Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Holmestrand går over til rødt nivå i skolen - stenger helt tirsdag

Åtte nye smittetilfeller er påvist i Holmestrand kommune siste døgn, og totalt 41 personer er isolasjon i kommunen.

Kommunen skriver i en pressemelding at det er økende smittenivå i Holmestrand de siste dagene, spesielt tilknyttet skoler og især Haga skole.

– Vi oppfordrer alle elever og foresatte ved Haga skole å teste seg, sier assisterende kommuneoverlege Andreas Thunes.Kommunen utvider testkapasiteten på teststasjonen i Holmestrand til klokken 18 i dag.

Kommuneoverlegen har besluttet at grunnskolen og videregående skole i Holmestrand kommune går over i rødt nivå fra tirsdag 27. april til og med fredag 7. mai.

Alle skoler og SFO vil være helt stengt tirsdag 27. april for å organisere overgangen til rødt nivå.

Foresatte vil få beskjed direkte fra sine skoler.

– Vi forstår dette kan skape logistikkutfordringer, men tiltaket er helt nødvendig for å få begrenset smitten vi ser nå har oppstått, sier Thunes.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Norge inngår i alle avtalene som EU forhandler om coronavaksiner, og vår befolkningsjusterte andel er omtrent 1,12 prosent. Norges andel vil dermed kunne utgjøre over 21 millioner doser over to år, forteller statssekretær Saliba Andreas Korkunc til ABC Nyheter.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/04/26/195755031/norge-sikret-ytterliggere-leveranser-av-coronavaksinen-til-pfizer

Lenke til kommentar
William_S skrev (43 minutter siden):

Nå ja - Erna Solberg ville nærmest ha diktatoriske fullmakter i over 18 måneder. Hadde det ikke vært for noen oppegående jurister så hadde hun fått den fullmakten. 

Dette er bare hastelover, 18mnd er litt lenge, men kan også hende det blir eller ble fornyet like mye.

Det er jurister og ekspertise som må gå igjennom dette. Helt korrekt som du sa at de innvendte, men sannsynligvis blir det bare forlenget.

I Sverige får regjeringen kritikk for at de ikke forlenget krisereglene når den tredje bølgen kom.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (6 minutter siden):

Betydelig flere enn de narkomane. De smitter stort sett kun seg selv og sine. Det var smittede i flere butikker på Farmandstredet og en rekke skoler og barnehager.

Uansett. Man har holdt Oslo stengt i et halvt år nå. Skutt spurv med kanoner hva gjelder tiltak som antagelig ikke har hatt noe å si. Hvorfor det ikke er forska på hvilke tiltak som har effekt og ikke er for meg en gåte. Antagelig har flere av de tiltakene Oslo har hatt vært nokså ubrukelige og ikke bidratt til noe annet enn å sette folks arbeidsplasser og bedrifter i fare. Jeg vil sammenligne noen av de tiltakene vi har hatt og har med at  nazistene har teppebomba Dovrefjell  i håp om å bombe slottet i Oslo for så å bli overraska over etter lang tid at de ikke har klart å bombe slottet. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Uansett. Man har holdt Oslo stengt i et halvt år nå. Skutt spurv med kanoner hva gjelder tiltak som antagelig ikke har hatt noe å si. Hvorfor det ikke er forska på hvilke tiltak som har effekt og ikke er for meg en gåte. Antagelig har flere av de tiltakene Oslo har hatt vært nokså ubrukelige og ikke bidratt til noe annet enn å sette folks arbeidsplasser og bedrifter i fare. 

Man vet jo at alle tiltak som bidrar til mindre mobilitet, at folk holder seg mest mulig hjemme vil fungere godt mot ett smittsomt virus. Foreløpig ser det ut som om tiltakene fungerer bra i Oslo.

Lenke til kommentar

Merker meg at Spurkland bruker uttrykket "tro". Det er ingen garantier for at man ikke skulle behøve en sesongvaksine som dekker bredere enn for risikogruppe heller. Kun tiden vil vise det. Hvor stor risiko er myndighetene villige til å ta i runde nr. 2, det blir det store spørsmålet. Skal vi bare la ting skure å gå i runde nr. 2 og se hva som skjer, eller skal man vaksinere litt bredere enn i en normal sesongvaksinering?

Behøver vi separate influensavaksiner og koronavaksiner for sesongbruk, eller går det an å lage kombinasjonsvaksine?

Quote

– Det er mulig at også for coronaviruset, vil man trenge å bli vaksinert på nytt, men jeg har liten tro på at hele befolkningen må vaksineres en gang i året mot covid-19, sier Spurkland.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/04/25/195752290/professor-om-coronavaksinen-ingen-garanti-for-at-dette-ville-lykkes

Lenke til kommentar
9 hours ago, Theo343 said:

I denne artikkelen mener man at det er kontaktsmitte om man er i kabinen etter passasjerer har forlatt flytet.
https://www.nationalgeographic.com/travel/article/how-clean-is-the-air-on-your-airplane-coronavirus-cvd

Men såvidt jeg kan huske stopper man luftannlegget i god tid før alle har gått av flyet og dermed er det ingen garanti for at luften har blitt renset av HEPA filtrene som påstås å ta 99.97%.

God luft er det ikke nødvendigvis på  på alle fly.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK143720/

De gangene jeg har blitt syk på ferie har det alltid startet kort tid etter flyreisen og da spøker man med "det var nok AC luften" mens det i virkeligheten er fordi man sitter flere hundre mennesker i en tube. Jeg har alltid godt med klær på meg i flyet da jeg vet det kan bli kjølig.

Gode synspunkter. Et samsvarer med min påstand også, altså den om at luftanlegget stenges i god tid før passasjerene forlater denne aluminiumssylinderen.

Man må kalle det hele for et gigantisk eksperiment vil jeg påstå. Altså flyreising i Covid-tid.

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (9 minutter siden):

Man vet jo at alle tiltak som bidrar til mindre mobilitet, at folk holder seg mest mulig hjemme vil fungere godt mot ett smittsomt virus. Foreløpig ser det ut som om tiltakene fungerer bra i Oslo.

Nå vel - de aller fleste gjør innkjøpene sine få km fra hjemmet anyhow. Mobilitetsargumentet er ikke et godt argument i seg selv. På mitt lokale  kjøpesenter hvor det ligger to matbutikker, et vinmonopol, en dyrebutikk, hele to apotek og et par optikere som er åpent der nå er det omtrent like mange mennesker som før nedstengingen. Mye av problemet med mobilitetsargumentet er at det kan brukes ovenfor absolutt alle mulige tiltak der ute. Forflytning fra et sted til et annet er ikke smittefarlig i seg selv. 

Og si meg hvor ofte opplever man på en butikk at fremmede hoster deg midt i trynet? 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (1 minutt siden):

Nå vel - de aller fleste gjør innkjøpene sine få km fra hjemmet anyhow. Mobilitetsargumentet er ikke et godt argument i seg selv. På mitt lokale  kjøpesenter hvor det ligger to matbutikker, et vinmonopol, en dyrebutikk, hele to apotek og et par optikere som er åpent der nå er det omtrent like mange mennesker som før nedstengingen. Mye av problemet med mobilitetsargumentet er at det kan brukes ovenfor absolutt alle mulige tiltak der ute. Forflytning fra et sted til et annet er ikke smittefarlig i seg selv. 

FHI er uenige, må huske alle gamlinger som står og skravler i butikken. Har irritert meg sykt over det når jeg har vært for å hente pakke på DHL skranken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Nå vel - de aller fleste gjør innkjøpene sine få km fra hjemmet anyhow. Mobilitetsargumentet er ikke et godt argument i seg selv. På mitt lokale  kjøpesenter hvor det ligger to matbutikker, et vinmonopol, en dyrebutikk, hele to apotek og et par optikere som er åpent der nå er det omtrent like mange mennesker som før nedstengingen. Mye av problemet med mobilitetsargumentet er at det kan brukes ovenfor absolutt alle mulige tiltak der ute. Forflytning fra et sted til et annet er ikke smittefarlig i seg selv. 

Og si meg hvor ofte opplever man på en butikk at fremmede hoster deg midt i trynet? 

Jeg jobbet i matbutikk i tenårene. Jeg ble hostet og nyst på utrolig mange ganger. Heldige de som har fått pleksiglass nå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

Ja de gamle bruker ofte butikken som sosialt møtested.

Det er et annet problem igjen. :) På det aktuelle kjøpesentret har de også fjerna benker... Tom utendørs på en bensinstasjon i nærheten av meg har de lagt lapper på benkene der at man ikke kan sitte der pga smittevern... Jaja folk gir nå faen i den oppfordringa da, men det tyder på hvor overdrevet hysterisk ting har blitt. Så er vi nok enig om at å danse på dansegulvet i en dårlig ventilert nattklubb er en dårlig ide akkurat nå. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Subara said:

Jeg tror det er underkommunisert for at samfunnet ikke skal stoppe opp, og at de som ikke kan jobbe hjemmefra skal gå på jobben. I en del situasjoner og typer arbeid kan man ikke bruke munnbind. Helseundersøkelser, tannlegebesøk, jobbe i barnehage.

Når jeg tar opp temaet luftsmitte er svaret: "Det kan da ikke være farlig, bare man holder avstand". "Da hadde Nakstad sagt det", osv. Temaet er upopulært siden det bidrar til økt korona-angst.

Tror faktisk du kan være inn på kjernen i problemstillingen på det temaet. Det er i såfall synd at myndighetene må spille med så falske kort, og ikke tør ta den ordentlige diskusjonen.

Helseangst eller ikke, så kunne sikkert en del av denne typen angst blitt dempet igjen med gode enkle informasjonskampanjer. Folk kunne også da bidratt litt i dugnadsarbeidet med å finne fram enda bedre løsninger om hvordan vi som mennesker skulle klare oss i en slik dystopisk situasjon som et luftsmittende alvorlig virus kan være.

Dersom man lever noen år til så skal det bli spennende å endelig få kunne lese konklusjonen på dette, om Norge rett og slett bare var griseheldige på alt av timing, innsats mot spredning etc.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Quakecry said:

Man kan finne eksempler på folk som har langtidsplager etter lungebetennelse, influensa, og et plettfora med andre sykdommer. Dette er bare atter en gang skremselspropaganda. Steng ned alt, med engang. Wilma har talt i avisene! 

Hva ville skjedd om avisene lot være å skrive om Wilma?

Du har rett på flere punkter, men å konkludere med skremselspropaganda som eneste greie blir vel også litt feil. Men, naturligvis så vil media skrive om ting folk kommer til å lese, så derfor skriver de om Wilma. Å stenge ned alt, er din konklusjon, og den kan du ikke overføre på alle andre.

Lurer på om jeg husker at det var du som kom med lenke om hvor farlig det er å stole på Big Pharma også. Pfizer som har en av de litt mer effektive vaksinene husker jeg stod lagelig til for hugg mhp. sin opptreden i fortiden. Jeg har ingen mulighet for å vite sannshetsgehalten i det du der presenterte. Men, at det finnes svineri er jeg nok ikke i tvil om.

Men, hadde myndighetene godkjent en vaksine dersom den ikke hadde funksjon? Jeg tror ikke det. De krever vel 50 % virkning elns. Pfizer omtales jo på linje med Moderna som en av de bedre beskyttende vaksinene.

Når jeg leste om den rengjøreren av flykabiner som var vaksinert med nettopp Pfizer likevel bli syk, så kan det jo være mange grunner. Hvor stor var lasten av virus på mannen? Var det en mutasjon som vaksinen ikke var designet for å beskytte mot? Andre åpne spm. rundt hans uheldige situasjon?

Endret av G
Lenke til kommentar
5 hours ago, Andre1980 said:

Antar du med denne lenken prøver å kalle meg snowflake. Men kanskje en ide å ha litt selvinnsikt.

Det er vel klart at når en gruppe som ønsker seg noe, så er det ikke akkurat en lur ide å komme opp med et uttrykk som kan oppfattes som negativt av de som faktisk er i stand til å gi det denne gruppen ønsker seg. Det kalles bare en dårlig kommunikasjonsstrategi. Det var poenget mitt.

 

Nja vet ikke. Ønsket egentlig bare å dele det. Det blir jo opp til deg og hvordan du velger å føre livet ditt som bestemmer om du faller inn under kategorien. Ønsket egentlig bare å formidle farene med å forsøke å stagge ytringer. Det er det videoen tar opp.

Altså dersom noe bestemmer seg for å gjøre bruken av "Søringkarantene" helt forbudt, elns. :lol:

Nordlendingen er full av humor da. Det er også naturlig å komme opp med fengene lettutalte uttrykk.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, mandodiao said:

Er det bare jeg som føler at ungdom har blitt "groomet" de siste årene til å ha psykiske plager?

Påstår ikke at alle har det lett, men føler terskelen for å kalle det psykiske plager stadig flyttes, og man skal diagnostisere seg selv i stedet for å føle på noe

Vet ikke om han har rett, men den videoen om "Snowflakes" er av Thoughty2 og han har noen gode synspunkter på psykiske plager også, fra andre videoer:

Blant annet så tar han opp ting som sosiale media, og hvor sårbare ungdom er rustet dersom de ikke mottar "Likes" umiddelbart. Altså et generasjonsskille og et samfunnsutviklingsdilemma?

Ellers så tar han opp hvor skjeivt utdanningssystemet er rundt omkring i store deler av verden, mens det kun er 0,4 % bortfall i Finland, fordi de har revolusjonert utdanningssystemet sitt. Og er du først "mislykket" så blir man vel naturligvis også svært deprimert?

Jeg kan ikke på strak fot konkludere med at alt som deles på youtube er rett, men syntes at det var interessante observasjoner han deler.

Man kan kalle den der stadige på let etter psykiske plager for confirmation bias også.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (16 minutter siden):

Tror faktisk du kan være inn på kjernen i problemstillingen på det temaet. Det er i såfall synd at myndighetene må spille med så falske kort, og ikke tør ta den ordentlige diskusjonen.

Helseangst eller ikke, så kunne sikkert en del av denne typen angst blitt dempet igjen med gode enkle informasjonskampanjer. Folk kunne også da bidratt litt i dugnadsarbeidet med å finne fram enda bedre løsninger om hvordan vi som mennesker skulle klare oss i en slik dystopisk situasjon som et luftsmittende alvorlig virus kan være.

Dersom man lever noen år til så skal det bli spennende å endelig få kunne lese konklusjonen på dette, om Norge rett og slett bare var griseheldige på alt av timing, innsats mot spredning etc.

Jeg tror de må gå varsomt fram. Det er stor forskjell på hvor mye folk tåler, og fantasien har vinger. Å bli minnet på de faktiske forhold hjelper ikke hvis man må på jobb likevel, og det ikke er mulig å tilrettelegge godt nok.

Hvis man tenker for mye på luftsmitte blir det etterhvert bare flaks hvis man ikke blir smittet. Det kan igjen føre til tiltakstrøtthet. Derfor positivt at smitten i landet går ned når vi har strenge tiltak, så vi ser at det nytter. Og heldigvis bare et lite antall som brenner munnbind på fellesbål foran Stortinget.

Du var visst hakket før ute en NRK i kveld: https://www.nrk.no/urix/amerikansk-studie-sar-tvil-om-en--og-tometeren-1.15470589

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Subara said:

Jeg tror de må gå varsomt fram. Det er stor forskjell på hvor mye folk tåler, og fantasien har vinger. Å bli minnet på de faktiske forhold hjelper ikke hvis man må på jobb likevel, og det ikke er mulig å tilrettelegge godt nok.

Hvis man tenker for mye på luftsmitte blir det etterhvert bare flaks hvis man ikke blir smittet. Det kan igjen føre til tiltakstrøtthet. Derfor positivt at smitten i landet går ned når vi har strenge tiltak, så vi ser at det nytter. Og heldigvis bare et lite antall som brenner munnbind på fellesbål foran Stortinget.

Du var visst hakket før ute en NRK i kveld: https://www.nrk.no/urix/amerikansk-studie-sar-tvil-om-en--og-tometeren-1.15470589

Det er vel få som har påstått at denne pandemien er noe enkel, annet enn de som ikke støtter vitenskap, som tenker på at full frislipp av viruset er det beste som kunne ha hendt oss. Jamfør enkelte darwin award mottakere..

:lol: herlig. Takk Subara

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...