Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

7 hours ago, G said:

Fikk en gang en vikar for fastlegen min, og hun påstod at tran var en mer treffsikker D-vitaminkilde enn å kjøpe piller. Selv har jeg heller tatt piller fordi dette er enklere. Og jeg har tatt høyere enn normalt høyeste doser (800 IE om noen lurte). En 2000 - 3000 IE er noe jeg liker å ligge på via piller. Og piller funker, det slår ut på blodprøvene, for meg ihvertfall. Så jeg tror neppe at hun hadde helt rett i den påstanden. Dette var ei gammel kjerring og ikke noen jeg ville ha hatt som fastlege selv :laugh:

D-vitamin er ofte undervurdert. Livet mitt er snudd på hodet til det positive etter jeg tok store nok doser (overvektig). Mange leger er veldig forsiktige med å anbefale for sterke doser, som ender i doser som ikke er nok til å øke eller holde D-vitamin lagrene på det nivået som er anbefalt. Jeg er på 80µg / 3200IE i den mørke halvdelen av året, og 40/1600 ellers.

Venter selv på en ganske detaljert blodprøve i forkant av en behandling nå der D-vitamin er en av punktene. Får vel vite mer på torsdag.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Fibonacci said:

Ja.

Ett av "problemene" med covid var at folk var sykelig opphengt i daglige smittetall, uten at det var noe sammenligningsgrunnlag med andre sykdommer eller tidlige års smittebølger av f.eks. influensa. Hva skulle lekfolk gjøre med slik informasjon i utgangspunktet?

500 nye smittede på en dag? Ok, var det bra eller dårlig? Hva var normalen?

Det samme gjaldt dødstallene. VGs death counter var utelukkende en klikk-fryktmaskin, for den utelukket alle andre dødsfall enn covid-relaterte dødsfall, og da virket det jo fryktelig at kanskje ti personer døde på en dag av det ene viruset.

Jeg tror sånn i utgangspunktet at det er høyere risiko for at en som meg kunne tenkes å dø pga. følger etter høyt blodtrykk, eller havne i kreftlotteriet etterhvert som årene går, enn at jeg skulle daue av covid nå. Men, man kan aldri vite. Det jeg er mest opptatt av er hvordan long covid har dreid over de siste månedene. Lenge siden en har hatt noen oppdateringer rundt long covid. For det er nå en litt større risiko for livsforringelse enten kortvarig eller langvarig, enn at en skulle daue.

Lenke til kommentar

Om D-vitamin. Er det så nøye å redusere dosen på sommerhalvåret i grunn? Det lurer jeg på. Selvsagt kan du spare noen ører i måneden på å la være å ta like mange piller. Men, kroppen skulle vel tåle høy sommerdosering også.

For ordensskyld så fikk jeg testet blodkalsiumet mitt heller sist, enn å bry meg om hvor D-vitamin nivået lå hen. Tror det er viktigere for organer og det som er som ikke tåler høy kalsiumutvikling. Så på 3000 IE så var blodkalsiumet mitt gullfint innenfor normalen. Det er litt betryggende. Men, jeg tar en ca. 100 mikrogram Vitamin K2 MK7 for ordensskyld. Verdt å nevne for de som bryr seg om detaljer rundt hvordan forholde seg til D-vitamin.

Lenke til kommentar
6 hours ago, G said:

Om D-vitamin. Er det så nøye å redusere dosen på sommerhalvåret i grunn? Det lurer jeg på. Selvsagt kan du spare noen ører i måneden på å la være å ta like mange piller. Men, kroppen skulle vel tåle høy sommerdosering også.

Hvis en ser matematisk på det så er både for mye og for lite D vitamin "farlig". Begge deler reduserer forventet levealder. Det som gjør dosering vanskelig er at D vitamin er fettløselig, og ikke vannløselig slik C vitamin er. Så tar du for mye D vitamin så er det ikke mye en kan gjøre for å regulere mengden vitaminer lagret i fettvev ned.

Om det er riktig eller feil å endre doseringen slik jeg gjør har jeg ikke noe svar på. Det var det sykehuset som anbefalte. Igjen sannsynligvis fordi de er redd konsekvensene av for mye D vitamin i kroppen.

Så vil jeg også presisere at ja, for mye D vitamin er farlig. Men risikoen for å komme dit er lang for en som meg som ikke klarer å få i meg nok på et normalt kosthold. Men havner jeg oppe i slike mengder så kommer jeg til å slite i mange uker/måneder med tretthet, nyresvikt og ustabil hjerterytme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ett år er gått siden Norge offisielt åpnet – hva har skjedd?

Sitat

Norge var i festrus: Abid Raja danset med folket og Petter Stordalen hadde «tidenes gruppeklem». Året som har gått har gitt rekordhøye tall på dødsfall og innleggelser.

Sitat

Det ble et lite skår i gjenåpningsrusen da omikronvarianten dukket opp i desember 2021. Da måtte den nye statsministeren Jonas Gahr Støre sette inn noen «lite inngripende» nasjonale tiltak. Det ble nye runder med hjemmekontor, kohorter og rødt nivå på mange skoler.

Likevel mener Nakstad at gjennom 25. september-åpningen lærte vi nordmenn oss å leve ganske så normalt igjen.

---

Flere døde og nye smittebølger

Folkehelseinstituttet (FHI) har fortsatt med sine ukesrapporter. De kommer nå ut annenhver uke og omhandler covid-19, influensa og andre luftveisinfeksjoner.

Der beskrives situasjon som fortsatt uforutsigbar, og at det er en mulighet for en økning i koronasmitten utover senhøsten og vinteren. Og det ventes stadig nye smittebølger.

Espen Rostrup Nakstad håper vi snart vil komme dit hvor vi kun trenger å tenke på covid-19 i den klassiske influensasesongen. Altså fra januar til februar måned.

– Selv om det er litt skuffende at nye virusvarianter fortsatt skaper nye smittebølger, er konsekvensene mer håndterlige nå fordi en stadig mindre andel av de smittede blir alvorlig syke, sier han.

----

Til tross for det har koronadødstallene vært rekordhøye etter gjenåpningsdagen.

  • Koronarelatert dødsfall før 25. september 2021 var på rundt 900.
  • Koronarelaterte dødsfall etter 25. september 2021 er pr. nå 3165.

Nye oppfriskningsdoser

Antallet sykehusinnleggelser har også vært betydelig.

Frem til den 25. september 2021 hadde 5206 personer blitt innlagt med covid-19 som hovedårsak.

Etterpå har det kommet 10.618 nye inn i statistikken. Totalt er FHIs tall nå på 15.824.

Myndighetene opererer ikke lenger med smittetall, siden testkapasiteten er bygd ned.

Før en eventuell senhøst- og vinterbølge slår inn, har regjeringen åpnet opp for at flere nordmenn kan ta en oppfriskningsdose med koronavaksine. Nå kan alle mellom 18 og 64 år få påfyll. Så lenge de er i en risikogruppe. Fra før er de over 65 år anbefalt ett fjerde stikk.

Den assisterende helsedirektøren mener vi kan takke vaksinene for at Norge nå er i en helt annen fase av pandemien.

----

Men selv om Norge er ett av de landene med minst smitteverntiltak i verden, så er det fremdeles usikkerhet å spore, forteller Nakstad.

– Enn så lenge kan vi ikke gjøre annet enn å følge nøye med og forberede oss på at utviklingen det neste året kommer til å være usikker. Det er en usikkerhet vi bare må venne oss til, tror jeg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bortsett fra å ikke kunne lese VGs artikkel:

Ekspertene: Dette bør du vite om fjerde dose

Sitat

Den tredje pandemihøsten er her, og nye vaksiner fra Moderna og Pfizer rulles ut i disse dager. Men bør du ta en fjerde dose, og er de nye og oppdaterte vaksinene bedre enn de gamle? Ekspertene er uenige.

Sitat

Fra før har FHI anbefalt alle over 65 år å ta en fjerde oppfriskningsdose coronavaksine i høst.

 

Lenke til kommentar

Nytt koronavirus oppdaget i flaggermus

Sitat

Forskere har funnet et nytt koronavirus i russiske flaggermus som kan spre seg til mennesker og forbigå dagens vaksiner. Men det er ingen grunn til panikk, svarer immunologer.

Sitat

I studien publisert på forskningsplattformen Plos Pathogens, skriver forskerne at viruset har samme egenskap som det kjente koronaviruset (Sars-Cov2), som førte til pandemien.

.......

Selv om studien advarer mot at viruset kan bli en trussel mot verdens folkehelse, peker Gunnveig Grødeland på at det finnes mange andre virus i dyr som i teorien kan gjøre mennesker syke, men at svært få av dem faktisk ender opp med å gjøre det.

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går sjelden til lege men noen ganger må jeg for å følge opp verdier, juster medisiner osv. Ved siste besøk for noen uker siden stusset jeg på endringene man hadde gjort på mitt legekontoret siden i sommer.

De hadde satt opp vesentlig flere plexiglass sperrer. Selv når man satt for å ta blodprøve satt man i et plexibur man måtte snike seg inn og ut av og stakk armen ut av.

Vi opplevde også for litt siden (i september) at vi ikke fikk lov å komme til legen da en i bostanden hadde veldig høy feber og var dritdårlig (ellers ingen korona symptomer men smerter i bukregionen). Vi måtte da først bestille en koronatest og vente på resultatet. Eller dra på legevakten utenom arbeidstid.

Da stusser jeg litt på at man sier at vi er ferdig med korona og skal leve som normalt. Jeg forstår at det kan være risikopasienter å slike kontor men de fleste går til spesialister og man får da heller være ærlig og si "vi er ikke ferdig med Koroan, du vil fortsatt diskrimineres".

Jeg ser at folk ofte tvinges til å gå på jobb når de nå er syke og da potensielt smitter andre. Men legekontoret lever i fortiden?

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan få koronavirus og influensa samtidig: – Et ekstra poeng å ta influensavaksine i år

Sitat

Det er mulig å få influensa og korona samtidig. Derfor er det ekstra viktig å ta influensavaksinen i år, ifølge FHI.

Sitat

– Vi hadde lite influensa sist sesong og ingen i sesongen før det. Derfor er det mulig at vi får en større influensaepidemi denne vinteren.

 

Sitat

 

Slik er situasjonen for koronaviruset i Norge nå

Det er fremdeles omikronvarianten BA. 5 og undervarianter av denne som dominerer i Norge. Og det er heller ikke sikkert at man vil se at én variant vil dominere på nytt i hele verden forklarer fagdirektøren.

Nå teller ikke lenger FHI antall smittede. De legger i stedet vekt på å kartlegge alvorlig sykdom. Det vil si innleggelse på sykehus, i intensivavdelinger eller pasienter som dør.

– Nå er det om lag hundre nye sykehusinnleggelser per uke, ti nye på intensivavdeling og 20 som dør per uke.

Likevel tror han ikke det vil bli nødvendig å begynne og teste seg igjen for koronavirus denne høsten.

– Det er lite trolig. Vi har hatt to enorme bølger i år, vinterbølgen i januar – mars og sommerbølgen i juni – august, uten at det var nødvendig med testing, sier Aavitsland.

Han minner likevel om at rådene til folk som får luftveissymptomer er å holde seg hjemme, uansett om de tester seg eller ikke og uansett hva en eventuell test viser.

 

 

Lenke til kommentar

(VG) FHI venter influensaepidemi i vinter

– Vi venter at virus som ikke har vært i omløp på flere år vil vende tilbake. Dette er virus som vi har lite beskyttelse mot, og det gjelder særlig små barn, sier FHI-direktør Camilla Stoltenberg.

Dette er virus vi har lite beskyttelse mot, og det gjelder særlig små barn. Det bekymrer Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet.

I tillegg varsler FHI om en kommende coronabølge.

https://www.vg.no/forbruker/reise/i/nQQXWQ/fhi-venter-influensaepidemi-i-vinter

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eJJm2l/fhi-om-coronasituasjonen-uforutsigbar


CNN melder at sykehus overveldes av syke barn om dagen

https://edition.cnn.com/2022/10/20/health/respiratory-viruses-hospitals/index.html

er det dette FHI advarer om som kan dukke opp i Norge om ikke lenge?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (19 timer siden):

er det dette FHI advarer om som kan dukke opp i Norge om ikke lenge?

Etter et par år med lite influensavirus i omløp på grunn av omfattende smitteverntiltak, fungerer kroppens immunsystem dårligere enn normalt. Derfor vil et influensavirus slå hardere ut både ved at flere blir smittet, og at infeksjonen blir kraftigere og flere vil bli sykere enn normalt. Barn som har et immunsystem som ikke har vært i nærheten av et influensavirus før, kan bli spesielt sterkt rammet. Det kan være det vi ser rapportert i artikkelen fra CNN.

Derfor anbefales det at spesielt risikogrupper og eldre vaksineres mot influensa i år. Spesielt alvorlig kan det bli om man får influensa og en covid-19 variant samtidig, så de anbefales samtidig å ta den siste covid-19 vaksinen også, som er oppdatert til å fungere bedre mot omikron enn tidligere varianter.

For unge og friske mennesker er det vel ingen spesielle planer om å anbefale den siste covid-19 vaksinen med det første, men jeg vurderer influensavaksinen av grunnene jeg nevner i første avsnitt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det unntaket hvis 1 legekontor har skjerpet dette og 1 legekontor er pre korona? Det høres ikke ut som det regnestykket går opp.

Erfaringer fra flere forskjellige mennesker fra fra flere forskjellig legekontor i landet.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gaea said:

Erfaringer fra flere forskjellige mennesker fra fra flere forskjellig legekontor i landet.  

Ja det har jeg også og har hørt det samme som på mitt legekontor. Ergo virker det ikke som et unntak :) Sikker på at du ikke blander private og offentlige legekontorer?

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

På Oslo City Legesenter sin hovedside står det at de har åpent som normalt. Noe som kan lokke folk til å tro at det ikke er noen krav. Men på sida om Koronavirus, står det at folk med influensasymptomer må teste seg. De ønsker at du tar en negativ hurtigtest hjemme og at du bruker munnbind under opphold i lokalene. 

https://www.oslocitylegesenter.no/koronavirus-covid-19/

Hvordan kan det være mulig, så "sent" i koronaperioden? Du kan nok heller ikke bli innlagt på et sykehus uten å være testet. Hvis du ankommer et sykehus for innleggelse og sier at testing er tullete, vil du nok bli tvangstestet eller nektet adgang. (Sistnevnte hvis du er frisk nok til å avvise tvangstesting.) Da de har et ordnet opplegg inne på sykehuset. De har avdelinger for ikke-korona og for korona. 

Som sagt, var det mange som vaksinerte seg i håp om at slike ting skulle ta slutt. Men det er stadig nye tester og nye doser.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (15 timer siden):

Hvordan kan det være mulig, så "sent" i koronaperioden? Du kan nok heller ikke bli innlagt på et sykehus uten å være testet. Hvis du ankommer et sykehus for innleggelse og sier at testing er tullete, vil du nok bli tvangstestet eller nektet adgang. (Sistnevnte hvis du er frisk nok til å avvise tvangstesting.) Da de har et ordnet opplegg inne på sykehuset. De har avdelinger for ikke-korona og for korona. 

Som sagt, var det mange som vaksinerte seg i håp om at slike ting skulle ta slutt. Men det er stadig nye tester og nye doser.

Jeg har vært innom både flere legekontorer og "innlagt" på sykehus de siste månedene og ikke hørt noe om testing eller andre tiltak ifbm koronavirus. Mulig det er noen private kontorer som fortsatt er hissige på grøten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Jeg har vært innom både flere legekontorer og "innlagt" på sykehus de siste månedene og ikke hørt noe om testing eller andre tiltak ifbm koronavirus. Mulig det er noen private kontorer som fortsatt er hissige på grøten.

Har også vært innom med syke barn med influensa lignende symptomer og testing har aldri vært et tema. Legene bruker ikke noen ekstra tiltak ved undersøkelse heller. Ordnet seg greit dette så lenge man fikk avsluttet covid politisk. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er mange utdaterte nettsider der ute. Legekontoret mitt har også en side der de skriver at man ikke får komme med symptomer på luftveisinfeksjon, og henviser til et covid-senter som har vært stengt i månedsvis. 

Sist jeg var hos legen var legen sørpe forkjølet, gikk uten munnbind og smittet sannsynligvis meg også. Jeg ble hvertfall godt forkjølet noen dager etterpå.

Det var ingen smitteverntiltak på legesenteret. 

Endret av :utakt
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...