Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
31 minutes ago, knipsolini said:

Vi kunne gjerne hatt mer kunnskap, men spørsmålet er igjen hvordan det egentlig er relevant i diskusjonen om vi skal slippe smitten (mer) fri (uten å overbelastet helsevesenet). Hva gjør vi så om det viser seg at long covid er et større problem, så lenge vi vet at det er komplett umulig å utrydde covid og vi vil alle bli smittet før eller siden?

..

Vet det har blitt diskutert mange ganger før, men det er en helt absurd tanke at vi forbød alkoholservering og innførte karantene for alle som kom til Norge, i en tøff influensasesong. Det var ingen som trodde at lockdown var en mulighet før mars 2020, og jeg må si jeg er litt spent på om dette blir en del av livene våre for alltid, eller noe vi legger bak oss når pandemien omsider dør ut.

Da venter man på bedre vaksine, venter på bedre antiviral medisinsk behandling. Tenker mer holistisk. Kanskje må en gjøre noe med bygg og kjøretøy folk oppholder seg i. Kanskje en må ty til bedre masker enn munnbind. Rett og slett være oppfinnsomme. Se hva folk har gjort i kriger på nytenking når det har vært nødvendigheter å faktisk slå på oppfinnsomheten.

Er det noe jeg er rimelig trygg på så er det menneskers latskap. Så at folk til slutt slipper tanken om tiltak f.eks. munnbindbruk er jeg nokså overbevist om. Folk finner kanskje på det der i en by for eksos.

Jeg er litt enig i at tiltak og tiltakstrøtthet er problematisk.

Men, det er vel så problematisk med en litt for ensidig tankegang på at det kun er sykehusene som skal beskyttes. Hvor blir det av beskyttelse av liv, helse og livskvalitet? Vil vi noensinne få god nok undersøkelse på alt, eller skal big pharma lage vaksiner "ukontrollert" for framtiden også? Er mRNA helt trygge nå, eller var det kun spikeproteinet som spillet oss et puss akkurat med dette viruset?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva angår intensiv-kapasitet på sykehusene, er det jo lett å si nå at den er, og har vært. altfor dårlig, men så pågår det jo ikke en pandemi til enhver tid heller. Så er det mye som skal på plass for å øke denne kapasiteten, og man kan ikke nødvendigvis bare kjøpe seg den. Likevel, stiller jeg spørsmål ved om det ikke bør etableres en eller annen form for materiell pandemi/krise-enhet for slike ekstraordinære situasjoner. Litt på samme måte som man har, eller bør ha, tilfluktsrom i orden. Men, bemanning er det verre med. Kanskje kan saniteten i forsvar/heimevern være med på en slik beredskap.

Lenke til kommentar

Jeg tror at det er bedre å ha en aktiv helsetjeneste enn en masse nedlåst materiell. La oss utvikle Norge til å bli en av de fremste helsebehandlingsstedene i verden. La oss komme på høyde med Cuba, Israel og andre med godt helsevesen. Rett og slett selge helsebehandling i gode pandemifrie år, og deretter legge ned helsebehandlingen (for slikt utvidet salg) slik at materiell, bygg og helsepersonell nyttes til egen befolkning under pandemier.

Jeg tror ikke noen har store tanker om å utvikle Norge til å selge helsebehandling.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nakstad: Ny vurdering av omikron av stor betydning

Sitat

Regjeringen forteller denne uken hvilke tiltak og regler som vil gjelde fra og med fredag. Helt sentralt blir rådene fra Helsedirektoratet.

I tillegg til tall og data om antallet innlagte pasienter, press på helsetjenesten og nye smittetilfeller, vil en ny risikovurdering av omikronvarianten stå helt sentralt.

Det sier assisterende helsedirektør Espen Nakstad.

– Omikronvariantens spredningsmønster, vekst i ulike aldersgrupper og ventede belastning på kommunene og sykehusene er av stor betydning, sier Nakstad til Aftenposten.

– Det forteller sammen med vaksineeffektene mye om hvor mye smitte vi kan tåle uten at det får alvorlige konsekvenser for enkeltpersoner, samfunnet eller helsetilbudet generelt, legger han til.

Flere har den siste tiden tatt til orde for å lempe på karantenereglene. De fører nå til at mange friske voksne må sitte i karantene. Det gjør at blant annet helsetjenesten mange steder sliter med å få nok folk på jobb.

Nakstad mener imidlertid at karantene fortsatt er viktig. Han sier reglene flere ganger er blitt forkortet og forenklet.

– De er også delvis erstattet av testing, for at de skal medføre minst mulig byrde for den enkelte og samfunnet. Likevel er det fortsatt fordelaktig å benytte karantene i tilfeller der det forhindrer flere andre smittetilfeller med tilhørende isolasjon og videre smittespredning.

Sitat

1. Hvor mange blir lagt inn på sykehus?

2. Hvor mange ligger på intensivavdeling?

3. Hva er kapasiteten på sykehusene?

4. Hvor gamle er pasientene?

5. Hvor mange har fått vaksine?

6. Hvor mye karantene tåler kommunene?

7. Hvor mange er smittet?

 

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sykepleier nekter å ta vaksinen

Sitat

Sykepleier Tove Marki nekter å ta koronavaksinen. Nå vurderer hun å slutte i jobben på grunn av testrutinene.

Spoiler

LINDESNES (Fædrelandsvennen): – Vi som er uvaksinerte tvinges til test hvert tredje døgn, noe vaksinerte slipper. Det er diskriminerende, mener Marki.

Hun har ikke tatt sprøyten fordi hun mener vaksinen er hastegodkjent og har mange bivirkninger, skriver Fædrelandsvennen.

Vaksinen har dokumentert god effekt mot alvorlig sykdom, selv om den ikke beskytter like godt mot smitte. Folkehelseinstituttet mener vaksinene har få alvorlige bivirkninger og at det er større risiko ved å bli smittet av korona. Vaksinene er godkjent etter samme retningslinjer som gjelder for alle vaksiner.

I en kronikk på fvn.no tar Marki et oppgjør med det hun kaller forskjellsbehandlingen av uvaksinerte i Lindesnes kommune.

Dette handler om en rutine for uvaksinert helsepersonell, som ble innført før jul.

Hver 72. time

«Rutinen er som følger: Som uvaksinert helsepersonell må jeg teste meg hver 72. time, samt legge svar på test i leders hylle. Dette journalføres. Mine vaksinerte kollegaer slipper dette og må kun teste seg ved symptomer», heter det i kronikken.

Ordningen mener hun er et unødvendig kontrolltiltak.

– Det er etter min mening heller ingen fornuft i å teste friske mennesker, sier Marki, som sier hun fikk flere støttemeldinger etter publiseringen av kronikken.

Følger smittevernreglene

Hun har vært sykepleier i 12 år ved omsorgssenteret i Marnardal og har dermed med pasienter å gjøre gjennom arbeidsdagen.

– Jeg følger smittevernreglene nøye samtidig som jeg er oppriktig glad i mine pasienter og kollegaer. Jeg går aldri på jobb med symptomer, sier hun.

Hun har hele veien vært åpen om at hun ikke ønsker å ta vaksinen, også på sin åpne Facebook-side. Så langt har hun ikke fått negative tilbakemeldinger fra noen rundt dette.

Kan ikke akseptere

– Men det er likevel nødvendig å si fra nå. At jeg må testes hvert 72. time selv om jeg er spille frisk, kan jeg ikke lenger akseptere. Samtidig kan jeg bli omplassert om jeg nekter å ta disse testene, sier Marki.

Hun har derfor tenkt å utfordre kommuneledelsen på dette testregimet.

– Min erfaring er at vaksinerte både smitter og blir smittet, noe jeg også har sett helsemyndighetene bekrefte. Derfor vil jeg ha en begrunnelse på hvorfor testingen fortsetter, sier Marki.

Ut fra et svar, vil hun vurdere å slutte i jobben.

– Det er grenser

– Jeg er glad i min jobb som sykepleier, men det er grenser, sier hun.

– Noen mener pasientene har krav på å vite om helsepersonellet som behandler dem er vaksinerte eller ei?

– Det mener jeg er å gå enda et skritt mot å stigmatisere en gruppe sykepleiere. Også vi har krav på personvern, sier Tove Marki.

– Ikke stort problem

Rådmann i Lindesnes kommune, Kyrre Jordbakke, hadde ikke lest kronikken da vi snakket med ham mandag ettermiddag.

– Men generelt sett er det ikke mange i helsesektoren i kommunen som ikke har vaksinert seg. Så jeg betrakter ikke dette med uvaksinerte ansatte som noe stort problem, sier han.

Han sier videre at han oppfordrer alle ansatte om å vaksinere seg, ikke minst de som er i kontakt med pasienter og andre sårbare for å redusere risiko for smitte.

Kan bli omplassert

– Men dette er ingen tvang. Det er derfor opprettet nasjonale testrutiner overfor dem som ikke vaksinerer seg, påpeker han.

Jordbakke avviser at helsepersonell risikerer å miste jobben dersom de ikke vaksinerer seg.

– Derimot kan de bli omplasserte til andre oppgaver, sier han.

Han forteller ellers om god pågang til vaksinesenteret i Lindesnes av personer som ønsker å ta første dose.

 

 

Lenke til kommentar
Subara skrev (15 minutter siden):

Sykepleier nekter å ta vaksinen

  Skjul innhold

LINDESNES (Fædrelandsvennen): – Vi som er uvaksinerte tvinges til test hvert tredje døgn, noe vaksinerte slipper. Det er diskriminerende, mener Marki.

Hun har ikke tatt sprøyten fordi hun mener vaksinen er hastegodkjent og har mange bivirkninger, skriver Fædrelandsvennen.

Vaksinen har dokumentert god effekt mot alvorlig sykdom, selv om den ikke beskytter like godt mot smitte. Folkehelseinstituttet mener vaksinene har få alvorlige bivirkninger og at det er større risiko ved å bli smittet av korona. Vaksinene er godkjent etter samme retningslinjer som gjelder for alle vaksiner.

I en kronikk på fvn.no tar Marki et oppgjør med det hun kaller forskjellsbehandlingen av uvaksinerte i Lindesnes kommune.

Dette handler om en rutine for uvaksinert helsepersonell, som ble innført før jul.

Hver 72. time

«Rutinen er som følger: Som uvaksinert helsepersonell må jeg teste meg hver 72. time, samt legge svar på test i leders hylle. Dette journalføres. Mine vaksinerte kollegaer slipper dette og må kun teste seg ved symptomer», heter det i kronikken.

Ordningen mener hun er et unødvendig kontrolltiltak.

– Det er etter min mening heller ingen fornuft i å teste friske mennesker, sier Marki, som sier hun fikk flere støttemeldinger etter publiseringen av kronikken.

Følger smittevernreglene

Hun har vært sykepleier i 12 år ved omsorgssenteret i Marnardal og har dermed med pasienter å gjøre gjennom arbeidsdagen.

– Jeg følger smittevernreglene nøye samtidig som jeg er oppriktig glad i mine pasienter og kollegaer. Jeg går aldri på jobb med symptomer, sier hun.

Hun har hele veien vært åpen om at hun ikke ønsker å ta vaksinen, også på sin åpne Facebook-side. Så langt har hun ikke fått negative tilbakemeldinger fra noen rundt dette.

Kan ikke akseptere

– Men det er likevel nødvendig å si fra nå. At jeg må testes hvert 72. time selv om jeg er spille frisk, kan jeg ikke lenger akseptere. Samtidig kan jeg bli omplassert om jeg nekter å ta disse testene, sier Marki.

Hun har derfor tenkt å utfordre kommuneledelsen på dette testregimet.

– Min erfaring er at vaksinerte både smitter og blir smittet, noe jeg også har sett helsemyndighetene bekrefte. Derfor vil jeg ha en begrunnelse på hvorfor testingen fortsetter, sier Marki.

Ut fra et svar, vil hun vurdere å slutte i jobben.

– Det er grenser

– Jeg er glad i min jobb som sykepleier, men det er grenser, sier hun.

– Noen mener pasientene har krav på å vite om helsepersonellet som behandler dem er vaksinerte eller ei?

– Det mener jeg er å gå enda et skritt mot å stigmatisere en gruppe sykepleiere. Også vi har krav på personvern, sier Tove Marki.

– Ikke stort problem

Rådmann i Lindesnes kommune, Kyrre Jordbakke, hadde ikke lest kronikken da vi snakket med ham mandag ettermiddag.

– Men generelt sett er det ikke mange i helsesektoren i kommunen som ikke har vaksinert seg. Så jeg betrakter ikke dette med uvaksinerte ansatte som noe stort problem, sier han.

Han sier videre at han oppfordrer alle ansatte om å vaksinere seg, ikke minst de som er i kontakt med pasienter og andre sårbare for å redusere risiko for smitte.

Kan bli omplassert

– Men dette er ingen tvang. Det er derfor opprettet nasjonale testrutiner overfor dem som ikke vaksinerer seg, påpeker han.

Jordbakke avviser at helsepersonell risikerer å miste jobben dersom de ikke vaksinerer seg.

– Derimot kan de bli omplasserte til andre oppgaver, sier han.

Han forteller ellers om god pågang til vaksinesenteret i Lindesnes av personer som ønsker å ta første dose.

 

 

Var det ikke 9% uvaksinerte sykepleiere? Det er sikkert akkurat de 9% redusert kapasitet vi trenger i den sektoren om dagen. Virker som en svært dårlig strategi å gi dem en kald skulder spesielt når smitten nå om dagen er like stor uavhengig av vaksinestatus. (Ref kronikken til Johansen her om dagen med henvisning til fhi sine tall). 

Lenke til kommentar
G skrev (10 timer siden):

Da venter man på bedre vaksine, venter på bedre antiviral medisinsk behandling. Tenker mer holistisk. Kanskje må en gjøre noe med bygg og kjøretøy folk oppholder seg i. Kanskje en må ty til bedre masker enn munnbind. Rett og slett være oppfinnsomme. Se hva folk har gjort i kriger på nytenking når det har vært nødvendigheter å faktisk slå på oppfinnsomheten.

Er det noe jeg er rimelig trygg på så er det menneskers latskap. Så at folk til slutt slipper tanken om tiltak f.eks. munnbindbruk er jeg nokså overbevist om. Folk finner kanskje på det der i en by for eksos.

Jeg er litt enig i at tiltak og tiltakstrøtthet er problematisk.

Men, det er vel så problematisk med en litt for ensidig tankegang på at det kun er sykehusene som skal beskyttes. Hvor blir det av beskyttelse av liv, helse og livskvalitet? Vil vi noensinne få god nok undersøkelse på alt, eller skal big pharma lage vaksiner "ukontrollert" for framtiden også? Er mRNA helt trygge nå, eller var det kun spikeproteinet som spillet oss et puss akkurat med dette viruset?

Det bør ikke være lenger slik at de som er bekymret får sette dagsorden. Vi burde slippe opp og la omikron smitte flest mulig i løpet av de neste månedene slik at vi bygger kryssimmunitet med smitte og vaksiner. De som er bekymret da får bare holde seg hjemme og/eller bruke mer avanserte masker enn bare munnbind. Så kan vi som ikke er bekymret heller leve som normalt. Det er på høy tide.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
minim skrev (6 minutter siden):

Var det ikke 9% uvaksinerte sykepleiere? Det er sikkert akkurat de 9% redusert kapasitet vi trenger i den sektoren om dagen. Virker som en svært dårlig strategi å gi dem en kald skulder spesielt når smitten nå om dagen er like stor uavhengig av vaksinestatus. (Ref kronikken til Johansen her om dagen med henvisning til fhi sine tall). 

Det vet jeg ikke. Men jeg synes det måtte være betryggende å bli testet gjennom jobben hvis jeg ikke var vaksinert, for å unngå å smitte sårbare pasienter. Man smitter mindre som vaksinert.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Mr.M said:

vaksinen virket ikke?

Jeg bor i Trøndelag mer sentralt, og fikk min andre dose i August selv om jeg er 10 år eldre. Jeg kan nesten garantere at han ikke var fullvaksinert, om noen doser i hele tatt. Han virker ikke heller ut fra beskrivelsen til å ha underliggende sykdommer som har trigget behov for tidligere doser. Han var nok en av de som kommer i statistikken for å bli skikkelig syk, uheldig nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (11 minutter siden):

Han var nok en av de som kommer i statistikken for å bli skikkelig syk, uheldig nok. 

evt. også (i tillegg) som jeg mistenker,

de var 4 smittede personer "innesperret" i heimen i 14 dager (høy virus mengde)

og siden voksne menn er mer utsatt enn kvinner og barn, var det nok det som senket ham, tror jeg.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Mr.M said:

var 4 smittede personer "innesperret" i heimen i 14 dager (høy virus mengde)

Kan ha vært medvirkende og er nok en grunn til at myndighetene ikke anbefaler denne løsningen for å bli ferdig med det. 

Så skal det sies at vi har vært igjennom det samme, men hos oss berget 2 av 3 siden vi var fullvaksinert og at omikron enda ikke var til stede. Vi har såpass "luftig" hus at aerosoler med virus garantert nådde alle kroker selv om de smittede bodde i egen etasje.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det kan være en god ide å få den kompetansen og øvrige egenskapene som trengs. Uvaksinerte skaper unødvendig trøbbel for pasienter og dermed arbeidsgiver. Det er ingen plikt å ansette disse og arbeidsgivere må fortsatt få lov til å velge blant de mest egnede kandidatene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Det kan være en god ide å få den kompetansen og øvrige egenskapene som trengs. Uvaksinerte skaper unødvendig trøbbel for pasienter og dermed arbeidsgiver. Det er ingen plikt å ansette disse og arbeidsgivere må fortsatt få lov til å velge blant de mest egnede kandidatene.

Så når vi sliter med kapasiteten så skal vi sende 9% på dør mener du? Som nevnt går smitten likt i gruppene om dagen så argumentet faller mer eller mindre bort. 
 

Problemet er jo ikke at det hoper seg opp med sykepleiere som søker om jobb. De får ikke rekruttert flere og blør ansatte til andre bransjer og så vil du på toppen av dette sende 9% på dør.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Og mener vi det er en god strategi å fryse ut såpass mange når det allerede er underskudd når vi ser smitten sprer seg likt i de to gruppene?

vet ikke om en hurtigtest hver tredje dag kvalifiserer til å kalles utfrysing?

Arbeidsgiver/institusjonen har tross alt overordnet ansvar for pasientenes ve & vel, og kan jo forestille oss spetakkelet hvis en pasient (ung eller gammel) skulle bli smittet og det kunne spores til en spesifikk uvaksinert ansatt. Enkelte pårørende hadde da satt i gang hele apparatet med advokater, erstatning, osv.

på den annen side, frykten for uvaksinerte er tildels overdreven, for vil anta de det gjelder, holder seg hjemme fra jobb hvis de er pjuskete.

Men, det eksisterer altså en oppfatning der ute blant majoriteten at det er uvaksinerte som utgjør faren i samfunnet. Selv om det er litt irrasjonelt, så kommer man ikke uten om det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (Akkurat nå):

vet ikke om en hurtigtest hver tredje dag kvalifiserer til å kalles utfrysing?

Arbeidsgiver/institusjonen har tross alt overordnet ansvar for pasientenes ve & vel, og kan jo forestille oss spetakkelet hvis en pasient (ung eller gammel) skulle bli smittet og det kunne spores til en spesifikk uvaksinert ansatt. Enkelte pårørende hadde da satt i gang hele apparatet med advokater, erstatning, osv.

på den annen side, frykten for uvaksinerte er tildels overdreven, for vil anta de det gjelder, holder seg hjemme fra jobb hvis de er pjuskete.

Men, det eksisterer altså en oppfatning der ute blant majoriteten at det er uvaksinerte som utgjør faren i samfunnet. Selv om det er litt irrasjonelt, så kommer man ikke uten om det.

Jeg tolket det litt slik på artikkelen jeg kommenterte siden hun vurderte arbeidsforholdet om ikke de endret praksis. Greit nok at hun ikke er representativ for hele gruppen, men jeg kan forstå følelsen av utfrysing og å bli uglesett med hardkjøret i medie kampanjene i senere tid. 

Mange gode poeng, men jeg ser ikke helt hvorfor det lenger skal være avgjørende når smittet brer seg likt i de to grupperingene. Om de i teorien smitter mindre, men i praksis ikke gjøre det så hjelper det smittede i risiko sonen lite. Skal en da begynne å forfølge smittekildene for å se at alle andre anbefalinger er fulgt? Vil f.eks en vaksinert sykepleier som har vært på et utested på Aker brygge kunne straffeforfølges for å ha vært uansvarlig i forhold til sin stilling? Da trosser en på en måte anbefaling da også på lik linje med anbefalingen om å ta en vaksine Jeg liker ikke disse tendensene og tankegangen. 

Veldig enig i siste setning!

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Ref diskusjonen over, det er en myte at vaksinerte er like store smittebærere som uvaksinerte. Dette stemmer ikke.

Problemstillingen tas opp i artikkelen under, med innsikt fra eksperter i FHI og Gunnveig Grødeland, forklaringer på hvorfor det er slik, samt tall og statistikk.

Nei, vaksinerte er ikke like store smittebærere

«I Oslo ser vi nå at rundt 90 prosent av de smittede er vaksinert, og at rundt 10 prosent av de smittede er uvaksinert. Smitten er altså relativt lik blant vaksinerte. Hvis bare de uvaksinerte ble smittet, kunne jo alle vi andre bare levd som normalt, men slik er det ikke. Pandemien drives ikke fram av den uvaksinerte befolkningen, men av oss alle.»

jeg tar som sagt gitt at tallene i kronikken er riktige. Ihht dem så sprer smitten seg likt i de to grupperingene og derfor i praksis likt uavhengig av vaksinestatus. Om dette kommer av at vaksinerte er mer uforsiktige eller ikke følger retningslinjer kan være, men det blir igjen spekulasjoner. 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/v5bbxV/naa-kjenner-vi-omikron-spillereglene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...