Gå til innhold

Gode alternativer til Sbanken?


Gjest c29cb...409

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (4 timer siden):

Det var da voldsomt. Enkelte reagerer ganske kraftig på at noen vil vekk fra DNB? Pussig.

Det jeg kommenterte har ikke noe med DNB å gjøre, det gjelder uansett hvilken bank man bytter fra og til. Legitimering, nye kontonumre må informeres til alle som skal sette noe inn (arbeidsgiver, NAV, skatteetaten m. fl), nye kortnumre, flytte AvtaleGiroer, ev. flytte BankID, etc.

Lenke til kommentar

Regjeringen mener det er for dårlig konkurranse i bankmarkedet og peker på struturelle hindre.

Huseierne ved Meyer mener konkurransen er for dårlig og viser til at kun 7% byttet bank i 2022.  Utrolig lavt sammenlignet med for eksempel hvor mange som skifter strømleverandør.

Men det er klart, DnB og noen folk her på forumet mener det er null problem og da er selvfølgelig det fasiten. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Følgende fremgår av Regler om BankID

Sitat

4.6 Om BankID og lignende som grunnlag for utstedelse av banklegitimasjon  

BankID skal ikke utstedes til fysiske personer på grunnlag av BankID utstedt av en annen deltager eller på grunnlag av andre typer elektronisk legitimasjon.  

En BankID skal ikke benyttes som grunnlag for utstedelse av fysisk eller elektronisk legitimasjon. BankID som en deltager selv har utstedt eller inngått avtale om kan likevel inngå som element for å utstede annen legitimasjon enn BankID Høyt til respektive kunder. 

Dette fremstår for meg ganske åpenbart, fordi man mister kontroll på hvem vedkommende er etterhvert om man kun bygger på en serie av elektroniske IDer som etterhvert vil bli deaktivert/slettet. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://www.bulder.no/bruke/bankid/

Her er Bulder sin side om å få BankID.

Sitat

Bestill BankID hos Bulder

Med BankID kan du enkelt identifisere deg, logge inn og signere i Bulder appen. Før du kan få en ny Bankid avtale med oss må du være eksisterende kunde og motta en kodebrikke og et engangs nettbankpassord. Opprettelse av avtale kan ta opptil en uke.

Er du en eksisterende kunde eller ønsker å flytte kundeforholdet til Bulder, men har en BankID avtale i en annen bank trenger du ikke å bestille ny avtale.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (På 31.1.2024 den 9:36 PM):

Jeg personlig ønsker å flytte fra Sbanken, og vil gjøre det så raskt som mulig. Men jeg må finne en god erstatning.

I tillegg til at man bruker tid på å finne en god erstatning, så kan det ta tid å avslutte eksisterende kundeforhold helt og holdent, slik at det kan ta tid før man ikke lenger teller som kunde i banken.

Det tar tid å flytte boliglån om dagen, på grunn av stor pågang (fordi mange Sbanken-kunder flytter til andre banker). Bulder sa det ville ta opp til 3 uker å få svar. Jeg har nettopp fått tilbud om flytting og har sagt ja takk. Så vil det nok ta noe tid før lånet faktisk er flyttet og jeg vil beholde Sbanken-kontoene og kortene en liten stund for sikkerhets skyld. Så Sbankens kundeflukt i januar, er bare toppen av isfjellet ettersom de ikke merker flukten ordentlig før folk flest har kommet seg til rette i ny bank.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3l33t3 skrev (9 timer siden):

Er Sbanken virkelig så ille hvis jeg kun skal ha boliglån og billån der?

De har en del bedre rente en DNB. (Ja jeg vet DNB eier Sbanken)

I så lang tid jeg kan huske, har DnB kjøpt opp banker for å bli kvitt brysomme konkurrenter og dekke over det faktum at de taper kunder. Det har blitt ganske mange banker etter hvert. Hvor mange av de eksisterer fortsatt som egen bank? Ingen (Sbanken er et konsept av DnB enn så lenge). Noen andre banker eksisterte vel også som egne banker (konsepter?) en kort stund etter oppkjøpet, men hvor har det blitt av de? De er slukt av DnB.

Så jeg har rett og slett bare vært føre var, og flyttet fra Sbanken selv om de har greie renter. Vi vet ikke hvor lenge de vil eksistere som egen bank med egne vilkår og renter. Av erfaring vil ikke Sbanken eksistere særlig lenge, i hvert fall ikke slik vi kjenner den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (38 minutter siden):

Bulder sa det ville ta opp til 3 uker å få svar.

Gjelder tydeligvis ikke alle? Sendte en 'søknad' pr mail for å sjekke hva det ville koste og etter kort tid så kom svaret om at lånesøknaden kun måtte bekreftes.. Og et par dager etter kom det et nytt bankort fra de i posten.. Og jeg som enda ikke vet om det blir akkurat de jeg vil velge!! 🙂

Lenke til kommentar
Woff skrev (46 minutter siden):

Gjelder tydeligvis ikke alle? Sendte en 'søknad' pr mail for å sjekke hva det ville koste og etter kort tid så kom svaret om at lånesøknaden kun måtte bekreftes.. Og et par dager etter kom det et nytt bankort fra de i posten.. Og jeg som enda ikke vet om det blir akkurat de jeg vil velge!! 🙂

Jeg søkte via appen, så mulig det hadde vært raskere å ta det gjennom e-post. Men det tok halvannen uke, og ikke tre for min del.

Bankkort fikk jeg et par dager etter jeg bestilte det.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (22 minutter siden):

Blir ikkje Bulder-banken til Sparebanken Vest litt det same som Sbanken i Dnb? Ein bank-app utan nettbank?

Er det nokon spesiell grunn til å velje Bulder-konseptet framfor Sbank-konseptet?

Det er på en måte to helt forskjellige ting.

Bulder ble opprettet av en stor bank for å ha et alternativ for kundene som Bulder har som målgruppe.

Sbanken ble kjøpt opp av DnB for at de skulle kvitte seg med en brysom konkurrent. Det er også stor fare for at Sbanken-konseptet forsvinner litt etter litt, noe som allerede har skjedd siden oppkjøpet.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (55 minutter siden):

Blir ikkje Bulder-banken til Sparebanken Vest litt det same som Sbanken i Dnb? Ein bank-app utan nettbank?

Er det nokon spesiell grunn til å velje Bulder-konseptet framfor Sbank-konseptet?

Ja, jeg vurderte Bulder, men klarer ikke helt å se for meg å ikke bruke nettbank.

Så nå ser jeg på OBOS. Men de tilbyr visst ikke kredittkort (med reiseforsikring).

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (26 minutter siden):

Det er på en måte to helt forskjellige ting.

Bulder ble opprettet av en stor bank for å ha et alternativ for kundene som Bulder har som målgruppe.

Sbanken ble kjøpt opp av DnB for at de skulle kvitte seg med en brysom konkurrent. Det er også stor fare for at Sbanken-konseptet forsvinner litt etter litt, noe som allerede har skjedd siden oppkjøpet.

Veit vi kva strategi Dnb har utover det å kvitte seg med ein brysam konkurrent? Kan det ikkje også vere slik at Dnb prøver å omforme Sbanken til noko liknande som Bulder er hos Sparebanken Vest?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (23 minutter siden):

Veit vi kva strategi Dnb har utover det å kvitte seg med ein brysam konkurrent? Kan det ikkje også vere slik at Dnb prøver å omforme Sbanken til noko liknande som Bulder er hos Sparebanken Vest?

Vi vet ikke hva DnB tenker, men deres tidligere bank-kjøp har etter hvert endt med total nedleggelse av både banken og navnet. Og etter de kjøpte Sbanken, har de gjort en rekke endringer i negativ retning. Sbankens største fordel i forhold til Bulder var nettbanken, og ettersom de nå fjerner den, ser det ikke ut som de prøver å kapre kunder fra Bulder Bank, eller unngå kundeflukt til de.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Markiii skrev (9 timer siden):

Ja, jeg vurderte Bulder, men klarer ikke helt å se for meg å ikke bruke nettbank.

Så nå ser jeg på OBOS. Men de tilbyr visst ikke kredittkort (med reiseforsikring).

Kredittkort kan ein jo like godt ha for seg sjølv. F.eks. Gebyrfri Visa hos Santander Consumer Bank.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (23 timer siden):

Kredittkort kan ein jo like godt ha for seg sjølv. F.eks. Gebyrfri Visa hos Santander Consumer Bank.

Det jeg liker med å ha slikt i samme bank (i det minste Sbanken) er at det er enkelt å overføre mellom ulike kontoer. Og når det gjelder kredittkort, betale riktig beløp til riktig tid for å spare renter.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Det jeg liker med å ha slikt i samme bank (i det minste Sbanken) er at det er enkelt å overføre mellom ulike kontoer. Og når det gjelder kredittkort, betale riktig beløp til riktig tid for å spare renter.

No er det jo ikkje så vanskeleg å betale ein efaktura på kredittkort-bruk heller.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
zanta skrev (3 timer siden):

Det taper du på, da uavhengige kredittkort som regel har bedre bonusordninger.

Har sett på dette, men det virker som det bare blir dårligere og dårligere. Nesten ikke noe poeng.

Har alle slike kort reiseforsikring? Er det enkelt å  unngå renter ved å betale i tide?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...