Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Lørenskog følger Oslo - strammer inn:

Sitat

Lørenskog innfører de samme strenge coronatiltakene som i Oslo. Dermed stenges butikker, servingssteder, treningssentre og de fleste arrangementer.

Tiltakene vil gjelde fra onsdag klokka 12. Beslutningen ble fattet av formannskapet samme dag og er i tråd med kommunedirektørens innstilling.

Matbutikker, apotek, Vinmonopolet og enkelte andre virksomheter får holde åpent. Det samme gjelder fritidsaktiviteter for barn og unge. Takeaway er fortsatt lov. Både innendørs- og utendørsarrangementer forbys. Det gjøres visse unntak, eksempelvis for begravelser og vielser.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=58324

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Benbjo skrev (7 minutter siden):

Rart ikke de andre kommunene som er rundt Oslo stenger ned. 

Lillestrøm har gjort det samme. Vi får se utover dagen, det er ventet at flere kommuner spesielt på Romerike skal annonsere hva de gjør. Asker og Bærum har gått... sin egen vei gjennom hele pandemien og operert ganske uavhengig av Oslo, merkelig nok. Oslo sliter jo med veldig mange tilreisende/gjennomreisende til byen fra Østlandet og andre steder i landet, selv når det har vært ganske strenge tiltak, så vi får håpe dette hjelper på nå som alt er stengt. Ble meldt om nesten helt tomme tog i går.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat
06:44 

Britisk mutasjon på Fondsbu

 

Smitteutbruddet på turisthytta Fondsbu i forrige uke var den britiske varianten av viruset. Det bekrefter kommuneoverlege i Vang, Marit Tuv, overfor avisa Valdres. Hytta ble stengt og gjestene evakuert da to personer viste seg å være smittet.

Sitat
05:01 

214 nye koronasmittede i Oslo

 

Det er registrert 214 nye koronasmittede i Oslo siste døgn. Det er 78 flere enn dagen før. I hele landet har 499 nye smittede det siste døgnet.

 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Snikpellik said:

Lillestrøm har gjort det samme. Vi får se utover dagen, det er ventet at flere kommuner spesielt på Romerike skal annonsere hva de gjør. Asker og Bærum har gått... sin egen vei gjennom hele pandemien og operert ganske uavhengig av Oslo, merkelig nok. Oslo sliter jo med veldig mange tilreisende/gjennomreisende til byen fra Østlandet og andre steder i landet, selv når det har vært ganske strenge tiltak, så vi får håpe dette hjelper på nå som alt er stengt. Ble meldt om nesten helt tomme tog i går.

Når Asker og Bærum går sin egen vei så burde man vurdert om de skal gi vaksiner til Oslo?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (Akkurat nå):

Jeg tenkte spesifikt testing.

Ja, og testing er en viktig del av smittevernstiltakene; kanskje det viktigste. Men vi kan ikke holde på i det uendelige og slå full alarm hver gang man har sår hals og hoste; men som jeg sier; holde seg i ro og hjemme til man er frisk. Tror det vil være mer akseptabelt i fremtiden å holde seg borte fra jobb om man har forkjølelse.

Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Ja, og testing er en viktig del av smittevernstiltakene; kanskje det viktigste. Men vi kan ikke holde på i det uendelige og slå full alarm hver gang man har sår hals og hoste; men som jeg sier; holde seg i ro og hjemme til man er frisk. Tror det vil være mer akseptabelt i fremtiden å holde seg borte fra jobb om man har forkjølelse.

Jeg var ikke ute etter noen krisemaksimering i mitt spørsmål. Jeg var kun ute etter om vi vil fortsette å teste selv de som er vaksinerte g hvordan man tar høyde for evt. falske positiver om man har fått vaksine basert på viruset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 minutter siden):

Jeg var ikke ute etter noen krisemaksimering i mitt spørsmål. Jeg var kun ute etter om vi vil fortsette å teste selv de som er vaksinerte g hvordan man tar høyde for evt. falske positiver om man har fått vaksine basert på viruset.

Er ikke helt sikker på svaret, men jeg vil tro at man fortsatt vil anbefales å teste seg som før en tid fremover dersom man har symptomer selv om man er vaksinert. Selv om vaksinene etter alt å dømme hindrer også mye smittespredning, kan man være smittsom likevel. Det tar også litt tid før vaksinene gir full beskyttelse. Slik vil det nok være frem til vi har vaksinert en ganske stor andel av befolkningen. Så minst i noen måneder til. 

Dette vil helt sikkert Regjeringen/FHI komme nærmere inn på snart, nå som vi etterhvert skal i gang med vaksinering av grupper som er mer mobile i samfunnet.

Vaksinene påvirker ikke resultatet av en PCR-test eller hurtigtest står det på FHIs sider: https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/

EDIT: Det står på FHI at man skal teste seg som vanlig ja, dersom man har symptomer:

1995753003_Skjermbilde2021-03-03kl_11_13_56.thumb.png.038aa4012fa7b102d8e8dfbddf73395b.png

 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

FLERE SMITTET VED BASTØY FENGSEL

Sitat

Det er konstatert coronasmitte ved Bastøy fengsel, skriver Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI) i en pressemelding.

– Søndag 28. februar ble to innsatte ved Bastøy fengsel satt i karantene ved fengselet. Karanteneiverksettelsen ble blant annet gjennomført grunnet forkjølelsessymptomer, skriver de i pressemeldingen.

De innsatte skal ha blitt testet mandag morgen, 1. mars.

– Ut fra smittesporing og kontaktmønster er ytterligere en innsatt satt i karantene. Tirsdag 2. mars fikk vi svar på testene, hvor en innsatt testet positiv på covid 19. Ytterligere en innsatt testet positiv på covid 19 i dag etter hurtigtest som nå følges opp med vanlig test.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/to-smittet-ved-bastoey-fengsel.cVbljjlnC?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Smitte er smitte, kriminell eller itte.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Lillestrøm har gjort det samme. Vi får se utover dagen, det er ventet at flere kommuner spesielt på Romerike skal annonsere hva de gjør. Asker og Bærum har gått... sin egen vei gjennom hele pandemien og operert ganske uavhengig av Oslo, merkelig nok. Oslo sliter jo med veldig mange tilreisende/gjennomreisende til byen fra Østlandet og andre steder i landet, selv når det har vært ganske strenge tiltak, så vi får håpe dette hjelper på nå som alt er stengt. Ble meldt om nesten helt tomme tog i går.

Bærum og Asker får vurdere hva som er hensiktsmessig ut i fra sin kommune synes du ikke det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (8 minutter siden):

Bærum og Asker får vurdere hva som er hensiktsmessig ut i fra sin kommune synes du ikke det? 

Jo..? Men de har fått noen problemer tidligere fordi tiltakene har skilt seg veldig fra nabokommuner, som igjen har ført til ansamlinger av mennesker. Så har de ombestemt seg etter et par dager.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 timer siden):

1. Ifølge VGs oversikt har 682.000 doser blitt fordelt i Norge. Det er vel omtrent det samme som ankommet, da dette går utrolig raskt.
2. Grunnen til at enkelte land har kommet mye lengre enn andre er litt forskjellige. Storbritannia produserer egne vaksiner og har egen godkjenning, det samme for USA og Israel gjorde en unik spesialavtale med Pfizer som innebar blant annet uttesting av vaksinen der.
3. Å utsette valget i Norge har jeg ikke sett prat om..?

1. Ok, takk, da er det pga supply som er treg i starten :)
2. Interessant, de som utførte testingen fortjener kanskje prioritering.
3. Det har både vært snakk om strenge tiltak ved stemming, 100% nett-stemming, så var det prat om utsetting i ett av de små rødgrønne. Jeg tror regjeringen har slått ned alle 3.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ville bli smittet
Carsten (59) hadde sexorgie for å bli coronasmittet
- Endelig lykkes jeg med å bli smittet, sier Carsten Graff.
VILLE BLI SMITTET: Forfatter Carsten Graff har reist land og strand rundt i jakten på coronasmitte. Målet hans var å bli smittet, og nå har han lykkes. Foto: Privat
VILLE BLI SMITTET: Forfatter Carsten Graff har reist land og strand rundt i jakten på coronasmitte. Målet hans var å bli smittet, og nå har han lykkes. Foto: Privat
Trine Høklie Jonassen
Publisert onsdag 03. mars 2021 - 18:01
Sist oppdatert onsdag 03. mars 2021 - 18:38
CORONA I
NORGE
påvist smittet
72 200
+499
mutantsmittet
1 630
døde
623
SE MER
Mens resten av verden jubler over at stadig flere blir vaksinert mot corona verden over, har den danske forfatteren Carsten Graff i motsetning til andre, brukt det siste året på å oppsøke coronasmitte.

De siste elleve månedene har han reist land og strand rundt for å bli smittet. Han har vært i Danmark, Sverige, England, Spania og Brasil.

I helgen la han ut en lengre post på Facebook, der han fortalte at han «endelig hadde lykkes» med å bli smittet.

POSITIVT: Assisterende direktør i helsedirektoratet, Espen Rostrup Nakstad, ser lyst på vaksineutviklingen. Programleder: Christian Roth.
Ville bli smittet
- Endelig ble jeg smittet. Da coronavirus ankom Danmark, tenkte jeg bare på en ting: Hvor kan jeg bli smittet?

Til Dagbladet oppgir han at prosjektet hans har handlet om å få en avklaring.

Lever du med en «mannebaby»?
Lever du med en «mannebaby»?
- Hvem har lyst til å gå rundt og være sint og irritert på et virus som kan ta livet av dem, og så i tillegg skulle ta vaksiner som jeg ikke mener er sikre for å unngå viruset? Nei, da foretrekker jeg heller en avklaring, sier han og fortsetter:

- Jeg var syk et par dager, men ikke noe voldsomt. Jeg er symptomfri nå og er glad for at jeg ikke trenger å bekymre meg for corona mer, sier han til Dagbladet.

Graff har skapt overskrifter før. Han har ført 20 bøker i pennen, ofte med tabubelagte temaer, og kaller ifølge TV 2 seg selv som en tabu-filosof. TV 2 omtalte historien først.


I 2016 gjestet han «God Morgen Norge». Der fortalte han blant annet at han har hatt 400 sexpartnere, at han lever i et åpent forhold med en 28-åring, og at han mener at utroskap er bra for forholdet.

Sexorgie i Brasil
Den kontroversielle danske forfatteren forteller at han oppsøkte utallige steder og situasjoner han antok ville utsette ham for smitte.

Han besøkte coronasmittede, sto i kø på testsentre, tok t-banen i London, kysset og klemte alle som ville klemme ham, oppsøkte trange cafeer og spiste med fingrene. Da han innså at han ikke lyktes å bli smittet i Danmark eller Sverige, flyttet han inn til en kamerat i London. Heller ikke der klarte han å bli smittet.

- Da jeg skjønte at jeg ikke ville lykkes å bli smittet i Danmark, adresserte jeg et liv som coronaturist og reiste systematisk til stedene hvor smitte og dødstall var høyest, skriver han videre i innlegget.

Japan ber Kina om å stoppe rumpetester
Japan ber Kina om å stoppe rumpetester
Deretter gikk turen til hardt coronarammede Spania, men heller ikke der beit smitten på. I januar satte han kursen mot Brasil og São Paulo, som er et av landene som har blitt hardest rammet av pandemien.

Etter å ha vært der en stund uten å bli smittet, skriver han videre at han deltok i en såkalt sexorgie med 50 mennesker på en swingersklubb.

- Selv om jeg ikke tenner på gruppesex med tilfeldige mennesker, dro jeg til og med til en gang bang for 50 mennesker i en swingersklubb. Det var en eksepsjonelt livlig kveld, og da klubben stengte, var jeg ganske sikker på at alle hadde delt kroppsvæsker med hverandre - både direkte og indirekte, skriver forfatteren.

Ga opp
1 av 3 kan være immune fra før
1 av 3 kan være immune fra før
To uker gikk, men Graff var like frisk som før.

- Hvis du ikke kan bli smittet av viruset på en swinger-klubb i den byen i verden som anses å ha noen av de høyeste antall syke, tenkte jeg at jeg måtte jeg være immun. Det var på en måte gode nyheter, og på det grunnlaget bestemte jeg meg for å droppe infeksjonsdrømmen, skriver han.

På grunn av kjedelig vintervær i Danmark, bestemte han seg for å bli i Brasil, og tok inn på et femstjerners hotell for å bruke tiden på å skrive sin nye bok.

Etter å ha bodd isolert og under strenge coronarestriksjoner på luksushotellet i ti dager, våknet han en morgen og følte seg dårlig.

- Full av optimisme senere på dagen fant jeg et stort apotek i byen hvor de kunne gjøre en coronatest.

Den viste seg å være positiv.

POSITIV: Carsten Graff har gitt Dagbladet tillatelse til å trykke bildene han har lagt ut på Facebook. Her viser han den positive testen. Foto: Carsten Graff
POSITIV: Carsten Graff har gitt Dagbladet tillatelse til å trykke bildene han har lagt ut på Facebook. Her viser han den positive testen. Foto: Carsten Graff
- Jeg vil ikke påstå at det er behagelig å ha coronavirus, og jeg innser at noen reagerer mer enn andre. Selv hadde jeg 4-5 dager hvor jeg hadde litt feber, var sliten og mistet matlysten.

Han sier til Dagbladet at han aldri var redd konsekvensene av viruset.

- Nei, det var jeg ikke. Jeg forstår derimot godt at folk er lei alle nyhetssakene om corona, jeg vil kalle det et mediehysteri. Det er så vidt jeg kan se flere sunne og friske mennesker som dør i trafikken enn av coronaviruset, sier Graff.

På dette tidspunktet får du vaksine
På dette tidspunktet får du vaksine
Sterke reaksjoner
Selv om den kontroversielle forfatteren selv er fornøyd med å ha lykkes med prosjektet sitt, møter han kraftig motbør blant flere.

«Håper dette er en spøk», kommenterer en.

«Dette handler ikke om deg for en gangs skyld. Men om en global helsekrise kan vi bare løse sammen... Du overlevde, men det er andre som kanskje ikke gjør det. Og det er de vi prøver å ta vare på.», skriver en.

«Nå kan du nok se frem til mange stygge seksuelt overførbare sykdommer. Maken på manglende respekt for andres helse, skal du se lenge etter», skriver en annen.

Sånn kan man også gjøre det.. Virker som fyren har en slags fetish

https://www.dagbladet.no/nyheter/carsten-59-hadde-sexorgie-for-a-bli-coronasmittet/73480186?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (28 minutter siden):
Sitat

Det er så vidt jeg kan se flere sunne og friske mennesker som dør i trafikken enn av coronaviruset, sier Graff.

[...] Virker som fyren har en slags fetish

https://www.dagbladet.no/nyheter/carsten-59-hadde-sexorgie-for-a-bli-coronasmittet/73480186?

Kanskje Graff egentlig har litt dårlig syn?
Antall trafikkdøde i 2020 i Norge skal visstnok ha vært 95, ifølge Trygg Trafikk i januar.
Antall coronadøde passerte 95 i april, var ved nyttår 436 ifølge worldometer.

Mulige fetisher her kan kanskje være asphyxiofili eller autassassinofili med en slags medisinsk selvpåført twist? Sikkert flere kandidater på listen her, for de som evt. har noen minutter de vil kverke. :p

Endret av xRun
Lenke til kommentar
xRun skrev (55 minutter siden):

Antall coronadøde passerte 95 i april, var ved nyttår 436

Han skrev "sunne og friske mennesker". Men det er ikke ukjent at tiltakene har vært for å beskytte "gamle Olga". 

xRun skrev (56 minutter siden):

med en slags medisinsk selvpåført twist?

En morsom hobby er å prøve å få Hiv ved å drikke av forlatte ølbokser og brusflasker. En kjekke hobby. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...