Gå til innhold

Gode alternativer til Sbanken?


Gjest c29cb...409

Anbefalte innlegg

trikola skrev (31 minutter siden):

Kan du fortelle mer om at bankene må åpne sine API-er? En link kanskje.

Det er vel ikke helt åpent, egentlig.
> Bankene må gjøre sine kundedata tilgjengelig for andre aktører.

Da jeg først leste om dette direktivet trudde jeg man kunne få tak i sine bankdata lett gjennom APIer, men det er vist ikke mulig. En vanlig bruker kan ikke bruke disse APIene.

https://www.finansnorge.no/tema/avtaler-normer-og-regler/psd2/
https://www.sbm.no/om-ossir/open-banking/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trulss skrev (12 minutter siden):

Det finnes vel apper som kan håndere flere kontoer for økonomistyring pr. i dag. Relativt dårlige apper og ofte med manglende funksjonalitet som å legge til egne transaksjoner.

Man har også mulighet til å se kontoer fra andre banker i sin vanlige nettbank.

Man gir jo da også disse Appene tilgang til sitt pengebruk. Det er nok sikkert godt beskyttet ihht. lovverk, men jeg vil helst ikke at tredjeparter skal ha tilgang til mine transaksjoner. Bruker til nød Google Pay og Paypal for betaling for jeg vil ikke at de skal vite for mye om min økonomi.

Lenke til kommentar

Ett lite sukk over nettbanken til Handelsbanken.

Eneste beskrivelse "Terminbeløp jan. 2024 Betalt: 15.01.24"

Ikke mulig å finne ut hvem det er til eller noe ytterligere. Sjekker litt rundt og finner ut at det må jo være studielånet.... Både mobilbank og nettbank er etter min mening helt krise. Har sendet epost til rådgiveren for å høre hvor lenge de ser for seg at det skal være sånn. Håper det bekrefter at det er Q1 det kommer nytt, hvis ikke må jeg alvorlig vurdere hva jeg skal gjøre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DJViking skrev (2 minutter siden):

Vurderte også Handelsbanken, men hvis Nettbank og Mobilbank virkelig er så dårlig så tror jeg avventer til dem har fått ny App. Mener jeg leste Handelsbanken skulle få ny App i løpet av 2024.

Snakk om ny nettbank nå i første kvartal.

Jeg er i ferd med å flytte dit fra Sbanken og det er bare et takras med tekniske problemer. Vet ikke om det skyldes at det er veldig mange som flytter samtidig eller om det bare er sånn det er med Handelsbanken.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, uname -i said:

Snakk om ny nettbank nå i første kvartal.

Jeg er i ferd med å flytte dit fra Sbanken og det er bare et takras med tekniske problemer. Vet ikke om det skyldes at det er veldig mange som flytter samtidig eller om det bare er sånn det er med Handelsbanken.

Fant ikke igjen der hvor det står første kvartal. Det jeg frykter er at de har lovet mer enn de kan holde...

Lenke til kommentar

Jeg søkte på plattformavgift på sbanken, ingen treff.... Inne i appen derimot kommer det treff. Det står kostnaden, det står også hvor bra DNB er.... Nesten litt komisk. Siste "vi svarer" må da være en skikkelig brannslukking etter de tok siste kvelertak på dette "konseptet". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har nå funnet ut at DNB sine egne fond ikke er billigere hos DNB, som jeg har lest om tidligere.

  Nordnet Kron (Tekna) Kron DNB
DNB Bioteknologi 1,16% 1.05% 1.11% 1,17%
DNB Global 1,16% 1.05% 1.11% 1,17%
DNB Global Indeks 0,29% 0.19% 0.21% 0,20%
DNB Teknologi 1,16% 1.05% 1.11% 1,17%

Prosen totalpris for fondene. Det er eneste grunnen til at jeg har fondsparing hos DNB.

Nå vurderer jeg å flytte hele min DNB ASK til Kron.

Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke blander med KLP sine egne fond nå? De er billigere å eie hos KLP siden KLP ikke har plattformavgift. DNB sine fond vil være billigere hos alle tilbydere med lavere plattformavgift, som Nordnet og Kron, i tillegg til at det og var/er billigere hos Sbanken frem til prisøkningen der. 

Lenke til kommentar

Interessant.

Klp har ein annan modell enn Dnb.

Screenshot_20240125_184631_Opera.thumb.jpg.ce85b723506a8ff8cb3741944e846ee5.jpg

https://www.klp.no/fond/priser-og-vilkar/kostnadsoversikt

Hos Sbanken betalar ein også 0,18%:

Screenshot_20240125_184341_Opera.thumb.jpg.32364080caf3c3b244e5112071bbc0fe.jpg

Det Klp eigentleg gjer er at dei inkluderer plattformavgifta i forvaltningshonoraret. Hos Sbanken kjem dette til uttrykk ved at det blir gitt returprovisjon. Sbanken sender denne vidare til kundane, og tek samstundes plattformhonorar. Sidan begge er på 0,06% utliknar dei kvarandre, og prisen blir den same begge stader.

Spørsmålet blir då kva som skjer etter mars. Om plattformavgifta aukar og returprovisjonen blir uendra vil det svare seg å flytte fondet (AksjeGlobal P) til ASK i Klp. Om Dnb i tillegg stikk returprovisjonen i eiga lomme vil skilnaden bli enno større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, sdf123 said:

"Sbanken" har kommet med en oppklaring:

https://sbanken.no/aktuelt/fusjon/vi-svarer/

 Hadde jeg jobbet med dette i DNB hadde jeg jo vært program-forpliktet til å gå ut med den propagandaen de skriver.

Alt for å beholde så mange kunder de har betalt for.

Det de har gjort av endringer til nå har vært så skjult som mulig for offentligheten.

De kjørte ut en "føler" med det de har gått ut med for å se hvordan folk ville reagere. Når de så skjønte hvor mye kundene reagerte valgte de å prøve og roe ting ned. De kan på ingen måte garantere det de skriver fordi det ikke er laget ferdig og i drift enda.

DNB hadde sjansen til å gjøre noe bra med oppkjøpet, men de har unektelig valgt å infisere hele Sbanken-konseptet med sin egen bais. Det kreves en enorm kulturendring i DNB for å tekkes kundene bedre, og den tror jeg neppe kommer til å skje.

Synes oppriktig synd på alle de flotte folkene i Sbanken som nå må forholde seg til bais-kulturen i DNB.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, sdf123 said:

"Sbanken" har kommet med en oppklaring:

https://sbanken.no/aktuelt/fusjon/vi-svarer/

Det var jammen tynn suppe.  

De hadde nok ikke kunnet si eller gjøre noe som hadde fått meg til å stoppe flytteprosessen; nå er den igang og jeg ønsker ikke å ha noe å gjøre med en bank jeg opplever å ikke kunne stole på. 

Nettbanken er det viktigste for meg.  Helt uaktuelt for meg å måtte skrive inn lange KID'er på telefonen hver måned for overføring av 6-sifret beløp mellom ulike konti/banker; det vil utvivlsomt gå galt før eller senere og det er en risiko jeg overhodet ikke kan akseptere.  

Fondskontoen er avsluttet, IPS er under flytting og AKS flytter jeg så snart jeg ser IPS ble flyttet OK.  Har ikke besluttet hvilken hos bank lønnskontoen skal være hos i fremtiden, men enklest er kanskje Sparebank1 der jeg allerede har et kundeforhold selv om de ikke er de billigste.  Funksjonaliteten er viktigst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 24.1.2024 den 1:27 PM):

Det er vel ikke helt åpent, egentlig.
> Bankene må gjøre sine kundedata tilgjengelig for andre aktører.

Da jeg først leste om dette direktivet trudde jeg man kunne få tak i sine bankdata lett gjennom APIer, men det er vist ikke mulig. En vanlig bruker kan ikke bruke disse APIene.

https://www.finansnorge.no/tema/avtaler-normer-og-regler/psd2/
https://www.sbm.no/om-ossir/open-banking/

tigerdyr skrev (På 24.1.2024 den 1:27 PM):

PSD2

Det er "åpent" hvis man får godkjent seg selv som aktør, som ikke er bare bare. Enkelte banker (Tror Sbanken var en va de faktisk) lot deg faktisk hente ut egne data via API, men de fleste gjør ikke det. Så det er mulig, men virker ikke som bankene er interesserte i å prioritere det.

Den beste løsningen ser ut til å bruke andre som spesialiserer seg på det. GoCardless (tidligere Nordigen) tilbyr gratis API (opp til 50 bank connections) for å hente ut data. Så i praksis kan man lage en gratis løsning der man henter ut fra hvilken som helst bank. Virker som de støtter det meste i Norge. Har vurdert å lage app selv via deres API, kanskje synce opp med YNAB, men har ikke orket enda. Testet GoCardless APIet en liten periode da, og virket solid. Så godt mulig jeg besøker den ideen igjen. Her er en fyr på GitHub som har brukt apiet til å koble mot YNAB med et python-script.

Hvis man ikke kan/vil utvikle så har du apper som Spiir som kan samle informasjon fra flere ulike banker og gi deg rapporter. Personlig likte jeg ikke helt appen, men den funker for mange :) 

Endret av Comma Chameleon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (5 timer siden):

Nettbanken er det viktigste for meg.  Helt uaktuelt for meg å måtte skrive inn lange KID'er på telefonen hver måned for overføring av 6-sifret beløp mellom ulike konti/banker; det vil utvivlsomt gå galt før eller senere og det er en risiko jeg overhodet ikke kan akseptere.  

Jeg tenker det samme. Tungvint på mobil å fylle inn mye data, og spesielt hvis man har flere papirfaktura.

Hadde Mobilbanken hatt en Fakturascanner som virkelig virker, så hadde jeg ikke brydd meg.
Jeg har fått scanneren til SBanken til å fungere i 10% av tilfellene jeg har lagt inn en papirfaktura.

Lenke til kommentar

Jeg er på leting etter nytt kredittkort, og tenkte å sjekke ut Ikano, som gir 2% bonus på dagligvarer.

Det virker som de har dårlig kundeservice. Man er nødt å ringe dem.
Ingen Chat
Ingen Epost
Ingen Kontaktskjema

Det nevnes på siden deres at de har kontaktskjema, men det er ikke lett å finne. Når man finner det så får man feilmelding "Siden ble ikke funnet".

 

Jeg liker banker som har Chat (ikke Chat-bot), og Epost. Dette fungerer bedre å bruke når man er på jobb og trenger litt hjelp fra banken. Hvis man vil ha hjelp øyeblikkelig eller det haster, så er kanskje Chat bedre, eller man kan ringe.

SBanken har Chat hvis man er innlogget, men gjemt i en obscure meny.
Her er faktisk DNB bedre på synlighet. De har Kontakt og Chat ved siden av som 2 ikoner.
Jeg har faktisk brukt DNB sin Chat for å spørre om flytting mellom SBanken og DNB. Faktisk god kundeservice.

SpareBank 1 Nord-Norge: Har Chatbot, men man kan få chatte med en person. God kundeservice.

Det ville vært uaktuelt for meg å bytte til en bank som ikke har verken Epost eller Chat for å komme i kontakt med. Chat med fysisk person er absolutt minimum nødvendig.

 

Når det gjelder Fondsparing, så hadde både Nordnet og Kron mulighet for kundeservice på epost, uten at man måtte være logget inn. Kron hadde bra kundeservice. Ganske bra responstid. Nordnet tar litt lenger tid å svare på epost. Litt kortere tid hvis man sender dem en melding etter innlogging.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...