Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (7 timer siden):

For enkelte individer er heftig konsumering av alkohol det eneste som betyr noe i livet tydeligvis. Det trumfer alt annet. Alkoholproblemene i Norge er ikke blåst opp, tver imot er de meget undervurdert. Mye alkoholmisbruk og grenselands-alkoholisme. Snakker ikke om de som nyter et glass vin til maten.

Norge er vel kjent for helgefylla, i motsetnad til den "kontinentale" drikkekulturen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Norske byer og vaksinedoser satt per 100 innbygger (ikke oppdatert siden før helga tror jeg). Store variasjoner, men nå har flere byer enn bare Sarpsborg beveget seg over 50 så det er verdt en post. Kongsvinger, Fredrikstad og Moss har krysset 50-linja, mens Lillehammer, Hamar, Arendal og Bodø heller ikke er langt unna! Oslo har gått forbi Molde og Harstad. (Mangler sikkert noen byer, men har ikke lengre skjerm)...

592664493_Skjermbilde2021-05-24kl_11_43_10.thumb.png.50ab7d85cbe0c7b3bcb97ca443663696.png

Det mest interessante her er vel kolonna over minst 1 dose. Når den kjem opp i rundt 70% vil pandemien truleg forsvinne raskt.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 timer siden):

Tänkte lite på det där med 60% och immunitet  som knipsolini tar opp. 

Hvis Norge får en vaksinations del på 60% så kommer vaksinations graden för folk över 40-50 år vara väldigt hög medans yngre fremdeles har en lav vaksinations grad och en lav del som er immuna på grund av smitte. Detta gäller mest utanför de prioriterade områdena. 

Hvis då smitten mest sprids bland unga under 40-50 år, som det gör nu, så kan jag ikke se hur vaksineringen kan hjälpa nämnvärt på spridningen. 

Dette er eit poeng, og sjølv når ein får flokkimmunitet vil jo smitten kunne halde fram med å spreie seg i barnehagar og skular. Korleis tenkjer ein rundt dette? Er risikoen ved å vaksinere born og unge større enn å la dei få korona? Må ein berre akseptere at korona er noko som storparten av dei som er under 18 evt. 12 år må gå gjennom når ein opnar opp?

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (6 timer siden):

De døde to friske ungdom av influensa i januar/februar 2020 før korona. Vi vet at koronaviruset er betydelig mer dødelig. Det er mange unge under 45 år som får langtidsskader. Det blir dyrt om de skal leve på trygd.

Dersom ein nemner dette problemet risikerer ein å bli stempla som "evigheitslockdown-entusiast".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (6 timer siden):

Det er en fordel at vi kun bruker mRNA vaksienne til Moderna og Pfizer i vaksinasjonsprogrammet.

AstraZeneca og Janssen har elendig effekt mot den indiske mutasjonen. UK kommer til å få store problemer med den mutasjonen i sommer og høst.

https://www.dagbladet.no/nyheter/banebrytende/73800020

Elendig og elendig, 60% er vel ganske bra det også. Elles einig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 timer siden):

Er Janssen-dosen like effektiv som Pfizer? Tenker man ikke bør bare vurdere risikoen med bivirkninger, men hvor effektiv den er samlet seg, og også mot de ulike mutantene. Siden jeg er kvinne selv og i den alderen som har flest alvorlige bivirkninger, kommer jeg ikke til å ta noe annet enn Pfizer. Så da blir det å vente.

Selv er det ikke noe vits for meg å planlegge noe eller forhåndsbestille noe Norgesferie. Jeg får ta det på sparket. Har familie jeg planlegger å besøke en uke og der trenger jeg ikke forhåndsbestille noe der. Kommunen min har eksplisitt gått ut og sagt at de siste som får vaksine når vi får de fleste dosene i i juli/august må belage seg på å få timeinnkalling bare en uke før. De klarer ikke å planlegge lenger frem. De forventer at flest mulig stiller, så basically alle som har lagt ferien sin i denne perioden og kommer i de siste gruppene som får vaksine må sitte pal og vente på time eller være forberedt på å avlyse reise på kort varsel/kunne endre planer raskt. Det betyr at de aller færreste kommer til å ta sjansen på å forhåndsbestille noe hytter/hotell etc., med mindre det er gode avbestillingsvilkår. Er en pine for reiselivet dette og som kanskje opplever lunken forhåndsbestilling. Jeg vet selv fra stedet jeg bor at de sliter med hotellet her og ikke vet hvor mange de skal ansette i sommer pga. lite forhåndsbestillinger.

Det er helt i orden for meg, men merker at det er vanskelig å planlegge noe. Har en venninne som har fått vaksine (bosatt i Oslo) og som vi har snakket om å ta en roadtrip i Norge med. Hun slenger ut forslag til hvor vi skal reise, kommer med forslag  til de mest populær stede og som nok krever at man booker om man ikke skal sove i telt. Men selv å dra på roadtrip og planlegge å slå opp i i naturen kan være krevende på steder som Loen. Der ble det jo en stor pine for bøndene i fjor. Min venninne glemme hele tiden at både jeg og og en annen venninne ikke har fått vaksine enda og kommer til å få tilbud om første vaksinedose i ferien.

Det kan jo kanskje vere eit høve til å utforske nærområdet/regionen der ein bur, slik at ein kjem seg raskt heim når ein skal ha vaksine. Så kan ein halde fram turen etterpå.

Om ein tar sjansen på å reise med offentleg transport er f.eks. kysten nordover tilgjengeleg for dagsturar frå Bergen. Ein kan f.eks. ta ekspressbåt til Rysjedalsvika og derifrå til Krakhella i Solund, buss til Hardbakke og dra på øyhopping med postruta i ytre Solund og til Bulandet i Askvoll. Etter å ha fått i seg eit godt måltid på "Pernillestø" eller på den lokale nærbutikken tek ein bussen inn att til Værlandet og ein lang fin ferjetur forbi Alden ("den norske hest") og til kommunesenteret Askvoll. Deretter kan ein ta ekspressbåten tilbake til Bergen. Dette er ein fin tur som eg har teke sjølv, og som eg vil anbefale varmt. Kysten av Sunnfjord og ytre Sogn er eit undervurdert og lite kjent reisemål, og ein blir ikkje rent ned av turistar. Om ein bur andre stader i landet ville eg ha utforska kva mogelegheiter som finst der ein er.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (6 timer siden):

hmm - det er ikke bra. mRNA bare 33% effektiv mot varianten etter 1 dose. Det betyr antagelig at det er dumt å åpne opp før 60%+ har fått dose nr 2. 

Eller halde på karantenereglane på innreise ei stund til, slik at ein ikkje får inn for mange smitta personar før vaksinasjonsgraden aukar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 timer siden):

Dumt å åpne opp noensinne spør du meg. "New normal" er mye bedre. Vi trenger ikke småbedrifter; de muiltinasjonale selskapene kan kjøpe opp alt og dermed skaffe arbeid til alle. Folk trenger ikke å nedbetale boliger heller, de kan bo i arbeidsbrakker eid av Bezos og slike.

Det er mange tiltak som ikkje rammar bedriftene. Og du er vel også einig i at det bør vere karantenereglar på grensa trass i at også dette rammar bedriftene. (Norge er avhengig av billeg arbeidskraft frå utlandet).

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (36 minutter siden):

Dersom ein nemner dette problemet risikerer ein å bli stempla som "evigheitslockdown-entusiast".

Nei, men det sier seg selv hva som må veie tyngst uansett. Stenge ned samfunnet og ruinere flere mennesker for at noen ikke skal få uføretrygd. Men vent litt; det blir jo et problem da.....hvem skal betale for de som da blir uføretrygdet? De hundretusener/millioner som går på arbeidsledighetstrygd. Ledighetstrygd skal finansiere uføretrygd? Jeg får ikke det regnestykket til å stemme helt.

Jeg har aldri hørt noen påstå at det å pisse i buksa for å holde varmen er en god ide.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (10 minutter siden):

 Og du er vel også for karantenereglar på grensa trass i at også dette rammar bedriftene. (Norge er avhengig av billeg arbeidskraft frå utlandet).

Det er problemer vi kan gjøre noe med. Sorry, misforstod det første. Jeg har forklart hva jeg mener i lange drag her tidligere, om hva jeg mener kan veies opp og mot hverandre og tror ikke jeg orker å gjenta meg selv i det uendelige. Nå er jeg kun opptatt av å få de to stikkene så får de andre gjøre som de vil for meg gidder jo veldig få å høre på uansett; ihvertfall ikke regjeringen Solberg.

Jeg skal ha mine to stikk, før eller siden og så er det, som en annen har skrevet over og ut for alt som heter "dugnad" for mitt vedkommende.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (48 minutter siden):

Ikke hvis vi får mye av den indiske mutasjonen i sommer.

Om vi sørger for skikkelig stengte grenser slipper vi det. Men hey; ikke hør på meg. Det er såpass mange som er så grunnleggende uenig med meg i det og heller velger en evigvarende repeterende sirkelargumentasjon med meg på det.

Så ikke hør på meg.:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 timer siden):

Ikke stråmann. Satire. Men alle som tror det bare er å stenge ned og åpne litt og stenge ned igjen i det uendelige burde begynne å tenke over at slikt har konsekvenser på lengre sikt. Men jeg gidder ikke å begi meg lenger ut på det. De som tar til orde for det kommer uansett til å innse konsekvensen av et slikt tankesett før eller siden. Om et år for eksempel, npår det er mye frustrasjoner, men da om helt andre ting enn virus og vaksiner. Og jeg tror ikke det har noe for seg for meg å komme da og si ITYS.

Det som du nok ein gong seier her er det vel ikkje nokon som er ueinige i?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 time siden):

 

Ett stikk Pfizer eller AstraZeneca gir kun 30% beskyttelse mot indisk mutasjon.

Jepp, og 3 måneder er jo da en evighet og mer enn nok tid for "inderen" å etablere seg i landet. Og det kan jo godt skje slik entusiasmen hos politikerne for vidåpne grenser under en pandemi er. Men ikke hør på meg, for all del. Kanskje jeg kan ta Pfeizer på en klinikk i utlandet og slippe å måtte vente 3 måneder på å reise for dose to.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Om vi sørger for skikkelig stengte grenser slipper vi det. Men hey; ikke hør på meg. Det er såpass mange som er så grunnleggende uenig med meg i det og heller velger en evigvarende repeterende sirkelargumentasjon med meg på det.

Så ikke hør på meg.:)

Helt enig men det gjør vi dessverre ikke. Blir fri trafikk innad i EU i sommer dessverre for vaksinerte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

Helt enig men det gjør vi dessverre ikke. Blir fri trafikk innad i EU i sommer dessverre for vaksinerte.

Bra å se at det er noen som er enig med meg i det minste. Jeg er temmelig sikker på at det blir mer enn noen få told you so-momenter fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 timer siden):

Dette minner vel litt om det som skjedde i Ulvik. Kanskje karanteneperioden burde settes opp til 14 dager igjen? Men det som satte i gang den tredje bølgen var vel folk som ikke var i karantene som de skulle. Mye av importen skjedde i løpet av februar. 

Det er vel på mange måtar også unntaket som bekreftar regelen om at 10 dagar karantene er nok. Alle dei andre hola i karanteneregelverket for reisande er eit mykje større problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...