Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (23 minutter siden):

Sverige brukte et års planlagt før de skulle ha kriselover eller råd klare.

Norge brukte en til to dager i Stortinget, sikkert litt planlegging og samtaler...

Sverige klagde da på at Norge svek demokratiet...

Joda.. 

Nå ja - Erna Solberg ville nærmest ha diktatoriske fullmakter i over 18 måneder. Hadde det ikke vært for noen oppegående jurister så hadde hun fått den fullmakten. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (1 minutt siden):

Hvorfor Dagbladet har Dag Svanæs på speed dial er uforståelig. Noen pandemiekspert er han ikke. 

Heldigvis virker det som om Raymond har forstått at man ikke kan stenge ned Oslo en gang til. Bedre å kjøre smitten helt i bunn nå ut mai for å kunne ha full åpning i juni.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

Heldigvis virker det som om Raymond har forstått at man ikke kan stenge ned Oslo en gang til. Bedre å kjøre smitten helt i bunn nå ut mai for å kunne ha full åpning i juni.

Jeg forventer ihvertfall at noen regler lempes på - feks åpning av butikker og litt lemping på maks 2 personer på besøk.  Butikker er en arena hvor det beviselig har vært lite smitte, selv lenge før folk begynte å tenke på munnbind var det få butikkansatte som ble smitta. 

Sandvika storsenter har jo åpna igjen. Jeg har aldri følt meg spesielt utrygg av å oppsøke en butikk. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 minutter siden):

Heldigvis virker det som om Raymond har forstått at man ikke kan stenge ned Oslo en gang til. Bedre å kjøre smitten helt i bunn nå ut mai for å kunne ha full åpning i juni.

Jeg tror alle har forstått det nå. Og det er nok det som også er planen. Nå skal vi sørge for å slå det ned skikkelig en gang for alle uten noen hurtig gjenåpning slik som i fjor da man bare ga viruset en liten hvilepause. Heldigvis har vi også vaksinen i går så man kan jo tillate seg mer optimisme nå også. Jeg tror vi nå ser et snev av zero-covid-strategi, ihvertfall mer enn i fjor. Samfunnet vårt har ikke råd til flere lockdowns.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (8 minutter siden):

Det samme kan du si om dødstall. Man regner med at det dør over 10 000 per dag i India. Offisielt bare 2000-3000

Så med andre ord tallene kan man ikke sette noe tillit til den ene eller andre veien. Så da tar man Norge som grunnlag for diskusjonen i denne tråden ikke verden..

Lenke til kommentar
William_S skrev (5 minutter siden):

Jeg forventer ihvertfall at noen regler lempes på - feks åpning av butikker og litt lemping på maks 2 personer på besøk.  Butikker er en arena hvor det beviselig har vært lite smitte, selv lenge før folk begynte å tenke på munnbind var det få butikkansatte som ble smitta. 

Sandvika storsenter har jo åpna igjen. Jeg har aldri følt meg spesielt utrygg av å oppsøke en butikk. 

Sandvika Storsenter er ikke i Oslo. Det er Blærum.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (7 minutter siden):

Heldigvis virker det som om Raymond har forstått at man ikke kan stenge ned Oslo en gang til. Bedre å kjøre smitten helt i bunn nå ut mai for å kunne ha full åpning i juni.

Der er vi i det minste enig :) Åpne for så lukke igjen vil kun øke skadene på samfunnet spesielt med strategien Norge har gått for og da spesielt Oslo.

Jeg har sagt lenge at man åpner ikke mye før de som er 45år/over er vaksinert og de i risikogruppene ned til 18, men da skal man også åpne helt som endelig mål og ikke lukke ned igjen.

 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Sandvika Storsenter er ikke i Oslo. Det er Blærum.

Det er jeg klar over - men faren ved at det er åpent er at en haug med Oslofolk vil valfarte over. Da er det greiere at sentre her i Oslo får holde åpent. Det har ikke akkurat vært noen større smitteutbrudd knytta til kjøpesentre og lignende her til lands. Man kan gjerne stille litt strengere krav til kjøpesenterne som feks Polet gjør som er eksemplariske på smittevern. De har alltid en vekter på plass når det er travelt. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (4 minutter siden):

Det er jeg klar over - men faren ved at det er åpent er at en haug med Oslofolk vil valfarte over. Da er det greiere at sentre her i Oslo får holde åpent. Det har ikke akkurat vært noen større smitteutbrudd knytta til kjøpesentre og lignende her til lands. Man kan gjerne stille litt strengere krav til kjøpesenterne som feks Polet gjør som er eksemplariske på smittevern. De har alltid en vekter på plass når det er travelt. 

Smitte på kjøpesenteret i Tønsberg var noe av grunnen til at det gikk til helvete der.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, scuderia said:

Vi har mange særpreg i Norge som er gunstige. Liten og spredt befolkning. Vi er veldige lydige og følger råd og regler. Vi holder naturlig avstand. Vi skravler ikke med fremmede. osv osv.. 

0,0000013% sjanse så langt for å dø av korona.. jeg kaller det mikroskopisk. Mye større sjanse for å dø i en bilulykke for å si det slik.

Hvordan ser regnestykket ditt ut for dette? 

Uansett, meningsløst å snakke om dødsraten. Spesielt blant den yngre befolkning. Den er ikke særlig høy for b117 (men vi skal passe oss for P1, den rammer hovedsakelig yngre i Brasil. Der er det flere under 40 på intensiven enn over). 

Innleggelsesraten for b117 er dog høy også blant de yngre. Tatt fra hukommelsen >5% i gruppen 40-50 og 3.5% i aldersgruppen 30-40. Altså vil sykehusene fylles fort opp også ved frislipp når alle over 45 er vaksinert. 

Vi vet også at innleggelser er assosiert med reinnleggelser og dødsfall for henholdvis 30% og 10% av de som ble innlagt. Er vel også noe sånt som 90% som fremdeles sliter etter 6mnd. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, scuderia said:

Elementær feil i logikk

For å kunne dø av korona må du kalkulere med sjansen for å få korona også. Begge er latterlig lave og du ender opp med ca 0,0000013%

 

Ved frislipp er det nesten 100% sjanse å få sykdommen etterhvert. Å benytte et øyeblikksbilde for å regne ut sjansen for å bli smittet er meningsløst. 

Endret av Benbjo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...