Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2021/05/24/79-nye-koronasmittede-i-hammerfest/ 

Går ille i Hammerfest for tiden, sammen med lav vaksinasjonsrate blant risikogruppene kan dette gå skikkelig ille :(

Sitat

– Vi har nå 1.400 smittede per 100.000 innbyggere. Hvis man skulle sett det opp mot tall for Oslo, ville det tilsvart 10.000 smittede i Oslo på tre døgn, sa Sivertsen Næss.

 

Hvis man skal se det opp mot Oslo (som de gjør) så hadde flere bydeler ca 1600 smittede pr 100.000 i mars. Forhåpentligvis klarer Hammerfest seg like bra (eller aller helst bedre) som disse bydelene gjorde da. Det er verdt å merke seg at på tross av relativt lav vaksineringsandel så var det heldigvis få døde og det bør gå minst like bra med Hammerfest. 🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (6 minutter siden):

Link? 

Sitat

Leder av Islamsk kulturforening i Larvik sier moskeen på Torstrand trolig vil være stengt i to til tre måneder på grunn av koronautbrudd.

– Dette er en situasjonen både vi og våre medlemmer tar på største alvor, sier Hassan Osman Mohamed.

Søndag ble det kjent at smitteklyngen som førte til en rekke smittetilfeller i forrige uke, hadde tilknytning til moskeen i Larvik. En eller flere personer som var knyttet til smittekilden for klyngen, skal ha vært i moskeen, og assisterende kommunedirektør Ingvild Aartun fortalte at personen som hadde startet klyngen, hadde kommet fra utlandet.

– Vedkommende var i karantene som vedkommende fikk beskjed om, men så har det spredt seg til familie, bekjente, arbeidsplassen og barn i barnehage. Så er det også en eller flere av dem som har vært i moskeen, sa Aartun.

Mandag understreker også kommunalsjef Guro Winsvold overfor ØP at personen som kom fra utlandet var i karantenehotell tiden ut, og at personen først testet positivt etter hjemkomst fra hotellet.

– Personen oppførte seg helt korrekt i forhold til de regler og avtaler som gjelder, sa Winsvold.

Hun sa også at personen ikke selv var knyttet til moskeen i Larvik.

Mandag kunne Winsvold også fortelle at flere enn 60 personer tilknyttet smitteklyngen nå er registrert smittet.

Stenges lenge

Aartun fortalte også at moskeen nå var stengt, og at man hadde valgt å stenge på eget initiativ.

Hassan Osman Mohamed bekrefter tirsdag at moskeen nå er stengt for all aktivitet, og at den trolig vil være stengt lenge.

– Vi stengte helt i forrige uke, og vil trolig holde moskeen stengt i to til tre måneder, sier Osman Mohamed.

– Det vil si at det heller ikke vil være fredagsbønn i moskeen framover?

– Nei, all aktivitet her vil være stengt, svarer han.

 

Sitat

Oppsto under Ramadan

Lederen for kulturforeningen sier også at smitten, som skal ha rammet flere personer i moskeen, oppsto under siste uken av Ramadan, og ikke i forbindelse med ID-fester.

– Så smitten oppsto ikke i private sammenhenger?

– Nei, smitten skjedde her under siste uken av ramadan, svarer Osman Mohamed.

Sitat

Godt samarbeid

Hassan Osman Mohamed sier at Islamsk kulturforening hele tiden har tatt smittevern på alvor, og at foreningen har et svært godt samarbeid med Larvik kommune.

– Derfor fulgte vi nå raskt opp med å stenge. Vi har ikke hatt smittetilfeller ved moskeen tidligere, og medlemmene våre tar pandemien på alvor. Det gjør vi også i moskeen, sier han.

Både Ingvild Aartun og Guro Winsvold bekrefter at kommunen har et svært godt samarbeid med Islamsk kulturforening i forbindelse med pandemien.

https://www.op.no/na-er-over-2-000-personer-i-karantene-i-larvik-men-et-annet-tall-kan-gi-grunn-til-optimisme/s/5-36-1085301

Slik går det når man går i Moske når man skal være i innreise karantene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

På tide at disse religiøse gruppene settes under administrasjon. Det blir nesten meningsløst med tiltak når slike grupper står for mye av smitteutbruddene.

Nå er det jo strenge smittevernsregler for offentlig godkjente kirker og moskeer. Problemet er når det er arrangementer i privat regi som myndighetene ikke har noen oversikt over.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

På tide at disse religiøse gruppene settes under administrasjon. Det blir nesten meningsløst med tiltak når slike grupper står for mye av smitteutbruddene.

Enig problemet er at de har fritak i tiltaksnivå 5B!

Sitat

På arrangement i tros- og livssynshus kan det ikke være mer enn 20 personer til stede når alle i publikum har faste, tilviste sitteplasser. På begravelse eller bisettelse gjelder de nasjonale reglene om antall.

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/tiltaksniva-ved-lokale-smitteutbrudd/id2831989/?expand=factbox2835776

Morromann skrev (5 minutter siden):

Nå er det jo strenge smittevernsregler for offentlig godkjente kirker og moskeer. Problemet er når det er arrangementer i privat regi som myndighetene ikke har noen oversikt over.

Smitten spredde seg på Mosken i Larvik. Men heldigvis har Mosken tatt ansvar og holder stengt de neste månedene. De burde kirkene og frikirkene også gjøre.

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kryptodebunker said:

Enig problemet er at de har fritak i tiltaksnivå 5B!

Smitten spredde seg på Mosken i Larvik. Men heldigvis har Mosken tatt ansvar og holder stengt de neste månedene. De burde kirkene og frikirkene også gjøre.

Jeg synes det blir feil å si at man tar ansvar når vi nå fortsatt etter snart halvannet år gjør de samme feil igjen og igjen. Det å si at man da tar ansvar er en form for ansvarsfraskrivelse for at man lot det skje igjen.

Hadde man virkelig tatt ansvar hadde det ikke skjedd.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Jeg synes det blir feil å si at man tar ansvar når vi nå fortsatt etter snart halvannet år gjør de samme feil igjen og igjen. Det å si at man da tar ansvar er en form for ansvarsfraskrivelse for at man lot det skje igjen.

Hadde man virkelig tatt ansvar hadde det ikke skjedd.

Ikke Mosken sin skyld at folk bryter karantene og får lov til å reise hjem fra karantenehotell før tida.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (På 23.5.2021 den 11.01):

Målet frem til nå har vært zero covid. Ikke ett eneste smittetilfelle har blitt akseptert uten opptil flere hundre i karantene. Og nedstenginger av distriktet, om det har vært påvist et titalls smittede.

Problemet er at dersom ein ikkje hadde gjort det ville viruset raskt ha komme ut av kontroll. Har ein halde ut til no greier ein å halde ut eit par månader til slik at alle som vil har fått vaksine.

Lenke til kommentar
G skrev (På 23.5.2021 den 15.26):

Jeg lurer på om noen moteaktører kommer til å prøve seg med litt forlengelse etter at pandemien er over. Altså at munnbind i alle slags farger og mønstre blir værende og at de evt. kan påvirke oss bittelitt?

 

Ein skal vel ikkje sjå vekk frå at desse kan få samleverdi - om det då ikkje kjem ein ny pandemi av same grad.

Lenke til kommentar

 

Fnugle skrev (4 timer siden):

Var det ikke utrolig mange som har blitt smittet på fly fra India til Canada? Det var jo fly der type 30-40 av passasjerene var/ble smittet? Og det var vel snakk om flere fly.

Oftest er det bare noen som kommer med et fly som er smittet eks at de selv ikke merker det for så teste positiv ved landing eller i karantene, virker som andre passasjerer i stor grad ikke blir smittet.

Men letter man så finner man jo.

Morromann skrev (4 timer siden):

Dumt å åpne opp noensinne spør du meg. "New normal" er mye bedre. Vi trenger ikke småbedrifter; de muiltinasjonale selskapene kan kjøpe opp alt og dermed skaffe arbeid til alle. Folk trenger ikke å nedbetale boliger heller, de kan bo i arbeidsbrakker eid av Bezos og slike.

Man kan bare se på hvor mange små barer, mat konsepter og utesteder som er kjøpt av store selskaper siden starten av 2020 i Oslo så skjønner man det er problematisk med både strenge tiltak og lockdowns over lang tid.

Man mister samfunnet som man kjenner det.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Trym Sander (23) er sykehusets yngste koronapasient på respirator gjennom pandemien: – Dette viruset er ikke noe å spøke med

I løpet av påsken blir Trym Sander Bunes (23) koronasmittet. I begynnelsen forløper sykdomsbildet seg relativt vanlig, men det blir raskt mer alvorlig for 23-åringen. Til slutt ender han opp i koma på intensivavdelingen på Kalnes – som den yngste koronapasienten på avdelingen så langt i pandemien.

– Man skal ta det viruset her alvorlig, for man vet aldri hvem som blir skikkelig syk og ikke. Man kan være i toppform og omtrent ligge for døden på grunn av Covid, så det er viktig å ta dette på alvor og være forsiktig. Det er ikke til å spøke med, sier han alvorlig til Sarpsborg Arbeiderblad.

Og alvorlig ble det i aller høyeste grad for 23-åringen. Etter kun kort tid som koronasyk, blir Bunes raskt dårligere.

– Jeg husker ikke helt datoen jeg ble lagt i koma, for de siste dagene før og etter jeg våknet, husker jeg ikke noe av. Men jeg lå til slutt på respirator i sju dager, og våknet i slutten av april. Da ble jeg liggende noen dager på intensivavdelingen for å få intravenøs behandling og bli meg selv, før jeg siden ble jeg flyttet ned til lungeavdelingen, sier han til Sarpsborg Arbeiderblad.

De første dagene er han ikke spesielt dårlig, og han har kun litt verking i kroppen og føler seg sliten. Men så eskalerer sykdommen og Bunes sliter etter hvert med å puste. Han er fremdeles hjemme i huset sammen med samboeren sin og har kun sporadisk legekontakt.

– At pustingen blir vanskeligere skjer gradvis over flere dager, så det ble tyngre og tyngre omtrent time for time. Vi var i kontakt med både lege og legevakt i dagene i forkant av at samboeren min ringte ambulanse, og de sa at jeg bare skulle ta Paracet og slappe av. Noen dager etter dette var samboeren min i kjelleren og pusset opp, mens jeg lå i stua. Da hørte hun helt ned at jeg slet med å puste, så hun kom opp og sa hun skulle ringe legevakten igjen, forteller han.

Situasjonen blir alvorlig

Men mens samboeren venter på svar fra legevakten, blir pusten til Bunes dramatisk dårligere. Halsen har tettet seg helt og han sliter med å trekke luft ned i lungene. Samboeren ser at situasjonen er alvorlig og hun bestemmer seg for å legge på med legevakten og heller ringe 113.

– At hun gjorde det har både ambulansepersonellet og sykehuset sagt at var bra hun gjorde, for hvis det hadde gått en dag til, er det ikke sikkert jeg hadde overlevd, sier 23-åringen alvorlig.

Da ambulansen ankommer boligen til Bunes og samboeren, er lungekapasiteten til 23-åringen kun på 30 prosent.

– I tillegg var oksygenmetningen min, som ikke skal under 92 prosent, bare 83 prosent. Jeg har i ettertid blitt fortalt at man begynner å bli redd for hjerneskade hvis oksygenmetningen er under 86 prosent, så jeg var virkelig dårlig på det tidspunktet. Det var ganske alvorlig, sier han.

Bunes blir kjørt med ambulansen til sykehuset og legges inn på overvåkningen. I begynnelsen mener legene at han ikke har behov for respiratorbehandling, men situasjonen blir raskt verre for 23-åringen.

– Da jeg kom inn på Kalnes var de egentlig overbevist om at jeg ikke skulle på respirator, men dagen etter sa jeg at jeg ikke orket å puste lenger og var generelt veldig dårlig, så da ble det bestemt at jeg måtte legges i koma, sier han.

Det skjer dagen etter at han legges inn på sykehuset.

Forsøkte oppvåkning

Etter noen dager på respirator, responderer Bunes godt på behandlingen. Han forteller at legene ønsket å vekke ham etter omkring fire dager, men omgjør beslutningen når feberen igjen stiger hos 23-åringen.

– Jeg lå først i tre-fire dager i koma før de startet en gradvis vekking. Jeg hadde respondert bra på behandlingen jeg hadde fått så langt, men ble raskt dårligere igjen da de startet oppvåkningsprosessen. Det ble derfor besluttet at jeg måtte ligge i koma flere dager. Til slutt endte jeg med sju dager før jeg våknet, sier han alvorlig.

Av perioden i koma husker Bunes naturligvis ingen ting, men han har likevel fått mareritt som følge av behandlingen.

– Jeg husker godt et mareritt jeg hadde mens jeg lå i koma, hvor jeg hadde drømt at noen skulle drepe meg. De har fortalt meg i ettertid at slike traumer er vanlige etter å ha ligget en stund i koma, sier han.

Den siste natten før han våknet hadde han forsøkt å dra ut slangene selv, noe som førte til at sykepleierne på sykehuset måtte holde ham fast.

– Det er visst ganske vanlig å få traumer og mareritt i etterkant når noen er nødt til å holde deg fast på den måten, sier han.

Etter å ha våknet får han fremdeles sterke medisiner, og er ennå ikke helt seg selv. Dagen etter at han våknet sliter han med å sovne, og har sterke angstanfall.

– Jeg satt og skalv og var livredd for å dø. Rett og slett skikkelig dødsangst. Jeg var fremdeles godt ruset, men jeg husker fremdeles hvor ubehagelig den opplevelsen var.

Vet ikke hvordan han ble smittet

Da Bunes blir skrevet ut fra intensiven, havner han på lungeavdelingen i fire dager før han får komme hjem.

– Vanligvis vil de ikke skrive pasientene ut så raskt, men ettersom samboeren min selv var sykmeldt på grunn av koronasmitte, var hun hjemme og kunne passe på meg hele døgnet. Da kunne hun hjelpe meg hvis jeg skulle falle eller slite med å lage mat selv, sier han.

Det har gått tre uker siden 23-åringen ble utskrevet fra Kalnes etter det som viste seg å bli et svært alvorlig sykdomsforløp. Fremdeles er det uklart hvordan Bunes ble smittet av viruset.

– Det er to muligheter for at jeg kan ha blitt smittet, enten skjærtorsdag eller langfredag. Jeg var ikke ute, for det tenkte jeg var dumt, men vi hadde besøk av to venner på skjærtorsdag og et familiemedlem av han ene kom og leverte noe på døra som jeg gikk ut og hentet. Samme dag som jeg testet meg for korona, fikk familiemedlemmet svar på sin koronatest med beskjed om at han var smittet. Det var mandag etter skjærtorsdag. Eller så kan jeg ha blitt smittet av en kompis som var ute på skjærtorsdag, og som jeg var sammen med på fredag. Så det er ved en av de anledningene jeg antakelig ble smittet, sier han.

– Merket du raskt at du var syk?

– Jeg jobber helg og helligdager, så på søndagen i påsken dro jeg på jobb. Da kjente jeg at jeg hadde vondt i korsryggen. Utover dagen hadde jeg mer og mer verk i kroppen, og da jeg kom hjem fra jobb var jeg helt utslitt, så jeg ringte sjefen min og ga beskjed om at samboeren min skulle være med på jobb dagen etter, slik at jeg kunne kjøre bilen og hun ta seg av det fysiske arbeidet. Etter halve dagen måtte jeg kapitulere og gi beskjed om at det ikke gikk. Da var jeg helt utslitt og hadde begynt å få feber, så det var ikke forsvarlig å kjøre bil lenger. Da ringte jeg testsenteret for korona og fikk time for å ta test samme dag.

Etter dette er Bunes sengeliggende i en uke. Han klarer å stå opp fra sengen og flytte seg til stua, hvor han blir liggende fram til kvelden når han igjen finner veien til soverommet.

– Det var ikke mer enn det jeg orket. Og det ble bare verre og verre den uka, forteller han.

Sitat

Ingen underliggende sykdommer

23-åringens samboer blir også bekreftet smittet, men får langt ifra det samme alvorlige forløpet som Bunes.

– Hun var litt sliten, andpusten og hadde litt verk i kroppen, pluss at hun mistet smaks- og luktesansen, men hun hadde energi nok til å ordne i kjelleren, så hun var mye bedre enn meg, sier han.

I tillegg blir noen venner av samboerparet også bekreftet smittet, men det er kun Bunes som hadde behov for legehjelp og sykehusinnleggelse.

– Alderen på dem varierte fra yngre enn meg til opp mot 60 år, men det var ingen som hadde noe annet enn feber og litt slapphet noen dager.

– Vet legene hvorfor du ble så dårlig?

– Nei, det har jeg spurt mange om, men de aner ikke. Jeg har tatt en helsetest for å sjekke forholdene i kroppen, og den viste at jeg hadde svært alvorlig D-vitamin-mangel, så det er mulig at det kan ha hatt sammenheng med det. Men bortsett fra det aner de ikke om det er arv og miljø, dårlige forutsetninger eller rett og slett uflaks. Underliggende sykdommer har jeg ikke, faktisk ikke så mye som en allergi engang, så det er uklart, sier han og tilføyer:

– Jeg er den yngste som har ligget på respirator på Kalnes på grunn av koronasmitte, så det sier jo litt om hvor dårlig jeg var.

– Ikke noe å spøke med

Etter å ha overlevd en sykdomsperiode som kunne, hadde han hatt virkelig utur, endt på tragisk vis, blir Bunes provosert av dem som mener viruset ikke finnes eller ikke er like alvorlig som myndighetene forteller.

Jeg har mange venner som har vært ute og festet hver helg og ikke brydd seg så veldig, men de fleste fikk en vekker da de så hvor dårlig jeg ble. Så jeg håper alle tar det på alvor nå.

I etterkant av sykehusoppholdet har 23-åringen brukt en del tid på å tenke på hvor ille det faktisk kunne gått. Hadde ikke samboeren handlet og ringt ambulanse, er det ikke sikkert 23-åringen hadde vært her i dag. Det synes han er skummelt å tenke på.

– Jeg vet ikke om det er typisk menn, men hadde jeg vært alene er det ikke sikkert jeg hadde ringt ambulansen. Da kan det hende jeg heller bare hadde ringt en sykepleier jeg kjenner og spurt om det var normalt med 40 i feber og pustevansker ved Covid-sykdom, sier han og tilføyer:

– Jeg kan takke samboeren min for livet, og det har jeg også sagt til henne. Det var nære på. Jeg har tenkt flere ganger på at det kunne ha skjedd på natten, og da vet man ikke hva som kunne ha skjedd. Jeg fikk beskjed av sykepleierne at jeg hadde stått med ett bein i graven, så det er litt skummelt å tenke på.

Mistet 20 kilo muskler

Bunes har også fått vite at han, sammenlignet med mange andre, ble veldig raskt bedre igjen.

– Det er antakeligvis på grunn av alderen min. Men samtidig jobbet jeg også aktivt for å bli bedre. Da jeg våknet klarte jeg ikke å snu meg selv engang, for musklene mine var helt slappe. Jeg følte meg nesten lam, så det var en rar følelse. Jeg brukte derfor tiden i sykesenga på å bevege så smått på kroppen. Først fingrene og tærne, så hendene og føttene, og stadig større muskelgrupper, forteller han og tilføyer:

– Men jeg måtte omtrent lære meg å gå på nytt igjen etter å ha våknet, for bare etter den uka i koma så gikk jeg ned 20 kilo og mesteparten av det var muskler.

Det merker 23-åringen fremdeles godt, vel tre uker etter at han ble utskrevet.

– Jeg er en del svakere og sliter veldig med å løfte ting som før jeg ble smittet ikke ville vært noe problem for meg å løfte, så musklene mine er ikke slik de var. Lungene er heldigvis ganske bra, så det er jeg i hvert fall veldig glad for.

I juni skal 23-åringen på et måneds langt opphold på Cato-senteret, for å trene opp kroppen igjen etter den tøffe påkjenningen den har vært gjennom.

– Målet er å trene opp musklene, og spesielt de muskelgruppene som er relevante i jobben min. Jeg har en fysisk jobb hvor jeg jobber mye ute, så det er greit med litt ekspertise for å få hjelp til det.

Perioden mens han lå i koma, var naturligvis spesielt krevende for samboeren som satt alene igjen i huset de kjøpte sammen i fjor.

– Hun hadde det ganske jævlig og synes det var en krevende tid. Heldigvis har vi mange venner som stilte opp for henne og tok henne med på ting. Men tidvis hadde hun det nok verre enn meg, sier han og tilføyer:

– Den første kvelden jeg var hjemme igjen knakk hun sammen. Det var først da det gikk opp for henne at jeg endelig var hjemme og at ting skulle bli bra igjen. Da hadde hun bitt tennene sammen og vært sterk så lenge, så jeg er veldig imponert over det hun har stått i.

Imponert er 23-åringen også over de ansatte på sykehuset. Han følte seg godt ivaretatt under hele oppholdet, og roser de ansatte for å ha vært en trygghet for ham i en vanskelig situasjon.

– Jeg vil rette en stor takk til dem. Både for hva de gjorde for meg, men også for hvordan de har stått på gjennom hele pandemien, avslutter han.

https://www.tb.no/trym-sander-23-er-sykehusets-yngste-koronapasient-pa-respirator-gjennom-pandemien-dette-viruset-er-ikke-noe-a-spoke-med/f/5-46-1053996

Sitat

– Vet legene hvorfor du ble så dårlig?

– Nei, det har jeg spurt mange om, men de aner ikke. Jeg har tatt en helsetest for å sjekke forholdene i kroppen, og den viste at jeg hadde svært alvorlig D-vitamin-mangel, så det er mulig at det kan ha hatt sammenheng med det. Men bortsett fra det aner de ikke om det er arv og miljø, dårlige forutsetninger eller rett og slett uflaks. Underliggende sykdommer har jeg ikke, faktisk ikke så mye som en allergi engang, så det er uklart, sier han og tilføyer:

– Jeg er den yngste som har ligget på respirator på Kalnes på grunn av koronasmitte, så det sier jo litt om hvor dårlig jeg var.

@DaniNichi

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (18 timer siden):

Jeg har forsøkt men spør igjen: hvilke muligheter er tilgjengelig for "vaksinerinsferier"; altså reise til et annet land og få vaksinestikket der en gang for alle; og selvfølgelig komme tilbake etter et par måneder for nummer to? Kjenner jeg er mer enn i overkant utålmodig og så lenge det ikke er uoverkommelig dyrt vil jeg prioritere en vaksineferie. Men hvilke muligheter finnes det? Jeg prøver å finne ut gjennom googling men har lite hell med meg. Dubai er nok uoverkommelig dyrt, så finnes det andre muligheter. Jeg er temmelig desperat for å finne en mulighet nå.

Jeg har ikke lyst til å vente til nærmere jul med å bli ferdig med denne driten; nå holder det i mer enn rikelige mengder med denne coronaditten for å si det meget forsikt.

I Danmark er det visstnok private klinikkar som skal setje AZ og Jansen-vaksiner på frivillige. Interessa blant danskar som ynskjer å rykke fram i vaksinekøa er visstnok stor. Kan dette tilbodet vere ope for nordmenn og andre nasjonalitetar?

Elles fekk vel russland-korrespondenten til Nrk Sputnik-vaksine for fleire månader sidan. Der var det berre å møte opp om eg hugsar rett.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (18 timer siden):

Vilka? Har sätt några analyser på just det utan att bli överbevist.

Husker en artikel fra förra året där de kom fram till att Norge ikke var så dyrt men som hade ett antagande om att man ikke spiste ute lika ofta på hotell ferier i Norge som man gör i utlandet. Lurte på vad och hur man skulle spise. Ha med sig gasolkök på hotell rommet?

Det er jo mogeleg å kjøpe ein pose med rosinbollar og ei flaske Fanta. Då pleier iallefall eg å bli mett. 🙂

Lenke til kommentar
Morromann skrev (18 timer siden):

Kun Sputnik? Hmmm....vet ikke det; det er en ganske dårlig en har jeg skjønt og ganske dårlig effekt mot "inderen". Men om det skulle bli mulighet for å ta AZ på privatklinikker i Danmark i veldig nær fremtid tror jeg at jeg vil slå til der. Takk for tipset uansett.:)

Men blir jeg tilbudt snart i Norge? Jeg håper det, men jeg har stadig følelsen av at "nå er det rett tundt hjørnet" mens det overhodet ikke er det. Og nå leste jeg en nedslående nyhet om at man er så godt som ubeskyttet mot "inderen" etter en vaksine. Dette er ekstra nedslående når man nå vet at man må vente tre måneder på dose to. Og da er atpåtil sommeren over for lengst.

Eitt stikk gjev 80% beskyttelse. Med mindre du absolutt må til utlandet er vel det godt nok?

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (5 timer siden):

Det er en fordel at vi kun bruker mRNA vaksienne til Moderna og Pfizer i vaksinasjonsprogrammet.

AstraZeneca og Janssen har elendig effekt mot den indiske mutasjonen. UK kommer til å få store problemer med den mutasjonen i sommer og høst.

https://www.dagbladet.no/nyheter/banebrytende/73800020

 

torbjornen skrev (2 minutter siden):

Eitt stikk gjev 80% beskyttelse. Med mindre du absolutt må til utlandet er vel det godt nok?

Ett stikk Pfizer eller AstraZeneca gir kun 30% beskyttelse mot indisk mutasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...