Jump to content

ACYBN18O

Medlemmer
  • Content Count

    675
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

721 :)

Recent Profile Visitors

2915 profile views
  1. Men hvorfor lande med landigshjulene inne..? Merkelig sak..er det første gang i historien at pilotene klarer å overse/overhøre alle varsler om posisjonen til «landing gear» og rett og slett lande uten landingshjul..?
  2. Lav høyde,lav fart,skarp og kompleks skarp venstresving i medvind. Kan løftet ha forsvunnet pga disse elementene? Hvis farten er for lav er det kanskje vanskelig å kompensere raskt nok for ett bortfall av løft etter en sving,spesielt når man i tillegg har lav høyde? Det er aerodynamisk matematikk som må til for å regne det ut. Skal tvile på at fly by wire systemet har sviktet.
  3. Stian Thoresen er en dyktig mann som giganten Hyundai burde dra nytte av og søke samarbeid med.
  4. Tapstallene er i dag historisk små i forhold til hva som har vært av tap på militære fly opp igjennom tiden. På 50-60 og delvis 70 tallet var det ulykker ukentlig med fly i NATO sammenheng. Slik sett er dagens fly svært sikre og de aller fleste piloter slipper uskadet fra det.
  5. Ja det har jeg sett på videoen. Merkelig sak. De har gått så fort ned at de har glemt å ta ut hjulene?
  6. Nei det har nok ingenting med beskyttelse av basen å gjøre. Derimot er det venner som bor i Evenes/Ofoten av de største toppolitikerne i Oslo som er har fått plasseringen av MPA og QRA til Evenes som en vennetjeneste. Ei rein næringspolitisk sak slik jeg ser det,etter å ha lest tusenvis av innslag og fakta om saken. Det har ingenting med å styrke Forsvaret å bruke masse unødvendige penger på å bygge nytt på Evenes alt som vi allerede har på Andøya. Det eneste som blir styrket av å bygge ny base på Evenes ,er næringslivet og kommuneøkonomien i Evenes/Ofoten. Luftforsvaret kampkraft blir meget redusert av å legge ned megabasen på Andøya. Men Høyre og Co er jo blitt så Kina-vennlige at kineserne overtar nå det meste av veiutbygging og Ola dunk står med lua i hånda. Vi veit jo hvem som er venner med Kina,nemlig Russland. Det skulle jo passe bra at luftforsvaret blir svekket,da kan jo bare Russland og Kina rulle inn i Norge på landejorda. USA orker ikke engang å prøve å bruke Evenes og Andøya flystasjon skal avfolkes og angrepet er over og vi drikker koskenkorva med russerne før Andøya er klar til kampfly. Jeg fatter ikke og begriper at USA med sitt enorme USAF og som virkelig veit hvor viktig luftforsvaret er i en konflikt,godtar at Norge som NATO land og med grense mot Russland legger ned den største NATO flybasen i nordområdene som Andøya er. Men vi veit jo av erfaring at når farer truer så passer den norske regjering på å legge ned Forsvaret. Det var akkurat det som skjedde de siste årene før 1940 i Norge. T.o.m. Innkallelsen av mannskaper ble foretatt med brevkorrespondanse slik at det tok lengst mulig tid før Norge kunne mobilisere mot tyskerne. Og ja,vi hadde telefon til alle større steder da også. Nedleggelsen av Andøya er en gudegave for russerne som har bygget ikke mindre enn 30 flybaser i Arktis i løpet av få år.
  7. Kan det være en svært smittsom bakterie som samarbeider med dette Koronaviruset og kansje følger det som er årsaken til at lunger angripes og at antibiotika i mange land virker å ha liten effekt? Jeg har tenkt litt på det at det kan være flere farlige mixer i denne sykdommen. Kansje kraftig influensavirus,resistente bakterier og korona..? Vi ser jo at 200 barn i England har utviklet en merkelig sykdom som kansje er avledet fra korona? Kansje er det derfor Korona har fått slik tak i endel land,at influensasesongen har vært svært kraftig i tillegg.
  8. Kutter 200 mill før prosjektet er kommet igang? Og da er det noen som tror at staten vil betale 50% av kostnadene på å bygge Fornebubanen? Det samme vil skje med E18,når den er såvidt igang,trekker nok staten pengene til den veien også.
  9. Det uungåelige? Hvor mange ganger har SAS vært reddet fra undergangen av staten i tidligere tider? Milliarder av skattebetalernes penger ble brukt gjentatte ganger for å redde SAS og attpåtil måtte vi betale blodpriser for å reise med dem. Så kom heldigvis Norwegian og vanlige folk kunne få råd å reise. Norwegian har aldri mottat fem øre i statsstøtte,likevel har de klart det kunststykke å levere priser på reiser som vanlige arbeidstakere har kunne ha råd å betale for. Håper Norwegian er med oss inn i fremtiden. SAS også.
×
×
  • Create New...