Jump to content

OPV

Medlemmer
  • Content Count

    115
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

162 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

665 profile views
  1. Mange bilprodusenter benytter utstyr fra underleverandører og integrerer det i bilens generelle system. Virker ofte som at det hos underleverandørene det finnes åpne bakdører (infotainment, apper osv). Men for at det skal kunne utnyttes, må det jo være generelle svakheter i bilsystemet. Leverandører som eier store deler av produktkjeden og har laget alt fra grunnen av i moderne tid, bør være sikrere enn andre. Hvordan er fex Tesla på dette? Litt utenfor temaet, men relatert til hvor høy sikkerhet man skal legge seg på: Hva slags dokumentasjon bør kreves for å få laget ny nøkkel til en bil? De fleste vil si legitimasjon med bilde og vognkortets del 2 eller noe som dokumenterer eierskap. Men hva om du er på ferie og lommebøker/pass ble stjålet mens du var på stranda? Med en leasingbil er ferien over før du får ny nøkkel med så strenge
  2. Størrelse kan være så mangt. Pressemeldingen nevner mulighet for 400.000 biler per år sammen med Europas største. Tesla har sagt 500.000 per år. Basert på det er Renault ikke størst.
  3. Jeg har hatt Flexilarm installert på min iPhone i flere år. I samme sekund som tyfonene i området ble utløst i går, kom det en klar og tydelig melding på telefonen. Min telefon var satt på stille og lå på bordet, men kraftig vibrasjon og blinkende rød melding gjorde sitt.
  4. Interessant artikkel, i alle fall for meg med et hus fra 1990-tallet med ELKO-utstyr overalt. Synd at ELKO ikke tilbyr sine smarte stikkontakter i RS16-utførelse (som de på sine nettsider hevder er den mest brukte i Norge), kun i den mer firkantede Plus-utførelsen. Basert på dette, antar jeg at de i første rekke ser for seg nyinstallasjoner som hovedmarked. Som oftest er innmaten den samme i Plus og RS16, så jeg gjetter at RS16-deksler kommer snart. Jeg liker at de satser på en batterifri løsning, så langt det er mulig. At de bruker Zigbee er lurt. Så gjenstår det å se om dette kan brukes sammen med annet Zigbee-utstyr, uten ELKOs egen kontrollenhet. ELKO er nå en del av Schneider, så det kan sikkert brukes sammen med Schneiders løsninger. Er også spent på om det er plass til to ELKO SmartPlugger i en standard ELKO dobbel stikkontakt. Har hittill ikke sett noen som er laget for dette. Den eneste jeg kan huske hadde tenkt på dette, var Nobøs løsning fra 1990-tallet. Er enig i at det hadde vært fint om alt i huset kan styres av ett system. I dag er det separate løsninger for alarm, styring av varmeover, dørkamera, kjøleskap, vaskemaskiner, frysere (endelig har Mieles løsning sensor som forteller om temperaturen i fryseren, mye viktigere enn å vite temparaturen i kjøleskapet eller vinkjøleren) osv. KNX er jo et system som burde kunne brukes til alt dette, men er usikker på om noen av alarmleverandørene tilbyr samarbeid med KNX. Det fine med Verisures system er at de har en løsning som både støtter tilgang via internett og mobilnettet.
  5. Har MB B250e og Easee laderobot (som er hva Easee kaller det) på et IT-nett med 32A tre-fase. Må tvinge laderoboten til å kun lade med 1-fase ved lading av denne bilen og får maksimalt 16A. Automodus (som gjør at laderoboten avgjør, sammen med bilen, om den kan lade på 3-fase) virker ikke. Da vil ikke ladingen starte i det hele tatt. Hører at laderoboten kommuniserer med bilen og prøver å starte lading, men kommer ikke i gang. Har vært slik helt siden laderoboten ble installert og er slik fortsatt med oppdatert firmware. Hvis det er slik at dette er den eneste bilen som oppfører seg slik, burde det være mulig å ta en sjekk på denne og la oss bruke automodus. Noen andre ladeløsninger, mest vanlig er Teslas, muliggjør 3-faselading av MB B250e på IT-nett. Mye detaljer om dette på Elbilforum for den som er interessert.
  6. Det har vel alltid vært slik at premium-merkene har vært noe dyrere enn andre. Det finnes vanligvis tilstrekkelig med kunder som er villige til å betale ekstra for merket, kvaliteten eller noe av utstyret og finessene som tilbys. Om det ikke er det, justerer man prisen underveis. BMW har vært svært dyktige til å forstå denne dynamikken. De har en utrolig mengde (delvis overlappende) modeller. Dette har vært en svært lønnsom strategi i mange år.
  7. Tipper at Tesla ikke har blitt varslet riktig og derfor ikke møtt eller bedt om at saken tas direkte til Tingretten. Dette er ikke en typisk Forliksrådssak. Rart at retten ikke uten videre har henvist saken til Tingretten. Normalt vil ikke Forliksrådet ta en så potensielt komplisert sak, men sparke den videre. Men uten motpartens oppmøte vinner man som oftest. Tesla anker nok, om de blir varslet riktig.
  8. Artikkelen nevner en utfordring med gammelt utstyr: tilgangen på forbruksmateriell. Når ingen lenger produserer dette, blir produktene til slutt kun museumsgjenstander. Deler til selve enhetene kan enten hentes fra reservedelsmaskiner eller lages for hånd. Mens forbruksmateriellet krever en lengre industriell produksjonsprosess som blir for dyr å starte opp igjen. Om interessen er stor nok, finnes det entusiaster som får til ting. The Impossible Project er et godt eksempel. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Polaroid_B.V.. Handler om å starte produksjon av Polaroid-film etter at opprinnelig produsent la ned.
  9. Denne 96-åringen er av de få med godt syn. De fleste i denne gruppen vil dessverre ha store problemer med å lese både skriften på Dymo-merkene (navnene på barnebarna) og utskriftene.
  10. En velkonfigurert bensinutgave ligger på rundt 2,2 mill. Så kanskje 1,5 mll NOK for EQS i år. Stusser på opplysningen om at baksetene kan legges ned. Ser ikke helt hvordan de får til det med de seteneryggene de bruker. Kanskje bare med noen spesielle seter?
  11. Mercedes-Benz S-klasse regnes av mange som verdens beste sedan. Det ser ut til EQS vil følge i samme spor: Verdens beste elektriske sedan. Regjeringens kjørekontor bør bestille en snarest og la klima- og miljøministeren bli fraktet i den. Rett og slett en imponerende bil. De aller fleste av disse kommer til å ha "everything", dvs alle opsjoner. Vi får se hvor godt disse holder seg i pris. Fossile S-klasse og tilsvarende biler fra Audi og BMW har skremmende verditap etter tre år.
  12. Dette er en interessant artikkel, som dekker flere praktiske utfordringer ved bruk av elbil. Hvorfor man ikke kan betale med kort har tidligere vært besvart med at det er for dyrt å installere betalingsløsningene på hver eneste ladeplass. Bruker Circle-K, som nå på mange steder selger lading, samme betalingsløsning for lading som for drivstoff-fylling? Hvis de ikke gjør det, bør en journalist spørre dem om dette. Europaledelsen sitter i Oslo, så de er lett å få i tale. Drivstoffstasjoner bruker ofte industristandard pumper og betalingsløsninger. En veldig stor aktør er Gilbarco Veeder-Root (svenske Autotank, som var nesten enerådende i Norden, er nå en del av dette firmaet). De tilbyr komplette betalingsløsninger for en "stasjon", inkludert salget i butikk. Den delen av firmaet holder til i Danmark og heter DOMS. Hvorfor bruker ikke ladeoperatørene noe slikt? Er det fordi de kommer fra strømleverandørsiden og ikke har erfaringen som "bensinstasjonene" har?
  13. Hvis man lurer på hva en S-klasse bil koster, er man ikke i målgruppen. Fossilutgavene koster rundt 2 mill. Hvis man ikke har valgt «alt» av utstyr, er bilen vanskelig å selge senere. Disse bilene er for folk som kjører mye og ønsker seg det beste. De faller vanligvis ganske mye i pris etter et par år. En veldig flott bil. Fint at de faktisk gjør fronten mer anonym er fossil-utgaven, i motsetning til BMW som dessverre har hengt seg opp i «haikjeft»-nyrene sine.
  14. Endelig en kvalitets (tysk) sedan for oss som kjører langt. Dagen S-klasse har en 80 liters tank og det betyr i underkant av 1000 km per fylling. Med kjøring på i gjennomsnitt 130-150 km/t på tyske motorveier betyr luftmotstanden mye. Dagens S-klasse har cd på 0,22, så EQS blir ganske lik. Blir interessant å se hva slags ladesystemer de legger opp til og om Daimler ønsker å gjøre som Porsche og tilby egne fullservice ladestasjoner på de viktigst rutene slik at vi får ladet uten unødvendig venting. Setene ser ut til å være veldig like dagens S-klasse. Eksemplet i videoen viser seter med kjøling (luftehull i skinnet).
  15. Merkelig at tauing skal være så dyrt. Noen som vet hvorfor? 150 km er vel ikke så fryktelig langt?
×
×
  • Create New...