Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

 

William_S skrev (2 timer siden):

Han kunne fint åpna enda mer i trinn 1 som feks butikker igjen hvor lite smitte har skjedd. Sandvika storsenter vestpå er åpent og vi så jo hva som skjedde når Polet var åpent i Bærum og ikke Oslo. 

Men man har uansett vikla seg inn i en tiltakssuppe man vanskelig kommer seg ut fra. Utgangspunktet må være og skal være det som gjaldt 11 mars i fjor. Han nevnte for øvrig ingenting i hvilket trinn dette tåpelige påbudet om munnbind blir fjerna. 

Med tanke på det er Ramadan og de åpner for 10 besøkende hjemme så tenker jeg de er nødt til å se an det dessverre.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (23 minutter siden):

Jepp. trist med India. +319,435 i går. Men tror ikke det vil hjelpe dem.

Og nei, skal ikke krangle. Må ikke ha vaksinen  Men er redd du blir tvunget til å ta vaksinene. pass for å reise?

Sist jeg hadde en sprøyte i armen, var i 8 klasse.

Jeg reiser lite uansett, holder meg i Skandinavia.. synes det er så annerledes kultur osv. Turisme er ikke noe for meg..

Men jeg skal ha vaksine, gidder ikke risikere å bli dausjuk, ødelagte lunger, og være slapp i et år og uten smak og lukt 6måneder.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 timer siden):

Men ingen av dem kan vel underbygge noe som helst med annet enn personlige tanker og meninger, det er helt verdiløst å la de to herje på i en "debatt".

Av og til er en god gammeldags nevekamp det beste :) Innledes med banning og steikjing fra Lothepus.

Lenke til kommentar

Var ikke engang klar over at man kunne registrere seg for vaksinering, men da var det iallefall gjort. Kunne huke av for at jeg hadde mulighet til å møte på 30 minutters varsel dersom andre avbestilte sin avtale (Oslo). Det blir vel uansett ikke aktuelt før de starter vaksineringen av min aldersgruppe.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, frohmage said:

Var ikke engang klar over at man kunne registrere seg for vaksinering, men da var det iallefall gjort. Kunne huke av for at jeg hadde mulighet til å møte på 30 minutters varsel dersom andre avbestilte sin avtale (Oslo). Det blir vel uansett ikke aktuelt før de starter vaksineringen av min aldersgruppe.

Jeg registrerte meg med en gang det ble mulig, men innen jeg hadde rukket å fylle ut alt, var det nok allerede ti tusen foran meg i køen. Så noen løpeturer på 30 minutters varsel, blir det neppe. Det må nok ventes til det blir min tur.

Vaksinedag igjen i dag i min bydel. Fortsatt tilsynelatende langt skrøpligere folk enn meg som blir servert, hvis man skal dømme etter de som sto utenfor og ventet.

Men når det er sagt så kjenner jeg folk som er tidlig i tredveårene og tidlig i førtiårene som allerede har fått tur i nabobydelene. Kanskje de har noen underliggende greier de aldri har delt med meg. Men på overflaten virker det litt rart.

Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (11 minutter siden):

Jeg registrerte meg med en gang det ble mulig, men innen jeg hadde rukket å fylle ut alt, var det nok allerede ti tusen foran meg i køen. Så noen løpeturer på 30 minutters varsel, blir det neppe. Det må nok ventes til det blir min tur.

Betyr det noe når man registrerte seg altså? Ville gjettet at de plukket fra "køen" av tilgjengelige kandidater utifra hvilken rekkefølge de opprinnelig skulle vaksineres i.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 minutter siden):

Jeg syns temaet er for alvorlig til at vi trenger å gjøre underholdning av det. 

Jojo, det å "møtes bak låven" for å ta et oppgjør var en seriøs ting i eldre dager. Kjendiser i debatten oppstår fordi media følger profilene til kjendisene. Kan spørre seg hvorfor det som skal være seriøse medier, følger med på hva kjendisene skriver. 

Det neste kan bli influenserne Vita og Wanda som uttaler seg om korona, siden de allerede har kommentert langrenn. Da de var med på programmet til Lars Monsen, var det første gang jeg så Vita og Wanda.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, frohmage said:

Betyr det noe når man registrerte seg altså? Ville gjettet at de plukket fra "køen" av tilgjengelige kandidater utifra hvilken rekkefølge de opprinnelig skulle vaksineres i.

Mulig du har rett. Har ikke tenkt over det, at ventelisten kanskje ikke er en kø, men bare en mengde navn. Uansett, med mange mange titalls tusen registrerte, som kan komme på kort varsel, så er det jo en ganske stor hatt å trekke navn utifra. Er en liste et sted for hver bydel, hvor man kan se hvor mange i hver aldersgruppe osv som bor i bydelen, og hvormange av disse som er vaksinerte. Skal se om jeg finner den igjen.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (46 minutter siden):

Var ikke engang klar over at man kunne registrere seg for vaksinering, men da var det iallefall gjort. Kunne huke av for at jeg hadde mulighet til å møte på 30 minutters varsel dersom andre avbestilte sin avtale (Oslo). Det blir vel uansett ikke aktuelt før de starter vaksineringen av min aldersgruppe.

Hvor gjør man det? Gjelder det for alle kommuner?

Lenke til kommentar
William_S skrev (3 timer siden):

Han nevnte for øvrig ingenting i hvilket trinn dette tåpelige påbudet om munnbind blir fjerna. 

Dette "tåpelige påbudet" om munnbind blir fjernet den dagen smittefaren er såpass lav at det er trygt for flere mennesker å samle seg som sild i tønne i butikken og kollektivtrafikken.

Lenke til kommentar

Litt interessant å se hvor mange jevnaldrende som bor i din Oslobydel. Om man går inn på alder og så bydel her:

https://bydelsfakta.oslo.kommune.no

Det har kanskje vært nevnt her før, i mylderet.

Jeg tenkte først at i min gruppe, 18-55 uten underliggende symptomer, så er det voldsomt mange. Men jeg ligger jo ganske høyt i toppen av den gruppen, så når de begynner på gruppen, ovenifra og ned som de gjør, så er det maks 2.800 før meg, ikke 38.000 som jeg først tenkte. Mange av disse 2.800 vil også allerede være vaksinerte, en del vil si nei, osv.

Det er selvfølgelig en stund fram til 18-55, men det er ihvertfall et eksempel på hvordan man kanskje kan anslå ventetid. Sikkert obvious for mange, men jeg hadde ikke tenkt slik.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Tinnfolie-Svein som han nå heter var på Debatten i kveld. Noen som så på? Skulle hatt Kari Jaquesson der, hadde blitt show.

Leste livekommentarer på Twitter, det holdt. Artig at Svein visstnok lærte Nakstad noe nytt om PCR testing og sykluser. Det var på tide at den misforståelsen ble ryddet opp i.

:ermm:

Hva tenkte NRK med her...? Tenkte de i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Glassmaneten skrev (52 minutter siden):

Litt interessant å se hvor mange jevnaldrende som bor i din Oslobydel. Om man går inn på alder og så bydel her:

https://bydelsfakta.oslo.kommune.no

Det har kanskje vært nevnt her før, i mylderet.

Jeg tenkte først at i min gruppe, 18-55 uten underliggende symptomer, så er det voldsomt mange. Men jeg ligger jo ganske høyt i toppen av den gruppen, så når de begynner på gruppen, ovenifra og ned som de gjør, så er det maks 2.800 før meg, ikke 38.000 som jeg først tenkte. Mange av disse 2.800 vil også allerede være vaksinerte, en del vil si nei, osv.

Det er selvfølgelig en stund fram til 18-55, men det er ihvertfall et eksempel på hvordan man kanskje kan anslå ventetid. Sikkert obvious for mange, men jeg hadde ikke tenkt slik.

Så lenge du ikke er mellom 18 og 44 da... og du er nær den ene eller andre enden. Da er det stadig nye beskjeder og signaler... begynner de fra 18 og opp, eller 44 og ned? Skal de innlemme 16 og 17 åringer og i gruppa? Ned til 45 år er bankers, men under den alder hersker det for tiden litt kaos og usikkerhet. Eneste jeg vet er en gang i løpet av eller rett etter sommeren. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Leste livekommentarer på Twitter, det holdt. Artig at Svein visstnok lærte Nakstad noe nytt om PCR testing og sykluser. Det var på tide at den misforståelsen ble ryddet opp i.

:ermm:

Hva tenkte NRK med her...? Tenkte de i det hele tatt?

Det er noe galt når Charter-Svein skal stå å forklare Norge hvordan en PCR test fungerer, og at kunnskapen han har rundt dette har han ervervet av "en på rikshospitalet"....  Verste er at det er mange som heller hører på Charter-Svein, enn de som har kompetanse på området. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (25 minutter siden):

Det er noe galt når Charter-Svein

Jeg så det nå, og synes egentlig det var helt greit at han fikk stå og dumme seg ut på TV (igjen). Hvordan PCR-testene fungerer ble jo grundig forklart etterpå, og det var det forsåvidt interessant å lære litt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...