Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

aomt skrev (16 timer siden):

Du er flinkt til å dikte opp ting og kverulere på det, det skal du ha altså!

Skal du sammanlikne influensa og COVID, så holder det å se på R-tallet om sykdommen får leve fritt (uten begrensinger), kor mange dør (% av smittede) og kas type effektiv behandling har vi. Eg kan hjelpe deg litt - vi har nada mot COVID. 
Så om du gjør det, så vil du fort se kor mye smitsom, farligere og dødeligere COVID er. 

Du klarer fortsatt ikke forstå at jeg samlinger dem kun i hensyn til hva jeg svarer på og du klarer fortsatt ikke argumentere mot det som vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (3 timer siden):

 Får håpe ingen blir sure nå da og drar frem høygafflene når bestemor går bort..

Ja dere kan jo prøve marsjere mot Oslo vi har nok krigsskadet folk boende her fra div nasjoner rundt om i verden til å kverke et lite bondeopprør ganske fort.

Er snakk om 20% ekstra til en del av Norge som har vært under de strengeste tiltakene i en liten evighet, at noen av dere i bygde Norge ikke klarer forstå eller ha solidariske tanker for oss er NULL overraskelse.

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Ja dere kan jo prøve marsjere mot Oslo vi har nok krigsskadet folk boende her fra div nasjoner rundt om i verden til å kverke et lite bondeopprør ganske fort.

Er snakk om 20% ekstra til en del av Norge som har vært under de strengeste tiltakene i en liten evighet, at noen av dere i bygde Norge ikke klarer forstå eller ha solidariske tanker for oss er NULL overraskelse.

 

😂😂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høie er ikke spesielt smart. Hvis man skal endre strategi og ikke stå løpet ut kan man like gjerne rulle terning om hva man skal gjøre fra uke til uke. I tillegg svekkes tilliten fra befolkning og lokale ledelser landet rundt.

Norge er mer enn bare Oslo.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

 

Benbjo skrev (1 time siden):

12% som ikke kan jobbe på minst 1 år. Likevel er det folk som hevder denne sykdommen ikke er alvorlig... 

Mer enn 30% sliter med utmattelse etter gjennomgått infeksjon også. Støtter oppom andre studier dette at 30% får long covid. 

Står ikke noe om at 12% ikke kan jobbe på minst 1år..Nå må du gi deg med spre feilaktig informasjon på dette forumet..At moderatorer lar deg holde på slik er forkastelig..

Sitat

Om lag 12 prosent av dem som har hatt korona i Norge, opplever at hukommelsen har blitt dårligere lenge etter at de var syke.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
BadCat skrev (10 minutter siden):

Høie er ikke spesielt smart. Hvis man skal endre strategi og ikke stå løpet ut kan man like gjerne rulle terning om hva man skal gjøre fra uke til uke. I tillegg svekkes tilliten fra befolkning og lokale ledelser landet rundt.

Norge er mer enn bare Oslo.

Det er nok ekspertene i FHI du må kritisere her, ikke Høie. Han følger vitenskapelige råd.

Dessuten handler ikke denne omfordelingen bare om Oslo. Er jo bare noen av bydelene der, pluss fire andre kommuner. De har til sammen over 230.000 innbyggere.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

Høie er ikke spesielt smart. Hvis man skal endre strategi og ikke stå løpet ut kan man like gjerne rulle terning om hva man skal gjøre fra uke til uke. I tillegg svekkes tilliten fra befolkning og lokale ledelser landet rundt.

Norge er mer enn bare Oslo.

 

Er vi Oslo folk bare mer solidariske og åpne i tankegangen ? Hadde det vært Bergen som fikk inn pestbåter hele tiden med påfølgende ekstreme tiltak over lenger tid hadde jeg gledelig sett Bergen få 20% ekstra fordeling av vaksiner.

 

 

Lenke til kommentar

Erna Solberg med en sjelden beklagelse, gjentar at Molde-ordfører Dahls utspill var unødvendig, sier det ikke er tvil om at Oslos befolkning har hatt det tøffere enn andre og legger all skyld på sin statssekretær.

Da var forhåpentligvis denne saken ganske snart ute av verden og vi kan konsentrere oss om å fortsatt anerkjenne at pandemien er vanskelig for folk i hele landet, og komme oss gjennom dette sammen i stedet for å sette folk opp mot hverandre.

Solberg: – Jeg har ringt Raymond Johansen og beklaget
https://www.nrk.no/norge/solberg_-_-jeg-har-ringt-raymond-johansen-og-beklaget-1.15398358

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si helt ærlig at jeg brøt ut i latter når det ble klart hva det hasteinnkalte pressemøtet skulle handle om. At det skulle bli så mye oppstyr rundt en ubetydelig uttalelse av en ubetydelig ordfører i en ubetydelig by at selveste Erna går på talerstolen for å beklage det 😂 . Jeg vil da gå først ut å si at vi i Ålesunds regionen og omegn mislikte Molde leeeenge før det var populært!

Endret av Evil-Duck
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg driver jo på med ting jeg ikke kan om dagen, har nå praksis i et sykehjem i Oslo. På sykehjemmene er det ikke meteren som gjelder mellom ansatte, men to meter ideelt sett. Når man kommer på jobb der og skal inn i garderoben skal man hive munnbindet man har på seg (et munnbind man jo kan ha tatt på kort tid i forveien) og ta på et nytt et (som jo selvsagt er bare å ta). Motsatt når man går fra jobb skal man kaste munnbindet man har hatt på og ta på et nytt når man går ut av døra, etter å ha sprita henda grundig. I dag trilla jeg en beboer på gudstjeneste i sykehjemmets kapell, beboere som ikke tilhørte samme lille kohort måtte plasseres med avstand mellom seg. Jeg må si dette er svært imponerende selv om sykehjemmet er fullvaksinert. De munnbindene de har der er av kvalitetsmessig annen standard enn det man får på COOPen - jeg legger veldig mye merke til det pga briller, sitter mye bedre. Det er systemer for å følge med på beboere og man skal hver dag skrive inn et sted om en beboer har luftveissymptomer eller ikke etter morgenstellet. Må si dette er et imponerende system for smittevern, ja for øvrig registrerer man også som ansatt om man har vært hos en beboer (feks stell og lignende). 

Grunnen til at jeg sier ideelt sett 2 meter er jo at man i en del sammenhenger må være nærmere enn to meter på et sykehjem feks om det er to som gjør stell og lignende. Jeg kunne feks ikke sitte to meter unna veileder og forsøke å se hva hun gjorde i journalsystemet. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Erna Solberg med en sjelden beklagelse, gjentar at Molde-ordfører Dahls utspill var unødvendig, sier det ikke er tvil om at Oslos befolkning har hatt det tøffere enn andre og legger all skyld på sin statssekretær.

Da var forhåpentligvis denne saken ganske snart ute av verden og vi kan konsentrere oss om å fortsatt anerkjenne at pandemien er vanskelig for folk i hele landet, og komme oss gjennom dette sammen i stedet for å sette folk opp mot hverandre.

Fuldstendig idiotisk greia, men viser hvor fryktelig mye makt Oslo sidder med.  Det er selvfølgelig helt på sin plass å kritisere både håndteringen og oppførslen til Oslo-folket som av en eller annen grunn har veldig mye vanskeligere ved å overholde regler enn folk andre steder, men det er altså tabu... 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

At det skulle bli så mye oppstyr rundt en ubetydelig uttalelse av en ubetydelig ordfører i en ubetydelig by at selveste Erna går på talerstolen for å beklage det 😂 ....


Raymond er nominert til årets Krenke-pris, sammen med Jonas.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, DaniNichi said:

 

 

Står ikke noe om at 12% ikke kan jobbe på minst 1år..Nå må du gi deg med spre feilaktig informasjon på dette forumet..At moderatorer lar deg holde på slik er forkastelig..

 

I selve studien står det at 12% sliter med hukommelsen fremdeles etter 8mnd.

31% sliter med utmattelser. Kanskje ikke 1 år enda, men betydelig tid å være ute av stand til å fungere i hverdagen. 

Mye tyder på at viruset invaderer sentralnervesystemet, hjernen og kan forårsake demens: https://scholar.google.com/scholar?q=de+Erausquin+GA%2C+Snyder+H%2C+Carrillo+M%2C+Hosseini+AA%2C+Brugha+TS%2C+Seshadri+S%2C+et+al.+The+chronic+neuropsychiatric+sequelae+of+COVIDLJ19%3A+The+need+for+a+prospective+study+of+viral+impact+on+brain+functioning.+Alzheimer’s+%26+Dementia.#d=gs_qabs&u=%23p%3DSUBrzukF31IJ

Det som er skummelt, og det vi ikke vet er om vaksiner hindrer disse skadene i og med at mange fremdeles får symptomer selv om man er vaksinert. Spesielt J&J og AZ så er jo effektiviteten på rundt 60-70%

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det ble oppstyr rundt SMK-gate er ikke rart. Det er ikke akkurat hverdagskost at statsministerens kontor brukes til koordinering av partiets politikere lokalt til valgkamp-populisme om et tema som omhandler liv og død i koronakrisa, samtidig som statsministerens beskjed utad er det motsatte. For så å lyve om det på lufta. Det er en politisk skandale, og litt pinlig å ringe rundt å be om Oslo-kritiske utspill på den måten, spesielt når det er for å påvirke det som er en faglig vurdering til det beste for liv og helse.

Det var kun Dahl som gikk med på dette, han er jo en... type fra før skal vi tro moldensere og de som kjenner han bedre lokalt. Han valgte å kjøre et angrep som ble usaklig og kunnskapsløst fremfor å komme med ordentlig kritikk eller noe konstruktivt. Den tyngstveiende kritikken mot Dahls utspill har kommet fra de andre Høyre-ordførerne og statsministeren og helseministeren har kritisert de tåpelige uttalelsene hans. Det er ingen som har gitt ham støtte, så jeg tenker at de fleste enes om at han og SMK traff særdeles dårlig med dette.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss ikke lure oss selv, slikt foregår i kulissene blant alle parti, det er valgår må en huske. Den store feilen som ble gjort her er nok at Peder Egseth ikke var klar over hvilket enormt kjøtthue Dahl faktisk er 😂. Det hele har blitt så tragisk at det er blitt komisk.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (11 minutter siden):

I selve studien står det at 12% sliter med hukommelsen fremdeles etter 8mnd.

31% sliter med utmattelser. Kanskje ikke 1 år enda, men betydelig tid å være ute av stand til å fungere i hverdagen. 

Mye tyder på at viruset invaderer sentralnervesystemet, hjernen og kan forårsake demens: https://scholar.google.com/scholar?q=de+Erausquin+GA%2C+Snyder+H%2C+Carrillo+M%2C+Hosseini+AA%2C+Brugha+TS%2C+Seshadri+S%2C+et+al.+The+chronic+neuropsychiatric+sequelae+of+COVIDLJ19%3A+The+need+for+a+prospective+study+of+viral+impact+on+brain+functioning.+Alzheimer’s+%26+Dementia.#d=gs_qabs&u=%23p%3DSUBrzukF31IJ

Tema om dette på Dagsrevyen i dag:

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202103/NNFA19030221/avspiller#t=24m56s

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...