Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

sitter å tenker at med de samme sifrene som er nå, ville det under tidligere deler av pandemien vært masse restriksjoner?

er det litt sånn mon tro at fordi fokuset har forsvunnet fra media og overskriftene, så er liksom hele greia bare forduftet? eller som man sier "out of sight, out of mind"  (at ingen kom på det "trikset" før,  så hadde det knapt vært noe covid-19 ståhei i heletatt siste åra) :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (Akkurat nå):

sitter å tenker at med de samme sifrene som er nå, ville det under tidligere deler av pandemien vært masse restriksjoner?

er det litt sånn mon tro at fordi fokuset har forsvunnet fra media og overskriftene, så er liksom hele greia bare forduftet? eller som man sier "out of sight, out of mind"  (at ingen kom på det "trikset" før,  så hadde det knapt vært noe covid-19 ståhei i heletatt siste åra) :whistle:

Kombinasjonen god vaksinedekning + mildere virusvariant ("omikron" i år, "delta" i fjor) ga rom for å slippe opp alt og la det stå til. Antallet som blir alvorlig syke nå er ikke verre enn at helsevesenet takler det. 

In other news, kongen har covid!

https://www.dagbladet.no/nyheter/kongen-har-fatt-corona/75667175

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kong Harald har fått korona

..

Det har ikkje kome nokon opplysningar om dronning Sonja enno.

Kongen føyer seg inn i rekka av europeiske kongelege som har hatt korona den siste tida.

Mellom andre dronning Elizabeth og kronprins Charles i Storbritannia, dronning Margrethe av Danmark, kong Carl Gustav av Sverige og kong Felipe av Spania.

..

Kongeparet er vaksinert med to dosar Moderna-vaksine og ein boosterdose. Den siste dosen vart sett 1. november i fjor.

Dei vart prioritert i vaksinekøen grunna rollene deira, men også fordi dei er i risikogruppa på grunn av alderen.

..

Kronprins Haakon vil ta over kongen sine oppgåver i dagane framover.

..

https://www.nrk.no/norge/kongen-har-fatt-korona-1.15903103

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dei som vart prioriterte er dei som har minst beskyttelse no. Det er snart 5 månader sidan 1/11. Vi får håpe at det går bra med kongen.

Eg tykkjer at talet på dødsfall byrjar å bli relativt høgt, jf. statistikken. Er det fordi det har gått lang tid sidan dei mest utsette fekk tredjedosen? Kan det også vere slik at smittebølgja råka yngre folk fyrst, og at dei eldste/svekka blir råka sist? Ein har vel sett noko liknande ved tidlegare smitteoppblomstringar.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (4 minutter siden):

Hvordan forholder det seg til gjennomsnittet pre-korona? Er det overdødelighet nå?

Kan ikke tenke meg at det er et enkelt svar på dette. Influensa bølger f.eks treffer til ulike tider hvert år. Målinger over kort tidsrom vil vel neppe blir veldig nøyaktige. Den "gjelden" med folk som skal dø vi har opparbeidet oss med underdødlighet nå under pandemien må ogs betales en gang så det må taes hensyn til også.

SSB har noen statistikker på dette og  frem til uke 10 så ligger vi godt an totalt sett med 869 døde mot 950 død i uke 10 i 2018. Men igjen det er vanskelig å sammenligne enkelt uker og så må man på et eller annet vis ta hensyn til "gjelden" nevnt over.

 

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/her-finner-du-ukentlige-tall-pa-antall-dode

bilde.thumb.png.acef2255d871629a56eb4eb2aff5814f.png

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Roomien min fikk konstantert koronasmitte idag med hjemmetest. Hun tok tredje dose på mandag (moderna), så vi trodde at hun hadde vaksinebivirkninger og ikke korona, dog jeg merker at jo at hun hostet mye og spurte om det kanskje ikke kunne være korona allikevel. Formen hennes er relativt grei, hoster mye, men ikke tett nese, litt nedsatt matlyst, men allmenntilstanden virker til å være grei tross alt. Jeg er foreløpig symptomfri, så de neste dagene kan jo bli spennende. Hadde vært fint å ikke miste tannlegetimen min neste uke, men har gitt beskjed til tannlegen min så kan hun vurdere om vi skal flytte på timen eller se an :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynte å utvikle symptomer her igår, følte meg trøtt og utmattet, føltes som at luftveiene mine var snevret inn og en del tørrhoste. Trente i morges men ble helt utslått etterpå med feber, hodepine, slapp, frysninger av og på, og tørrhoste. Ingen matlyst. Føler meg ganske rævva. Testet negativt i morges men på grunn av påvist smitte i hus så er jeg ikke noe tvil om at jeg har fått korona så tester meg igjen senere i forløpet og holder meg isolasjon så lenge jeg føler meg så rævva + et døgn. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Var litt skummelt feire bursdagen til en venn i dag. Begge foreldrene hans hadde aktiv covid nå, og moren hadde vært på dørstokken for å levere noe til leiligheten.

Selv går jeg på et lite kveldskurs som strekker seg over 5 økter. Der er jeg helt prisgitt at alle oppfører seg fornuftig. Det ene styremedlemmet hadde visst covid, og hadde vært med på en av disse kurskveldene og fått covid like etterpå. Så hun kan ha vært smittsom mens hun var på kurset.

Ellers så bor jeg jo ikke alene, så kan jo hende at den andre i heimen drar med noe hjem en dag. Eller at jeg skulle kunne gjøre det samme. Nå er jeg litt mindre rundt omkring av oss. Men, ønsker jo en dag å bryte med "selvpiningen" :idea:

Endret av G
Lenke til kommentar

Gjorde en smart valg ved å isolere meg. Testet positivt på korona på hurtigtest her nå. Var ganske ille i formen i går, stakkars roomien min har dårlig samvittighet. Det synes jeg ikke hun bør ha, hun har jo faktisk vært veldig grei og holdt avstand til meg, isolert seg inne på soverommet, og desifinsert alt hun har tatt på. Setter pris på at hun har prøvd jeg, omtanken ved å forsøke å unngå å smitte meg betyr mye. Korona er åpenbart ekstremt lett smittsomt, jeg har bodd med folk som har vært smittet før av ymse luftveisinfeksjoner og allikevel unngått sykdom. Det skal sies at vi satt i sofaen sammen da, da hun trodde at hun slet med vaksinebivirkninger på tirsdag, også delte jeg noe mat med henne så er godt mulig jeg ble smittet allerede da. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er nok ikke unaturlig at det nok kommer en evt anbefaling om årlige doser til de eldste og andre i risikogrupper på lik linje med influensavaksineringen. 

Uansett var på reise til Ungarn og Romania. Det eneste stedet jeg måtte bruke munnbind var på Norwegian flygingen, både Ungarn og Romania har opphevet alle restriksjoner hva gjelder dette. Romania har fremdeles en anbefaling på plass hva gjelder munnbind, men ikke noe krav og jeg så folk flest ikke bry seg så mye om dette. 

Endret av William_S
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Det er nok ikke unaturlig at det nok kommer en evt anbefaling om årlige doser til de eldste og andre i risikogrupper på lik linje med influensavaksineringen. 

Uansett var på reise til Ungarn og Romania. Det eneste stedet jeg måtte bruke munnbind var på Norwegian flygingen, både Ungarn og Romania har opphevet alle restriksjoner hva gjelder dette. Romania har fremdeles en anbefaling på plass hva gjelder munnbind, men ikke noe krav og jeg så folk flest ikke bry seg så mye om dette. 

Har Norwegian fortsatt munnbind påbud på flyvningene sine? Hos Widerøe var det vertfall ingenting slikt for et par uker siden , innenlands da så kanskje annerledes om du flyr ut av landet?

Lenke til kommentar

Nå får vi muligens noe som er mye verre enn korona å bekymre oss for:

Quote

Historisk funn: Mikroplast oppdaget for første gang i menneskeblod

..

Forskere fra Vrije Universiteit Amsterdam og Amsterdam University Medical Center, har funnet mikroplast i blodet til 17 av 22 frivillige – altså 77 prosent.

Quote

Nivåene er lave, et gjennomsnitt på 1,6 mikrogram i hver milliliter blod, men forskerne mener likevel er et svært viktig og bekymringsfullt.

Mikroplasten funnet kommer fra hverdagsprodukter som plastflasker, matembalasje og plastposer.

Forskerne mener mikroplasten sannsynligvis har blitt inhalert eller innntatt før den ble absorbert i blodet.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2022/03/25/195835235/historisk-funn-mikroplast-oppdaget-for-forste-gang-i-menneskeblod

For å gjøre dette litt potensiellt covid-relevant, så kan man gjette på om de kirurgiske munnbindene gir en slik inhalering av mikroplast?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...