Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Just now, minim said:

Stort sett slipper de uvaksinerte unna innleggelse også. Det er svært liten sjangse for å havne på sykehus så det er altfor lite data til å dra den konklusjonen. De fleste gjennomgår corona uten sykehusopphold vaksine eller ei. 

Altfor lite data, faktisk. Etter snart to år med pandemi, tusenvis av innlagte, og millioner satte vaksiner. Bare i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ToxicTed skrev (3 minutter siden):

Altfor lite data, faktisk. Etter snart to år med pandemi, tusenvis av innlagte, og millioner satte vaksiner. Bare i Norge.

Av tusen smittede uvaksinerte så hadde man vel fått under 1 innlagt på sykehus så derfor er det en håpløs sammenligning å si at «jammen de 100 som ble smittet på julebord måtte ikke på sykehus». Hadde det vært 100 uvaksinerte så hadde de heller mest sannsynlig ikke måttet på sykehus statistisk sett. Varianten er også en variant som er ansett for å være mildere derfor er det altfor lite data til å si at det hadde gått en annen vei dersom de var uvaksinerte. Eller altfor få personer til at man i det hele tatt hadde endt med innleggelse selv om de ikke var vaksinerte. 
 

gitt at de mest sannsynlig var et større antall under pensjons alder også så er det vel enda mer optimistiske tall for innlagte blant smittede enn de jeg skisserte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, minim said:

Av tusen smittede uvaksinerte så hadde man vel fått under 1 innlagt på sykehus så derfor er det en håpløs sammenligning å si at «jammen de 100 som ble smittet på julebord måtte ikke på sykehus». Hadde det vært 100 uvaksinerte så hadde de heller mest sannsynlig ikke måttet på sykehus statistisk sett. Varianten er også en variant som er ansett for å være mildere derfor er det altfor lite data til å si at det hadde gått en annen vei dersom de var uvaksinerte. Eller altfor få personer til at man i det hele tatt hadde endt med innleggelse selv om de ikke var vaksinerte. 
 

gitt at de mest sannsynlig var et større antall under pensjons alder også så er det vel enda mer optimistiske tall for innlagte blant smittede enn de jeg skisserte. 

Aha, skjønte ikke at du bare mente de på julebordet. Men at uvaksinerte generelt har mye større sjanse for å bli innlagt er ettertrykkelig bevist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rekordhøy vaksinedekning mot influensa blant de over 65 år
https://www.fhi.no/nyheter/2021/rekordhoy-vaksinedekning-mot-influensa-blant-de-over-65-ar/

Sitat

Så langt i år har 63 prosent av befolkningen i aldersgruppen over 65 år, tatt influensavaksine. Dette er den høyeste dekningen noensinne. Folkehelseinstituttet ønsker likevel at dekningen øker ytterligere - til over 75 prosent.

– Målsettingen er en influensavaksinasjonsdekning på minimum 75 prosent blant risikogruppene, i tråd med anbefalingene fra Verdens helseorganisasjon og EU, sier leder for influensavaksinasjonsprogrammet, Kjersti Rydland. 

Rydland forklarer at influensavaksinen ikke gir flokkimmunitet på samme måte som barnevaksinene, derfor teller hver eneste dose for å unngå alvorlig sykdom og dødsfall på grunn av influensa.

 

imagekwhbc.png

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (2 minutter siden):

Aha, skjønte ikke at du bare mente de på julebordet. Men at uvaksinerte generelt har mye større sjanse for å bli innlagt er ettertrykkelig bevist.

Det var gjerne lite presist av meg. Ja akkurat som at sjangsen for at jeg vinner i Lotto er mye større om jeg tipper. Men sjangsen for å vinne er likevel ikke stor. Noen vinnere har man dog nesten hver gang. Risiko for innleggelse om man er vaksinert er mye lavere ja, men ta et steg tilbake så ser man at med så høy vaksine grad har man mer smitte og flere innlagte enn vi hadde for et år siden før vi begynte vaksineringen. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, minim said:

Det var gjerne lite presist av meg. Ja akkurat som at sjangsen for at jeg vinner i Lotto er mye større om jeg tipper. Men sjangsen for å vinne er likevel ikke stor. Noen vinnere har man dog nesten hver gang. Risiko for innleggelse om man er vaksinert er mye lavere ja, men ta et steg tilbake så ser man at med så høy vaksine grad har man mer smitte og flere innlagte enn vi hadde for et år siden før vi begynte vaksineringen. 

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette? For et år siden hadde vi hatt strenge tiltak gjennom høsten, og også mye færre smittede enn vi har hatt denne høsten. Og hadde alle vaksinert seg, så hadde også innleggelsene vi har nå vært omtrentlig halvert.

Endret av ToxicTed
  • Liker 3
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette? For et år siden hadde vi hatt strenge tiltak gjennom høsten, og også mye færre smittede enn vi har hatt denne høsten. 

Det jeg ville frem til med mitt sarkastiske tilsvar til de som driver heksejakt på 8% uvaksinerte at det er nærmest irrelevant. På forrige side ble det egentlige problemet belyst av andre enn meg. 

De fleste har vel praktisert tiltak i år også, men mange av de vaksinerte har oppført seg nærmest som normalt og reist verden rundt i tillegg. Det blir omtrent like søkt å skylde på dem som å skylde på de uvaksinerte for dagens situasjon. «Jammen Høye sa..» betyr jo ikke at man la være å tenke selv heller så en kunne moderert seg selv om han ville ligge rundt igjen med sine «One night stands»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (24 minutter siden):

Mitt innlegg var vel også mer eller mindre fjas. Mitt poeng var egentlig bare at denne heksejakten som bedrives nå på uvaksinerte er helt bak mål. 

Gruppe-skyld er alltid en svært dårlig idê, som flere ganger gjennom historien har ført til ekstreme grusomheter. Jeg ville også forsvart de tiltalte mot gruppe-angrep, om det så gjaldt de vaksinerte eller uvaksinerte. I dette tilfellet er det andre som har hovedansvaret for elendigheten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, minim said:

Det jeg ville frem til med mitt sarkastiske tilsvar til de som driver heksejakt på 8% uvaksinerte at det er nærmest irrelevant. På forrige side ble det egentlige problemet belyst av andre enn meg. 

De fleste har vel praktisert tiltak i år også, men mange av de vaksinerte har oppført seg nærmest som normalt og reist verden rundt i tillegg. Det blir omtrent like søkt å skylde på dem som å skylde på de uvaksinerte for dagens situasjon. «Jammen Høye sa..» betyr jo ikke at man la være å tenke selv heller så en kunne moderert seg selv om han ville ligge rundt igjen med sine «One night stands»

Er enig med deg i at man bør unngå heksejakt på uvaksinerte, og i at måten gjenåpningen ble gjort på var ganske så 'flåsete' av den forrige regjeringen. Men at belastningen på sykehusene hadde vært mye mindre enn den er nå hvis langt flere hadde vaksinert seg, er udiskutabelt. Og det er vel det som er poenget her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (Akkurat nå):

Er enig med deg i at man bør unngå heksejakt på uvaksinerte, og i at måten gjenåpningen ble gjort på var ganske så 'flåsete' av den forrige regjeringen. Men at belastningen på sykehusene hadde vært mye mindre enn den er nå hvis langt flere hadde vaksinert seg, er udiskutabelt. Og det er vel det som er poenget her.

Ikke så alvorlig mye mindre. En stor del av de uvaksinerte som var innlagt hadde jo underliggende sykdom og ville gjerne blitt innlagt uansett. Det er også snakk om kun 100stk ish av over 400k her eller totalt sett 300 og noen av 5.4millioner. Tallet på 400k er vel også høyere siden statistikken kun ser ut for å innbefatte nordmenn, men mange av de innlagte uvaksinerte var vel arbeids innvandrere om jeg ikke husker feil. 
 

Grunnen til min flåsete tilnærming var bare at jeg synst denne heksejakten som selv myndighetene nå nører oppunder er helt uhørt og den kommer ikke til å gagne noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (24 minutter siden):

Grunnen til min flåsete tilnærming var bare at jeg synst denne heksejakten som selv myndighetene nå nører oppunder er helt uhørt og den kommer ikke til å gagne noe. 

Greit nok, jeg er enig i at vi ikke skal tvinge noen til å vaksineres, ei gjennom hets eller mobbing. Men er dette en heksejakt? Jeg har ikke satt meg så dypt inn i artikler eller utsagn hvor uvaksinerte blir hengt ut eller urettferdig behandlet av myndighetene, men har du noen linker til dette?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
35 minutes ago, minim said:

Ikke så alvorlig mye mindre. En stor del av de uvaksinerte som var innlagt hadde jo underliggende sykdom og ville gjerne blitt innlagt uansett. Det er også snakk om kun 100stk ish av over 400k her eller totalt sett 300 og noen av 5.4millioner. Tallet på 400k er vel også høyere siden statistikken kun ser ut for å innbefatte nordmenn, men mange av de innlagte uvaksinerte var vel arbeids innvandrere om jeg ikke husker feil. 
 

Grunnen til min flåsete tilnærming var bare at jeg synst denne heksejakten som selv myndighetene nå nører oppunder er helt uhørt og den kommer ikke til å gagne noe. 

Bare 100 av over 400 000 uvaksinerte? Nok en gang, hva mener du? Som er innlagt NÅ, eller HAR vært innlagt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dagner said:

Nei, nå er det nok av denne sammenligningen. Å røyke er noe folk velger selv og overvekt kan folk flest gjøre noe med, man kan derimot ikke helgardere seg mot å bli smittet av et usynlig virus. 
 

Nettopp. De kan gjøre noe med det. Ingen har kontroll på hvem som blir smittet, så bør de som har valgt selv å røyke og spise mye bli mindre prioritert fordi de har valgt det selv? 

Det er det "dere" sier om uvaksinerte. De har valgt det selv og derfor bør de bli nedprioritert.

 

Quote

Røykere og overvektige er heller ikke til fare for andre enn seg selv og til en viss grad helsevesenet,

Jo. De er også på sykehuset og tar plasser fra syke med covid, ergo er de en fare for andre enn seg selv. For livsstilsvalg.

Jeg mener ingenting om dette er rett eller galt, men: Dialogen her er, skal vi da ta fra disse plassene fordi "de har valgt det selv".

Det er akkurat det som blir sagt ang. uvaksinerte.

Lenke til kommentar
minim skrev (49 minutter siden):

Ikke så alvorlig mye mindre. En stor del av de uvaksinerte som var innlagt hadde jo underliggende sykdom og ville gjerne blitt innlagt uansett. Det er også snakk om kun 100stk ish av over 400k her eller totalt sett 300 og noen av 5.4millioner. Tallet på 400k er vel også høyere siden statistikken kun ser ut for å innbefatte nordmenn, men mange av de innlagte uvaksinerte var vel arbeids innvandrere om jeg ikke husker feil. 
 

Grunnen til min flåsete tilnærming var bare at jeg synst denne heksejakten som selv myndighetene nå nører oppunder er helt uhørt og den kommer ikke til å gagne noe. 

 

Utifra infoen som kommer ut er det ikke alle uvaksinerte som har underliggende sykdom, man kan spekulere i at de fleste hadde blitt lagt inn selv med vaksine, men utifra hva overleger som virkelig kan dette sier så er det tydelig at samme sykdomsbilde hos tilsvarende person som er vaksinert oftest blir langt mindre alvorlig.

Alvorlig sykdom teller mye når man tenker kapasitet og problemene rundt det.

Hvis det viser seg at flertallet av uvaksinerte innlagte ikke er Norske enten ved fødsel eller statsborgerskap så faller det jo litt bort dette presset som legges

Hvis man vil ha det i perspektiv så er det nå dobbelt så mange satt i respirator av covid som maks antallet innlagte på intensiven samtidig av influensa i en ganske alvorlig sesong 2017/18.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (10 minutter siden):

Nettopp. De kan gjøre noe med det. Ingen har kontroll på hvem som blir smittet, så bør de som har valgt selv å røyke og spise mye bli mindre prioritert fordi de har valgt det selv? 

Dette med fedme og røyking er en litt merkelig argumentasjon oppi dette. Ja, vi har fedme, uvaner og andre livsstilssykdommer i befolkningen. Det vil vi fortsette å ha også i uoverskuelig fremtid. 7 av 10 av den voksne befolkningen i Norge er overvektige. Alle med for høy BMI og alle som sigger har også blitt tilbudt vaksine. 

Og nei, selvsagt skal man ikke nedprioritere å hjelpe noen enten det er fordi de har høy BMI, røyker, har livsstilssykdommer eller er uvaksinert. Må man prioritere i triage, så gjør man det etter hvem man vurderer har størst mulighet til å overleve behandlingen og eventuelt til slutt etter alder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (26 minutter siden):

Bare 100 av over 400 000 uvaksinerte? Nok en gang, hva mener du? Som er innlagt NÅ, eller HAR vært innlagt?

Innlagte ja. Selvsagt har flest innlagte igjennom pandemien vært uvaksinerte siden man fikk vaksinen først et år ut i den og brukte beste 6-7mnd på å få vaksinert folk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Dette med fedme og røyking er en litt merkelig argumentasjon oppi dette. Ja, vi har fedme, uvaner og andre livsstilssykdommer i befolkningen. Det vil vi fortsette å ha også i uoverskuelig fremtid. 7 av 10 av den voksne befolkningen i Norge er overvektige. Alle med for høy BMI og alle som sigger har også blitt tilbudt vaksine. 

Og nei, selvsagt skal man ikke nedprioritere å hjelpe noen enten det er fordi de har høy BMI, røyker, har livsstilssykdommer eller er uvaksinert. Må man prioritere i triage, så gjør man det etter hvem man vurderer har størst mulighet til å overleve behandlingen og eventuelt til slutt etter alder.

Like merkelig som heksejakten på uvaksinerte. Den vil utrette mye mindre enn en holdnings kampanje og om kosthold/røyking og stans i aktivitet som generelt belaster sykehusene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snikpellik said:

Og nei, selvsagt skal man ikke nedprioritere å hjelpe noen enten det er fordi de har høy BMI, røyker, har livsstilssykdommer eller er uvaksinert. Må man prioritere i triage, så gjør man det etter hvem man vurderer har størst mulighet til å overleve behandlingen og eventuelt til slutt etter alder.

Det var dette jeg ville frem til.

Lenke til kommentar
minim skrev (12 minutter siden):

Like merkelig som heksejakten på uvaksinerte. Den vil utrette mye mindre enn en holdnings kampanje og om kosthold/røyking og stans i aktivitet som generelt belaster sykehusene. 

Hvilken heksejakt tenker du på? Jeg så du påstod lengre opp at det er en heksejakt fra myndighetene på uvaksinerte. Har du noen eksempler?

Holdningskampanjer på livsstil tror jeg ærlig talt ikke vil utgjøre noen som helst forskjell på innleggelsestallene vi sliter med nå.

Så er det også slik at det ikke akkurat er mangel på holdningskampanjer mot røyking, alkohol, aktiv livsstil og kosthold fra myndighetene. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (18 minutter siden):

 

Utifra infoen som kommer ut er det ikke alle uvaksinerte som har underliggende sykdom, man kan spekulere i at de fleste hadde blitt lagt inn selv med vaksine, men utifra hva overleger som virkelig kan dette sier så er det tydelig at samme sykdomsbilde hos tilsvarende person som er vaksinert oftest blir langt mindre alvorlig.

Alvorlig sykdom teller mye når man tenker kapasitet og problemene rundt det.

Hvis det viser seg at flertallet av uvaksinerte innlagte ikke er Norske enten ved fødsel eller statsborgerskap så faller det jo litt bort dette presset som legges

Hvis man vil ha det i perspektiv så er det nå dobbelt så mange satt i respirator av covid som maks antallet innlagte på intensiven samtidig av influensa i en ganske alvorlig sesong 2017/18.

Vaksinen har en effekt det er det vel lite eller ingen tvil om, men risikoen for innleggelse om du er i gruppen 18-45 år er fortsatt svært liten. Risikoen for fatalt utfall er enda mindre. Man hopper i fallskjerm, kjører motorsykkel og driver med mye annet selv om risikoen er høyere enn ved å la være. Det er en kalkulert risiko man tar og er bekvem med.
 

Jeg hadde helt klart latt være vaksinen frem til man får et nyansert bilde på bivirkningen (nå dysses alt ned for å passe narrativet), men jeg har innsett at her settes alle kluter til for at uvaksinerte skal bli syndebukken og om ikke lenge er det eneste reelle alternativet for å beholde en jobb så under tvang har jeg tatt to doser. Risikoen for meg i 30 årene er så forsvinnende liten at jeg hadde tatt den. 

Vet ikke om flertallet var det, men samlet sett tror jeg underliggende sykdom og utenlands standsborgerskap var overrepresenterte ja. Det er noen tall på dette en 7-10 sider bakover, men svarer fra telefon så det var vanskelig å finne dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...