Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

minim skrev (33 minutter siden):

Det er jo ikke en anbefaling om å ta dose 3 for unge, men jeg vet du ikke liker presisering av det. Det er bevist flere ganger med sitat og link til fhi sine sider som tydelig kun anbefaler dose 3 til 45 pluss og de i risikogrupper. Overhode ingen løgn.

God bedring forresten :)

Her må du se forskjellen på å passivt ikke anbefale noe, og å aktivt ikke anbefale noe.

FHI anbefaler ikke de under 45 å ta dosen, men de anbefaler ikke de under 45 å ikke ta den. De kan ta den, om de vil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pallehysa skrev (26 minutter siden):

Det er forskjell på:

"Anbefaler å la være å ta tredje dose" (som du påstår)

og

"Foreligger ingen anbefaling for unge å ta dose 3" (som potensielt er det FHI sin posisjon du henviser til)

Det å anbefale å la være å ta medisiner, er veldig stor forskjell fra at det ikkje foreligger ein anbefaling å ta den.

De anbefaler det ikke og fhi har selv gått ut å sagt at man må tenke på at risikoen for bivirkninger er tilstede og at det må veies opp mot hvor liten nytteverdi den har for aktuell gruppe. (Artikkel sitert av snikepellik i aftenposten). De har også i risiko vurderinger publisert på fhi sine sider tidligere utrykket sin bekymring for at EU sitt vaksinepass krever 3 doser og at folk de tar en vaksine på ikke-medisinsk grunnlag. Rimelig tydelig anbefaling dette vel?

Vi kan henge oss opp i semantikk, men de anbefaler ikke dose 3 for unge av en grunn og jeg ser ingen grunn til å ikke følge anbefalingene som er at de over 45 eller i risikogruppe bør ta dose 3 og for andre holder det med 2.

Når forskning som det danske studiet som er diskutert her tidigere også viser negativ vaksineeffekt etter 3 doser bør varselbjeller ringe. Det har også vært snakket om utslitte t-celler pga boostere man ikke trenger som kan  føre til at man får sykdommen hardere enn man hadde behøvd. Dette er gjerne en del av grunnen til at fhi ikke anbefaler dose 3 til yngre siden de har et immunforsvar som responderer bedre i utgangspunktet for alt jeg vet.

Lenke til kommentar

Du skrev tidligere at FHI har anbefalt ungdommer om å la være å ta dosen. [1]

Det er ikke semantikk, det er direkte feil.

Om en lege sier at han ikke anbefaler folk å drikke melk, er det ikke det samme som at han anbefaler folk å ikke drikke melk.

Endret av Fibonacci
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 minutter siden):

Du skrev tidligere at FHI har anbefalt ungdommer om å la være å ta dosen. [1]

Det er ikke semantikk, det er direkte feil.

Om en lege sier at han ikke anbefaler folk å drikke melk, er det ikke det samme som at han anbefaler folk å ikke drikke melk.

Jeg kaller det semantikk, kan gå tilbake å redigere det til at de ikke anbefaler dose3 for unge, men poenget er det samme. De anbefaler det jo ikke og mange trosser anbefalingen. Bare fordi man kan gjøre noe betyr jo ikke at det alltid er lurt. Anbefalingen om dose 3 er for de i risiko gruppen og de over 45 og dette kunne vært kommunisert tydeligere så ikke mange utsetter seg for unødig risiko. Mange har tatt dose 3 pga passene og det har fhi utrykket bekymring for da det ikke er bra at man tar doser på ikke-medisinsk grunnlag. Kan finne sitat til dette i risikovurderingen i kveld om det er viktig. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Pallehysa said:

Sitter med covid no. Har klart å unngå det lenge, men når dama testa positivt, var det bare eit spørsmål om tid for min del.

Hosten kom so og sei som lyn fra klar himmel. Slappheit, feber og øm i kroppen som nå gjelder, men så langt er det på ingen måte værre enn ein vanlig influensa. Har hatt meir feber, følt meg dårligere, og hatt værre hoste før. Men er bare på dag 1 etter påvist positiv test. 

Dama hadde ei natt med feber, hoste og øm i kroppen, for så å være i full aktivitet dagen etterpå. Veldig milde symptomer, som eg håper eg klarer å replikere. Ho har tap i lukt og smakssans då. Som eg håper går over fort.

For min del håpet eg på å få det. Altså å bli eksponert vertfall. Sjuk er det vel ingen som håper på å bli. Det stod mellom tredje dose, som eg var på kanten til å ta, og å avvente og sjå om eg fekk covid. Fekk sistnevnte. 

En venn har covid nå. Husker ikke nøyaktig når det inntraff. Men har ihvertfall hatt varighet på lengre enn 10 dager. Han hoster fortsatt. Så får vi se hvordan dette får for hans del.

Lenke til kommentar
5 hours ago, minim said:

Det var sikkert like greit å ikke ha tatt dose3. Det virker for at svært mange unge som ikke fulgte anbefalingen om å la være den har fått det hardt.

Den bør du egentlig utdype noe mer. Er det pga. vaksinebivirkninger eller mener du at det er en sammenheng med at de som har 3. dose får verre omikronsmitte enn de som kun har 2 doser?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

En venn har covid nå. Husker ikke nøyaktig når det inntraff. Men har ihvertfall hatt varighet på lengre enn 10 dager. Han hoster fortsatt. Så får vi se hvordan dette får for hans del.

Hoste er vel ikkje uvanlig at ein har i eit par uker.. Om det er influensa eller sars. Vaksine vil også bidra til å korte ned sykdomsforløpet.

Dama har også hoste, men er ellers feberfri og grei i formen. Eg har vært oppe i 39 grader for nokre timer siden, men ser ut å være på vei ned igjen.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Den bør du egentlig utdype noe mer. Er det pga. vaksinebivirkninger eller mener du at det er en sammenheng med at de som har 3. dose får verre omikronsmitte enn de som kun har 2 doser?

Anekdotisk, men blant kjente i min aldersgruppe i 30 årene virker det for å være de med 3 som har fått det hardest. Er vel noen her inne også som har fått opplevd det. Han ene kameraten min fikk det riktignok påvist dagen etter dose3 og da blir det sikkert litt spesielt med at kroppen jobber både med vaksine og sykdommen.

Jeg undres på om det kan henge sammen med de utslitte Tcellene og det du har postet rundt dette. Det forskes nok på det så fasiten får vi sikkert til neste runde til høsten igjen. Men med anbefalingene vi har nå kan det nå tyde litt på at fagfolk også tenker i disse baner.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Pallehysa said:

Hoste er vel ikkje uvanlig at ein har i eit par uker.. Om det er influensa eller sars. Vaksine vil også bidra til å korte ned sykdomsforløpet.

Dama har også hoste, men er ellers feberfri og grei i formen. Eg har vært oppe i 39 grader for nokre timer siden, men ser ut å være på vei ned igjen.. 

Stemmer det. Og det kan være vanskelig å vite om hosten er i fra hovedinfeksjonen eller om dette er en opportunistisk bakterieinfeksjon som får hoste til å fortsette. Så det er helt i det blå hvordan det kommer til å gå med han på sikt foreløpig.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, minim said:

Anekdotisk, men blant kjente i min aldersgruppe i 30 årene virker det for å være de med 3 som har fått det hardest. Er vel noen her inne også som har fått opplevd det. Han ene kameraten min fikk det riktignok påvist dagen etter dose3 og da blir det sikkert litt spesielt med at kroppen jobber både med vaksine og sykdommen.

Jeg undres på om det kan henge sammen med de utslitte Tcellene og det du har postet rundt dette. Det forskes nok på det så fasiten får vi sikkert til neste runde til høsten igjen. Men med anbefalingene vi har nå kan det nå tyde litt på at fagfolk også tenker i disse baner.

 

Jeg utvidet det foregående innlegget mitt litt, men flytter det ned hit.

Sant det. Den T-celle problematikken er noe helt spesiellt.

  

Vet ikke om du er enig i det jeg skrev nedenfor. Men, sånn omtrent sånn oppfattet jeg det med det usikre alderstrinnet (hva nå alder var på de).

1 hour ago, minim said:

Det er jo ikke en anbefaling om å ta dose 3 for unge, men jeg vet du ikke liker presisering av det. Det er bevist flere ganger med sitat og link til fhi sine sider som tydelig kun anbefaler dose 3 til 45 pluss og de i risikogrupper. <snip>

Nå har ikke jeg lest om det har skjedd endringer. Men, jeg husker Camilla Stoltenberg bedyret at hun ikke kunne anbefale i ene eller andre retningen, men at yngre pga. vaksinebivirkningsproblematikken burde ta stilling til problemet selv. Slik hun framstillet det, så var det valgfritt, på generellt grunnlag også anbefalt for visse aldersgrupper. Men de yngre pga. bivirkninger så var det usikkerhet rundt akkurat det. De har jo anbefalt svært unge også som kanskje tåler det bedre enn den voksne ungdommen sånn etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (6 timer siden):

Det tviler jeg på. De som gjør det korrekt smittevern messig skifter de ofte. En skal vel bytte de når de blir fuktige å for de fleste vil et naturlig bytte da være mellom butikker. Dette er nok de som har latt seg skremme av propaganda kjøret :p Bare det at folk utenfor risikogruppene eller som ikke er i kontakt med risiko grupper fortsetter å bruke det nå viser jo at dette henger igjen. Fullstendig irrasjonelt..

Du tviler på det fordi det ikke passer din virkelighetsoppfattelse og intense ønske om å gjøre narr av folk som bruker munnbind tenker jeg. Det kan være mange grunner til at folk du ser sitter alene i en bil har på seg munnbind, i 99% av tilfellene vil de grunnene ikke være fordi de er redd for å bli smittet i en tom bil. At du og drar konklusjoner om at de du ser som bruker munnbind ikke er eller har kontakt med folk i risikogruppe er vel mer irrasjonelt en noe som helst annet, for det har du ikke peiling på. Folk som henger seg opp i at noen velger å bruke munnbind eller ikke ute i det offentlige og prøver å gjøre narr av disse har etter min meining langt større personlige problemer enn neon andre i denne situasjonen.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Du tviler på det fordi det ikke passer din virkelighetsoppfattelse og intense ønske om å gjøre narr av folk som bruker munnbind tenker jeg. Det kan være mange grunner til at folk du ser sitter alene i en bil har på seg munnbind, i 99% av tilfellene vil de grunnene ikke være fordi de er redd for å bli smittet i en tom bil. At du og drar konklusjoner om at de du ser som bruker munnbind ikke er eller har kontakt med folk i risikogruppe er vel mer irrasjonelt en noe som helst annet, for det har du ikke peiling på. Folk som henger seg opp i at noen velger å bruke munnbind eller ikke ute i det offentlige og prøver å gjøre narr av disse har etter min meining langt større personlige problemer enn neon andre i denne situasjonen.

Nei det blir like mye antagelser fra din side. Enkelte er oppriktig livredd etter 2års medie hysteri.

Jeg gjør vel ikke narr av, men drar på smilebåndet for meg selv det må jeg innrømme.

Det er overhode ingen grunn til å sitte med munnbind på i en bil mutters alene. Alt annet blir bortforklaringer som nevnt.

Det var egentlig mtp han som postet her som selv sa at de egentlig ikke trenger det lenger, men bruker det likevel jeg siktet litt til med dette. Beklager blandingen.

Den siste hersketeknikken skal få stå ubesvart :)

Lenke til kommentar
minim skrev (5 minutter siden):

Nei det blir like mye antagelser fra din side. Enkelte er oppriktig livredd etter 2års medie hysteri.

Jeg gjør vel ikke narr av, men drar på smilebåndet for meg selv det må jeg innrømme.

Det er overhode ingen grunn til å sitte med munnbind på i en bil mutters alene. Alt annet blir bortforklaringer som nevnt.

Det var egentlig mtp han som postet her som selv sa at de egentlig ikke trenger det lenger, men bruker det likevel jeg siktet litt til med dette. Beklager blandingen.

Den siste hersketeknikken skal få stå ubesvart :)

At det er flerfoldige grunner til å sitte med munnbind i en tom bil utenom dette bildet av paranoide urasjonelle mennesker som du prøver å male alle som er ikke en antagelse, det er fakta. De fleste mennesker her i landet når pandemien sto på som verst syns faktisk ikke det at å ha på et munnbind en times tid var en slik umenneskelig belastning som enkelte motstandere synes til å ha en oppfattelse av. Å ha på seg et munnbind mens du kjører fra en butikk til den neste går helt fint, faktisk helt ufarlig, å sitte med munnbind på i det du kjører hjemmefra for å hente bestemor du skal kjøre til legesenteret er også helt ufarlig, og kan minske risken for å smitte bestemor om du skulle være en asymptomatisk smittebærer, å sitte med munnbind på alene i bilen i det du kjører fra borettslaget, sameie, hoteller eller andre bofelleskap  til hvor enn du skal om det så er på butikken , på legesenteret, på sykehuset eller hvor enn det er hvor det var krav om å bruke munnbind er og helt ufarlig og rasjonelt. 

Nå er jo alle munnbind påbud fjernet foruten om på enkelte sykehus og enkelte andre helse institusjoner, kanskje de du ser nå med munnbind faktisk er smittet og ønsker å minske risken for at de skal smitte videre og, ettersom det heller ikke er noe karantenekrav lenger. Slutt å vær så dømmende.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (10 minutter siden):

At det er flerfoldige grunner til å sitte med munnbind i en tom bil utenom dette bildet av paranoide urasjonelle mennesker som du prøver å male alle som er ikke en antagelse, det er fakta. De fleste mennesker her i landet når pandemien sto på som verst syns faktisk ikke det at å ha på et munnbind en times tid var en slik umenneskelig belastning som enkelte motstandere synes til å ha en oppfattelse av. Å ha på seg et munnbind mens du kjører fra en butikk til den neste går helt fint, faktisk helt ufarlig, å sitte med munnbind på i det du kjører hjemmefra for å hente bestemor du skal kjøre til legesenteret er også helt ufarlig, og kan minske risken for å smitte bestemor om du skulle være en asymptomatisk smittebærer, å sitte med munnbind på alene i bilen i det du kjører fra borettslaget, sameie, hoteller eller andre bofelleskap  til hvor enn du skal om det så er på butikken , på legesenteret, på sykehuset eller hvor enn det er hvor det var krav om å bruke munnbind er og helt ufarlig og rasjonelt. 

Nå er jo alle munnbind påbud fjernet foruten om på enkelte sykehus og enkelte andre helse institusjoner, kanskje de du ser nå med munnbind faktisk er smittet og ønsker å minske risken for at de skal smitte videre og, ettersom det heller ikke er noe karantenekrav lenger. Slutt å vær så dømmende.

Jeg klarer ikke å se noen utenom merkelige butikk til butikk argumenter som faller i grus da de burde byttet om de vsr så opptatt av dette.. Forsøker du bevisst å gjøre en fjør til ti høns her? Det er da ingen som har laget en stor sak av dette.

Det skal de få lov til, men noen bør fortelle dem at bilen deres mest sannsynlig tåler en covid runde fint:)

Lenke til kommentar

Glad jeg er influensavaksinert, og vaksinert mot lungebetennelse og covid! Håper å gå en frisk vår i møte, spesielt nå som jeg holder aktivt på med å søke jobb og trene meg opp igjen.

Jeg bruker ikke lengre munnbind, bortsett fra på venterommet på Diakonhjemmet hvor det er fortsatt er påbudt (de har hatt strengere påbud enn normale retningslinjer for å holde sykefraværet hos de ansatte nede) i tillegg til at det er 2 m avstand eller at behandler bruker munnbind hvis han eller hun er nærmere pasienten enn 2 m. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (17 timer siden):

Jeg kaller det semantikk, kan gå tilbake å redigere det til at de ikke anbefaler dose3 for unge, men poenget er det samme. De anbefaler det jo ikke og mange trosser anbefalingen. Bare fordi man kan gjøre noe betyr jo ikke at det alltid er lurt. Anbefalingen om dose 3 er for de i risiko gruppen og de over 45 og dette kunne vært kommunisert tydeligere så ikke mange utsetter seg for unødig risiko. Mange har tatt dose 3 pga passene og det har fhi utrykket bekymring for da det ikke er bra at man tar doser på ikke-medisinsk grunnlag. Kan finne sitat til dette i risikovurderingen i kveld om det er viktig. 

Anbefalingen er i hovedsak utsatte grupper, mens anbefalingen utover det, er meir individuelt. Om folk vil hoppe over tredje dose, er det heilt greit.

Eg hadde tatt tredje dose, som dei aller fleste eg kjenner har gjort. Både "unge", spreke, eldre og sjuke.. Dama hadde hoppet over den. Ho meinte at risikoen for blødningsforstyrrelser, var større enn risikoen for å bli alvorlig sjuk av viruset. Som er heilt greit. Og som viste seg å være rett for hennes del.

Endret av Pallehysa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (22 timer siden):

Jeg trodde vi var nesten over covid nå.

ser ikke sånn ut?

har ikke fulgt med i denne tråden på lang tid, ei heller lest meg opp på koronasmitte/dødsfall i media, men kikket på VG's temaside nå, og det er da masse smitte, innlagte og folk som dauer. Hvordan er egentlig situasjon nå vs. ifjor og året før?

Lenke til kommentar

Hvis du kikket på VGs temaside ser du jo grafene for i fjor vs i år. Antall innlagte og døde ble en del høyere i år enn i fjor på samme tid, men kurvene er på vei ned nå.

Ikke se på kurven for "registrert smittet", da den tellingen fanger bare opp en brøkdel nå.

Status er vel at en veldig stor andel av oss har hatt covid nå. Første runde, for å si det sånn. Kommer vel en ny runde til høsten.

image.png

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...