Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bivirkning etter pfizer / Moderna corona vaksine??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (52 minutter siden):

Nesten så jeg lurer på om det funka. Jeg hadde vondt i armen i en dag etter hver av dosene, men har ikke merket noe som helst annet enn det. 

«Bivirkninger» er virkninger som vaksina ikkje er meint å gje. Poenget med vaksina er ikkje å gje deg bivirkninger, men beskytte mot å bli smitta og få eit alvorleg tilfelle av covid-19.

Ser du på statistikken så er det eit mindretal som får bivirkninger.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/6/2021 at 10:10 PM, Stoddart said:

En drøy dag har gått. Øvre delen av "vaksinearmen" er støl, og jeg har ikke kunne løfte den så høyt som jeg vil uten at det gjør litt vondt.

Da har det gått nesten en uke. Armen ble fin dagen etter.

Derimot så har jeg blitt tungpustet og litt annet i løpet av uken. Klart, jeg bor ett sted hvor det har kommet litt Delta, og jeg har både vært å trent på treningssenter, svømt i svømmehall, og vært på jobb på en eliteserie-stadion i dagene før vaksinen... Så jeg bør ta en tlf til fastlege elns i morgen 😛

Så får man se da, om det er mulig bivirkning, eller uflaks!

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gouldfan said:

På Delta fra India også? Jeg hører forskerne sier den er mer hissig, så folk i India døde i massevis også 

Ja, India hvor bare i 2019 så døde over en million av forurensing. Det er mye som  bidrar til dødsfall der borte. For folk flest viser all medisinsk statistikk at du har enormt gode sjangser for å klare corona helt fint. Dette kan absolutt ikke motdebateres. En gjennomsnittlig person har ingenting å frykte fra corona. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (35 minutter siden):

Ja, India hvor bare i 2019 så døde over en million av forurensing. Det er mye som  bidrar til dødsfall der borte. For folk flest viser all medisinsk statistikk at du har enormt gode sjangser for å klare corona helt fint. Dette kan absolutt ikke motdebateres. En gjennomsnittlig person har ingenting å frykte fra corona. 

Vel uten måneder kanskje halvår uten smakssans og med langvarig fatigue/trøtthet og om du sliter lungene så er ikke de fikset på et år heller.. glem jogging feks.

Veldig mange sliter med slike symptomer, selvom de ikke blir alvorlig syke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Vel uten måneder kanskje halvår uten smakssans og med langvarig fatigue/trøtthet og om du sliter lungene så er ikke de fikset på et år heller.. glem jogging feks.

Veldig mange sliter med slike symptomer, selvom de ikke blir alvorlig syke.

Veldig mange sliter ikke med slik i årevis. 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (27 minutter siden):

Veldig mange sliter ikke med slik i årevis. 

Ja det er helt sant, veldig mange sliter ikke med sånt opp om hele landet av de som ikke vaksinerer seg blir smitta.

Fravær av smak og luktesans over lang tid, feks 3-5 måneder som feks YouTube legen Wazim fikk er veldig vanlig.

Jeg fikk det selv etter influensa for noen år siden. Det var en jul og smak og lukt forsvant i 1-2 uker.

Hadde det vært 4-6 måneder hadde jeg blitt gal.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 timer siden):

Ja det er helt sant,

Jeg tror på det, men vaksinene er uansett ganske utdaterte ift å redde disse menneskenes smaks- og luktesans. Som kanskje kan bli bedre med tida. Og hva med at helsearbeidere og andre kan få betennelse i hjertet som bivirkning av vaksine. Da er det også "farvel til jogging". 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (4 timer siden):

Jeg tror på det, men vaksinene er uansett ganske utdaterte ift å redde disse menneskenes smaks- og luktesans. Som kanskje kan bli bedre med tida. Og hva med at helsearbeidere og andre kan få betennelse i hjertet som bivirkning av vaksine. Da er det også "farvel til jogging". 

Den hjelper ikke de som allerede har mistet smaks- og luktesansen, men den kan hjelpe andre slik at de ikke mister den. Og de få som har fått hjertemuskelbetennelse kan stort sett jogge igjen når de har blitt friske. For de aller aller fleste blir friske etter betennelsen på hjertet, som man forøvrig også kan få av Covid-19, ikke bare vaksinen. 

Endret av Håvard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stoddart skrev (På 6.7.2021 den 22.10):

Merker det er litt upraktisk da jeg vet jeg vil ha en heftig arbeidsdag dagen etter dose 2. Menmen 😛

Dette er nok den informasjonen om bivirkningar som eg synes det har vært for dårleg informert om. Det er sjølvsagt viktig å informere om alle dei farlege bivirkningane, men for dei aller fleste så er den mest praktiske bivirkninga at ein kan risikere å måtte ta det med ro i 1-3 dagar etter vaksinering. Slik informasjon burde kome fram i samband med innkalling til time slik at flest mulig kan tilpasse seg.
Det er sjølvsagt ikkje alle som kan tilpasse arbeidsdagen sin, men for dei som kan så er det litt uheldig å ha planlagt for ein heftig arbeidsdag som ein i verste fall ikkje får uført og må melde seg sjuk til forma er betre. Hadde folk fått betre informasjon så kunne ein kanskje tatt unna eller utsatt dei heftigaste arbeidsoppgåvene, eller kanselert toppturen etter arbeidstid for den slags skuld.

Tilsvarande kunne det godt våre informert om estimert tid for når ein er ferdig etter vaksinetimen. Den ventinga etter stikket gjorde at det var behov for å sette av meir tid enn forespeila.

Håvard skrev (2 timer siden):

Og de få som har fått hjertemuskelbetennelse kan stort sett jogge igjen når de har blitt friske. For de aller aller fleste blir friske etter betennelsen på hjertet, som man forøvrig også kan få av Covid-19, ikke bare vaksinen. 

Det farlegaste med hjertebetennelse er nok dei som starter treninga for tidleg og/eller trener så hardt at dei får arrvev i hjertet. Slikt arvvev kan i framtida føre til nye komplikasjonar som hjertestans. Ellers einig, når ein har blitt heilt frisk kan dei aller fleste starte å trene igjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, The Avatar said:

Dette er nok den informasjonen om bivirkningar som eg synes det har vært for dårleg informert om. Det er sjølvsagt viktig å informere om alle dei farlege bivirkningane, men for dei aller fleste så er den mest praktiske bivirkninga at ein kan risikere å måtte ta det med ro i 1-3 dagar etter vaksinering. Slik informasjon burde kome fram i samband med innkalling til time slik at flest mulig kan tilpasse seg.
Det er sjølvsagt ikkje alle som kan tilpasse arbeidsdagen sin, men for dei som kan så er det litt uheldig å ha planlagt for ein heftig arbeidsdag som ein i verste fall ikkje får uført og må melde seg sjuk til forma er betre. Hadde folk fått betre informasjon så kunne ein kanskje tatt unna eller utsatt dei heftigaste arbeidsoppgåvene, eller kanselert toppturen etter arbeidstid for den slags skuld.

Tilsvarande kunne det godt våre informert om estimert tid for når ein er ferdig etter vaksinetimen. Den ventinga etter stikket gjorde at det var behov for å sette av meir tid enn forespeila.

Jepp. Hadde jeg kunne valgt en annen dato for dose 2, så hadde jeg det. Kan ikke forvente at UEFA endrer på deres opplegg fordi jeg skal ta vaksine dagen før...

Estimert tid etter vaksinering er vel normalt for vaksiner? Har i hvertfall måttet sitte å vente 20-ish min etter hver vaksine jeg har tatt igjennom livet.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette stemmer, og så er det gambling om man får senskader, mister smak og lukt eller sliter lungene og hodet, eller blir innlagt eller dør..

Vaksineekspert: – Enten får du vaksine eller covid 

https://www.vg.no/i/qA268O

Delta sykdommen gir værre sykdomsforløp og er mest smittsomt.

Den gode nyheten er at to runder vaksine også gir god beskyttelse mot Delta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Legge til at Covid19 er ikke over ennå, dels fordi mange i verden ikke gidder, eller kan vaksinere seg, og fordi folk reiser mer...

Men det er håp om et vanlig liv iallefall for en stund, så må man vente å se om Covid19 blir borte med tiden, eller om den sprer seg som ild i tørt gress blant uvaksinerte og fattige U-land som ikke har råd til vaksiner.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Den gode nyheten er at to runder vaksine også gir god beskyttelse mot Delta.

Høres nesten ut som om du selger en vaksine. Og for ikke mange dager siden ble det meldt at de lanserer en booster-dose (ekstradose) for å skape bedre motstand mot deltavarianten. Og at mange kommer til å ta denne utover høsten. Det blir sagt at risikogruppene "må" ha denne. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

 

Delta sykdommen gir værre sykdomsforløp og er mest smittsomt.

Den gode nyheten er at to runder vaksine også gir god beskyttelse mot Delta.

slutt å spre fud.

“Delta is more contagious, but based on current knowledge, probably not much more dangerous than the previous variants,” he concluded.

https://www.euractiv.com/section/politics/short_news/german-health-experts-believe-delta-variant-not-more-dangerous-than-others/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...