Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Sies det noe om gjennomsnittsalderen på dødsfallene siden mars? Høres mye ut med 2000, men er nok sikkert en del eldre også.

Jeg har fortsatt ikke hatt covid og nå er det flere og flere jeg kjenner som har unngått det de siste 2 åra som har hatt det ganske nylig. Nå er det halvt år siden boosteren, så mulig at det er større risiko for å få det fremover. Jeg lever ganske så normalt nå, men jeg er jo fra før ikke den som er mest sosial heller. Men spriter meg fortsatt automatisk på butikken og er nøye på håndvask hjemme.

Fikk endelig kjøpt covidtester på den lokale Coopen til en anstendig pris. 35 kr per stykk, så nå fikk jeg kjøpt noen til å ha liggende. Prisene på covidtester har vært kunstig høye her på bygda lenge, og jeg ser fortsatt at Joker selger de for over 65 kr (samme merker). Jeg trodde egentlig ikke det var lov, så jeg lurer litt på at jeg skal påpeke at de ikke kan ta seg dobbelt betalt av andre butikker lenger. Det var nemlig en ansatt på Normal som sa til meg når jeg kommenterte en gang at det hadde blitt så billig at butikkene var pålagt å senke prisen pga. at andre butikker hadde gjort det.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fnugle skrev (13 minutter siden):

Sies det noe om gjennomsnittsalderen på dødsfallene siden mars? Høres mye ut med 2000, men er nok sikkert en del eldre også.

Klarer ikke finne det, men ser i en ukerapport fra uke 12 at snittalderen på døde frem til da var 82 år.

Ser i nyeste ukerapport at snittalderen på døde frem til nå er 85 år.

Så de som dør nå er eldre. Mye har endret seg pga omikron og vaksineringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 minutter siden):

Klarer ikke finne det, men ser i en ukerapport fra uke 12 at snittalderen på døde frem til da var 82 år.

Ser i nyeste ukerapport at snittalderen på døde frem til nå er 85 år.

Så de som dør nå er eldre. Mye har endret seg pga omikron og vaksineringen.

Absolutt. Lurer på hvor mange av de som døde som har fått tilbud om 4.dose, virker som utrullingen er noe treg, så mulig at mange eldre skulle fått tilbud tidligere med tanke på dødstallene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Fnugle said:

Jeg har fortsatt ikke hatt covid og nå er det flere og flere jeg kjenner som har unngått det de siste 2 åra som har hatt det ganske nylig. Nå er det halvt år siden boosteren, så mulig at det er større risiko for å få det fremover. Jeg lever ganske så normalt nå, men jeg er jo fra før ikke den som er mest sosial heller.

Samme her.  Nesten alle kollegaer på jobben har hatt det, et par av disse i år, men siden jeg kun er innenom jobben 1 dag i uken og ellers foretrekker mitt eget selskap har jeg inntil videre sluppet unna.  Det kommer jo nok til å skje etterhvert.  Forrige dose (#3) var i januar en gang; har ikke hørt noe om 4. dose ennå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (44 minutter siden):

Sies det noe om gjennomsnittsalderen på dødsfallene siden mars? Høres mye ut med 2000, men er nok sikkert en del eldre også.

Fant et innlegg der dette vart diskutert i oktober '21, før omikron kom.

Kazuo skrev (På 29.10.2021 den 17.21):

Og du samt alle andre her inne som er veldig pro alle tiltak kan ikke gjemme unna det faktum at forventet levealder i Norge er 81,5år, median alder på covid døde er 84år. Overdosedødsfall i 2020 var gjennomsnittsalderen for menn 43,2 år og for kvinner 47,6 år (2021 ser det ut som det blir lavere gjennomsnitt på alder)slike ting er viktig få med når man skal evaluerer tiltakene, byrden av de og konsekvenser..Om ikke annet for neste runde med et virus man ikke kjenner så godt til..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Samme her.  Nesten alle kollegaer på jobben har hatt det, et par av disse i år, men siden jeg kun er innenom jobben 1 dag i uken og ellers foretrekker mitt eget selskap har jeg inntil videre sluppet unna.  Det kommer jo nok til å skje etterhvert.  Forrige dose (#3) var i januar en gang; har ikke hørt noe om 4. dose ennå. 

Er nok lettere å unngå det er man mye med seg selv og ikke har barn i barnehage og skolealder, men ja, det spørs om en får det til slutt 😅

Jeg har helårsallergi og tester meg nokså ofte pga. tett nese, gjorde det seneste i går, men var nok bare allergi. Fin igjen i dag. Har heller ikke vært forkjøla siden januar 2020. Tror jeg kommer til å merke det veldig tydelig om jeg får det selv om jeg får det mildt, jeg pleier å få ekstremt rennende og tett nese de gangene jeg er forkjøla og blir tett i øret, sikkert fordi bihulene er så aktive fra før. Så for meg er det ikke noe spesielt behagelig med bare en vanlig forkjølelse heller, så jeg unngår det så lenge som mulig 😛 

Virker ikke som 4.dose en gang er et diskusjonstema for folk flest? Jeg tror ikke en gang faren min som er i risikogruppe, men under 60 år skal få noe oppfrisking med det første. Synest det hadde vært fint om han fikk noe før en eventuell høst/vinterbølge. Han tok jo boosteren tidlig i desember i fjor, så plutselig har det gått 1 år og man vet ikke hvor lenge effekten varer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Fnugle said:

Virker ikke som 4.dose en gang er et diskusjonstema for folk flest? Jeg tror ikke en gang faren min som er i risikogruppe, men under 60 år skal få noe oppfrisking med det første. Synest det hadde vært fint om han fikk noe før en eventuell høst/vinterbølge. Han tok jo boosteren tidlig i desember i fjor, så plutselig har det gått 1 år og man vet ikke hvor lenge effekten varer.

Mine foreldre (70+) i Danmark skal få 4. dose nå i september. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Lørenskog kommune tilbyr de ny oppfriskningsdose (4. dose) til alle personer som er 65 år og eldre, og som har fått 3 doser tidligere. Det skal være minst 4 måneder siden forrige vaksinedose eller minst 3 uker fra du hadde koronasykdom. Andre innbyggere i Lørenskog som trenger en vaksinedose kan også sette seg opp på time. Barn under 16 år må ha med samtykke fra begge foreldre når de skal ta vaksine.

Jeg har heller ikke hatt korona ennå. Litt rart at jeg ikke ble smittet av en i samme husstanden i juni. Jeg drakk til og med av samme termokopp. Kanskje noen bare ikke blir smittet.

Jeg er ikke så redd for å få korona lenger, da det har gått greit for de jeg kjenner som har hatt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/24/2022 at 10:17 AM, Fnugle said:

Sies det noe om gjennomsnittsalderen på dødsfallene siden mars? Høres mye ut med 2000, men er nok sikkert en del eldre også.

Jeg har fortsatt ikke hatt covid og nå er det flere og flere jeg kjenner som har unngått det de siste 2 åra som har hatt det ganske nylig. Nå er det halvt år siden boosteren, så mulig at det er større risiko for å få det fremover. Jeg lever ganske så normalt nå, men jeg er jo fra før ikke den som er mest sosial heller. Men spriter meg fortsatt automatisk på butikken og er nøye på håndvask hjemme.

Fikk endelig kjøpt covidtester på den lokale Coopen til en anstendig pris. 35 kr per stykk, så nå fikk jeg kjøpt noen til å ha liggende. Prisene på covidtester har vært kunstig høye her på bygda lenge, og jeg ser fortsatt at Joker selger de for over 65 kr (samme merker). Jeg trodde egentlig ikke det var lov, så jeg lurer litt på at jeg skal påpeke at de ikke kan ta seg dobbelt betalt av andre butikker lenger. Det var nemlig en ansatt på Normal som sa til meg når jeg kommenterte en gang at det hadde blitt så billig at butikkene var pålagt å senke prisen pga. at andre butikker hadde gjort det.

Tok ikke den hurtigtesten da jeg ikke fikk covid, LoL jeg mente symptomer. Nå er jeg i Spania, så der lurer jeg litt på om det dukker opp noe etterslep jeg bør testes ift. Jeg har altså hatt to utenlandsturer i sommer, men ellers vært rimelig forsiktig forut. Og den høstturen i fjor høst. Ikke kjent noe covid enda jeg. Veldig til å "unngå kula/prosjektilet" dette da.

Munnbindpåbud i taxi her i Spania. Og en liten digresjon. Prisen på drivstoff her på den ene kanariøya jeg er på er ca. 15 kroner pr L., forstå det den som kan. Vi liker skatter og det å flås i Noreg. Nå til noko norsk.

Hurtigruteskandalen havner i rettsapparatet, like føre:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/hurtigruten-og-koronaskandalen_-skipslege-og-kaptein-i-retten-1.16078410

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Spoiler

 

Bruktbutikken i Hustadvika får lov å selja varene sine straks. I Bergen krev politiet at varene må stå to veker på lager i «karantene». – Me finn oss ikkje i det.

https://www.nrk.no/vestland/politiet-gir-bruktbutikk-i-bergen-krav-som-andre-slepp-1.16087654

 

Dette var visst ikke koronarelatert. Glipp fra meg.

Endret av G
Var på reise, hadde døgnet og i fra mobil. Lagt i spoiler for å ta minst plass.
Lenke til kommentar

Ny forsking: Dagens vaksinar kan verke mot framtidas pandemiar

Sitat

Forskarar i Bergen har bevist at vaksinerte har sterkare forsvar mot influensavirus som dei ikkje er vaksinerte mot.

Sitat

– Vi har bevist at influensavaksinen verkar breiare enn det som har vore påvist tidlegare.

Forskarteamet har studert influensavirus, men prinsippet er truleg det same for mellom anna SARS-Co2, koronaviruset.

Sitat

– Vi har funne at ein vanleg influensavaksine ikkje berre gjev antistoff mot det spesifikke viruset den skal kjempe mot, men óg tidlegare og framtidige virus av same stamme.

Sitat

 

Stipendiat Ertesvåg medgir at alle vaksinar kan føre til biverknader, men seier fordelane er langt større enn ulempene.

– Eg vil oppmode folk om å ta dei vaksinane dei får tilbod om.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Omikron-vaksinene er snart klare til bruk.

https://www.firda.no/fhi-oppdaterte-vaksinar-skal-takast-i-bruk-i-noreg/s/5-15-1446282

Eg meiner elles at eg las noko om at EU berre har godkjent vaksiner oppdatert for dei eldre omikronvariantane, medan USA allereie har godkjent vaksiner mot BA5? Men det er mogeleg at eg misforstod eller at artikkelen var uklar? Er det nokon av dykk som har følgt med, og som kan svare på dette?

Lenke til kommentar
Sitat
14:49 1.9.Marthe Stoksvik

EMA anbefaler godkjenning av booster-vaksiner mot omikron

Det europeiske legemiddelbyrået (EMA) anbefaler godkjenning av to ulike boostervaksiner mot omikron-varianten av corona.

Vaksinene er utviklet av Moderna og Pfizer-BioNTech, og er modifiserte versjoner av de originale vaksinene.

Disse skal beskytte mot både BA. 1-varianten av omikron og varianten av covid-19 som først ble oppdaget i Kina.

Samtidig er andre boostervaksiner under vurdering.

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/ema-anbefaler-godkjenning-av-vaksiner-mot-omikron-varianten.XXrK46y2j?utm_source=share-btn

Sitat
00:51 2.9.Thea Rosef

Anbefaler omikron-vaksine i USA

GHB3ihZ

AP

Et amerikansk rådgiverpanel anbefaler at folk får oppdaterte coronavaksiner for å begrense en bølge med omikronsmitte som ventes i vinter.

Vaksinene er oppdaterte versjoner av mRNA-vaksinene til Pfizer og Moderna.

De er sammensatt av halvparten av den originale vaksinen og halvparten spesialtilpasset for omikronvariantene BA. 4 og BA. 5, som nå står for nesten alle coronatilfeller i USA.

Ekspertpanelet var usikre på hvem som skal få boosterdosene og når, da det kun er en noe justert vaksine som er blitt testet til nå, og ikke den eksakte oppskriften de nå går inn for.

Til slutt ble de enige om at vaksinen er det beste alternativet nå, da det fortsatt registreres titusenvis av smittetilfeller og rundt 500 coronarelaterte dødsfall i USA hver dag.

Rådgiverpanelet har gitt råd til USAs smittevernetat CDC, som natt til fredag norsk tid, anbefalte den oppdaterte vaksinen. Det ventes at flere millioner doser når vaksinasjonssentrene innen 5. september.

(NTB)

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/usa-anbefaler-omikron-vaksine.xUOW9wnaW?utm_source=share-btn

Med andre ord: Medan USA tek i bruk dei siste oppdaterte vaksinene må vi nøye oss med utdaterte vaksiner.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jobber på spreng for å korte ned pandemikøene

Sitat

Sykehusene tar i bruk kveldstid og helger for å ta igjen etterslepet på behandlinger etter koronapandemien. Men ennå har de ikke kommet à jour.

Sitat

– Vi setter opp ekstra kapasitet både på kveldstid og på lørdager. Det er stadig noen pasienter med covid-19 som trenger sykehusbehandling, men dette påvirker driften i mindre grad enn tidligere, svarer fagdirektør Ulrich Spreng i Vestre Viken helseforetak, som Drammen sykehus er en del av.

Sitat

– Jeg merker en slitasje hos de ansatte. Det kan bli lange dager, sier Kjøniksen.

Sitat

Ventetiden på operasjon har økt. Tidligere var den mellom tre og seks måneder. Nå er ventetiden opptil ett år. Alt dette skyldes pandemien, ifølge Lende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

To oppdaterte koronavaksiner er nå godkjent i Europa, såkalte variantvaksiner. De nye vaksinene er oppdatert for å være bedre tilpasset variantene av koronaviruset som sirkulerer.

De nye oppdaterte vaksinene skal kun brukes til oppfriskningsvaksinering, men ikke til grunnvaksinering. 
FHI har gitt beskjed om at disse vaksinene distribueres ut til kommunene snart, og Lørenskog kommune regner med å kunne tilby en oppdatert variant av Pfizer sin vaksine fra uke 38.
 
Sitat

Beskyttelsen mot alvorlig sykdom ved de ulike muterte virusvariantene antas å være lik for de opprinnelige mRNA-vaksinene og de oppdaterte vaksinene. Begge versjonene gir også minst like god immunrespons mot det opprinnelige Wuhan-viruset, men de nye oppdaterte vaksinene har vist å gi mer antistoffer mot Omikron (BA.1). Dette vil trolig gi økt beskyttelse mot å bli smittet, men foreløpig vet vi lite om hvor stor denne forskjellen er.

Alle fra 65 år og oppover, og sykehjemsbeboere, anbefales to oppfriskningsdoser (dose 4).

 

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/5/2022 at 4:16 PM, torbjornen said:

Den som har ekstra lyst kan vel reise til USA å få? Det må vel ha gitt seg litt der også med syke. Nå har jeg altså vært en gang i Danmark, to ganger i Canada og en gang i Spania. Og vært rundt i butikker i Norge i tillegg. Fortsatt har jeg ikke hatt covid som jeg selv vet om ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...