Jump to content

ACYBN18O

Medlemmer
  • Content Count

    857
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

920 :)

Recent Profile Visitors

3382 profile views
  1. Vi er nok sterk uenige i den påstanden. Det sitter tusenvis av smarte mennesker rundt om som kan si svært mye om teknologisk faglig innhold. Hvem er det ofte f.eks som klarer å finne svakheter og sårbarheter i programvaren hos både Apple og Android? Jo det er gjerne unge supersmarte datanerder som nesten ingen vet hvem er. De samme smartinger har gang på gang oppdaget og varslet om meget farlige sårbarheter som har gitt potensielt tilgang til datamaskiner fra folk som vet å utnytte slike sikkerhetshull. Noe som har spart samfunnet for enorme beløp.
  2. Jeg har hørt at kommentarfeltet på diskusjon.no følges og leses nøye av alle som driver med innovasjon for det grønne skiftet. Mange ideer er faktisk hentet fra smarte mennesker som nettopp kan nå frem med sitt budskap på ett diskusjonsforum. Noen ganger sitter faktisk nettopp de smarteste menneskene med noe så enkelt som ett diskusjonsforum som sin kanal for sine innovative og smarte ideer. Vi må ikke overse det faktum.
  3. Hydrogen er eneste løsningen for tungtransport når oljen fases ut og vi har kun fornybar energiproduksjon av vind/vannkraft og sol. Derfor er det riktig av lastebilprodusentene å utvikle brenselceller for tungtransport. På lang sikt vil nok hydrogen i kombinasjon med solid-state batterier (faststoff-batterier) bli løsningen også for tungtransport og anlegg. Altså en hybrid lastebil med hydrogen berenselcelle og solid-state batteri for de virkelig lange transporter. En slik lastebil tror jeg vi ser allerede om 10-20 frem i tid.
  4. Jeg og sønnen min hadde 2 stk F35 nokså nær oss på fisketur i Andøy for ett par år siden. Lavtflyging med dertil sinnsykt mye støy mellom fjellene når de dro på mot nord-Andøy. Man var nærmest døv i flere minutter etterpå. F35 har jo også dobbelt så kraftig motor som F16 og bråker dobbelt så mye.
  5. Google Maps må være den beste hjelperen som er laget til nå i verden. Tenk hvor mye tid og feilkjøring med dertil ergrelse,stress og unødvendig kjørekostnader som vi er spart for ved å bruke Google Maps. Ikke minst for transportsektoren. GPS må være klodens viktigste oppfinnelse sammen med Word Wide Web.
  6. Absolutt en viktig mann for luftfarten. Men angående området testpilot blir det nok Chuck Yeager fra USA som er den virkelig store innen testpilotyrket. Han fløy ikke mindre enn 360 forskjellige nye flytyper som testpilot,helt utrolig rett og slett.
  7. Lageret vil vel være ett godt stykke opp på mastene. Vingene er vel ikke tyngre enn turbinblader,kansje heller lettere. Kreftene fra dagens vindturbiner virker vel også mot fundamentet på bakken. Synes det virker som en lettere og meir robust konstruksjon enn dagens vindturbiner.
  8. Dette er antakelig noe å tenke på for det norske forsvaret som skal bruke F35 på QRA på Evenes flystasjon hvor det nødvendigvis vil bli brukt strøsand for å oppnå nok friksjon på vinteren.
  9. Kan jo være enig i at det ikke var et uhell,men kalkulert risiko. Men tapene var jo enorme,både økonomiske og menneskelig uansett.
  10. Uhell kan skje for alle. Også for verdens største arbeidsgiver,det amerikanske forsvaret. Jeg vil kalle det ett hendelig uhell og USAF har nok hatt meir kostbare uhell enn dette,for å si det forsiktig. Til eksempel ble 60 stk av amrikanernes største bombefly til da,B-17 skutt ned over Tyskland på en torsdag i 1943 med tap av 600 flymannskap. I tillegg ble 16 stk B-17 så skadet at de ble kondemnert. Prisen på den torsdagen var 3 milliarder millioner kroner i dagens pengeverdi. Så kom tapet av mannskap med opplæring i tillegg. Og Ps: Det var tapet bare i luften den dagen. Så vi kan nok slå fast at amerikanske forsvaret har hatt større uhell enn å måtte bytte ett par jetmotorer pga ett uhell med ett nettbrett. Lykke til videre USAF.
  11. De flytter vel ikke all produksjon til USA. De nærmeste allierte har vel tradisjon for produksjon av viktige forsvarsteknologi på tvers av landene. Som f.eks den gang USA fikk produsere Rolls Royce Merlin flymotor på lisens i USA. Da med navn Rolls Royce Packard Merlin. V-12 motoren på 27 liter med kompressor ble produsert i 150 000 eksemplarer og blir den dag i dag regnet som verdens mest vellykkede og robuste ottomotor. Den ble brukt i fly,båter og tanks og har vel en stor del av æren for de alliertes seier i 2 verdenskrig. Engelskmennene kunne motorfaget til fingerspissene.
  12. Har hørt en plass at korvettene har verdensrekord på raskest overfart over Atlanteren fra USA til Norge.
×
×
  • Create New...