Gå til innhold

Rekordmange modeller. Rekordstort salg. Her er årets elbilsuksesser – og skuffelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VW ID.3 selger nok masse, og mye pga at de står råsterke i Norge. Men siden den er det viktigste VW-produktet, så tror jeg faktisk VW AG er noe skuffet. 1.st-modellene har ikke tydeligvis ikke solgt ut i like stort omfang som de forventet, noe som bl.a. viser seg ved at norske forhandlere seint ble utsolgt av denne, og nå tydeligvis har måtte ta over utgaver ment for andre markeder i tillegg. Altså selges det langt mindre enn beregnet også utenlands, og ikke minst i eget land.

Kombinert med problemene den har hatt, som jeg mener er større enn Polestar sine, og Polestar 2 ville uansett ikke solgt i nærheten av VW uansett, så synes jeg det blir feil å si at VW ID.3 er en suksess, og ikke Polestar 2. De bør definitivt ikke havne ulikt i vurderingene bare basert på antallet, men og hva vi må anta var forventet salgsvolum.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

VW ID.3 selger nok masse, og mye pga at de står råsterke i Norge. Men siden den er det viktigste VW-produktet, så tror jeg faktisk VW AG er noe skuffet. 1.st-modellene har ikke tydeligvis ikke solgt ut i like stort omfang som de forventet, noe som bl.a. viser seg ved at norske forhandlere seint ble utsolgt av denne, og nå tydeligvis har måtte ta over utgaver ment for andre markeder i tillegg. Altså selges det langt mindre enn beregnet også utenlands, og ikke minst i eget land.

Kombinert med problemene den har hatt, som jeg mener er større enn Polestar sine, og Polestar 2 ville uansett ikke solgt i nærheten av VW uansett, så synes jeg det blir feil å si at VW ID.3 er en suksess, og ikke Polestar 2. De bør definitivt ikke havne ulikt i vurderingene bare basert på antallet, men og hva vi må anta var forventet salgsvolum.

Om ID.3 er en suksess eller ikke kommer vel litt an på de neste bilene til VW. Slik jeg har forstått det er en av hovedoppgavene til ID.3 å etablere fundamentet for el bil segmentet. 

Syns det var litt rart å inkludere Volvo sin XC40, ikke minst at den også fikk topp plassering, og også at Polestar 2 havnet på midd plassering.

Men å definere "suksess" er en utfordring, så det er vel egentlig bare en subjektiv tolkning.

Lenke til kommentar

Reklamens makt er det noe som heter. Min erfaring sier at et VAG produkt er totalt utelukket å anskaffe. Til det var kostnadene astronomiske i forhold til kostnads effektive asiatiske biler. Kan aldri tro at tyskerne har fått det til på en el bil heller. Det er vel kun to merker som har såpass el bil erfaring at vi kan snakke om det. Nissan og Tesla. Toyota som vel var beste asiat har jo kjørt seg inn i et hybridhjørne, det må jo være å rygge inn i fremtiden.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (2 timer siden):

Helt merkverdig å ikke ha med e-Tron og Model3 på listen.

Gamle Leaf ligger også tett opptill id.3, må sies å være imponerende.

E tron og model 3 er vel ikke nykommere. E golf har solgt på nivå med tesla 3.

Gamle leaf henger godt med.

Tesla 3 har vel hatt et kraftig tilbakefall i salg i 2020. Er det andre el biler som har hatt 70% reduksjon i salget andre året i salg?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Tesla 3 har vel hatt et kraftig tilbakefall i salg i 2020. Er det andre el biler som har hatt 70% reduksjon i salget andre året i salg?

Tesla er litt fort opp og fort ned-merke. Dvs. De som ville ha model S kjøpte så det suste de første årene, så kom X og da solgte den så det suste, mens salget av S stilnet. Samme når 3 kom. Da stilnet salget av X og 3 solgte så det suste. Nå kommer Y på nyåret og da er det bare å forvente at mange venter med Tesla-kjøpet til den kommer. De som ville ha 3 har nok allerede kjøpt, i all hovedsak. Det virker som det er en del som kjøper siste og nyeste Tesla og selger sin forrige Tesla videre. Det vil si god omsetning av forrige modell på bruktmarkedet, mens hovedsaklig siste modell selges ny.

Altså litt annerledes enn for mange andre merker.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Artikkelen prøver å kun se på elbiler som ble introdusert i 2020. Ikke helt klart før et lite stykke ut i artikkelen: Når vi nå har fasiten – hvilke av elbilmodellene som ble tilgjengelig først i år har virkelig truffet det norske markedet, og hvilke har blitt ignorert? Overskriften er dessverre misvisende (men ikke direkte feil).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Alt til sin bruk tenker jeg. De fleste AMG er vel ganske høyt priset og ikke særlig komfortabel til vanlig norsk veistandard. Det er vanskelig å finne en bil som dekker alt, da må man fort ha minst 4-5 biler i ulike kategorier.

AMG modeller topper vel ikke salgs tallene heller? Tror folk flest syntes at en bil som går 0-100 på 7 sek er rask nok.

Må innrømme at jeg sjelden kjører bilen mere enn 3000rpm selv om den kan gå 7000. Lyskryss race overlater jeg til rednecks.

 

Endret av Trestein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12/26/2020 at 2:26 PM, Trestein said:

E tron og model 3 er vel ikke nykommere. E golf har solgt på nivå med tesla 3.

Nja, TM3 er førebels på 3. plass på salsstatistikken i 2020.  e-Golf er på 6. plass.  e-Golf vart produsert fram til romjula, men salet bremsa lenge før det.  Til no i desember har det vorte registrert 100 gonger fleire TM3 enn e-Golf.

Quote

Gamle leaf henger godt med.

Overraskande godt, vil eg seie.  Ein liten bil som sikkert treff godt i sitt segment.

Quote

Tesla 3 har vel hatt et kraftig tilbakefall i salg i 2020. Er det andre el biler som har hatt 70% reduksjon i salget andre året i salg?

Til no i desember er det registrert 2,3 gonger fleire Tesla Model 3 enn i desember i fjor.  Det er litt tidleg å spå dei endelege salstala for TM3 i desember.  Tesla har det med å prioritere leveransar mot slutten av kvart kvartal.  Salet til no i år er ca 41% av salet i heile fjor.

 

Det er ikkje uvanleg at ein modell sel dårlegare med tida.  Nissan selde til dømes berre halvparten so mange Leaf i 2019 som i 2018.  Salet av Audi E-tron har dabba mykje av mot slutten av året.  Salet av e-Golf i Noreg har kollapsa fullstendig mot slutten av 2020, og det var ein ganske populær modell før.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...