Jump to content
Redaksjonen.

Volkswagen solgte flere ladbare biler enn Tesla i fjerde kvartal

Recommended Posts

Har sett dette komme lenge. At vw skulle selge flest ladbare biler alt i 2020 var litt raskt. Hadde trodd 2022 når 4wd i4 var i salg og id3 var stablisert. 
 

så nettop en 750km test i Sverige der vw var ganske suverene på å komme kjapt frem. Helt klart at vw behersker batteri/motor/lading suverent. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (9 timer siden):

Helt klart at vw behersker batteri/motor/lading suverent. 

Får de bare tak i programmerere også, så får de kanskje til programvaren også, og DA kan det virkelig ta fart...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Sitat

Volkswagen solgte flere ladbare biler enn Tesla 
Men ingen selger flere rene elbiler enn amerikanerne.

Ha ha, så de måtte slå sammen elbil OG ladbare hybrider for å "slå" Tesla. 😂

Typisk clickbait, som seriøse publikasjoner virkelig bør holde seg for gode for.

  • Like 5

Share this post


Link to post
1 minute ago, Hanhijnn said:

Ha ha, så de måtte slå sammen elbil OG ladbare hybrider for å "slå" Tesla. 😂

... for ikke å nevne at en god del av bilene ble solgt til seg selv og ikke til sluttkunder

 

 

  • Like 6
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Blir spennende å se i Q1 2021. VW har jo sluttet å selge elbiler omtrent ift sist kvartal. Holdt 4 ish måneder så var det slutt? Eller var det bare salg av uferdig prodult for å få kreditter? Noe rart skjer iallefall...

  • Like 2

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Blir spennende å se i Q1 2021. VW har jo sluttet å selge elbiler omtrent ift sist kvartal. Holdt 4 ish måneder så var det slutt? Eller var det bare salg av uferdig prodult for å få kreditter? Noe rart skjer iallefall...

Tror vw holder tilbake en hel del id4 fordi de ikke vil levere dem ut med feil på software. 
 

At bilforhandlere har demonstrasjonsbiler slik at folk kan prøvekjøre bilen før man bestemmer seg er en bra ting. 
 

Om vw har brukt en normal prosedyre på dette er det ikke kritikkverdig. Men har de tvunget forhandlere til å kjøpe demobiler etter en annen modell en andre vw demobiler er det absolutt kritikkverdig

Share this post


Link to post
Hanhijnn skrev (52 minutter siden):

Får de bare tak i programmerere også, så får de kanskje til programvaren også, og DA kan det virkelig ta fart...

De skal visstnok få låne hoder hos Aud?. Det er jo samme konsern

Share this post


Link to post
Trestein skrev (2 minutter siden):

Tror vw holder tilbake en hel del id4 fordi de ikke vil levere dem ut med feil på software. 
 

At bilforhandlere har demonstrasjonsbiler slik at folk kan prøvekjøre bilen før man bestemmer seg er en bra ting. 
 

Om vw har brukt en normal prosedyre på dette er det ikke kritikkverdig. Men har de tvunget forhandlere til å kjøpe demobiler etter en annen modell en andre vw demobiler er det absolutt kritikkverdig

De leverte ut id3 i hopetall sist år med åpenbare feil. Ved nyttår satt de strek. Lurer på hvorfor? Har det noe med renome vs inntekter på kreditt? Jeg tenker det er åpenbart, men har ikke svaret. 

Demobiler fikk de før utleveringer. Var jo ett par hundre(400?) Registrerte biler i Norge før de startet levering. Var vell i juni om jeg ikke husker feil.

  • Like 3

Share this post


Link to post
5 minutes ago, Trestein said:

At bilforhandlere har demonstrasjonsbiler slik at folk kan prøvekjøre bilen før man bestemmer seg er en bra ting. 

Nesten 30 % av produksjonen av elbilene i desember? (35% i Tyskland)

Men kun vel 15 % når det gjelder fossilbiler?

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
kremt skrev (7 minutter siden):

VAG er vel strengt talt ikke heeelt alene når det gjelder å tjene på kreditter 😛

Eller å registrere biler på seg selv på tampen av kvartalet.

image.thumb.png.0f0c7bced22a6a7b499c5dba0544cf96.png

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
uname -i skrev (2 minutter siden):

Eller å registrere biler på seg selv på tampen av kvartalet.

image.thumb.png.0f0c7bced22a6a7b499c5dba0544cf96.png

Men dette er vell brukte biler, les innbytte? De tok jo massevis av biler i innbytte for å bruke som leiebiler(vistnok)

 

Får vell ikke kreditter av brukte innbytte biler..

Edited by Salvesen.
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Men dette er vell brukte biler, les innbytte? De tok jo massevis av biler i innbytte for å bruke som leiebiler(vistnok)

 

Får vell ikke kreditter av brukte innbytte biler..

Såvidt jeg har skjønt så er det veldig mange nyeregistreringer. Det er kjøpere som opplyser om at de har kjøpt "nybil" som egentlig er brukt per definisjon siden Tesla stod som forrige eier. Forklaringen var at Tesla måtte proppe opp tallene for kvartalet.

  • Like 2

Share this post


Link to post
uname -i skrev (35 minutter siden):

Såvidt jeg har skjønt så er det veldig mange nyeregistreringer. Det er kjøpere som opplyser om at de har kjøpt "nybil" som egentlig er brukt per definisjon siden Tesla stod som forrige eier. Forklaringen var at Tesla måtte proppe opp tallene for kvartalet.

Det er åpenbart mange gamle biler også, siden de tok mye i innbytte. Men om den grafen kun viser nye biler så er det jo veldig interessant. Har du noen kilde?

  • Like 2

Share this post


Link to post

Den eneste sannsynlige grunnen som jeg kan se for at Tesla skulle registrerer nybiler på seg selv for deretter å øyeblikkelig registrere de på kunde er for å få registrert flest mulig biler slik at utslippskvote-poolingen med Fiat-Chrysler kommer ut gunstigst mulig.

Men i den grafen vil det ligge innbyttebiler, demobiler, servicebiler, lånebiler, mm. Så det er ikke direkte lett å skille ut alt som er helt vanlig virksomhet.

Grafen er for øvrig også misvisende, ved at y-aksen starter på 500 i stedet for 0. Endringen er ikke så stor som man får inntrykk av. Det er ikke en dobling en gang, der man kan tro det er 3-4-dobling.

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 4

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Men i den grafen vil det ligge innbyttebiler, demobiler, servicebiler, lånebiler, mm. Så det er ikke direkte lett å skille ut alt som er helt vanlig virksomhet.

Rart det skal være så vanskelig å få lånebil da om mesteparten av disse 700 registreringene i desember er bruktbiler/innbytte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
1 minute ago, uname -i said:

Rart det skal være så vanskelig å få lånebil da om mesteparten av disse 700 registreringene i desember er bruktbiler/innbytte.

Jeg er ikke kjent med at innbyttebiler har blitt brukt som lånebiler. Det pleier være nyere biler.

Nå er de fleste lånebilene registrert på Avis, mener jeg, så de fleste lånebilene vil heller ikke være i denne grafen.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...