Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bivirkning etter pfizer / Moderna corona vaksine??


Anbefalte innlegg

DaniNichi skrev (2 timer siden):

slutt å spre fud.

“Delta is more contagious, but based on current knowledge, probably not much more dangerous than the previous variants,” he concluded.

https://www.euractiv.com/section/politics/short_news/german-health-experts-believe-delta-variant-not-more-dangerous-than-others/

Jeg register at den mannen sa "antar" dvs antageligvis/probably og at de som de sier er veldig opptatt av at turismen i Europa skal få lov å komme igang..

Forskerne derimot mener Delta både er mer smittsom og farligere..

Det siste jeg hørte om årsaken er at mange ganger mer smitteoverføring fører til tøffere og hardere sykdomsforløp.

Ikke for de vaksinerte da, men de uvaksinerte, og uvaksinerte folk med litt helse issues eller alder i bagasjen sitter med Svarteper.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Legge til at Covid19 er ikke over ennå, dels fordi mange i verden ikke gidder, eller kan vaksinere seg, og fordi folk reiser mer...

Men det er håp om et vanlig liv iallefall for en stund, så må man vente å se om Covid19 blir borte med tiden, eller om den sprer seg som ild i tørt gress blant uvaksinerte og fattige U-land som ikke har råd til vaksiner.

Sprer seg meget godt blant vaksinerte også virker det som.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (3 minutter siden):

Sprer seg meget godt blant vaksinerte også virker det som.

Effektiviteten bak vaksinene er mer begrenset i forhold til tidligere varianter. En tredje dose gjør vaksinen tilsvarende effektiv også mot deltavarianten. 

Er man vaksinert så kan man fremdeles spre sykdommen. Man bærer jo smitten uansett om man er godt beskyttet av vaksine eller ikke; det tar bare langt kortere tid for kroppen å bekjempe infeksjonen. Dette gjelder de aller fleste vaksiner, uansett. Så man skal uansett være litt forsiktig. 

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (16 minutter siden):

Sprer seg meget godt blant vaksinerte også virker det som.

Jo men de blir ikke syke eller får kun milde symptomer....

Men for uvaksinerte så må disse passe på da det kommer til å spre seg Delta i Norge og verden, og de vaksinerte viser lite eller ingen sykdoms symptomer....

Som jeg sa sitter da altså friske uvaksinerte som egentlig kunne tatt vaksinen med svarteper.

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (På 12.7.2021 den 17.08):

Blir vel som antibiotikaene, at jo flere som er vaksinert jo større sjanse er det for at det kommer mutanter som ikke er påvirket av vaksinen overhode.

Antibiotika og vaksine er to forskjellige ting.

Når vaksine iallefall i vår vestlige verden får viruset slått ned så er det mindre risiko for mutanter. Husk alle de hissige mutantene kom i store uvaksinerte befolkninger. Altså før vaksine kom til folk.

Men med de uvaksinerte og de fattige u-landa i Afrika etc så er det mer risiko for mutanter.

Mye smitte i verden og i Norge stor risiko for mutanter

Vaksinerte og lite smitte i samfunnet edit mindre risiko for mutanter.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fikk dose to i går. Merker nesten ingen ting sammenlignet med dose en. Lurer på om de bommet på muskelen denne gangen :hmm:

Sov som en stein gjorde jeg og.

Edit: oppdatering 9:30

Har hatt lette frysninger, litt tung i hodet og er trøtt, noe jeg vanligvis ikke er på denne tiden av døgnet. Ingen problemer med å dra på jobb, men er noe redusert.

Endret av Thor.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MultiGamerClub skrev (30 minutter siden):

Skal ta vaksinen om en uke, skulle egentlig kjøre 7 timer for å hente noen deler til en annen bil men tviler det går om det er dagen ETTER vaksinen er tatt x)

Alle reagerer forskjellig, så jeg ville ikke belaget meg på å måtte kjøre den dagen. Noen får ikke vondt i armen i det hele tatt, men jeg tror de fleste blir moderat ømme. Jeg kunne ikke kjørt bil i 7 timer dagen etter vaksinen for å si det sånn. Men gikk over fort :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, MultiGamerClub said:

Skal ta vaksinen om en uke, skulle egentlig kjøre 7 timer for å hente noen deler til en annen bil men tviler det går om det er dagen ETTER vaksinen er tatt x)

Enten får du den statistiske allergireaksjonen der og da, og siden google er google trenger mer søkeord som ikke blir sensurert av "allergivaksine" for å finne ut hva tallene ligger på, men lave. 
Eller så har du det nok ganske bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (16 minutter siden):

Enten får du den statistiske allergireaksjonen der og da, og siden google er google trenger mer søkeord som ikke blir sensurert av "allergivaksine" for å finne ut hva tallene ligger på, men lave. 
Eller så har du det nok ganske bra.

Den er også ein del som får influensasymptom som bivirkning slik at dei kjenner seg i dårleg form 1-3 dagar etter vaksineringa.. Det er nok dette MulitGamerClub sikter til når han/ho lurer på om det kan planleggast for å køyre i 7 timar etterpå.
For dei aller fleste vil det gå heilt fint, men enkelte får feber, muskelverk, slappheit og liknande sjukdomssymptom slik at dei må holde senga. Det er ikkje greit å skulle køyre bil om ein har blitt litt omtåka av nedsatt allmenntilstand.

Lenke til kommentar

Jeg fikk lett diare i to dager etter første dose med Pfizer vaksinen, og det er i følge pakningsvedlegget en svært vanlig bivirkning med over 1 av 10 som opplever det:

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pas-comirnaty-biontech-pfizer-682780

Så glad jeg ikke skulle sitte 7 timer i bil etter første dose. 2. dose fikk jeg på tirsdag, og så langt har jeg knapt merket bivirkninger overhodet denne gangen. Litt øm i overarmen, men ikke så mye at det er hemmende i noen grad, og det er i grunn alt, så langt ihvertfall...

Endret av JohnMerrick
et "ikke" manglet
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (23 timer siden):

Alle reagerer forskjellig, så jeg ville ikke belaget meg på å måtte kjøre den dagen. Noen får ikke vondt i armen i det hele tatt, men jeg tror de fleste blir moderat ømme. Jeg kunne ikke kjørt bil i 7 timer dagen etter vaksinen for å si det sånn. Men gikk over fort :) 

Moren min er sykepleier, så har fått høre nok av at noen form for lang kjøring er noe jeg burde seriøst ikke gjøre.

Ser ut til og bli en 3-4 timer for å treffe noen, hører mer og mer "Ikke gjør det" eller "du kan bli seriøst syk" som har skjedd flere i familien men "bare" et fåtall venner. Pleier ikke være veldig syk men får vel se hvordan reaksjonen blir når vaksinen blir tatt på Torsdag.

Skal egentlig dra ned på fredag fra telemark til sørlandet, håper bare reaksjonen ikke er stor :)

Men om jeg knapt merker forskjell tar jeg sjansjen og kjører ned 🤔

(Er glad jeg får sjansjen til å ta vaksinen tho, tok 28minutter venting i telefon for time men sånn for det være :))

Lenke til kommentar

Min erfaring etter å ha fått 2 Pfizer sprøyter.

Sprøyte 1:  Merket ikke noe rett etter sprøyta, men utover kvelden ble armen noe øm.  Dette forsvant utpå ettermiddagen dagen etter.

Sprøyte 2:  Veldig likt, men armen var en god del mer øm enn etter sprøyte nr. 1. Ømheten varte kanskje også noe lenger enn ved sprøyte nr. 1. 

Ingen "influensalignende" symptomer etter noen av sprøytene.

Endret av covah
Lenke til kommentar

Nå når vaksineringen har begynt å ta litt fart har jeg et helt annet inntrykk av bivirkningene enn hva jeg hadde bare for en måned eller to siden. Det virket som "alle" yngre fikk influensa lignende symptomer om en leste seg opp på erfaringer fra de unge som hadde fått vaksine tidlig, men nå kjenner jeg veldig mange som har fått første dose og noen som har fått andre doser. Ingen jeg har spurt har opplevd betydelige symptomer med unntak av en person som fikk litt hangover følelse et par dager i etterkant. Så nå virker det nesten for meg som om de aller aller fleste ikke har noen plagsomme symptomer overhode, med unntak av en vond arm et par dager :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, MultiGamerClub said:

Moren min er sykepleier, så har fått høre nok av at noen form for lang kjøring er noe jeg burde seriøst ikke gjøre.

Ser ut til og bli en 3-4 timer for å treffe noen, hører mer og mer "Ikke gjør det" eller "du kan bli seriøst syk" som har skjedd flere i familien men "bare" et fåtall venner. Pleier ikke være veldig syk men får vel se hvordan reaksjonen blir når vaksinen blir tatt på Torsdag.

Skal egentlig dra ned på fredag fra telemark til sørlandet, håper bare reaksjonen ikke er stor :)

Men om jeg knapt merker forskjell tar jeg sjansjen og kjører ned 🤔

(Er glad jeg får sjansjen til å ta vaksinen tho, tok 28minutter venting i telefon for time men sånn for det være :))

Jeg måtte kjøre 2 timer for å ta andre dosen og 2 timer tilbake. Jeg ble ikke ordnetlig "fyllesyk" før jeg var tilbake men kjente meg småuggen, litt småkvalm, litt hodepine og redusert i bilen. Utover dagen ble det å slappe av litt på verandaen og kvelden var det å slappe av foran TV.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...