Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

nirolo skrev (7 minutter siden):

Nå bare finner du på ting. Det var ikke tilnærmet full lockdown.

Det er ikke du som sitter på fasiten om hvordan folk opplever dette. Når det blir full påbud om hjemmekontor, skjenkestopp, stopp av det meste av breddeidrett, stopp for det aller beste av kulturarrangementer og alle studenter sendes tilbake på hybelen, så er det rimelig mange som merker dette godt. Det er ikke alle som er storfornøyd med hjemmekontor og er fornøyd med å tilbringe tiden på hytta, sammen med ungene og synes en middag på Egon er stas. 

nirolo skrev (7 minutter siden):

Dette er også helt feil. Man kan ikke bemanne seg ut av eksponentiell vekst av et virus. Dødstallene var rekordhøye og steg for hver uke, da måtte man gjøre noe når det man hadde av informasjon fra f.eks Danmark tydet på at det ville bli veldig mange flere innlagte med påfølgende dødsfall. Tiltakene hadde man måttet innføre selv om man hadde dobbelt så mange sykehussenger, intensivplasser, etc, med personell.

Du preiker som om det strøk med folk i mange tusentall. Worst-case scenario nå var sannsynligvis redusert til en femtedel eller mindre av hva det var i mars 2020, og allerede på det tidspunktet tydet mye på at omikron var mildere. Dessuten handler det ikke om å kunne bemanne seg ut av enhver situasjon, det handler om å i det hele tatt ha en beredskap utover det normale og være villig til å tåle en særs høy belastning i noen uker eller et par måneder uten at ALLE skal straffes for den gjennomførte ræva jobben som toppene har gjort. 

Endret av OlavEH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spent på måling av smittetall fremover nå... Kun uvaksinerte som nå må testes med PCR det vil vel føre til en drastisk nedgang i antall smittede og de store overskriftene det medfører. 

Kanskje de nå heller kan begynne å fokusere på ordentlige tall og info rundt innleggelser, som vel er det eneste nødvendige å måle på nå. 

kanskje noen (DB) prøver seg med en omregningsmodell på smittetallene, der 1000 smittede betyr 25000 som egentlig er smittet eller no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (6 minutter siden):

Det er ikke du som sitter på fasiten om hvordan folk opplever dette.

Men det gjør du altså? Godt vi har deg her da. Personlig synes jeg du overdriver kraftig på den ene kanten og underdriver på den andre kanten.

OlavEH skrev (7 minutter siden):

Du preiker som om det strøk med folk i mange tusentall.

Stråmann, jeg har aldri skrevet noe slikt. Hold deg til det jeg skriver.

OlavEH skrev (8 minutter siden):

Worst-case scenario nå var sannsynligvis redusert til en femtedel eller mindre av hva det var i mars 2020,

Nei, det er nok en feil. Uke 50, da det ble innført strenge tiltak i desember, var dødstallene 33% høyere enn det noen gang hadde vært tidligere, uke 16 2020. I mars 2020 var dødstallene enda lavere. Si meg, finner du bare på ting her?

OlavEH skrev (14 minutter siden):

det handler om å i det hele tatt ha en beredskap utover det normale og være villig til å tåle en særs høy belastning i noen uker eller et par måneder uten at ALLE skal straffes for den

Du vil at folk bare skal dø sånn at du kan slippe hjemmekontor, er det det du forfekter? Jeg synes du kommer med hårreisende argumenter. Da man innførte tiltakene var det for å hindre ytterligere vekst i antall døde fra allerede rekordhøye tall. Det er ikke noe man bare bør være villig til å tåle.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, OlavEH said:

At man aldri har is i magen når det gjelder å innføre tiltak eller hvor mange tiltak og restriksjoner man innfører. Før jul fikk man totalt hetta av omikron etter FHIs absurde modeller, og kjørte tilnærmet full lockdown. Men når man skal avvikle disse igjen, så skal man faen meg vente langt om lenge og lengre enn langt. 

Poenget før jul var jo at de ikke visste nok. Så da hadde de kun en sprikende modell og man fikk høre et worst-case som du nå får hetta av i ettertid og sikkert også den gang da. Det kalles jo også åpenhet, og det fikk du på det. Men, kritiserer det sterkt at folket måtte høre det. Du ber om en ting, har fått det også blir alt feil for det om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (28 minutter siden):

Dødstallene var rekordhøye og steg for hver uke, da måtte man gjøre noe

Dette hørtes veldig dramatisk ut, må ærlig innrømme at jeg ikke leste om noen voldsomme antall dødsfall før tiltakene kom? Vi har vel fortsatt til gode å oppleve noen perioder med voldsomme dødsfall pga covid i Norge, noe mer enn vi normalt ser med influensa. Så vidt jeg fikk med meg var det utelukkende sykehuskapasiteten som var argumentet for tiltakene, da med en frykt og usikkerhet for hva Omikron kunne føre til. Det er klart at om Omikron faktisk hadde ført til like alvorlig sykdom som Delta, og smitter så lett som vi vet at den gjør, så ville det ført til store problemer for helsevesenet.

Det er fristende å fortsatt tenke at vi skal spare liv ved å innføre tiltak, men så lenge sykehusene har tilstrekkelig kapasitet så vil ikke tiltak spare et eneste liv. 

Endret av knipsolini
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 minutter siden):

Kanskje de nå heller kan begynne å fokusere på ordentlige tall og info rundt innleggelser, som vel er det eneste nødvendige å måle på nå. 

Enda viktigere enn innlagte med korona er innlagte pga korona. Det burde offentliggjøres oftere og tydeligere. Og personlig mener jeg man burde se enda mer på antallet intensiv- og respiratorpasienter. Begge de siste har heldigvis falt dramatisk i det siste.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 minutt siden):

Enda viktigere enn innlagte med korona er innlagte pga korona. Det burde offentliggjøres oftere og tydeligere. Og personlig mener jeg man burde se enda mer på antallet intensiv- og respiratorpasienter. Begge de siste har heldigvis falt dramatisk i det siste.

Ja, enig. Vi er der nå at det er det man må måle på siden smitten allerede er helt ute av kontroll. Så skal det jo sies at det kreves en del mer kapasitet og ressurser å behandle en med brukket bein og korona enn kun en med brukket bein, siden det ikke er særlig lurt å slippe smitten løs inne på sykehusene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (3 minutter siden):

Dette hørtes veldig dramatisk ut, må ærlig innrømme at jeg ikke leste om noen voldsomme antall dødsfall før tiltakene kom?

Bare å titte på tallene til VG.

knipsolini skrev (4 minutter siden):

Det er fristende å fortsatt tenke at vi skal spare liv ved å innføre tiltak, men så lenge sykehusene har tilstrekkelig kapasitet så vil ikke tiltak spare et eneste liv. 

Det mener jeg er åpenbart feil. Sykehuskapasiteten har aldri vært sprengt, men vi har folk som har dødd av korona. Da er det åpenbart at reduksjon av smitte har spart liv. Ved mer smitte ville flere ha dødd, selv om det er ledige sykehussenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 minutt siden):

Men det gjør du altså? Godt vi har deg her da. Personlig synes jeg du overdriver kraftig på den ene kanten og underdriver på den andre kanten.

Og du er så klart nøytraliteten selv. Jeg har en viss peiling på hvordan mange enslige og studenter opplever situasjonen når man innfører slike tiltak og restriksjoner gang på gang på gang. De er blant de demografiske gruppene som har minst risiko om de blir eksponert for viruset, men rammes hardest av tiltak og restriksjoner. 

nirolo skrev (3 minutter siden):

Stråmann, jeg har aldri skrevet noe slikt. Hold deg til det jeg skriver.

Nei, jeg skrev ikke at du påsto dette, men du uttaler deg på en måte som om dette var en fare. Worst-case i mars 2020 var sannsynligvis et tosifret antall tusen døde. Hva var det nå? Noen hundre ekstra? Tusen? Ikke mye mer enn det iallfall. 

nirolo skrev (4 minutter siden):

Nei, det er nok en feil. Uke 50, da det ble innført strenge tiltak i desember, var dødstallene 33% høyere enn det noen gang hadde vært tidligere, uke 16 2020. I mars 2020 var dødstallene enda lavere. Si meg, finner du bare på ting her?

Du skjønner tydeligvis ikke hva worst-case betyr. Dødstallene i Norge har vært særs lave. Da er det ikke unormalt at underdødeligheten blir korrigert litt ved at de eldre og svake som ikke har vært eksponert for noe som helst siden mars 2020. Du kunne ikke beskyttet disse inn i evigheten, selv om situasjonen ikke var som den var for en drøy måned siden.

 

nirolo skrev (6 minutter siden):

Du vil at folk bare skal dø sånn at du kan slippe hjemmekontor, er det det du forfekter? Jeg synes du kommer med hårreisende argumenter. Da man innførte tiltakene var det for å hindre ytterligere vekst i antall døde fra allerede rekordhøye tall. Det er ikke noe man bare bør være villig til å tåle.

Og hvor langt skal man strekke seg for at folk ikke skal dø? Hva er akseptabelt antall? Det døde 3100 i løpet 2 påfølgende influensasesonger for 4-5 år siden. Hvorfor er det så mye verre at det dør folk av covid-19 enn av andre grunner. Jeg lurer også på hva du mener med rekordhøye tall. Man burde fint være villig til å tåle både 1000 og 2000 ekstra døde av covid-19 i Norge utover de som allerede har dødd. Det har man ALLTID tålt tidligere. Nå er det imidlertid blitt fullstendig uakseptabelt. Velkommen til smitteverndiktaturet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 minutt siden):

Bare å titte på tallene til VG.

Det mener jeg er åpenbart feil. Sykehuskapasiteten har aldri vært sprengt, men vi har folk som har dødd av korona. Da er det åpenbart at reduksjon av smitte har spart liv. Ved mer smitte ville flere ha dødd, selv om det er ledige sykehussenger.

Men de vil jo bli smittet uansett på et tidspunkt. Vi kan ikke kjøre kina-strategi å tro at det ordner seg om vi står med hodet i sanden lenge nok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, OlavEH said:

Dessuten handler det ikke om å kunne bemanne seg ut av enhver situasjon, det handler om å i det hele tatt ha en beredskap utover det normale og være villig til å tåle en særs høy belastning i noen uker eller et par måneder uten at ALLE skal straffes for den gjennomførte ræva jobben som toppene har gjort. 

Hva parti skal en stemme på da i et slikt indirekte demokrati? De fleste av partiene har jo sittet der på tinget under de fleste avgjørelser rundt sykehusspørsmål. Hvilke partier har protestert høyest? Hvem har stått foran Stortinget og protestert fra folket, noen navn på gruppene? Skal man protestere foran Stortinget for dette på et eller annet vis? Hvordan ser du for deg å vekke disse døveblinde folkene på Stortinget? Eller skal man gjøre som Folkeaksjonen Nei til bompenger, altså starte eget politisk parti for temaet "sykehusberedskapen"? Hva må til egentlig for å få en bedring? For selv om jeg er uenig nå og da på en del av det du skriver, så har du jo faktisk rett på dette med sykehuskapasiteten. Selv om den kun holder noen uker, så er jo det mye bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (2 minutter siden):

Man burde fint være villig til å tåle både 1000 og 2000 ekstra døde av covid-19 i Norge utover de som allerede har dødd.

Jeg er grunnleggende uenig med deg og ser ingen grunn til å fortsette dette fram og tilbake. Vi har nok et helt ulik verdisyn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Baranladion said:

Spent på måling av smittetall fremover nå... Kun uvaksinerte som nå må testes med PCR det vil vel føre til en drastisk nedgang i antall smittede og de store overskriftene det medfører. 

Kanskje de nå heller kan begynne å fokusere på ordentlige tall og info rundt innleggelser, som vel er det eneste nødvendige å måle på nå. 

kanskje noen (DB) prøver seg med en omregningsmodell på smittetallene, der 1000 smittede betyr 25000 som egentlig er smittet eller no

Hva med måling av long covid da? Vil ha tall på det rundt omikron, helst før jeg blir smittet.

Lenke til kommentar
minim skrev (Akkurat nå):

Men de vil jo bli smittet uansett på et tidspunkt. Vi kan ikke kjøre kina-strategi å tro at det ordner seg om vi står med hodet i sanden lenge nok. 

Det er direkte ufint overnfor kineserne å hevde at vi har kjørt kina strategi her til lands 😅. Situasjonen man ikke ville havne i, desember 2021 var enorme smitteall og innleggelser med ny usikker mutasjon,  når det samtidig var det høyeste antallet innlagt iløpet av pandemien. Jeg synes det var en edruelig avgjørelse å innføre restriksjoner, men de har vært for strenge for lenge.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Poenget før jul var jo at de ikke visste nok. Så da hadde de kun en sprikende modell og man fikk høre et worst-case som du nå får hetta av i ettertid og sikkert også den gang da. Det kalles jo også åpenhet, og det fikk du på det. Men, kritiserer det sterkt at folket måtte høre det. Du ber om en ting, har fått det også blir alt feil for det om.

Leste du den rapporten fra FHI? Jeg gjorde nemlig det. Måten tallene fra den ble kommunisert ut var intet mindre enn ekstremt kritikkverdig. I sammendraget på rapporten, som stort sett er det journalister og beslutningstakere leser, hadde man 9 kulepunkter som oppsummerte situasjonen. 8 av disse var kvalitativ art og handlet mest om at omikron var mer smittsom, osv.

ETT punkt handlet om modellene og resultatene fra disse. Her stod det imidlertid ingenting om at dette var et worst case-scenario, og at det fantes flere scenarier. Det som stod var "I et foreløpig scenario..........", og deretter tallene om mellom 90 og 300 000 daglig smittede og 50-200 innleggelser. Det ble altså fremstilt som at 90 000 daglig smittede var et minimum, og det stod nada om forutsetninger for disse tallene.

Jeg har aldri jobbet med smittevern og helse, men har skrevet mange titalls tekniske rapporter i karrieren. Jeg ville kommunisert ut så snevert i sammendraget. Det er rett og slett useriøst. Det burde kort vært oppsummert 2-3 scenarier med de viktigste forutsetningene for disse resultatene og sannsynlighet for at de kan inntreffe. Det gjorde det imidlertid ikke. Kommunikasjonen ut  fra FHI i dette tilfellet var direkte katstrofal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Men de vil jo bli smittet uansett på et tidspunkt. Vi kan ikke kjøre kina-strategi å tro at det ordner seg om vi står med hodet i sanden lenge nok. 

Nå er de trippelvaksinert og sykdommen er mildere. Da er sannsynligheten for å overleve dramatisk mye høyere. Dermed har vi spart liv ved å utsette smittetidspunktet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Hva med måling av long covid da? Vil ha tall på det rundt omikron, helst før jeg blir smittet.

Da må du nok isolere deg på egenhånd... Det er vanskelig å lage tall på long covid på de forskjellige mutasjonene, og vi kan ikke stenge hele samfunnet til dette foreligger. Det får bli en risk folk tar rett og slett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, knipsolini said:

Det er fristende å fortsatt tenke at vi skal spare liv ved å innføre tiltak, men så lenge sykehusene har tilstrekkelig kapasitet så vil ikke tiltak spare et eneste liv. 

Den bør du kanskje forklare grundigere? Tiltak vil jo dempe viral load ute i samfunnet og sånn sett skape mindre sykdom. Så jeg ser noe annerledes på det enn deg, der da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (2 minutter siden):

Jeg er grunnleggende uenig med deg og ser ingen grunn til å fortsette dette fram og tilbake. Vi har nok et helt ulik verdisyn.

Uten tvil. Med din argumentasjon må man jo innføre strenge tiltak om det skal komme en sterk influensasesong neste vinter som kan medføre 1500 eller 2000 døde. Altså en permanent smittevernstat og slutt på det liberale demokratiet som vi har hatt i snart et hundreår. Du synes kanskje mitt verdisyn er foraktelig. Det er en fullstendig gjensidig følelse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Det er direkte ufint overnfor kineserne å hevde at vi har kjørt kina strategi her til lands 😅. Situasjonen man ikke ville havne i, desember 2021 var enorme smitteall og innleggelser med ny usikker mutasjon,  når det samtidig var det høyeste antallet innlagt iløpet av pandemien. Jeg synes det var en edruelig avgjørelse å innføre restriksjoner, men de har vært for strenge for lenge.

Men dette kom det jo stadig oppdateringer på i fra SA. Nå har vi enda mer data derfra og vi har også gode data fra et naboland, men fortsatt så åpnes det ikke opp igjen.. 

Dessuten om man ser på grafene FØR restriksjonene ble innført så så man faktisk tendens til at de begynte å snu. Det tror jeg med at folk selv tok seg i nakken. Jeg tror dette hadde gått helt fint uten restriksjoner i julen også, men det blir like mye spekulasjoner som det er å si at tiltakene var nødvendige. De har nemlig åpenlyst innrømmet at tiltakene har de ikke forskning som sier noe om effekten av så de famler i blinde :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...