Jump to content

OPV

Medlemmer
  • Content Count

    65
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

112 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

550 profile views
  1. Dette blir virkelig en bil å sjekke ut når den kommer. Tipper veiene i Norge høsten 2020 blir «fulle» av VW ID.3, på samme måte om Audi e-tron i våres, MB EQC i juli/august og Tesla model 3 sist år.
  2. Nei, det heter ikke koppervirus på norsk. Vi skriver det som på dansk: koppevirus. Heter også koppevaksine osv. Ikke noen r. Se fex https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/kopper-og-andre-poxviridae-infeksjo/. Vennligst rett opp artikkelen.
  3. Bildet viser en løsning hvor det er «fugesand» mellom steinene. Dette fører til at det over tid blir mulighet for frø å feste seg og vokse. Små jordmengder som føres med regnvannet og råtne blader om høsten, fører til enda bedre voksevilkår for ugresset. Min erfaring med smågatestein («brostein») de siste 30 år er at det eneste som virker er tung Roundup-sprøyting i begynnelsen av mai, når alle plantene har fått blader. Gassbrennere eller eddik svir bare bladene og tar de svakeste plantene. Ugresset med de dypeste røttene, og dermed de som er vanskeligt å dra opp, kommer opp igjen etter et par uker. Hvis ikke en slik løsning skal bli et vedlikeholdmessig mareritt, må de finne en smart måte å unngå at frøene får freste seg.
  4. Se https://connectedcars.dk/privacy/, https://connectedcars.dk/user-terms/semler/da og https://connectedcars.dk/privacy-policy/da. Dette er en løsning som er spesiell for Danmark og profileres som en teknisk støttefunksjon for bruker/verksted. Bilen som har dette er merket med et skilt som viser at bildata sendes. Man kan slå det helt av om så ønskes. Installasjon av dette er gratis for kunden. Det er kun bileieren/brukeren som kan se informasjonen (via en App) og kun én bruker er tillatt. Deling av innloggingsdata er ikke tillatt og vil føre til opphør av avtalen.
  5. Sverige ligger år bak Norge når det gjelder elbil. Teslas ladenettverk er vel det eneste brukbare i Sverige, så forståelig at Tesla er så populære. I Sverige setter de fremdeles opp sakteladere. Det er stort sett rundt de store byene og langs hovedveiene du kan regne med å lade med høy hastighet hvis du ikke har Tesla. For en del år siden (da Tesla Model S var ny), var det mange svenske kjørende selgere som kjøpte TMS pga fri lading. Disse selgerne kjører ekstremt mye hver dag og sparte mye «drivstoff» på en slik bil. I dag er det langt mellom elbilene på svenske veier. Kjører mye på E6 gjennom Sverige. Flertallet elbiler er norske, selv syd for Gøteborg. Nord for Gøteborg kommer Bohuslän-nordmennene inn i bildet og da er det nærmest normal norsk elbiltetthet på veien. Enig med utsagnet om Volvo. De er bjellesauen i Sverige. Når de nå snart kommer med elbil, vil elbilinteressen i Sverige øke. Da føler svenskene at det er «trygt» å handle elbil.
  6. Jeg er imponert over at en liten amerikansk bilprodusent (Tesla) klarer å bygge og drifte et eget ladenettverk over hele Europa (og ellers), med en imponerende oppetid. Mens «ladeoperatører», som for det meste går ut fra relativt erfarne strømprodusenter, sliter med stabilitet og servicenivå. De har til og med fått støtte fra oss skattebetalere for dette og «får lov til» (og ikke ser ut til å ønske forbedring) å fortsette med dette. Kanskje man skulle la Tesla stå for vedlikehold og drift av alle ladestasjoner i Norge?
  7. Det burde være et krav at alle norske ladeoperatører gir statusinformasjon til minst én offentlig database, slik at vi kan se hva som er tilgjengelig. Flere (alle?) tyske bilprodusenter bruker hubject-systemet, som gjør at man (i teorien) kan se hva som er operativt direkte i bilens navigasjonssystem og app. Tror også de håndterer «betalings-roaming» for de samme produsentene. Ser ut til bare noen av de norske ladeoperatørene er med her.
  8. Artikkelen sier 200 millioner programmeringslinjer med 100 PLSer. Vil det si 2 millioner per PLS? Sannsynligvis assembler (maskinkode) og en god del ganske likt i alle sammen. Hvis disse sitter på en instrumentbuss og kommuniserer med et veldefinert og robust grensesnitt, går dette bra. Ofte kan man bytte ut utstyr med nyere funksjonalitet uten videre, da grensesnittet er det samme. Har gjort dette flere ganger.
  9. Senger kom til VW fra Continental i 2016. Han har hatt ansvaret for VWs elektrifisering og e-mobilitet. Ser bare ut til at de stokker om i ledelsen. Ikke uvanlig i store firmaer. Senger får nok bare en ny jobb. Han virker å være dyktig. Trolig har styret ikke vært enig med toppsjefen Herbert Diess og ønsket hardere kjør på å få ferdig programvaren til id.3. Mange (de fleste?) tyske biler har utstyr fra flere leverandører. Utstyret sitter ofte på en instrumentbuss (ethernet) og kommuniserer med sentralenheten via en standard protokoll. Dette gjør det lett å plugge inn nye versjoner av modulene etter behov. Continental er en slik leverandør. Bosch og Hella er andre. Mulig VW nå mener de skal styre brukeropplevelsen selv og ikke være så lik de andre tyske merkene. Da må de utvikle mye på egenhånd og det tar tid, særlig når det er manko på erfarne utviklere i Tyskland.
  10. Denne av artikkelen er dessverre full av skrivefeil og/eller dårlig redigering. Ting kan tyde på at man har brukt klipp og lim fra en maskintolket (OCR) av TU-artikkelen fra 1950. Det sies: En av hans første avhandlinger var «Betrachtungen tiber die Geschich 1e der Chemie». Enhver med litt kunnskap om tysk ser at dette er meningsløst. "ti" er en typisk feil ved dårlig OCR av ü. Avhandlingen het "Betrachtungen über die Geschichte der Chemie.”
  11. En for mange overraskende bieffekt av at de tunge amerikanske bilene var lett lastebil, var at de ikke kunne kjøre på tyske motorveier på søndager eller kjøre forbi som personbiler. Tysk politi visste dette og plukket ut norske lette lastebiler regelmessig. Dyrt.
  12. Ja, 300-serien var vel starten og den tror jeg var basert på DAF-design. Men disse ble vel produsert i Nedcar-fabrikken i Nederland og ikke i Belgia? Tror at Volvo nå produserer veldig mye av mellomstørrelsebilene i Gent, også 60-serien.
  13. Har ikke produksjonen av Volvos 40-serie alltid vært i Gent?
  14. Mange steder finnes det firmaer og privatpersoner som rydder tak. Disse kan brukes hvis man selv er forhindret eller ikke i stand til å gjøre snøryddingen. Anbefaler å ha skriftlig avtale som avklarer ansvarsforholdet både til personskade og eiendomsskade.
  15. Jeg tipper at EU-kommisjonen vil utsette CO2-kravene pga Corona-situasjonen. Trori ikke det er vilje til å tappe bilindustrien for penger akkuart nå. Og CO2-utslippene har sannsynligvis sunket av seg selv, pga lavare aktivitet. Det er ikke noe sensajonelt at tyske bilprodusenter samarbeider. Det har de gjort på teknisk nivå i årevis. Svært mange deler i tyske biler kommer fra underleverandører og er like i mange biler. Man kan også sette ut utviklingen av dette til en tredjepart, som eies av mange. Noe tilsvarende er jo gjort med ladingen (Ionity). Tar man det opp på høyt nok politisk nivå på forhånd, pleier det å bli godtatt. Bilindustrien i Tyskland har alltid hatt gode politiske kontakter.
×
×
  • Create New...