Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

21 hours ago, Fibonacci said:

Overraskende mange trives veldig godt i dagens situasjon. Mistenker at det stort sett er introverte som er lettet over å slippe å omgås mennesker i tide og utide, men heller får være hjemme og pusle med sitt med god samvittighet.

Pluss at media har kjørt på med skremselssaker og worst case-scenarier i snart halvannet år. En av grunnene til long covid er faktisk angst og frykt på grunn av overdrevent fokus i media. Frykt selger bedre enn optimisme.

Jeg tror man her trekker ut de værste momentene for å gjøre det mer "usmakelig".

Det jeg tror mange trives med er følgende:
- Mindre tid på reise.
- Mindre stress
- Bedre arbeidsforhold på hjemmekontor fremfor åpne landskap med mye støy og avbrytelser.
- Mindre forstyrrelser som igjen skaper stress på oppgaver man ikke rekker
- Enklere å få trent i løpet av hverdagen.
- Lettere ift.  levering og henting av barn (når de ikke må være hjemme).
- Middagen kan bli inntatt til en mer fornuftig tid pga. tid spart.
- Bedre kontroll over luft, lys og temperatur forhold.
- Folk som jobber mye får se partner og familien mer. (man tar eks. lunsj sammen og har det kollegialt)

Og en rekke andre ting som gjør hverdagen enklere for en del mennesker. Men jeg ser et uttrykt behov for å gjøre andres behov enn sine egne til noe negativt og sykelig.

Endret av Theo343
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Det virker som du ikke forstår at det finnes en noe i mellom sosial angst og sild i tønne. Så lenge det er ledige plasser i bussen så setter folk seg på en rekke hvor begge setene er ledige. Det er som regel først når alle er opptatt at man begynner å velge hvilket fremmed menneske hvem man vil sitte ved siden av.

Joda, jeg vet at det er en mellomting og jeg er ikke uenig i det du skriver. Og det du nevner der var ikke noe problem før pandemien heller. De fleste setter seg ikke ved siden av en fremmed om det er andre ledige seter og det gjorde de ikke før pandemien heller.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Morromann said:

Helt enig i det. Pissoarer burde forøvrig alltid hatt minst en meter avstand mellom hverandre.;)

Nei, man behøver ikke å kline seg inni folk når det er stort rom, men hvem er det som gjør det da andre enn gærninger? Men om noen f.eks skal hente noe fra samme hylle som deg og det er plass til både deg og hen er det ekstremt at man skal kreve at vedkommende fjerner seg.

OK, da er det mulig vi snakket forbi hverandre. Men, ja, det finnes gærninger. Man står i kø, og så kjenner man varm pust i nakken - ikke særlig behagelig. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Benbjo said:

Jeg er tilhenger av at vi fortsetter med 1 meter i det offentlige rom der det er praktisk gjennomførbart, altså ikke på konserter og lignende eller offentlig transport. Men på butikker, senter, parker, strand, etc. Alle steder der det er plass og rom.  

(min uthevning) 

Blir lite märkligt att diskutera hur man ska göra på busser och att de som vill ha en metern i alla evighet i stället ska undvika busser når detta er inlegget som startade diskussionen. 

Det är noe med detaljer och nyanser som gör att det blir enklare att diskutera istället för att missförstå och komma med stråmenn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ligger vel kanskje en viss konflikt i det at samfunnet før korona var innrettet på de ekstrovertes premisser (litt som samfunnet også er innrettet bedre for A-mennekser enn for B-mennesker). 

Nå som de introverte har fått smaken på en hverdag mer på deres premisser, så har de lyst til å beholde det slik. Mistenker at en god del ekstroverte har lite forståelse for dette, og er veldig giret på å komme tilbake til "deres normal". 

Best-case ville vært mer frihet, slik at folk kan innrette seg slik det passer dem. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (47 minutter siden):

Du tenker på å ha en anbefaling om å holde 1 meter avstand også etter vi har fått flokkimmunitet? Hvorfor, hva er hensikten? Her i Norge holder vi jo uansett grei avstand til andre offentlig. Det er folkeskikk.

Jeg så en person nevne ila. de siste dagene at det var så mye mer behagelig å stå i kø i butikken eller andre steder uten at en bunch med folk står tett i tett og puster hverandre i nakken. Det er endel situasjoner hvor trengselen er stor. Sånn sett mente vedkommende at det kunne være mye mer behagelig om man fortsatte å holde litt avstand fremover. Hadde ikke inntrykk av at vedkommende snakket om smitterisiko eller frykt for sykdom overhodet.

Edit: ser nå at det ble forklart av andre. :p:thumbup:

Endret av xRun
Lenke til kommentar

66 nye koronasmittede registrert i Oslo siste døgn
https://www.ao.no/hold-deg-oppdatert-om-koronaviruset/s/5-128-3159?p=lc-2462501-11184

Sitat

Det er registrert 66 nye koronasmittede i Oslo siste døgn. Det er 19 under snittet de sju foregående dagene.

66 tilfeller er 14 flere enn på søndag, og 16 flere enn samme dag forrige uke. De siste to ukene har det i snitt blitt registrert 65 smittede per dag.

Smittetallene er høyest i bydelen Vestre Aker. Der ligger smittetrykket på 287 smittede per 100.000 innbyggere de siste to ukene, og det ble det registrert ti nye smittede i bydelen siste døgn.

Nesten alle disse 66 er russ/vgs-elever i bydeler på Oslo vest + Nordstrand, om man legger til grunn nyhetsmeldingene siste døgnet.

Bydeler med 0 registrerte smittede siste døgn: Sagene, Grorud og Bjerke. Altså 0 nye smittede på 107.000 innbyggere i de tre bydelene!

I tillegg har den største bydelen Grünerløkka bare 3 nye tilfeller på 65.000 innbyggere. Det er et ekstra gledelig tegn siden det er bydelen med flest personer i alder 20-29, de som er mest mobile og har flest kontakter.

Man kan trygt si at gjenåpningen av Oslo har vært en suksess, og jeg mener at det var 10. juni at det skal vurderes å gå videre til trinn 4 i byen. Det er jeg ganske sikker på at det ligger an til nå :) 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nordmenn har vel alltids hatt en sosial grunnregel om å holde hverandre på "en armlengds avstand". Det er kanskje en av grunnene til at vi har kommet oss så godt gjennom pandemien: Vi bor grisgrendt, og vi har en ganske rigid intimsone fra før. Og vi har flotte hus som vi trives godt i, i motsetning til mange dårligere stilt land der husene stort sett er et sted for å sove og spise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snikpellik said:

Pressekonferanse om Janssen-vaksinen 9. juni

https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1201265467

Hva skjer her da? Detaljer om hvordan den skal tilbys? Skroting? Gis bort til fattige land?

Bør nok skrotes. Vi vet ikke hvordan denne fungerer på Delta-varianten. Siden 1 dose av mRNA og AZ funker dårlig så er det ingen grunn til å tro at J&J funker særlig godt mot den heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Pressekonferanse om Janssen-vaksinen 9. juni

https://live.tv2.no/koronaviruset?innlegg=1201265467

Hva skjer her da? Detaljer om hvordan den skal tilbys? Skroting? Gis bort til fattige land?

Jeg stiller spørsmålstegn med hvor "solidarisk" det egentlig er å gi bort vaksiner med dårlig virkning og potensielt store skadevirkninger til fattige land. Ikke bra nok for oss, men bra nok for den tredje verden? Hva slags "solidarisk" holdning er det?:hmm:

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Morromann said:

Jeg stiller spørsmålstegn med hvor "solidarisk" det egentlig er å gi bort vaksiner med dårlig virkning og potensielt store skadevirkninger til fattige land. Ikke bra nok for oss, men bra nok for den tredje verden? Hva slags "solidarisk" holdning er det?:hmm:

Ulike land har ulike forutsetninger. For oss betyr å droppe Janssen-vaksinen ett par uker ekstra før alle er vaksinert med noe annet uansett. For andre land, som hverken har logistikk til to-dose-vaksiner eller muligheter til å opprettholde -70 graders kjølelinje rundt i landet, vil det være andre vurderinger. Hvilke aldersgrupper som enda ikke er vaksinert og smittenivået i landet teller også inn. (Eldre folk, f.eks, tåler disse blodpropp-vaksinene bedre og korona dårligere, da vil ett land som har massevis av 70-åringer å vaksinere ha god bruk for vaksiner vi ikke kan/vil bruke)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Jeg stiller spørsmålstegn med hvor "solidarisk" det egentlig er å gi bort vaksiner med dårlig virkning og potensielt store skadevirkninger til fattige land. Ikke bra nok for oss, men bra nok for den tredje verden? Hva slags "solidarisk" holdning er det?:hmm:

Det kan vel sies å være litt etisk utfordrende ja. Men som et utgangspunkt så er vurderingen til Norge ved å ikke bruke AZ og Jannsen vaksinene basert på at vi har så store gode leveranser av mRNA vaksinene at det blir ansett som mindre risikabelt å vente noen uker ekstra på en mRNA vaksine enn det er å ta virus vektor vaksinene. I en situasjon hvor vaksineringen med mRNA vaksinene hadde tatt mye lenger tid, hadde risikobildet sett annerledes ut, som det nok gjør for de landene vi eventuelt donerer vaksiner til. Sådan blir den etiske problemstillingen oppløst på sett og vis, selv om det fortsatt er no en skal ordlegge litt forsiktig utad.

edit: @M98kF1 kom meg i forkjøpet med samme poeng :)  

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Oslo kommune forbyr russebusser. Veldig fornuftig synes jeg, med tanke på at omtrent all smitte i byen nå er russ og utbruddene har skjedd i bussene. Selvsagt veldig kjedelig for russen, men party med 20-30 eller flere i en trang russebuss er ikke heeelt forenlig med smittevern.

Tiltakene som er nå forlenges halvannen uke til, så vi må vente litt til på trinn 4. Det lever jeg egentlig fint med, nå som byen er åpen. Da kan sannsynligvis videre åpning koordineres med lettelser nasjonalt. Som Johansen sier er målet at når det åpner, så skal det være for godt. 

Byrådet forlenger nåværende koronatiltak – russebusser forbys
https://www.ao.no/nyhet/korona/oslo/raymond-johansen-orienterer-om-koronasituasjonen/s/5-128-115588

Sitat

De nåværende koronatiltakene forlenges til 18. juni. Samtidig innfører byrådet et forbud mot kjøring av russebusser i hovedstaden.

Byrådet har i dag besluttet å forlenge tiltakene i Oslo til 18. juni.

I tillegg forbys bruk av russebusser, skriver kommunen i en pressemelding.

— Den kontrollerte og forsiktige gjenåpninga av Oslo er vellykket. Det er vi veldig glade for, men de siste dagenes utbrudd viser at det skal lite til før bildet endrer seg. Nå ser vi høy smitte blant ungdommer og i bydeler der det til nå har vært relativ lav smitte. Derfor velger vi nå å gå varsomt fram, slik at Oslofolk kan fortsette å nyte nyvunnen frihet, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Sitat

Johansen begrunner forbudet av russebusser slik:

— Smittevernoverlegen innførte i forrige uke en midlertidig stopp i russefeiringen, for å beholde kontroll over situasjonen. Det er veldig vanskelig å kombinere rulling og russefeiring med godt smittevern. Ved å forby at russ samles inne i kjøretøy, vil risikoen for nye utbrudd reduseres, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

– Tøffe, men nødvendige valg

For første gang siden midten av mars steg smitten til 596 i forrige uke. 55 prosent av de smittede var i aldergruppen mellom 16-19, og en stor andel av smitten er å finne i Nordre Aker, Vestre Aker, samt Frogner og Nordstrand, skriver kommunen.

— Alle vil åpne opp, men en gradvis kontrollert gjenåpning betyr at noe må vente. For det kan fortsatt gå galt. Vi har sett det nå i Trondheim, i Hammerfest og i Hamar. De måtte alle stenge ned etter store lokale smitteutbrudd. Det gjør vi det vi kan for å unngå. Vi har fremdeles våre ord i behold om at når vi åpner så ønsker vi at det skal være for godt. Da må man gjøre tøffe, men nødvendige valg, og det er det vi gjør: prioriterer liv og helse, arbeid og barn og unge, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Sitat

 

De to siste helgene har det vært omfattende festaktivitet i parkene i Oslo, noe som har ført til mye forsøpling. Oslo kommune har satt ut flere avfallsbeholdere, containere og tømmer oftere.

— Det er bra at folk koser seg ute og bruker de flotte parkene våre, men det er helt nødvendig at flere tar et større ansvar for å rydde opp etter seg, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

 

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Fibonacci said:

At smittetallene går ned i sommer var vel som forventet, siden det er sesongbasert og det var lite smitte også i fjor sommer.

Spørsmålet er hva som skjer når høsten kommer. Forhåpentligvis har vaksineringen skutt fart, så det ikke blir store utbrudd igjen.

Uansett bør vi åpne det meste i løpet av høsten, for vi kan ikke fortsette på denne måten lenger. Vi må bare akseptere at viruset kommer til å eksistere der ute. Så får heller de som er livredde selv etter vaksinering isolere seg hjemme til evig tid. Jeg har i alle fall ikke tenkt å gjøre det. Dugnaden er over.

Den teorien tror jeg ikke helt på. Tenker på værteorien. Jeg tror det skyldes smittevernstiltakene rett og slett. Dersom det er en viss tørr vs. fuktig luft. UV-stråling vs. vintermørke etc. å vise til så tror jeg det kommer som en sekundær fordel. Ikke som noen hovedfordel.

Smittevernstiltak ført og fremst!

Lenke til kommentar

For å kaste meg inn i avstandsdiskusjonen, så handler det også litt om å lese andre mennesker. Det verste er når mennesker man ikke kjenner eller har relasjon til går helt opp i ansiktet til for å fortelle noe.  Med mindre man har en svært god grunn (f.eks. tunghørt) så er det ganske så ufint. Det kan oppleves som ubehagelig og truende. Det er også en uting å stå så nærme en person dersom man er syk og hoster/nyser. Da mangler man en antenne eller respekterer ikke andre. 

Slike personer derimot, bryr seg nok ikke uansett om man har anbefaling om 1-metersregel eller ikke.

Når det er sagt, så mener jeg generelt at folk holder god avstand til fremmede i Norge. Det er det kultur for. Jeg er sikkert på at det vil forsette som normalt, kanskje vi holder noe mer avstand på butikken enn før, men det vil ikke være banebrytende endringer.

Meterregelen har nok hatt mest effekt og hatt mer å si blant venner og familie i private sammenhenger når man ikke har vært i samme kohort, der man normalt sett ikke ville ha holdt avstand fordi man kjenner hverandre så godt. Det er jo også i disse sammenhengende man ofte oppholder seg på samme sted over lenger tid, og behovet for avstand øker når man snakker med hverandre. Her vil vi nok merke den største endringen og her vil det nok gå tilbake til normalen etterhvert.

At man eventuelt fjerner avstandsmarkeringene i butikk vil ikke utgjøre en stor forskjell tror jeg.

Lenke til kommentar

Begynner virkelig å senke skuldrene nå. Faren min ble fullvaksinert i dag, søster og yngre bror som er helsepersonell har blitt vaksinert nå, et familiemedlem til som er yngre, men som er i risikogruppen har fått første dose. Alt dette har skjedd i løpet av en uke. Føler virkelig det går fremover, selv om jeg selv nok må vente til slutten av juli/august.

Ingen av de har forresten opplevd noe særlig bivirkninger, annet enn litt ømhet i armen og muligens litt lett hodepine/lett feberfølelse.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...