, og det kan la seg gjøre. Å forplikte folk å gjøre dette er heldigvis ulovlig enda. "Løsningen" som er foreslått er å: a) La være å bygge ut nettkapasitet, fortsette å melke alle for "nettleien" som ikke betaler så mye for utbygging av nett likevel b) "Straffe" de som da "ødelegger alt" ved å for eksempel ha familiemedlemmer ta et bad andre tider på døgnet enn midt på natten og dermed få VVB til å bruke strøm da og/eller straffe de som ikke har noe "smartløsning" samt kanskje en bereder ca 2x så stor, siden tross alt man bruker vannet når man bruker det, ikke midt på natten, og da må nok varmes opp slik at uansett smart styring eller ei det vannet er faktisk tilgjengelig. Så da, siden folk ikke har enten råd til en ny bereder, eller ikke har plass til en som er 2x så stor og kan sørge for nok vann etter estimert forbruk, skal disse da "straffes" med dyrere priser. AMS er forsåvidt okay slik at nettselskapene kan overvåke forbruket time for time. I dagens overvåkningssamfunn blir dette liksom det siste problemet, og en nokså uskyldig overvåkning. Men "alle" vet at det er ikke slik at de skal regne ut hvem/hvor/når belaster visse deler av nettet for å så bygge disse delene ut ytterligere slik at det ikke oppstår overbelastning... nei nei nei... "alle" vet at AMS skal nokså definitivt brukes til å selge strøm med varierende pris. For dette er finansielt sett et genistrek: mens netteierne kan la være å bygge ut OG samtidig kreve inn nettleie som før, kan strømprodusentene tjene ekstra da belastningen er høy. Dette blir litt som bompenger: ikke bruke bompenger på vei og samtidig straffe de som reiser i rushtrafikken, selv om det kan være for eksempel den eneste logiske tiden de kan reise i (til/fra jobb). "jobb på natten da", eller "lag middagen klokken 0300" skulle en nesten sagt. Hele NVE og strømprodusentene bør egentlig anmeldes for kartellvirksomhet, monopol, prissamarbeid og utpressing. Noe annet kan ikke jeg kalle dette.
  4. Garanatkaster med meget lav Vo begrenser da bruken til utelukkende sakteflygende droner og til "vanlig" bruk. Kanon med HE programmerbare for tidssatt airburst derimot utvider bruksområdet mildt sagt betydelig.
  5. Folk betaler MER for nettleie (derav nettleie fastpris, nettleie avhengig av bruk, skatt, mm) enn hva de betaler for brukte kW. Så kommer dere med krokodilletårer om økt forbruk... men mye av vannkraften blir solgt unna til utlandet for å så skrike febrilsk at "å nei magasinene er snart tomme" om vinteren. Ta dere sammen NVE, og slutt å bedra folk. For det folket betaler i nettleie så kunne vi omtrent bygge helt nytt nett hver 10 år, så å si. Så sier dere at noe er urettferdig? Urettferdig er at noe for almenn bruk (som nettet i hele landet er) eies ikke men leies, ad infinitum. Med det samme kan dere også forklare hvordan AMS som alle har betaler for skal på lang sikt brukes til å melke folket for mer penger slik at dere slipper å bygge ut mer nettkapasitet (met 24h samlet samme forbruk) der belastningsfordelingen i hvert døgn skal skiftes over på forbrukere, og de skal "straffes" for å bruke mye om dagen da de faktisk er våken og bruker ting.
  6. Jeg har lyst å bare se hvor mye svada det kommer ut før vedkommende innrømmer direkte at han (kanskje) er en klassis nymotens sosialist, helst en med dobbelmoral... sånn type latte macchiato by day, ekstrem venstrevridd by night.
  7. Hvorfor det? Det skjer ikke meg. Det skjer mest sannsynligvis ingen for de "verdiene" du snakker om kalles penger i samfunnet vårt. Jeg selger arbeidet mitt, og forventer ikke noe utover det. Er det lønn du snakker om, eller hva er disse "verdiene"?
  8. Jeg er en arbeidsataker i et fritt marked der jeg får betalt etter utdannelse, evne og erfaring.
  9. Tulleargumenter fra en tulling. For det første er nettleien et hån av felleskapet - da dette er almenn eiendom brukt av alle men eies ikke av alle, derav den evige "leien" i stedet for rene utbyggings og vedlikeholdskontrakter som burde legges ut på bud. Neste problemet er at skatten som bakes inn i nettleien er STØRRE enn selve nettleien, og er ikke annet enn atter en måte å melke alle på. Den er også urimelig høy. Sist men ikke minst er den evige sytingen om forbruk: vi skal bruke akkurat så mye vi trenger! Om det er elbil, VVB, varmekabler eller til og med en induksjonstopp. Nettleien man betaler må i det aller minste gå til utbygging av nye kraftlinjer... i stedet får man høre at det som utgjør MESTEPARTEN av strlmregningen ikke går til dette formålet... og nå er det noen som tross sine enorme investeringer i solceller "snylter" på samfunnet. Kjetil Lund, er du vatret? Jeg eier ikke en eneste solcelle bortsett fra den i en gammel kalkulator men selc jeg synes slik syting over at noen slipper unna denne absurde "nettleien" er totalt feil retter argumentering. Det er ikke "snyltere" som må taes, det er rasjonaliseringen of totale omstruktureringen av denne "nettleien" som må gjøres!
  10. Snakkes når Nikola faktisk lager noe, og noen kjøper det. Igjen: 100h2 biler, 1 1/2 fyllestasjon.
  11. Så du vil jobbe mindre og få mer, eller er du bare kvasi-skeptisk til økt automatisering og teknologisk progress, eller er du av oppfatningen at proletariatet skal overta midlene til produksjon? Innlegget ditt var diffust, og må dessverre innrømme at det siste inlegget hjalp ikke mye med det.
  12. Jeg har forresten forslag for overskriften til den neste elbil-kritiske artikkelen: Ihjelslåtte fugler, raserte fjellområder, støynivå som på nattklubb 24/7, elektriske felt som koker hjerner, spontanaborter og kreft - DETTE er vindkraften som skaffer strøm til din luksuriøse status-elbil, ditt j*** svin.
  13. Igjen kommer du med Nikola og andre ikke-eksisterende produkter. Jeg gir fulle f i teoretiske løsninger, for like mye som teoretisk sett kan man lage batterifly til å fly over Atlanteren like fort som dagens jetfly og uten å lande - så finnes de ikke. Jeg er dermed ikke interessert i dine våte drømmer frem til de faktisk er en målbar virkelighet. Det som er DAGENS etablerte fakta er litt over 100 H2 biler i hele landet, nesten ingen fyllestasjoner, virkningsgrad på nivå med bensinbiler og rekkevidde omtrent samme som elbiler. Verste tatt for brenselceller og beste tall, samme for produksjonsmetoder av H2. De to tatt sammen får man beste variant og verste. Selv den beste er TRAGISK DÅRLIG med virkningsgrad på nivå litt over en dieselmotor. Kilde: google de %ene selv og regn ut. Forklar meg da hvordan DU hadde, hele fucking ex-industrien til tross, klart å lage (eller se for deg) et system der alle og enhver H2 lekkasje IKKE fører til dannelse av en eksplosiv atmosfære og en slik atmosfære ikke antennes og eksploderer. Dette ønsker jeg virkelig å vite, jeg har lyst å høre om noe so ikke en jævla sjel på verden har fått til enda! Ved å ha hva, åpen flamme, tennekilde hver slik plass? Jeg tror du snakker ut av bakenden din nå, slik du ellers gjør det meste av tiden her. Ok den oppdager trykktap. Hva gjør den da? Fjerner oksygenet rundt seg? Hva skal den gjøre for å hindre et eksplosjon? Ja det gjør de i alle sannsynlighet! H2 er den TYNNESTE og den MEST LETTFLYKTIGE gassen vi kjenner til. En fuckings proton og en elektron! Man får det IKKE mindre enn dette! Og ekspertisen min bla a er eksplosjonssikring av elektriske systemer og arbeid med hydrauliske og pneumatiske systemer opp til ca 1000 BAR. Dette er mitt levebrød i ca 20 år. Så lekkasjer, gasser under trykk etc vet jeg faktisk en del om. Ja det er masser ting som klart blir 60C varme. Men selv da kreves dette PLUSS diesel til å lage en slik damp, diesel i seg selv er IKKE i stand til å gasse av FØR den er oppvarmet! Skjønner du ikke dette i din egen argumentering da du nevner de varme bildene, eller har du sniffet H2 hele dagen der borte? Diesel er også VANSKELIGERE å antenne siden såkalt antennelsesenergi (målt i joule for eksempel) er HØYERE enn for H2. Diesel er også IKKE så lettflyktig, er flytende under atmosfærisk trykk, og masse annet. Alle disse tingene er ikke H2, så å snakke om at et jævla trykksatt gass, den tynneste som finnes, den lettest antennelige er like trygg som diesel er å igjen snakke ut av bakenden. Ikke noe barnlighet. Du gikk igjen på en fantasifull tirade om "hva hvis" og "kanskje" og "noe skal lanseres". Du klarer ikke se forskjell mellom .... hypotese og fakta, mellom prototype og produksjonsmodell, mellom upraktisk og spekulativ teori og pragmatisk applikasjon av denne teorien (eller ikke) i virkeligheten. Å kalle meg for barnslig for å ikke ha en nærmest religiøs tro på noe som ikke fungerer, slik som du, tar jeg ikke som et stikk engang. Dette blir som å bli erklært skyldig i blasfemi - like seriøst, og like like interessant. Butikker deler også ut smakebiter av boller de liker å annonsere. Drit i Cummins - MYE større, viktigere aktører har hevet seg (eller hev seg på nylig) på H2-bølgen. Akkurat som i sin tid hev masse "ingeniører" eller "konsulenter" på Hyperloop-bølgen. På akkurat samme vis har for eksempel Apple kjøpt patenter, selskap, patentert noe eget som er meget eksotisk og/eller kanskje fremtidsrettet. Det DU ikke klarer å skjønne grunnet din religiøse holdning og infantil forståelse av hvordan forskning, industri og marked fungerer - er at IKKE ALLE POTENSIELLE TEORIER BLIR NØDVENDIGVIS BRUKT I PRAKSIS. "alle" skulle være med på 3D-tv. "alle" skulle være med på VR-briller. "alle" på 50-60 tallet skulle bruke atomkraft til noe (ja inklusiv biler!). At noe finnes betyr ikke at dette "noe" er brukbart eller kan bruker over alt! Våkn opp, Alice! Jo snarere jo bedre! Det var den rette xxxxx som xxxx, som det sies.
  14. 1) Ja, ment som i noe mer enn enn "buffer-batteri", noe mer enn a-la første Priusene der batteriet er ikke noe annet enn en gunstig måte å slikke å jekke brenselcelleytelse dramatisk opp eller ned. DVS en "ladbar" en, der H2 biten er en faktisk rekkeviddeforlenger. Jeg sier dette helt spesifikt fordi at hvis man først har en betydelig batteri... så finner man fort ut av at å bruke H2 så sjelden som en ren rekkeviddeforlenger er upraktisk, for da kunne man like greit ladet og fått prisen ned. Men dette er ren hypotese fra min side basert på H2 biler som finnes i dag, men så bra at det verste du holder mot meg er en hypotese. 2) Ja, den går faktisk tapt! Den høyeste jeg finner nå uten å lete for mye for en brenselcelle er 85%, laveste ca 30%. Elektrolyse 20-75%. Altså samlet virkningsgrad UTEN å ta med transport/lagring/fylling 6-60% praktisk energi igjen, dermed 40-94% går tapet, verre enn mitt estimat som jeg regnet på nokså labert. Og dette er ikke noe jeg synes, dette er vitenskapelige tall. Og jeg serverte deg med en helt spesifikk rekke påstander: en kontrollert forbrenning var ikke en av dem! Det jeg skrev, helt spesifikt, er at hvis en lekkasje oppstår (fyllepunkt, rør/ventiler, brenselcellen) så siver gassen ut. Den blir IKKE antent kontrollert i såfall. Dette er noe som kan skje grunnet produkjsonfeil på bilen, kollisjon der man IKKE kan forutsi spesifikt hvor lekkasjen oppstår, eller grunnet slitasje. Jeg har direkte erfaring med hydrauliske og pneumatiske systemer, og jeg VET fra mitt faglig erfaring at å holde noe som helst tett uten å utelukkende ha sveiste forbindelser er nesten umulig. I alle fall med en så tynn gass. Det jeg skrev om helt spesifikt var en lekkasje der H2 blander seg FØRST med luften, SÅ blir antent. Ikke den kontrollerte forbrenningen din. Gå og se på YT hvor mange propanbiler sa "pang" av diverse årsaker. Slik uhell. Dette kan ikke du utelukke, dette HAR skjedd med H2 og alle andre brennbare gasser i bruk, og dette VIL skje med H2. Du falt totalt av toget her, men ikke mitt tog men ditt eget, hvor du forestilte deg helt seriøst at den eneste konsekvensen av en H2 lekkasje er en uskyldig kontrollert blå flamme. Analyser? Hvilke analyser? Det smalt en H2 fyllestasjon i Norge. I ALLE land der metan brukes i husholdning/industri smeller det hvert år grunnet lekkasjer. I alle, absolutt alle land der propan var i utstrakt bruk i biler har de eksplodert, med varierende % grunnet tekniske krav og hvor bakvendt eller godt regulert de landene var, men det har alltid skjedd. Og å kalle den like trygg som diesel er direkte løg og bedrageri. Diesel danner ikke engang brannfarlig damp før den varmes til over 60C (!!!), lagres IKKE under trykk, har adskillig mindre sjanse for lekkasje og selv en betydelig lekkasje kan ikke lett antennes. H2 derimot - under høyt trykk, er den mest lettflyktige gassen vi kjenner til, krever minst antennelsesenergi, er meget eksplosiv hvis den blander seg med luft først... og du kommer med pølsevev om analyser, herre min skatt Yap yap yap bla bla bla. Så vidt over 100 h2 biler i HELE LANDET! Fyllestasjoner som ikke finnes! Og du snakker om firma som "skal" og "kan" og "kanskje" og "maybe, mens elbilene selger som varme pannekaker. Hydrogenferger og mindre passasjerfly... med direkteruter til la-la-land av fantasi og mangelfull forståelse at H2 hadde masse tid og slo ikke an, og vil ikke slå an inntil det motsatte er bevist. Ikke i hypoteser eller ukjente konsepter men faktisk kjøretøy. Synes du ja, men markedet synes noe helt, helt annet. Blir litt som å snakke med en som liker Blackberry i 2010 og mener den har en "egen nisje" contra iPhone, at "tastatur er fortsatt kjekt å ha" og "viktig". Litt over 100 biler! Litt over 100, Corral! Ta deg en bolle, helst en med kanel og masse glasur, så bla tilbake til dine argumenter om miljø og hvordan batteriene produserer "masse" CO2 ved produksjon etc. Jeg vet jeg har dårlig hukommelse, men føler meg allerede som den med en fot som skal hjelpe en uten begge føtter og armer til å danse ballett her. Boller selges vanligvis stykkvis, men fleste butikker har rabatt om man kjøper 2 eller flere. Lykke til!
×
×
  • Create New...