Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

minim skrev (30 minutter siden):

Om disse dårlige valgene tar opp 70% av kapasiteten på sykehusene året igjennom så vil de ha langt bedre virkning å løse dem enn en vaksine som helt åpenbart fungerer vanvittig dårlig. Vi har nå høyere både smitte og innlagte tall enn vi hadde uten vaksiner for et års tid siden.. Sistnevnte er vel omtrent det eneste vi har gode tall på da disse «male fanden på veggen» grafene som henter ut info når det passer narrativet og ikke har med stor grad av underliggende sykdommer, lenger liggetid pr pasient pga dette osv er en elendig sammenligning. 

Røyking kan løses ved å slutte å røyke. Problem løst på 1 sec. Fedme kan løses ved å spise mindre og øke aktivitet. Å spise sunnere like så kan løses på neste tur til butikken. Og sånn fortsetter det for dårlige livsstilsvalg. Overhode ikke noe bedre enn å ikke ta en vaksine imo så det sitter mange å kaster stein i glasshus.

Likevel så skapes det et bilde av at eneste løsning på problemet er at noen få ikke tar en haste utviklet vaksine hvor estimatene på effekt stemmer omtrent like dårlig som et offentlig budsjett. 

Jeg mener ikke at det ikke er verdt å løse helseproblem som fedme, såklart er det noe vi som samfunn må. Men å spise mindre og øke aktivitet tar tid, vi leter etter løsninger som kan lette på trykket for helsevesenet nå.

Det er ikke realistisk å komme med alternativ løsning som fedme eller røyking når slike tiltak tar mye tid (røykere som slutter på dagen har fortsatt underliggende helseproblemer relatert til all den tiden de brukte på røyking, lungeskader osv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (22 timer siden):

-4 færre innlagte enn i går. Totalt er det nå 371 koronainnlagte på norske sykehus.

-4 færre er på intensiv. Totalt 118 (31.8%)
-1 færre er på respirator. Totalt 63 (17%)

FGucArQXsAEN0G4?format=jpg&name=large

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/antall-innlagte-pasienter-pa-sykehus-med-pavist-covid-19

+12 flere innlagte enn i går. Totalt er det nå 383 koronainnlagte på norske sykehus.

Ingen endring på intensiv. Totalt 118 (30.8%)
+7 flere er på respirator. Totalt 70 (18.3%)

FGzlmKCXsAIa-Cg?format=jpg&name=large

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

Ikke for å forsvare coronapass, men nå er vel strengt talt ikke poenget hvem som smitter mest? Poenget er vel strengt talt hvam som blir mest SYKE og derfor opptar mest plass på sykehusene? Fordi vi er vel langt forbi pratet om at vaksiner skulle gi steril immunitet nå og statistikken viser at vanskelige coronapasienter stort sett er uvaksinerte. Med andre ord er det derfor viktigere at uvaksinerte IKKE utsettes for smitte enn av vaskinerte gjør det. Helsevesenet tåler nemlig bedre at en vaksinert blir smittet enn at en uvaksinert gjør det så sånn sett gir det mening å diskriminere uvaksinerte. Skjønt det hadde vært mer rimelig med et system hvor man enten krevde vaksinebevis eller negativ test slik at ingen ble utestengt

e det? Jeg trodde mye av grunnen av vaksinen også (da spesielt blandt den ikke utsatte befolkningen) av at man ikke skulle spre covid, for å unngå at den muterer seg til å unngå vaksinen (igjen...)

Helsevesenet tåler per nå. Men hvis man kan få det med mindre konsekvens, hva tilsier at den ikke sprer gjennom og muterer seg til å bli verre ved neste runde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
big_glasses skrev (7 minutter siden):

e det? Jeg trodde mye av grunnen av vaksinen også (da spesielt blandt den ikke utsatte befolkningen) av at man ikke skulle spre covid, for å unngå at den muterer seg til å unngå vaksinen (igjen...)

Poenget med vaksinene var ikke å hindre smittespredning, men tidlig på våren i år viste tall fra Israel og etterhvert flere land at vaksineringen stoppet spredning til en viss grad - omtrent som en bonus. Dermed endret tankegangen seg noe, men effekten de har på smittespredning har avtatt gradvis i takt med nye mutasjoner og avtagende effekt.

Viruset muterer oftere i en vert som er uvaksinert/ikke har antistoffer.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
atleape skrev (18 minutter siden):

Jeg mener ikke at det ikke er verdt å løse helseproblem som fedme, såklart er det noe vi som samfunn må. Men å spise mindre og øke aktivitet tar tid, vi leter etter løsninger som kan lette på trykket for helsevesenet nå.

Det er ikke realistisk å komme med alternativ løsning som fedme eller røyking når slike tiltak tar mye tid (røykere som slutter på dagen har fortsatt underliggende helseproblemer relatert til all den tiden de brukte på røyking, lungeskader osv).

Vi har vært klar over dette i 2år nå. Plenty av tid til å gå ned vesentlig i vekt det. Det er lett å lete etter unnskyldninger, men dette har mye bedre effekt enn en vaksine med svært dårlig statistikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (5 minutter siden):

Vi har vært klar over dette i 2år nå. Plenty av tid til å gå ned vesentlig i vekt det. Det er lett å lete etter unnskyldninger, men dette har mye bedre effekt enn en vaksine med svært dårlig statistikk. 

Åja, vi har visst i 2 år at vaksinen funker som den gjør?

Det er nytt for meg.

Ja, det er alltid gode råd å si at man bør gå ned i vekt, spise ordentlig og ikke røyke, men midt i en pandemi er det andre råd som prioriteres høyere. Jeg vet ikke hvor mye du husker av fjoråret, men det var ikke mye viten om viruset eller vaksinen og hvor bra effekt den ville ha (den har effekt altså, så å si at man bør vaksinere seg er fortsatt det beste rådet mot covid-19).

Men du mener at, så fort vi så de første casene med covid i sen-2019 så burde FHI sagt "alle sammen slank dere og tren! viruset er her!"

Endret av atleape
  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (5 timer siden):

Nei nå med denne lynsjestemningen som er så er det på høy tid å innføre dette. Vi må også få et røyke pass og et fat-pass så vi får tatt røykere og overvektige som også tar dårlige valg som går utover helsevesenet. Noen forslag til neste gruppe som bør tas? 

Nei, nå er det nok av denne sammenligningen. Å røyke er noe folk velger selv og overvekt kan folk flest gjøre noe med, man kan derimot ikke helgardere seg mot å bli smittet av et usynlig virus. 
Selvfølgelig burde vi verken hatt røykere eller overvektige, men hvor mange plasser tar de egentlig opp på sykehusene? Røykere og overvektige er heller ikke til fare for andre enn seg selv og til en viss grad helsevesenet, forskjellen her er at helsevesenet sannsynligvis har god kontroll på hvor mange pasienter man kan vente grunnet røyking og overvekt, corona derimot er umulig å forutse før man plutselig har en vill økning på kort tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, atleape said:

Åja, vi har visst i 2 år at vaksinen funker som den gjør?

Det er nytt for meg.

Ja, det er alltid gode råd å si at man bør gå ned i vekt, spise ordentlig og ikke røyke, men midt i en pandemi er det andre råd som prioriteres høyere. Jeg vet ikke hvor mye du husker av fjoråret, men det var ikke mye viten om viruset eller vaksinen og hvor bra effekt den ville ha (den har effekt altså, så å si at man bør vaksinere seg er fortsatt det beste rådet mot covid-19).

Men du mener at, så fort vi så de første casene med covid i sen-2019 så burde FHI sagt "alle sammen slank dere og tren! viruset er her!"

Det har ta viterlig vært vist lenge at fedme og røyking sammen med en luftveisinfeksjon er en dårlig kombo

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3439591/

https://erj.ersjournals.com/content/52/suppl_62/PA4983

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5819164/

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ansatte på sykehus får inndratt fridager i jula
Et presset helsevesen og svært mange innlagte på sykehus har vært et tema lenge. Nå får ansatte på intensivavdelingen på Universitetssykehuset Nord-Norge inndratt deler av juleferien sin.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/sykehusene-er-svaert-presset-_-pa-unn-mister-flere-ansatte-deler-av-juleferien-sin-1.15776527

 

Neste lønnsoppgjør for ansatte i helsesektoren bør jaggu være solid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
big_glasses skrev (2 minutter siden):

Det har ta viterlig vært vist lenge at fedme og røyking sammen med en luftveisinfeksjon er en dårlig kombo

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3439591/

https://erj.ersjournals.com/content/52/suppl_62/PA4983

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5819164/

 

Det har jeg ikke sagt noe i mot, heller ikke det jeg skrev og egentlig ikke poenget mitt.

Er det første og letteste tiltak å ta tak i for å lette på helsepersonell midt i en pandemi, mens den pågår?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (12 minutter siden):

Vi har vært klar over dette i 2år nå. Plenty av tid til å gå ned vesentlig i vekt det. Det er lett å lete etter unnskyldninger, men dette har mye bedre effekt enn en vaksine med svært dårlig statistikk. 

Fokuset bør være på å rette opp i problemene i helsevesenet. Konkret og ASAP. De har enda ikke vurdert å gi en klekkelig lønnsøkning engang, såvidt man forstår det utifra avisbeskrivelser. Det kunne de gitt på flekken, og det kunne motivert helsearbeiderne til å stå i jobben, slik at ikke flere sier opp. I tillegg kunne det motivert flere tilbake i jobben. Det hjelper ikke nok å bare opprette flere studieplasser. De er ikke ferdig utdannet før om mange år, og dersom lønna fortsatt ikke er god nok da, så kan flere av de også forsvinne til annet arbeid. Drita lei av at dette ansvaret dyttes ned på befolkningen og skaper "oss og dem" polarisering i større og større grad. Politikerne burde skamme seg for at de har feid sitt ansvar for helsevesenet under teppet i et titalls år. Det er hovedårsaken til sykehusproblemene nå. At det kneler til samfunnsnedstengning fordi verdens rikeste land får noen hundre Covid pasienter er en katastrofe som er helt latterlig. Det samme at influensa lager store problemer år etter år. Fiks opp!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dagner skrev (16 minutter siden):

Nei, nå er det nok av denne sammenligningen. Å røyke er noe folk velger selv og overvekt kan folk flest gjøre noe med, man kan derimot ikke helgardere seg mot å bli smittet av et usynlig virus. 
Selvfølgelig burde vi verken hatt røykere eller overvektige, men hvor mange plasser tar de egentlig opp på sykehusene? Røykere og overvektige er heller ikke til fare for andre enn seg selv og til en viss grad helsevesenet, forskjellen her er at helsevesenet sannsynligvis har god kontroll på hvor mange pasienter man kan vente grunnet røyking og overvekt, corona derimot er umulig å forutse før man plutselig har en vill økning på kort tid. 

Overhode ikke. 70% opptar de på sykehusene. Covid er jeg usikker på, men hørte snakk om 14%? Det er ikke uvaksinerte heller utover det å overbelaste et helsevesen, men det klarer de vaksinerte helt fint på egenhånd.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (10 minutter siden):

Fokuset bør være på å rette opp i problemene i helsevesenet. Konkret og ASAP. De har enda ikke vurdert å gi en klekkelig lønnsøkning engang, såvidt man forstår det utifra avisbeskrivelser. Det kunne de gitt på flekken, og det kunne motivert helsearbeiderne til å stå i jobben, slik at ikke flere sier opp. I tillegg kunne det motivert flere tilbake i jobben. Det hjelper ikke nok å bare opprette flere studieplasser. De er ikke ferdig utdannet før om mange år, og dersom lønna fortsatt ikke er god nok da, så kan flere av de også forsvinne til annet arbeid. Drita lei av at dette ansvaret dyttes ned på befolkningen og skaper "oss og dem" polarisering i større og større grad. Politikerne burde skamme seg for at de har feid sitt ansvar for helsevesenet under teppet i et titalls år. Det er hovedårsaken til sykehusproblemene nå. At det kneler til samfunnsnedstengning fordi verdens rikeste land får noen hundre Covid pasienter er en katastrofe som er helt latterlig. Det samme at influensa lager store problemer år etter år. Fiks opp!

Enig. Mitt innlegg over var fullt av sarkasme til disse som sitter å kaster stein i glasshus og oppriktig tror at 8% flere med vaksine er løsningen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, minim said:

Overhode ikke. 70% opptar de på sykehusene. Covid er jeg usikker på, men hørte snakk om 14%? Det er ikke uvaksinerte heller utover det å overbelaste et helsevesen, men det klarer de vaksinerte helt fint på egenhånd.

Hva mener du? Er det 'røykere og/eller overvektige' som opptar 70% på sykehusene, og hva opptar de?

 

Quote

Det er ikke uvaksinerte heller utover det å overbelaste et helsevesen, men det klarer de vaksinerte helt fint på egenhånd.

Denne skjønte jeg heller ikke,

Endret av ToxicTed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 timer siden):

+12 flere innlagte enn i går. Totalt er det nå 383 koronainnlagte på norske sykehus.

Ingen endring på intensiv. Totalt 118 (30.8%)
+7 flere er på respirator. Totalt 70 (18.3%)

FGzlmKCXsAIa-Cg?format=jpg&name=large

Da har man dobbelt som mange på respirator som den verste dagen med innlagte på intensiven av Influensa i 2017/18.

 

Snikpellik skrev (12 timer siden):

 

Viruset muterer oftere i en vert som er uvaksinert/ikke har antistoffer.

Jeg leste at mye av grunnen til SA gir oss så dominerende mutasjoner er at de har en stor befolking med HIV, at viruset når det er i kroppen til en med hiv så muterer det raskere/mer.

https://thestreetjournal.org/newly-discovered-covid-19-variant-omicron-linked-to-hiv-patients-says-expert/

Endret av Kazuo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Enig. Mitt innlegg over var fullt av sarkasme til disse som sitter å kaster stein i glasshus og oppriktig tror at 8% flere med vaksine er løsningen. 

Jeg leste bare noen innlegg, men ser det går i samme suppa både her og overalt. At jeg siterte deg var mer eller mindre tilfeldig. Kunne vært flere andre. Var bare interessert i å få pekt ut hvor det egentlige ansvaret ligger.

Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (2 minutter siden):

Hva mener du? Er det 'røykere og/eller overvektige' som opptar 70% på sykehusene, og hva opptar de?

 

Denne skjønte jeg heller ikke,

Livstilsvalg står for 70% av innleggelser i gjennomsnitt i løpet av et år. Røyking og fedme er blant disse. 

det ble sagt at røykere og fedme sine valg ikke påvirker andre utover redusert kapasitet. Det samme kan sies om uvaksinerte. De vaksinerte smittet jo nært sagt alle på et julebord her nylig og tok med seg smitten fra Afrika ^^ 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, minim said:

Livstilsvalg står for 70% av innleggelser i gjennomsnitt i løpet av et år. Røyking og fedme er blant disse. 

det ble sagt at røykere og fedme sine valg ikke påvirker andre utover redusert kapasitet. Det samme kan sies om uvaksinerte. De vaksinerte smittet jo nært sagt alle på et julebord her nylig og tok med seg smitten fra Afrika ^^ 

Men siden 98% av de som var på julebordet var vaksinerte, ble ingen av de alvorlig syke og trengte sykehusbehandling. Tipper det var noen røykere og overvektige blandt dem også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 minutter siden):

Jeg leste bare noen innlegg, men ser det går i samme suppa både her og overalt. At jeg siterte deg var mer eller mindre tilfeldig. Kunne vært flere andre. Var bare interessert i å få pekt ut hvor det egentlige ansvaret ligger.

Mitt innlegg var vel også mer eller mindre fjas. Mitt poeng var egentlig bare at denne heksejakten som bedrives nå på uvaksinerte er helt bak mål. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (Akkurat nå):

Men siden 98% av de som var på julebordet var vaksinerte, ble ingen av de alvorlig syke og trengte sykehusbehandling. Tipper det var noen røykere og overvektige blandt dem også.

Stort sett slipper de uvaksinerte unna innleggelse også. Det er svært liten sjangse for å havne på sykehus så det er altfor lite data til å dra den konklusjonen. De fleste gjennomgår corona uten sykehusopphold vaksine eller ei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...