Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Støre vil ikke love lettelser

PUBLISERT KLOKKEN17:19 IKORONAVIRUSET

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) vil ikke love at Norge skal følge Danmark og avvikle koronatiltakene 31. januar.

Men han sier likevel til VG at Danmark og Norge har mange fellestrekk, og varsler at det vil komme nyheter senest 1. februar.

– Da vi gjorde reelle lettelser 14. januar, varslet vi at vi ville la det gå to uker og ha en full gjennomgang med åpning for lettelser underveis, sier Støre.

På spørsmål om å utdype uttalelsene om at det kan komme lettelser underveis, vil han ikke svare noe mer konkret.

– Men vi må ha litt is i magen. Smittetallene går opp, nå ligger de rundt 18.000 daglig. Det var forventet. Så gikk innleggelses-tallene ned, men nå øker de moderat. Men de øker. Vi må følge med. Vi må følge med og gjøre lettelser i tråd med kontrollstrategien som ligger til grunn, sier han.

(©NTB)

Problemet er vel at regjeringa manglar ein klar strategi, for den skulle dei som kjent vente med til april. Og då er kanskje pandemien allereie over uansett.

Så er det vel også slik at Norge ligg eit par veker etter kartoflene i sør når det gjeld smitteutvikling, og dermed er det kanskje også fornuftig å vente litt med å fjerne absolutt alt av tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (48 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5Gk4Km/stoere-om-corona-tiltakene-vi-maa-ha-is-i-magen

Is i magen ja.....

Rart at fungerer kun den ene veien. Aldri når man skal innføre tiltak og restriksjoner, men alltid når man skal fjerne dem.......

Dette må da være brudd på smittevernloven? Heter det seg ikke at tiltakene skal være forholdsmessige og løpende vurderes? Nå sier fagmyndighetene (FHI) at tiltakene er et større problem enn sykdommen og så skal Støre ha is i magen? Tar ingen tak i dette?

 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=83736

Endret av minim
  • Liker 6
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (50 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5Gk4Km/stoere-om-corona-tiltakene-vi-maa-ha-is-i-magen

Is i magen ja.....

Rart at fungerer kun den ene veien. Aldri når man skal innføre tiltak og restriksjoner, men alltid når man skal fjerne dem.......

No vil jo mange også hevde at regjeringa venta i lengste laget med å innføre tiltak då deltavarianten sytte for smitteauke og fulle intensivavdelingar før jul. Det måtte nesten skje noko dramatisk for at dei skulle kunne snu utan å tape ansikt, og så kom omikron med all den usikkerheita som den medførte.

Eg tykkjer at Støre-regjeringa har vore bakpå heile tida både når det gjeld å innføre tiltak og å ta dei vekk att når behovet ikkje lenger er der. Eit godt eksempel er også at dei brukte lang tid på å fjerne kjepphesten til Solberg-regjeringa om fråversgrense på Vidaregåande. Smitteauken i haust starta då elevar gjekk på skulen med korona for å sleppe unna fråver på skulen.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
minim skrev (4 minutter siden):

Dette må da være brudd på smittevernloven? Heter det seg ikke at tiltakene skal være forholdsmessige og løpende vurderes? Nå sier fagmyndighetene (FHI) at tiltakene er et større problem enn sykdommen og så skal Støre ha is i magen? Tar ingen tak i dette?

Blir ikke tatt tak i før vaksinepasset skal trumfes igjennom, sammen med Von der Leyens E-Wallet. Next stop, social credit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (42 minutter siden):

Ser i kommentarfeltet på VG-saken at folket tydeligvis er misfornøyde. Dette er nye toner, for til nå har det vært ganske bred støtte for alle tiltak.

Politikerne er nok litt for fastgrodde i tankegangen om at vi hele tiden "må" ha tiltak, selv om vi slett ikke må det.

Ja en ser et tydelig skifte nå heldigvis. Også her! Bedre sent enn aldri. Jeg er dog redd for at de nå er fastgrodd i måten de tenker på og litt som de var inne på i Wolfgang Wee podcasten har de fått smaken på en makt og en måte å styre på som kanskje er vanskelig å venne dem av med.

Når fagmyndighetene sier at tiltakene er for strenge så burde Stortinget hasteinnkalle samtlige å foreta et demokratisk valg på hva man skal gjøre maks 24 timer etter en slik beskjed kommer. Dette føre-var-vente-og-se greiene kunne forsvares mer i 2020 når en hadde mindre kunnskap. Den tid er forbi. 

Endret av minim
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

12 minutter siden av NTB

Kjerkol: Naturlig å se på lettelser i koronatiltakene

Det er naturlig å se på lettelser av koronatiltakene, sier helseministeren. Hun sier at regjeringen gjør en vurdering av de nasjonale tiltakene denne uka.

– Nå tåler vi mer smitte og da er det naturlig å se på lettelser, og det gjør vi, sier helseminister Ingvild Kjerkol (Ap) til TV 2.

Hun sier at regjeringen vil gjøre en grundig vurdering av hele den nasjonale tiltakspakken denne uka.

Tallet på antall nordmenn som har fått tredje vaksinedose, blir høyere for hver dag som går. Helsemyndighetene sier at vaksinebeskyttelsen er god mot omikronvarianten, som dessuten gir lavere risiko for alvorlig sykdom.

– Det betyr at vi kan leve med betydelig mer smitte i samfunnet uten at helsetjenesten blir sprengt. Det peker på vei ut, og det ønsker vi alle sammen, sier helseministeren.

Danske myndigheter kunngjorde tirsdag at landet skal lette på alle koronatiltakene 31. januar. Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) vil ikke love at det samme skjer her til lands, skriver VG. Senest 1. februar vil det komme nyheter om veien videre, sier han.

– Da vi gjorde reelle lettelser 14. januar, varslet vi at vi ville la det gå to uker og ha en full gjennomgang med åpning for lettelser underveis, sier Støre.

 

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (43 minutter siden):

Eg tykkjer at Støre-regjeringa har vore bakpå heile tida både når det gjeld å innføre tiltak og å ta dei vekk att når behovet ikkje lenger er der. Eit godt eksempel er også at dei brukte lang tid på å fjerne kjepphesten til Solberg-regjeringa om fråversgrense på Vidaregåande. Smitteauken i haust starta då elevar gjekk på skulen med korona for å sleppe unna fråver på skulen.

Jeg tror faktisk at det er motsatt? Men at flere gjerne er mer utålmodige nå enn tidligere, slik at det føles som de bruker lengre tid. Tror det er litt kortere tid fra nye faglige råd foreligger nå, og til tiltak endres enn under forrige regjering. Under forrige regjering var det gjerne en fem-seks dager fra offentliggjøring av vurderingene fra Helsedirektoratet/FHI til pressekonferansene med annonseringer. De brukte ofte litt lengre betenkningstid, og annonserte pressekonferanser med lengre forhåndsvarsel.

I januar brukte den nåværende regjeringen to dager på å bestemme seg etter Helsedirektoratet og FHIs råd om lettelser ble offentliggjort. I forrige uke bestemte de seg for lettelser på arrangementer samme dag som de fikk beslutningsgrunnlaget.

Men jeg er enig i at de brukte litt lang tid på å innføre tiltak før jul. Det satt nok litt langt inne siden vi da hadde vært helt gjenåpnet i forkant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

Ja en ser et tydelig skifte nå heldigvis. Også her! Bedre sent enn aldri.

Jeg er ikke blant dem som har skiftet side eller fått noen åpenbaring, jeg mente og mener at Norge gjorde veldig mye riktig tidligere i pandemien, med å holde smitten lav uten de mest inngripende tiltakene frem til vaksinene kom. Jeg har selv vært bosatt i et annet land i Europa under pandemien hvor det har vært det var totalt sprengt kapasitet på sykehusene selv med langt strengere tiltak enn Norge. Det var opplagt hensiktsmessig å innføre relativt milde tiltak tidlig og fjerne dem sent for å holde smitten jevnt lavt og under kontroll, fremfor å vente til helvette bryter løs og så innføre full lockdown, og så åpne for tidlig med ny lockdown kort tid senere. Om det bare hadde ført til flokkimmunitet så hadde det kanskje vært verdt det, men Norge gjør det ikke noe dårligere enn andre land i Europa som har hatt langt mer smitte. 

Jeg mener derimot at situasjon er helt annerledes nå etter massevaksinasjon, spesielt med Omikron som gir så mye mindre press på spesielt insentiven og også innleggelser. Exit-planen skulle hele tiden være vaksinering, det er hva vi har ventet på. Jeg bekymrer meg over hvor enkelt det har blitt å innføre tiltak, selv med noen få hundre innlagt. Og jeg er bekymret over hvor stor frykt enkelte har opparbeidet seg, en irrasjonell frykt som er særegen for covid, som at vi alltid bør leve mest mulig forsiktig fordi det er veldig skummelt om noen skal dø eller få andre helsemessige plager av covid.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Snikpellik said:

Se der kom den ja. Tror ikke det er så lenge til vi gjør det samme her i Norge, vi har ganske lik utvikling. Men det er nok litt enklere i Danmark mtp demografien. 

Hvilke deler av begrepet demografi tenker du mest på? Det var et svært "utydelig" altså svært sammensatt begrep du brukte der:

https://snl.no/demografi

https://en.wikipedia.org/wiki/Demography

Så det blir nesten sånn spm. tilbake, hva mener du egentlig? Og jeg har aldri studert faget, så siden jeg ikke har noe forhold til begrepet så blir det bare enda vanskeligere å forstå seg på. Jeg klarer å lese det som står i de to lenke jeg kom med, men det blir et for voldsomt begrep. Kanskje spesiellt fordi jeg ikke kan noe om det fra før?

Selv om det ikke blir sammenliknbart, så føles det litt som at du ønsket å beskrive "noe om månen", men istedetfor så slengte du heller ut "mtp. astronomien".

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Hvilke deler av begrepet demografi tenker du mest på? Det var et svært "utydelig" altså svært sammensatt begrep du brukte der:

https://snl.no/demografi

https://en.wikipedia.org/wiki/Demography

Så det blir nesten sånn spm. tilbake, hva mener du egentlig? Og jeg har aldri studert faget, så siden jeg ikke har noe forhold til begrepet så blir det bare enda vanskeligere å forstå seg på. Jeg klarer å lese det som står i de to lenke jeg kom med, men det blir et for voldsomt begrep. Kanskje spesiellt fordi jeg ikke kan noe om det fra før?

Selv om det ikke blir sammenliknbart, så føles det litt som at du ønsket å beskrive "noe om månen", men istedetfor så slengte du heller ut "mtp. astronomien".

Kanskje ikke det beste ordet å bruke nei. Det jeg tenker på er at Danmark er et mye mindre land enn Norge i areal, med befolkningen mer konsentrert i byer. Det hjelper nok mye når det kommer til å gjennomføre massetestingen de er så gode på, og ting som å flytte pasienter og fordele ressurser i helsevesenet og annen beredskap. Korte avstander i Danmark.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (11 minutter siden):

Hva mente du med det, at det funker bare en vei?

At man aldri har is i magen når det gjelder å innføre tiltak eller hvor mange tiltak og restriksjoner man innfører. Før jul fikk man totalt hetta av omikron etter FHIs absurde modeller, og kjørte tilnærmet full lockdown. Men når man skal avvikle disse igjen, så skal man faen meg vente langt om lenge og lengre enn langt. 

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (29 minutter siden):

At man aldri har is i magen når det gjelder å innføre tiltak eller hvor mange tiltak og restriksjoner man innfører. Før jul fikk man totalt hetta av omikron etter FHIs absurde modeller, og kjørte tilnærmet full lockdown. Men når man skal avvikle disse igjen, så skal man faen meg vente langt om lenge og lengre enn langt. 

Dette er helt feil. I hele høst ventet man mens smitte, inleggelser og dødsfall steg, uke etter uke. Det var ikke før dødsfallene var rekordhøye samtidig som man så en ny og mye mer smittsom variant komme at man gjorde nevneverdige tiltak. Da måtte man gjøre mye, for man hadde mistet kontrollen. Hadde man handlet før kunne man hatt mindre tiltak.

Full lockdown har det heller aldri vært i nærheten av. Folk som skriver det vet ikke hva det innebærer.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 minutt siden):

Dette er helt feil. I hele høst ventet man mens smitte, inleggelser og dødsfall steg, uke etter uke. Det var ikke før dødsfallene var rekordhøye samtidig som man så en ny og mye mer smittsom variant komme at man gjorde nevneverdige tiltak. Da måtte man gjøre mye, for man hadde mistet kontrollen. Hadde man handlet før kunne man hatt mindre tiltak.

Full lockdown har det heller aldri vært i nærheten av. Folk som skriver det vet ikke hva det innebærer.

Jeg skrev "tilnærmet". Aktiviteten i samfunnet fra 15.desember var ekstremt begrenset sammenlignet med en normalsituasjon. Det var mange mennesker som sikkert fikk redusert sin sosiale hverdag til en tidel av hva den normalt sett er.

Hvis folk på toppen hadde gjort jobben sin, hadde man hatt en langt bedre beredskap i desember 2021 enn man faktisk hadde. Nedstengning handlet ikke lenger om å hindre at et svært stort antall mennesker døde, men å redde ræva til helsetoppene som ikke har gjort jobben sin de siste par årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (2 minutter siden):

Jeg skrev "tilnærmet". Aktiviteten i samfunnet fra 15.desember var ekstremt begrenset sammenlignet med en normalsituasjon. Det var mange mennesker som sikkert fikk redusert sin sosiale hverdag til en tidel av hva den normalt sett er.

Nå bare finner du på ting. Det var ikke tilnærmet full lockdown.

OlavEH skrev (3 minutter siden):

Hvis folk på toppen hadde gjort jobben sin, hadde man hatt en langt bedre beredskap i desember 2021 enn man faktisk hadde. Nedstengning handlet ikke lenger om å hindre at et svært stort antall mennesker døde, men å redde ræva til helsetoppene som ikke har gjort jobben sin de siste par årene.

Dette er også helt feil. Man kan ikke bemanne seg ut av eksponentiell vekst av et virus. Dødstallene var rekordhøye og steg for hver uke, da måtte man gjøre noe når det man hadde av informasjon fra f.eks Danmark tydet på at det ville bli veldig mange flere innlagte med påfølgende dødsfall. Tiltakene hadde man måttet innføre selv om man hadde dobbelt så mange sykehussenger, intensivplasser, etc, med personell.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (Akkurat nå):

Nå bare finner du på ting. Det var ikke tilnærmet full lockdown.

Dette er også helt feil. Man kan ikke bemanne seg ut av eksponentiell vekst av et virus. Dødstallene var rekordhøye og steg for hver uke, da måtte man gjøre noe når det man hadde av informasjon fra f.eks Danmark tydet på at det ville bli veldig mange flere innlagte med påfølgende dødsfall. Tiltakene hadde man måttet innføre selv om man hadde dobbelt så mange sykehussenger, intensivplasser, etc, med personell.

Så snudde det, omikron kom, SA sa pust med magen dette går heeeelt fint og vi overreagerte og dro alt ut av alle proporsjoner..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...