Gå til innhold

Volkswagen solgte flere ladbare biler enn Tesla i fjerde kvartal


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke kjent med at innbyttebiler har blitt brukt som lånebiler. Det pleier være nyere biler.

Nå er de fleste lånebilene registrert på Avis, mener jeg, så de fleste lånebilene vil heller ikke være i denne grafen.

Men det var vell poenget med alle disse nye innbytte bilene, at de skulle ta over som leiebiler da avis sin avtale gikk ut? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Det kan hende det har skjedd noe har som jeg ikke har vært klar over. Har avtalen med Avis gått ut?

I så fall er nok tilnærmet hele forklaringen der.

Ja det var iallefall snakk om dette på tampen av 2020. At tesla nå skulle gå over til model 3 leiebiler og at leieavtalen de hadde med leieselskap derfor opphørte. Mener jeg leste det på en av gruppene på Facebook en plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Nesten 30 % av produksjonen av elbilene i desember? (35% i Tyskland)

Men kun vel 15 % når det gjelder fossilbiler?

Vil tro at demonstrasjonsbiler typisk blir levert mange av når bilen kommer i salg.

At vw skulle levere ut et stort antall vw passat demobiler i desember ville vert rart.

Om de ønsket å få gode tall burde de levert ut en masse polo demobiler med lavt co2 utslipp til forhandlerne. Eller e up e golf osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Vil tro at demonstrasjonsbiler typisk blir levert mange av når bilen kommer i salg.

At vw skulle levere ut et stort antall vw passat demobiler i desember ville vert rart.

Om de ønsket å få gode tall burde de levert ut en masse polo demobiler med lavt co2 utslipp til forhandlerne. Eller e up e golf osv

Men de leverte jo ut id3 demobilene i juni....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Jeg er ikke kjent med at innbyttebiler har blitt brukt som lånebiler. Det pleier være nyere biler.

Så hvis Tesla ikke kan stille opp med noe bedre enn en 3 år gammel bil så kan man like så godt klare seg uten og kjøpe seg billett på bussen?

Lurer på om Tesla tar innbytte med store tap for å få fart på salget.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Så hvis Tesla ikke kan stille opp med noe bedre enn en 3 år gammel bil så kan man like så godt klare seg uten og kjøpe seg billett på bussen?

Hva som ville være optimal strategi for å gjøre kundene fornøyd var ikke det som ble diskutert. Spørsmålet var hvorfor Tesla registrerte mange biler på seg selv i slutten av 2020.

1 minute ago, uname -i said:

Lurer på om Tesla tar innbytte med store tap for å få fart på salget.

Mitt inntrykk er at de tar seg godt betalt for å ta i mot biler.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (33 minutter siden):

Så hvis Tesla ikke kan stille opp med noe bedre enn en 3 år gammel bil så kan man like så godt klare seg uten og kjøpe seg billett på bussen?

Lurer på om Tesla tar innbytte med store tap for å få fart på salget.

 

Virker ikke slik, jeg var ikke fornøyd med innbytte prisen jeg fikk nå før vinteren. Langt under hva en kan forvente på finn. Glad jeg ikke gikk for ny model 3 dog. Nå er jo utvalget mye større.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Ja det var iallefall snakk om dette på tampen av 2020. At tesla nå skulle gå over til model 3 leiebiler og at leieavtalen de hadde med leieselskap derfor opphørte. Mener jeg leste det på en av gruppene på Facebook en plass.

Avtalen med Avis gikk ut i oktober 2020. 
Tesla bruker nå innbyttebiler som leiebiler, som vi så eksempler på når kunder fikk utlevert leiebiler på sommerdekk. 

Vi ser det også ut i fra registreringsopplysninger hvor Tesla har 371 Model 3 registrert på seg, og 113 av disse er Tesla 1. eier. 
Av disse 113 er 91stk registrert i desember 2020, men mange av disse er allerede registrert på privatpersoner kort tid etter. 

Et eksempel er feks denne; https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=EC16040 

Bilen ble først registrert på Tesla og allerede neste virkedag registrert på kunde. Det er over 200 slike tilfeller fra desember. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 minutt siden):

Avtalen med Avis gikk ut i oktober 2020. 
Tesla bruker nå innbyttebiler som leiebiler, som vi så eksempler på når kunder fikk utlevert leiebiler på sommerdekk. 

Vi ser det også ut i fra registreringsopplysninger hvor Tesla har 371 Model 3 registrert på seg, og 113 av disse er Tesla 1. eier. 
Av disse 113 er 91stk registrert i desember 2020, men mange av disse er allerede registrert på privatpersoner kort tid etter. 

Et eksempel er feks denne; https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=EC16040 

Bilen ble først registrert på Tesla og allerede neste virkedag registrert på kunde. Det er over 200 slike tilfeller fra desember. 

Ser ikke helt poenget med å registrere de på seg selv for så privatperson dagen etter? Hvilken fordel ville dette gitt Tesla?

 

Venter dog fortsatt på kilde at kurven som fremvist tidligere er nybil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Ser ikke helt poenget med å registrere de på seg selv for så privatperson dagen etter? Hvilken fordel ville dette gitt Tesla?

Venter dog fortsatt på kilde at kurven som fremvist tidligere er nybil.

En teori kan være tenkes å være for få innbytte biler til å dekke behovet for leiebiler. 

Jeg kjenner ikke til kildene i kurven fra Twitter, men ser at innbytte biler av andre merker som er omregistrert på Tesla er kort tid etter omregistrert igjen på oppkjøpere som feks BCA Bilauksjon kun få dager etter. 
Noe som er naturlig pga løpende utgifter som forsikring og trafikkavgift etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For oss som er opptatt av _ekte_ eksosfrie biler, så er det denne lista som gjelder:

https://techstory.in/top-5-ev-automotive-groups/

LIST OF THE TOP 5 EV BRANDS BASED ON CAR SALES IN Q1-Q4 2020:

Tesla: 499,535 (23% share)

SAIC: 243,201 (11% share)

Volkswagen Group: 227,394 (11%share)

Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance: 172,673 (8% share)

BYD: 131,705 (6% share)

Det er fortsatt én produsent som dominerer fullstendig...

Jeg har stor tro på at VW skal gjøre det bedre fremover, men 11% da gitt! De må virkelig skjerpe seg.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 19.2.2021 den 8.58):

De leverte ut id3 i hopetall sist år med åpenbare feil. Ved nyttår satt de strek. Lurer på hvorfor? Har det noe med renome vs inntekter på kreditt? Jeg tenker det er åpenbart, men har ikke svaret. 

Demobiler fikk de før utleveringer. Var jo ett par hundre(400?) Registrerte biler i Norge før de startet levering. Var vell i juni om jeg ikke husker feil.

Tenker VW virkelig trengte å nå høye salgstall ene og alene for å unngå EU-bot, som de likevel ikke klarte. Men boten ble da langt lavere uansett. Skal ikke se bort fra at de som har de travelt kan få tilbud på "ny" bil levert tilnærmet på dagen, og VW likevel selger greit, men det vises ikke som nybilregistreringer fordi de selv er første eier.

I tillegg ser jeg for meg at bl.a. Møller har kjøpt masse biler i bl.a. Tyskland, som vil selges i Norge. Rett og slett for å prøve å kjempe mot billigimport fra andre. Hvorfor hente bil selv, om man for "litt" mere kan få den fra Møller selv, og med norske garanti-vilkår? I tillegg til å hanke inn noen ekstra subsidekroner fra den tyske stat...

For Tesla sin del, ville de jo nå målet om 500 K biler levert, så kunder som hadde bestilt men ikke kunne/ville ta i mot i 2020, først ble registrert på Tesla. Mulig disse kredittene som selges til FCA hadde påvirkning, men det har nok neppe vært det viktigste.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Snowleopard said:

For Tesla sin del, ville de jo nå målet om 500 K biler levert, så kunder som hadde bestilt men ikke kunde/ville ta i mot i 2020, først ble registrert på Tesla. Mulig disse kredittene som selges til FCA hadde påvirkning, men det har nok neppe vært det viktigste.

Registrering er ikke tilstrekkelig for å regne en bil som levert. Den må være levert til kunde, papirarbeidet må være i orden og pengene på konto. Å unngå miljøbøter for FCA er stort sett det eneste mulige motivasjonen jeg kan se for å registrere bilene først på seg.

Men om det stemmer at avtalen med Avis er ansluttet så tror jeg dette er årsaken. Da kan det være naturlig å registrere biler som man tenker å bruke som lånebiler, og så plutselig er det noen i systemet som oppdager bilen og kaprer den for leveranse til en kunde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Marzo said:

En teori kan være tenkes å være for få innbytte biler til å dekke behovet for leiebiler. 
 

Sjekket opp mot Sverige for å se nærmere på leiebil hypotesen. 

TM Sweden AB har registrert 665 stk Model 3 på seg selv. 
Det vil si ca dobbelt så mange som i Norge.

Til sammenligning har Tesla 5stk Service Senter i Sverige, og 19 i Norge. 

Det er registrert 7.747stk Model 3 i Sverige. 

Virker rart om Sverige skulle ha et så mye større behov for leiebiler, vet ikke om de har avtale med bilutleie firma eller har samme praksis som i Norge. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...