Redaksjonen. 395 Report post Posted February 18 Volkswagen solgte flere ladbare biler enn Tesla i fjerde kvartal Quote Share this post Link to post
kremt 6613 Report post Posted February 18 hYpErGr0wTh fra verdens høyest prisede bilprodusent. 4 Quote Share this post Link to post
Trestein 4020 Report post Posted February 18 Har sett dette komme lenge. At vw skulle selge flest ladbare biler alt i 2020 var litt raskt. Hadde trodd 2022 når 4wd i4 var i salg og id3 var stablisert. så nettop en 750km test i Sverige der vw var ganske suverene på å komme kjapt frem. Helt klart at vw behersker batteri/motor/lading suverent. 1 Quote Share this post Link to post
Xaphoon 1747 Report post Posted February 19 Så overskriften er egentlig; Tesla solgte flere elbiler biler enn Volkswagen 8 Quote Share this post Link to post
Hanhijnn 2794 Report post Posted February 19 Trestein skrev (9 timer siden): Helt klart at vw behersker batteri/motor/lading suverent. Får de bare tak i programmerere også, så får de kanskje til programvaren også, og DA kan det virkelig ta fart... 1 Quote Share this post Link to post
Hanhijnn 2794 Report post Posted February 19 Sitat Volkswagen solgte flere ladbare biler enn Tesla Men ingen selger flere rene elbiler enn amerikanerne. Ha ha, så de måtte slå sammen elbil OG ladbare hybrider for å "slå" Tesla. 😂 Typisk clickbait, som seriøse publikasjoner virkelig bør holde seg for gode for. 5 Quote Share this post Link to post
trikola 1384 Report post Posted February 19 1 minute ago, Hanhijnn said: Ha ha, så de måtte slå sammen elbil OG ladbare hybrider for å "slå" Tesla. 😂 ... for ikke å nevne at en god del av bilene ble solgt til seg selv og ikke til sluttkunder 6 1 Quote Share this post Link to post
Salvesen. 15837 Report post Posted February 19 Blir spennende å se i Q1 2021. VW har jo sluttet å selge elbiler omtrent ift sist kvartal. Holdt 4 ish måneder så var det slutt? Eller var det bare salg av uferdig prodult for å få kreditter? Noe rart skjer iallefall... 2 Quote Share this post Link to post
Trestein 4020 Report post Posted February 19 Salvesen. skrev (7 minutter siden): Blir spennende å se i Q1 2021. VW har jo sluttet å selge elbiler omtrent ift sist kvartal. Holdt 4 ish måneder så var det slutt? Eller var det bare salg av uferdig prodult for å få kreditter? Noe rart skjer iallefall... Tror vw holder tilbake en hel del id4 fordi de ikke vil levere dem ut med feil på software. At bilforhandlere har demonstrasjonsbiler slik at folk kan prøvekjøre bilen før man bestemmer seg er en bra ting. Om vw har brukt en normal prosedyre på dette er det ikke kritikkverdig. Men har de tvunget forhandlere til å kjøpe demobiler etter en annen modell en andre vw demobiler er det absolutt kritikkverdig Quote Share this post Link to post
Trestein 4020 Report post Posted February 19 Hanhijnn skrev (52 minutter siden): Får de bare tak i programmerere også, så får de kanskje til programvaren også, og DA kan det virkelig ta fart... De skal visstnok få låne hoder hos Aud?. Det er jo samme konsern Quote Share this post Link to post
Salvesen. 15837 Report post Posted February 19 Trestein skrev (2 minutter siden): Tror vw holder tilbake en hel del id4 fordi de ikke vil levere dem ut med feil på software. At bilforhandlere har demonstrasjonsbiler slik at folk kan prøvekjøre bilen før man bestemmer seg er en bra ting. Om vw har brukt en normal prosedyre på dette er det ikke kritikkverdig. Men har de tvunget forhandlere til å kjøpe demobiler etter en annen modell en andre vw demobiler er det absolutt kritikkverdig De leverte ut id3 i hopetall sist år med åpenbare feil. Ved nyttår satt de strek. Lurer på hvorfor? Har det noe med renome vs inntekter på kreditt? Jeg tenker det er åpenbart, men har ikke svaret. Demobiler fikk de før utleveringer. Var jo ett par hundre(400?) Registrerte biler i Norge før de startet levering. Var vell i juni om jeg ikke husker feil. 3 Quote Share this post Link to post
trikola 1384 Report post Posted February 19 5 minutes ago, Trestein said: At bilforhandlere har demonstrasjonsbiler slik at folk kan prøvekjøre bilen før man bestemmer seg er en bra ting. Nesten 30 % av produksjonen av elbilene i desember? (35% i Tyskland) Men kun vel 15 % når det gjelder fossilbiler? 1 Quote Share this post Link to post
kremt 6613 Report post Posted February 19 VAG er vel strengt talt ikke heeelt alene når det gjelder å tjene på kreditter 😛 1 Quote Share this post Link to post
uname -i 5252 Report post Posted February 19 kremt skrev (7 minutter siden): VAG er vel strengt talt ikke heeelt alene når det gjelder å tjene på kreditter 😛 Eller å registrere biler på seg selv på tampen av kvartalet. 1 Quote Share this post Link to post
Salvesen. 15837 Report post Posted February 19 (edited) uname -i skrev (2 minutter siden): Eller å registrere biler på seg selv på tampen av kvartalet. Men dette er vell brukte biler, les innbytte? De tok jo massevis av biler i innbytte for å bruke som leiebiler(vistnok) Får vell ikke kreditter av brukte innbytte biler.. Edited February 19 by Salvesen. 1 2 Quote Share this post Link to post
uname -i 5252 Report post Posted February 19 Salvesen. skrev (5 minutter siden): Men dette er vell brukte biler, les innbytte? De tok jo massevis av biler i innbytte for å bruke som leiebiler(vistnok) Får vell ikke kreditter av brukte innbytte biler.. Såvidt jeg har skjønt så er det veldig mange nyeregistreringer. Det er kjøpere som opplyser om at de har kjøpt "nybil" som egentlig er brukt per definisjon siden Tesla stod som forrige eier. Forklaringen var at Tesla måtte proppe opp tallene for kvartalet. 2 Quote Share this post Link to post
Salvesen. 15837 Report post Posted February 19 uname -i skrev (35 minutter siden): Såvidt jeg har skjønt så er det veldig mange nyeregistreringer. Det er kjøpere som opplyser om at de har kjøpt "nybil" som egentlig er brukt per definisjon siden Tesla stod som forrige eier. Forklaringen var at Tesla måtte proppe opp tallene for kvartalet. Det er åpenbart mange gamle biler også, siden de tok mye i innbytte. Men om den grafen kun viser nye biler så er det jo veldig interessant. Har du noen kilde? 2 Quote Share this post Link to post
Espen Hugaas Andersen 12689 Report post Posted February 19 (edited) Den eneste sannsynlige grunnen som jeg kan se for at Tesla skulle registrerer nybiler på seg selv for deretter å øyeblikkelig registrere de på kunde er for å få registrert flest mulig biler slik at utslippskvote-poolingen med Fiat-Chrysler kommer ut gunstigst mulig. Men i den grafen vil det ligge innbyttebiler, demobiler, servicebiler, lånebiler, mm. Så det er ikke direkte lett å skille ut alt som er helt vanlig virksomhet. Grafen er for øvrig også misvisende, ved at y-aksen starter på 500 i stedet for 0. Endringen er ikke så stor som man får inntrykk av. Det er ikke en dobling en gang, der man kan tro det er 3-4-dobling. Edited February 19 by Espen Hugaas Andersen 2 4 Quote Share this post Link to post
uname -i 5252 Report post Posted February 19 Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden): Men i den grafen vil det ligge innbyttebiler, demobiler, servicebiler, lånebiler, mm. Så det er ikke direkte lett å skille ut alt som er helt vanlig virksomhet. Rart det skal være så vanskelig å få lånebil da om mesteparten av disse 700 registreringene i desember er bruktbiler/innbytte. 1 Quote Share this post Link to post
Espen Hugaas Andersen 12689 Report post Posted February 19 1 minute ago, uname -i said: Rart det skal være så vanskelig å få lånebil da om mesteparten av disse 700 registreringene i desember er bruktbiler/innbytte. Jeg er ikke kjent med at innbyttebiler har blitt brukt som lånebiler. Det pleier være nyere biler. Nå er de fleste lånebilene registrert på Avis, mener jeg, så de fleste lånebilene vil heller ikke være i denne grafen. 1 Quote Share this post Link to post