Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

helsten2 skrev (10 timer siden):

Også utenriksminister Ine Eriksen Søreide (44), utviklingsminister Dag-Inge Ulstein (40), næringsminister Iselin Nybø (39) og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (56) ble vaksinert.

De skal etter planen delta på NATOs toppmøte i juni. Nato har anbefalt at alle deltakere vaksineres før toppmøtet

Kan ikke se at NATOs toppmøte er listet opp i FHIs prioriteringsrekkefølge (eller listet som risiko).

Dette er vel i beste fall en nødvendig arbeidsreise. Har du da rett til å komme først i køen?

Nei, det er nok fremdeles stor forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker…

Ser poenget ditt, men dette synes jeg er helt greit, og ikke noe jeg tenker som "sniking" eller som beviser at det er forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker (da ville de vært vaksinert for lengst). Sommerens fysiske NATO-toppmøte er ekstremt viktig for nasjonene og også for Norge. Det er snakk om veldig få personer og disse er helt essensielle for landet. Disse er også i aldersgrupper som blir vaksinert nå eller skal vaksineres snart uansett.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 hours ago, helsten2 said:

Nei.

Poenget mitt er at jeg ikke kan se at viktigheten av jobb/jobbmøte gir deg prioritet i vaksinekøen - i hht. FHIs retningslinjer.

Eneste unntak (såvidt jeg kan se) er at utvalgte grupper av helsepersonell i primærhelsetjenesten vaksineres parallelt med de ulike prioriteringskategoriene av risikogrupper. 

EDIT: Men kanskje de har fått noen byråkrater til å klassifisere hele gjengen som "utvalgt gruppe av helsepersonell i primærhelsetjenesten" 😁

 

Sykehus (spesialisthelsetjenesten) er vaksinert i større grad enn primærhelsetjenesten, velger jeg å påstå. 

Endret av setarcoppiH
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (9 timer siden):

For ei veke sidan:

No:

Ser ein på fylkesoversikta er det mange smitta i Vestfold/Telemark og Agder.

Tyder på mye etterslep - det var jo et ganske lavt søndagstall vi hadde. Vi får se hva som skjer. Oslo ligger iallefall under forrige mandag. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (8 minutter siden):

Tyder på mye etterslep - det var jo et ganske lavt søndagstall vi hadde. Vi får se hva som skjer. Oslo ligger iallefall under forrige mandag. 

En begynnende vaksineeffekt kanskje? Eller kanskje ikke. Det er alt for få i Norge og i Oslo til å se noen reell effekt ennå. Utover i mai tror jeg derimot vi vil se et ras i antall smittede, for ikke å snakke om i juni. Juli blir fin.

Lenke til kommentar

FHI har oppdaget en ny undergruppe av coronaviruset

Sitat

Virusundergruppen, som ble oppdaget i Tønsberg, har en av de samme mutasjonene som den indiske varianten.

– Dette er ikke den indiske varianten. Da ville vi sett mutasjon L452R og de andre endringene som kjennetegner den, i tillegg til E484Q. Dette er en genetisk undergruppe av B. 1, og vi har ikke sett at denne undergruppen har fått noe videre utbredelse, sier avdelingsdirektør Line Vold i FHI.

 

Lenke til kommentar

Faktisk.no: FHI-dokument spres feilaktig som «bevis» for at munnbind ikke fungerer

Sitat

Tidligere denne måneden publiserte Folkehelseinstituttet (FHI) en engelsk artikkel som har blitt delt av en del brukere på sosiale medier. Her står det:

A Cochrane Review shows that compared with no facemask use, wearing a facemask may make little to no difference in how many people that catches a flu‐like illness. It probably makes little to no difference in how many people that have flu confirmed by a laboratory test.

Eller kunne de ha lagt dokumentet i en skuff til pandemien var over?

Sitat

Folkehelsinstituttet har ikke funnet ut at munnbind ikke virker. De anbefaler fremdeles munnbind mot spredning av koronaviruset.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FHI burde hatt en mer egnet PR team i ryggen enn de har i dag, det har vært fryktelig mye rot fra de gjennom pandemien, i det siste spesielt når det kommer til vaksiner med en del dobbeltkommunikasjon, som når de går ut og sier at de skal vurdere at russen skal vaksineres og gir de forhåpninger og hauser opp eldre og syke som ikke har fått vaksine enda før de snur i døra og sier at det ikke kommer på tale likevel. Samt at de publiserer dokumenter som ukvalifiserte mennesker leser og tolker på en annen måte enn de er tiltenkt, det aktuelle munnbind studien er jo misbrukt verden over nå.

Kommunikasjon ut til den generelle befolkning er bra, men enkelte ganger må en tenke litt på hvordan det fremstår før en trykker publiser tenker jeg :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

En (helt frisk) kompis på 32 var griseheldig og fikk melding om vaksine til overs på kort varsel i går. Sagene bydel i Oslo, der har de kommet langt!

Sagene bydel er vel en bydel med en forholdsvis ung befolkning tror jeg.  Ikke den bydelen jeg har inntrykk av har mest eldre. :) 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Ser at "Lothepus" og "Charter Svein" skal møtes og diskutere korona i Debatten på NRK i kveld. 

Er det nødvendig å gjøre dette til et enda verre sirkus enn det allerede er? NRK skuffer meg. Skikkelig. 

Det er helt jævlig. Er det så lavt det har sunket, liksom. NRK har et ansvar for folkeopplysning som de fraviker her, nesten som om man skulle tro de var på jakt etter "ratings" og reklameinntekter.

Dette synes jeg var veldig godt sagt:

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Svein vet vi hvor står, og da gjetter jeg at "Lothepus" er på den andre siden. Men ingen av dem kan vel underbygge noe som helst med annet enn personlige tanker og meninger, det er helt verdiløst å la de to herje på i en "debatt". Mangler bare at Hans Bauge kommer med innspill fra salen. 

 

 

 

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...