Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (2 minutter siden):

Problemet er at det går fleire veker frå det byrjar å brenne til jobben (fullvaksinasjon) er gjort og brannen sløkt. Då kan liv vere gått tapt i mellomtida.

Oslo er spesiell, sidan ein der har hatt vedvarande høgt smittenivå lenge.

Pluss Lørenskog, Moss, Fredrikstad og Sarpsborg. Jeg synes det er ganske viktig å få med at dette ikke gjelder bare for Oslo. 

Men ellers helt enig, det gir ikke mening å prioritere kommuner mer, med mindre de har hatt vedvarende høyt smittenivå over lang tid, og sannsynligvis vil ha det også fremover.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, torbjornen said:

Problemet er at det går fleire veker frå det byrjar å brenne til jobben (fullvaksinasjon) er gjort og brannen sløkt. Då kan liv vere gått tapt i mellomtida.

Oslo er spesiell, sidan ein der har hatt vedvarande høgt smittenivå lenge.



Ikke overraskende er det vel områder med høyest befolkningstetthet, lavest alder og flest innvandrere (eventuelt reisende?) som har mest smitte. Oslo eier vel samtlige kategorier.

Så det fremstår som ganske selvsagt at hovedstaden burde få flokkimmunitet først. Da spres også mindre smitte.

Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Da begynner østlandet å grabbe til seg vaksiner for harde livet. Ryker fra min kommune. Får håpe ingen blir sure nå da og drar frem høygafflene når bestemor går bort..



Hvor i landet bor du?

Jeg vil ikke påstå Oslo "grabber" noe som helst. Jeg vil heller påstå det er dypt usympatisk av folk andre steder i landet å vaksinere friske kommuner uten utbrudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thorny skrev (3 minutter siden):


Så det fremstår som ganske selvsagt at hovedstaden burde få flokkimmunitet først. Da spres også mindre smitte.

Skulle Oslo fått flokkimmunitet måtte dei ha fått alle vaksinene som skal gå til risikogruppene i heile landet i mars. Den beskjedne skeivfordelinga har ingen ting å seie for smittespreiinga på lang tid med den farten som er på vaksineleveransane til Norge no.

Lenke til kommentar
Thorny skrev (9 minutter siden):



Hvor i landet bor du?

Jeg vil ikke påstå Oslo "grabber" noe som helst. Jeg vil heller påstå det er dypt usympatisk av folk andre steder i landet å vaksinere friske kommuner uten utbrudd.

Ingen veit kvar neste utbrot kjem. Eksempel er Nordre Follo og Ulvik. Difor må risikogruppene vaksinerast fyrst, deretter kan ein prioritere generell vaksinasjon i befolkningstette område med vedvarande smittepress.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thorny skrev (9 minutter siden):


Så det fremstår som ganske selvsagt at hovedstaden burde få flokkimmunitet først. Da spres også mindre smitte.

I så fall må strategien snues på hodet, slutt å vaksinere de eldre og svake/syke, vaksiner de som står for smittespredningen først og kjørt alt inn i bydelene hvor smittespredning faktisk skjer. Samtidig vil en fullvaksinert Oslo befolkning som ikke lenger trenger å bry seg om smittevern kunne være katastrofalt for resten av landet gitt informasjonen FHI går ut med i artikkelen her https://www.nrk.no/norge/fhi_-fullvaksinerte-kan-ikke-leve-som-for-pandemien-1.15379188?fbclid=IwAR21nYIPAkEgEPNiec5o-jwzhbuGmo4_LdgSwuw-pbRlqNb0DIEU_DX3-Tw

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, torbjornen said:

Ingen veit kvar neste utbrot kjem. Eksempel er Nordre Follo og Ulvik. Difor må risikogruppene vaksinerast fyrst, deretter kan ein prioritere generell vaksinasjon i befolkningstette område med vedvarande smittepress.



Det stemmer ikke overens med det FHI nå sier. De sier at vaksinering i henhold til smittetrykk kan redde fler.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Så lenge man bor og lever i Norge bør man ikke stille noe annerledes. Samme hva passet sier, det utgjør ingen forskjell.

Har uansett ikke sett noe om at ikke norske statsborgere skal prioriteres..?

Kvifor det? NORSK stat bør tenke på NORSKE statsborgere, er ikkje det litt logisk? Danmark tenkjer på danske. Polen bør tenkje på polakker. 
Fleire arbeidsinnvandrere er her kun i 2-5 år, før de reiser hjem. De fleste sender søknad om å få tilbake skatt de har betalt. Så ja, eg mener de bør nedprioriteres. Det er fult mulig å reise til hjemme landet å ta vaksinen der. 

"Har uansett ikke sett noe om at ikke norske statsborgere skal prioriteres..?"
Om noen av de er i risiko gruppe, så blir de vel prioritert foran andre grupper (nordmenn). 

Lenke til kommentar
Thorny skrev (17 minutter siden):



Hvor i landet bor du?

Jeg vil ikke påstå Oslo "grabber" noe som helst. Jeg vil heller påstå det er dypt usympatisk av folk andre steder i landet å vaksinere friske kommuner uten utbrudd.

Jeg bor på vestlandet og vi er midt i ett utbrudd på grunn av arbeidsinnvandring. Dog relativt stabilt, men snur fort. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Thorny skrev (19 minutter siden):

Jeg vil ikke påstå Oslo "grabber" noe som helst. Jeg vil heller påstå det er dypt usympatisk av folk andre steder i landet å vaksinere friske kommuner uten utbrudd.

Vaksinen er jo ikkje et kur mot COVID, men forhindrer at folk bli smittet/alv. syke/dør. 

Som eg skrev i innlegge lenger opp, så er eg for så vidt enig i det som skjer nå. I alle fall Oslo bør prioriteres frem til all helsepers. er vaksinert, imo.
Samtidig, la oss anta ei lita bygda i Trøndelag. 0 smitte så langt. De gir fra seg doser til Oslo. Så kjem det mutant til bygda, mange blir smittet, noen dør. Samtidig så reddes noen liv i Oslo. 

Korleis er det usympatisk? Korleis er det egoisme? Så fremt grensene er åpne for hvem som helst, samt folk fra Oslo (høy smitte) kan reise over heile landet, så er heile landet like utsatt. 
Om både grensen blir stengt (ingen får komme inn) og Oslo blir stengt (ikkje mulig å reise ut), så syns eg Oslo skal få ALLE vaksiner, null problem med det. Men det skjer ikkje. Heile landet er i fare.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (1 minutt siden):

Så fremt grensene er åpne for hvem som helst,

Det er de ikke.

aomt skrev (1 minutt siden):

samt folk fra Oslo (høy smitte) kan reise over heile landet

Det gjør de ikke

aomt skrev (2 minutter siden):

så er heile landet like utsatt. 

Det ser vi at det ikke er

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aomt skrev (12 minutter siden):

Kvifor det? NORSK stat bør tenke på NORSKE statsborgere, er ikkje det litt logisk?

Ja, det er derfor vi skal tilby vaksine til alle som bor i Norge, uavhengig av hva det står på utsiden av passet. Det er bra for oss alle at flest mulig i befolkningen er vaksinert.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror bot for brudd på smittevern har motsatt effekt. 

Mange av utbruddene hvor det er "ukjent smittevei" er mest sannsynlig folk som er redd for å oppgi alle plassene de har vert/hvem de har vert med i frykt for å bli straffet. 

Vanskelig problemstilling, myndighetene må enten bruke frykt eller la de som bryter med smittevern gå uten konsekvenser. 

Endret av Pateia201
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thorny skrev (1 minutt siden):

Dette blir litt Schrødinger's Immigrant igjen.
Dersom innvandrere er Typhoid Mary's, så er det jo lurest å vaksinere dem?

 

Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Ja, det er derfor vi skal tilby vaksine til alle som bor i Norge, uavhengig av hva det står på utsiden av passet. Det er bra for oss alle at flest mulig i befolkningen er vaksinert.

Joda, de bør få tilbud om vaksine, når alle andre grupper fikk tilbud om vaksine i Norge. Dvs, de bør havne i gruppe 10/11. Om de har noe sykdommer eller annet som tilsier at de bør prioriteres, er det berre å ta seg ein tur hjem. 
Flest mulig bør få vaksine, men nordmenn bør prioriteres. 

Lenke til kommentar

Når krybba er tom bitest hestane...

Sitat
Ordfører: Uforståelig at ikke Rælingen og Lillestrøm er inkludert

Sju Oslo-bydeler, Lørenskog, Sarpsborg, Fredrikstad og Moss får flere vaksinedoser. Lillestrøm og Rælingen burde ha vært på lista, mener Rælingen-ordfører.

– Det er uforståelig at Rælingen og Lillestrøm ikke inkluderes i den nye geografiske fordelingen av vaksiner, sier Rælingen-ordfører Ståle Grøtte (Ap) til NTB.

Han er glad for at Lørenskog og Oslo framover vil få rundt 20 prosent flere vaksinedoser, men ikke for at Lørenskogs nabokommuner er utelatt fra prioriteringslista.

– Situasjonen i de tre sentrale kommunene på Nedre Romerike har vært den samme i hele pandemien. Våre innbyggere er jo vevd sammen både arbeidsmessig og på fritiden. Vi opplever akkurat det samme smittetrykket og burde lagt grunnlag for samme prioritering, slik det tilsynelatende er gjort for Østfold-byene, sier Grøtte.

 

Lenke til kommentar

Jeg bor i en del av Oslo som allerede har fått færre vaksiner enn andre deler, fordi vi har mindre smitte. Sansyneligvis fordi vi har færrest antall innvandrere av noen bydel. Alikevel beskytter vaksinering av områdene der smitten er sterkest også meg. Og slik fungerer det også for resten av landet. Det er også lettere for folk i distriktene å isolere seg enn folk i storbyer.

Det finnes en del folk i dette landet som tydeligvis helst skulle sett Oslo brenne uansett. Er det ikke nok at vi allerede sliter med alle storbyproblemene? Folk i distriktene får i fremtiden tenke seg om flere ganger før de stemmer sosialistisk og pro-innvandring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

En prioritering av Oslo vil føre til en reduksjon av antall dødsfall i Oslo, og totalt sett i Norge, men en økning i antall dødsfall i de andre fylkene, skriver FHI i sin rapport.

Quote

De ekstra dosene henter FHI fra de om lag 330 kommunene eller bydelene med færrest innlagte, sa helseminister Bent Høie (H) på regjeringens pressekonferanse tirsdag ettermiddag.

Jeg ser at det blir veldig lenge til min sjef kan vente seg at jeg kommer på jobb i Oslo takket være den nye prioriteringen. "god sommer sjef".

Neste gang velger jeg å skaffe jobb utenfor Oslo så får Oslo bedrifter ansette Oslo borgere heretter. Det blir bare mer og mer klart at man ikke ønsker å ha ansatte bosatt utenfor Oslo grensene inn til å bidra i bedrifter i Oslo.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...