Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

frohmage skrev (5 minutter siden):

Jeg så det nå, og synes egentlig det var helt greit at han fikk stå og dumme seg ut på TV (igjen). Hvordan PCR-testene fungerer ble jo grundig forklart etterpå, og det var det forsåvidt interessant å lære litt om.

Ja, lærte noe nytt der jeg og gitt, og det er jo litt av poenget til Svein og faktisk, at det er vanskelig å vite hva som stemmer, og da tyr folk fort til å finne egne kilder... som youtube, eller en som "veit" hvordan det fungerer på rikshospitalet. Synes det kom meget tydelig frem hvordan munnbind er bra og PCR tester funker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står her om falske positive tester, og jeg har også lest om det andre steder.

https://www.fhi.no/nyheter/2020/unodvendig-a-teste-store-grupper-av-friske-ved-lite-koronasmitte/

Selve kjendisstatusen til Charter-Svein er forøvrig tvilsom, han ble realitykjendis fordi han var i Syden. Skal han dermed være A-kjendis fordi han deltar i en demonstrasjon mot munnbind? Det virker slik nå. 

Nyhetsspeilet var nede en kort tid. De har visst reist seg igjen nå. 

http://www.nyhetsspeilet.no/2021/04/hvor-mange-skal-matte-do-for-folk-skjonner-at-noe-er-galt/

Lenke til kommentar
Budeia skrev (7 minutter siden):

Nyhetsspeilet var nede en kort tid. De har visst reist seg igjen nå. 

http://www.nyhetsspeilet.no/2021/04/hvor-mange-skal-matte-do-for-folk-skjonner-at-noe-er-galt/

Når skribenten krydrer stykket med spørsmål og vendinger som om det er noe muffens med Gaarders dødsfall, noe muffens med mediedekningen av det, og noe muffens med pandemien, så er det kanskje forståelig at noen oppfatter en som konspirasjonsteoretiker.

Muffins, anyone? :roll:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Synes du det er tåpelig at man skal holde 1-2 meters avstand også?

Jeg er faktisk for tiltak som faktisk hjelper og munnbind ser ikke ut til å ha den store effekten hit eller dit. Det eneste stedet det kanskje hjelper litt er kollektivtrafikken i rushtia i Oslo. For å si litt hvor langt inne det sitter for politikere å lette på akkurat dette symboltiltaket så ble det kun opphevet i Sydney recently med omtrent 0 smittetilfeller ekstremt lenge. At avstand har mye mer  å si enn munnbind er det ingen tvil om. Si meg hvor ofte opplever man i en butikk eller andre steder at vilt fremmede løper opp til en og hoster midt i trynet på en? Eller for å ta tannlegeeksempelet som ofte er brukt - hvor ofte skjer det på en butikk eller andre steder at en vilt fremmed skal grave i tennene? 

Her skulle jeg ønske Raymond var litt mer som hans partikollega Roger i Bergen som har vist seg mye mer villig til å lette på tiltakene når de ikke er nødvendig. Så er det faktisk flere som snakker helt seriøst om at man må bruke munnbind i åresvis. Flere kommuner har jo også innført dette tiltaket selv med 0 smittede. Men ja vi er nok uenige, men at det er et symboltiltak er det nok ingen som helst tvil om "for å vise at man tar pandemien på alvor". Med det sagt så har heldigvis norske helsemyndigheter hatt et noe mer edruelig forhold til dette - en ser jo at mange land har innført et slikt påbud bare man er utenfor eget hjem, på gata, i parker og andre steder. Og jeg følger stort sett dette tiltaket selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men ok 524 i dag vs 559 for en uke siden. Frykta litt at det var en oppadgående trend igjen da det var over 300 på første oppdatering.  Kan tyde på at nedgangen kanskje flater ut litt. Vi får se.  Oslo hadde 164 forrige tirsdag i følge VG mot 144 i natt (her er det imidlertid ofte avvik mellom VG sine tall som henter direkte fra MSIS og tar alle som er kun folkeregistrert her  og Oslo kommunes egne tall  som inneholder alle som har blitt testa i Oslo så greit å se på Oslos egne tall som kommer senere i natt) 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (7 minutter siden):

Norge skjerper innreisetiltak for reisende

Det innføres pålegg om karantenehotell for alle reisende fra Bangladesh, India, Irak, Nepal og Pakistan med noen svært få unntak. Det vil si at også reisende som har vært på nødvendige reiser i disse landene, må på karantenehotell.

Kan man si at endelig er regjeringen litt i forkant så vi unngår diverse indiske godsaker av mutasjoner? Dette trenger vi ikke for å si det sånn. Og heldigvis snarlig ikrafttredelse i løpet av en time eller to. Bra. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 minutter siden):

Kan man si at endelig er regjeringen litt i forkant så vi unngår diverse indiske godsaker av mutasjoner? Dette trenger vi ikke for å si det sånn. Og heldigvis snarlig ikrafttredelse i løpet av en time eller to. Bra. 

I forkant? Haha, jeg ble overrasket over at dette ble innført nå! Situasjonen i India har vært drøy og eskalerende ganske lenge? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 minutter siden):

I forkant? Haha, jeg ble overrasket over at dette ble innført nå! Situasjonen i India har vært drøy og eskalerende ganske lenge? 

Ja det er sant forsåvidt, men vi har ikke hatt mange tilfeller av den indiske varianten. Nå sekvensieres ganske mange prøver  i motsetning til tidligere. Men er litt usikker på om den indiske mutasjonen faktisk forårsaker mer alvorlig sykdom. At India er i  deep shit skyldes nok mer at de knapt har at helsevesen, folk bor i slum og tett på hverandre osv, mye dyp fattigdom. At det nærmest ble oppfordra til religiøse festivaler fra myndighetene hjalp vel heller ikke.  Men samtidig så stod vel også Robert Steen i går og pekte på India,  den sammenligningen er uansett på bærtur, Oslo er knapt på størrelse med en landsby i indisk sammenheng. 

Men bra det skjerpes på uansett. 

Det er uansett interessant hvordan man sammenligner de nordiske hovedstedene. Helsinki har ikke hatt mye fullstendig nedstengt (hadde vel noe stengt en kort periode nå i vår)  likevel lavere smittetall enn Oslo. København ligger mer på landsgjennomsnittet i Danmark, enkelte områder i Oslo har hatt smittetall som oversteg Stockholm en periode. Også i Stockholm har det ikke vært noe nedstengt. Her i OSlo har mye vært stengt i et halvt år. Jeg lurer rett og slett på om man har bommet på en del av tiltakene i Oslo. Det begynte ikke å gå nedover før man gjorde noe med skolene. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Ja det er sant forsåvidt, men vi har ikke hatt mange tilfeller av den indiske varianten. Nå sekvensieres ganske mange prøver  i motsetning til tidligere. Men er litt usikker på om den indiske mutasjonen faktisk forårsaker mer alvorlig sykdom. At India er i  deep shit skyldes nok mer at de knapt har at helsevesen, folk bor i slum og tett på hverandre osv, mye dyp fattigdom. At det nærmest ble oppfordra til religiøse festivaler fra myndighetene hjalp vel heller ikke. 

Men bra det skjerpes på uansett. 

Ja, for all del, men jeg vil ikke si at det er i forkant å innføre dette nå, jeg trodde faktisk helt oppriktig at karantenehotell gjaldt uansett. At vi ikke har hatt mange tilfeller er liksom veldig korrtenkt, er ikke så mange måneder siden vi hadde under 10 smittetilfeller om dagen.. burde vært innført strenge karantenehotell krav da, det hadde vært å være i forkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vært strenge tiltak i lang tid nå, jeg tror ikke folk hadde orket et runde til med den indiske dobbeltmutasjonen. Gjenåpningsplanene kunne fort ha blitt spolert.

Etter å ha fulgt med på den alvorlige situasjonen i Inda, tenker jeg at reisende fra disse landene har full forståelse for å måtte være på karantenehotell.

Lenke til kommentar

Det er jo interessant at både nordmenn og svensker ser ut til å ha høy tillit til myndighetene tross en mye mer alvorlig smittesituasjon i Sverige. Smittetallene ser ut til å gå ned i SVerige tross veldig milde tiltak. Vi så jo også det samme i fjor vår også i Sverige at det gikk ned. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/39Gz9M/sverige-skiller-seg-ut-igjen-slik-ser-det-ut-paa-gaten-i-stockholm-og

Endret av William_S
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Subara said:

Det har vært strenge tiltak i lang tid nå, jeg tror ikke folk hadde orket et runde til med den indiske dobbeltmutasjonen. Gjenåpningsplanene kunne fort ha blitt spolert.

Etter å ha fulgt med på den alvorlige situasjonen i Inda, tenker jeg at reisende fra disse landene har full forståelse for å måtte være på karantenehotell.

Trippeltmutasjon nå 

Lenke til kommentar
Subara skrev (31 minutter siden):

Norge skjerper innreisetiltak for reisende

Det innføres pålegg om karantenehotell for alle reisende fra Bangladesh, India, Irak, Nepal og Pakistan med noen svært få unntak. Det vil si at også reisende som har vært på nødvendige reiser i disse landene, må på karantenehotell.

Unntak for reisende fra India. INDIA!!!!!!!!

Mitt hat mot denne regjeringen er grenseløst nå. Jeg finner ikke ord for mye jeg forakter dem. Er det f*ckings mulig??????

De svært få unntakene vil være mer enn nok for å skape ødeleggelse. Men det forstår kanskje Erna og Høie. Eller de gir f*en som vanlig.

Det burde ikke være mulig å reise inn til Norge fra India overhodet nå under noen som helst omstendighet, heller ikke gjennom karantenehotell. Ingen innresie OVERHODET what so f*cking ever! Smitten sprer seg fra karantenehotellene også!!

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 minutt siden):

Unntak for reisende fra India. INDIA!!!!!!!!

Mitt hat mot denne regjeringen er grenseløst nå. Jeg finner ikke ord for mye jeg forakter dem. Er det f*ckings mulig??????

De svært få unntakene vil være mer enn nok for å skape ødeleggelse. Men det forstår kanskje Erna og Høie. Eller de gir f*en som vanlig.

Det er vel kun få unntak som diplomater og sånt. Dette ville det vel vært umulig i hht Wienkonvesjonen å sende på karantenehotell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Det er vel kun få unntak som diplomater og sånt. Dette ville det vel vært umulig i hht Wienkonvesjonen å sende på karantenehotell. 

Det bør ikke tiltates noen innreise fra India overhodet. Heller ikke karantenehotell. Eventuelle diplomater burde holdes i karantene i India til situasjonen har bedret seg.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...