Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nrk:

Sitat

05:48 

Frykter at 4500 vaksinedoser må kastes

 

Vaksinasjonssenteret i Kristiansand frykter at 4500 doser av koronavaksinen må kastes fordi de går ut på dato om en uke, melder kommunen. Bakgrunnen er at mange ikke møter til timen de er blitt innkalt til. Kommunen åpnet derfor tirsdag for at alle over 18 år kan få tredje dose med vaksinen.

Det er utruleg klønete handtert å ikkje opne for vaksinasjon ned til 18 år før ein omtrent må kaste vaksinedosane.

Min kommune opna for dette allereie før jul då endringa i dei statlege retningslinjene kom.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Simen1 said:

Helsekrav er helt greit i jobbannonser og jobbintervju så lenge det er relevant for jobben.

Det er vel stort sett helse-og omsorgsstillinger eller stillinger med utstrakt kundekontakt hvor dette i realiteten er innenfor lovens rammer? I «vanlige» kontorjobber osv. er det ulovlig å en gang spørre om ting som vaksinestatus, helse osv på intervju på lik linje som å spørre om noen er gravid - så vidt jeg forstår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nrk:

Sitat

12. januar 2022 kl. 07:18 

FHI: Kvinner under 30 år bør få Pfizers vaksine

 

FHI har tidligere anbefalt menn under 30 år å velge Pfizers koronavaksine i stedet for Modernas. Nå gjelder anbefalingen også for kvinner under 30 år.

Dette går fram av et informasjonsbrev fra FHI som ble sendt til landets kommuner, helseforetak og statsforvaltere tirsdag 11. januar, skriver Dagbladet.

Hjertemuskelbetennelse og hjerteposebetennelse er en sjelden bivirkning av Modernas vaksine.

Det er særlig funnet hos menn under 30 år, men nye tall tyder på at faren øker også hos kvinner under 30 år. Risikoen hos begge kjønn er veldig lav, men FHI anbefaler nå at alle under 30 år får Pfizers vaksine.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Kommuneoverlege i Sunnfjord, Øystein Furnes, er kritisk til at helsedirektør Bjørn Guldvog brukte mangel på helsepersonell i kommunehelsetjenesten som argument for nasjonale tiltak.

Sitat

– Det blir en utfordring når man sier at man trenger videre tiltak for å beskytte kommunehelsetjenesten, når det er tiltakene som faktisk er belastende, sier Furnes til VG.

Sitat

– Det som er kritisk, er at man ikke setter rapportene inn i en kontekst, sier Furnes.

Sunnfjord kommune, hvor han er kommuneoverlege, rapporterte at situasjonen var god. Likevel peker Furnes på at mange kommuner over lang tid har hatt utfordringer med å skaffe nok folk til helsetjenesten, og at fastlegeordningen er under stort press.

– Men det har ikke noe med pandemien å gjøre, sier Furnes, som mener at undersøkelsen ikke gir grunnlag for å si at det er nødvendig med tiltak:

– Det er ikke der skoen trykker, sier han.

https://www.vg.no/nyheter/i/eEX98y/kommuneoverlege-ut-mot-guldvog-grunnlaget-er-skjoert

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 minutter siden):

Nesten 10 000 registrerte på et døgn, ja. Man kan jo lure på om de tiltakene vi driver med nå har noen effekt i det hele tatt. Eller ville det vært 30 000 tilfeller uten gult nivå i skolen og sjenkestopp? Usikker på den, gitt. 

Så mange som sitter på hjemmekontor nå må jo ha en effekt. De ville jo ellers kunne smitte hverandre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (1 minutt siden):

Så mange som sitter på hjemmekontor nå må jo ha en effekt. De ville jo ellers kunne smitte hverandre. 

Joda. Det høres logisk ut at tiltakene burde virke. Mindre kontakt mellom mennesker = mindre smittespredning. Men når smittetallene er så høye likevel, så må jeg innrømme at jeg blir litt usikker på hvor mye tiltakene egentlig har for seg.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (56 minutter siden):

Nesten 10 000 registrerte på et døgn, ja. Man kan jo lure på om de tiltakene vi driver med nå har noen effekt i det hele tatt. Eller ville det vært 30 000 tilfeller uten gult nivå i skolen og sjenkestopp? Usikker på den, gitt. 

Det virker å være en ekstem aversjon mot å forske på hvilke tiltak som fungerer, så dette får vi nok aldri svar på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (58 minutter siden):

Joda. Det høres logisk ut at tiltakene burde virke. Mindre kontakt mellom mennesker = mindre smittespredning. Men når smittetallene er så høye likevel, så må jeg innrømme at jeg blir litt usikker på hvor mye tiltakene egentlig har for seg.

Uten tiltak kan det tenkes at vi i perioden som var ville hatt en doblingstid på et par-tre dager i stedet for 7-8. Slik vi har sett i andre land. Selv Danmark.

Dersom man åpner utesteder og kjører full rulle på mange «smittearenaer» fremover tenker jeg man ganske raskt kan komme opp i en 50-60.000 daglige smittetilfeller. Er jo antageligvis rett i underkant av 20.000 nå om man inkluderer trolige mørketall på 50-60%.

Jeg tror man tåler mange tilfeller nå, men med fordel bør fortsette å dempe smitten noe med enkelte tiltak for at man ikke skal få «alt på en gang». Blir spennende å se hva som gjøres nå.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Anne Spurkland: – Det er immunforsvaret som vinn til slutt. Ikkje koronaviruset

Sitat

– I løpet av pandemien, som no har vart i rundt to år: Har du sjølv vore engsteleg?

– Nei. Eg har ikkje det. Ikkje for meg sjølv. Eg er tilbøyeleg til å akseptere lagnaden, at det som skjer, det skjer. Eg har det med covid-19 som med annan sjukdom, til dømes kreft: Eg vil ikkje ha det, men blir ikkje veldig redd på førehand.

Sitat

– Eg er ikkje den som luskar usett langs veggane. Er det noko eg må ta opp, er eg veldig tydeleg på kva eg meiner.

Det blei tydeleg blant anna då ho i haust kritiserte Solberg-regjeringa for å sleppe smitten fri på uvaksinerte barn. Til NRK sa ho at ho syntest det var leit at foreldre ikkje fekk valet om vaksine eller virus til barna, når alle andre hatt fått eit slikt val.

Sitat

– Ved inngangen til eit nytt år: Har du, som immunolog, ein bodskap til oss?

– Bodskapen er at immunforsvaret vårt er fire milliardar år gammalt. Det er like gammalt som livet sjølv. Vi er her i dag fordi immunforsvaret har lukkast gong på gong på gong. Difor er det lys i enden av tunnellen, seier Anne Spurkland og legg til:

– Det er immunforsvaret som vinn til slutt. Ikkje koronaviruset.

https://www.vl.no/reportasje/mintro/2022/01/02/anne-spurkeland-det-er-immunforsvaret-som-vinn-til-slutt-ikkje-koronaviruset/

Endret av Subara
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sykehusoverlege mener folk må få bestemme selv hvordan de vil forholde seg til koronaviruset

Overfor Dagsavisen understreker Basso at hun uttaler seg som privatperson.

Sitat

– Vi må helt seriøst begynne å forholde oss til koronavirus som noe annet enn «Blücher» på vei inn Oslofjorden.

– For de aller fleste utgjør ikke viruset lenger noen stor fare. Da er det ikke lenger relevant å drive kontroll for kontrollens skyld. Jeg synes myndighetene og regjeringen må være mye tydeligere og mer ærlig på at fullvaksinerte flest ikke lenger har noen grunn til å være bekymret for å bli smittet.

Sitat

Hun mener at helsepersonell og pasienter fortsatt må teste seg og at samfunnet må ha tiltak for å beskytte sårbare grupper. Det er massetestingen av befolkningen hun stiller spørsmål ved, fordi hun mener smittesporingsstrategien i stor grad bare dokumenterer smitte hos de som tester seg, uten at det får noen behandlingsmessig konsekvens for den enkelte, men koster «himla mye ressurser».

Sitat

– Det blir veldig vanskelig å drifte kritiske samfunnsfunksjoner, og andre funksjoner også, med dagens karantene- og fraværsregler. Man ender opp i en situasjon der brannstasjonen ikke kan slukke brannen fordi alle er i karantene, sier hun og legger til:

Sitat

– Sånn har det vært på enkelte sykehus i høst. Hovedproblemet har vært stort sykefravær blant ansatte, men ikke fordi de ansatte har vært så syke eller fordi de har hatt covid-19. Vi må tilbake til sånn det har vært: Du går på jobb når du er frisk, og du holder deg hjemme når du er syk.

Det har heller ikke vært lett å vite forskjellen på vanlig forkjølelse og Covid når ett av symptomene er rennende nese.

Å være overlege og styre butikken uten nok folk på jobb kan fort gå galt. Som ansvarlig er det ikke hyggelig å havne på forsiden av avisen. Heller ikke greit for pårørende.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Var i butikken og der lyste førstesiden 12. januar til Stavanger Aftenblad mot meg. Det stod noe ala:

Overlege ved sykehuset sier at Covid-19 er en veldig alvorlig lungesykdom. Men, papiravisen kostet kr 45 så kjøpte den ikke. Da har jeg delt den "clickbait"-greia med dere :wee:

Er jo alvorlig nok dette viruset, samtidig som noen opplever viruset mildt. Men at en overlege må ut til media å fortelle dette vitner vel om noe trykk på det lokale sykehuset da vel?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, Fibonacci said:

https://www.aftenposten.no/norge/i/k6bkJL/norge-kan-faa-et-strengere-koronapass-uvaksinerte-kan-bli-utestengt-ve

Ha ha, de er jaggu fantasifulle når det gjelder å finne nye måter å plage befolkningen på. Vaksiner og testing?

Men så lenge vi har en befolkning der flertallet ligger på sofaen og skriker etter flere tiltak, fortjener vi å miste all friheten vi har. Egentlig burde vi frivillig sveist igjen inngangsdørene for maksimal trygghet!

På butikken i dag så hadde alle kundene på seg munnbind. De så fornøyd ut og alt var i orden. Hva er det for ekstratiltak folk på sofaen ønsker seg sa du?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du de har på seg munnbind for de har lyst?

Den dagen Norge åpnet opp i sommer, var det ikke mange munnbind å se.

De fleste har de på fordi det er anbefalt og det er et enormt sosialt press. Bare se hvor mange som fisker ut brukte engangs- eller tøymunnbind fra jakkelomma når de går i butikken eller setter seg på bussen. Og legger det tilbake i lomma etterpå.

Det er det som på engelsk kalles virtue signalling.

Endret av Fibonacci
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...