Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Hvilken heksejakt tenker du på? Jeg så du påstod lengre opp at det er en heksejakt fra myndighetene på uvaksinerte. Har du noen eksempler?

Holdningskampanjer tror jeg ærlig talt ikke vil utgjøre noen som helst forskjell på innleggelsestallene vi sliter med nå.

Så er det også slik at det ikke akkurat er mangel på holdningskampanjer mot røyking, alkohol, aktiv livsstil og kosthold fra myndighetene. 

«Oppgjør med uvaksinerte: - Hva er vitsen?» Var vel en av tabloid overskriftene bare i dag med Sitat fra Preben A. Og en røys med slike artikler har blitt publisert daglig den siste tiden. Her på forumet ser man også stadig de som legger all skyld på uvaksinerte hvor flere går så langt som å si at se ikke burde få helsehjelp engang. Dette nører (i god Støre ånd) oppunder splittelse og grupperinger. Det fører ihvertfall ikke noe positivt med seg.

ikke jeg heller, men de har mer for seg enn denne strategien med å skylde på uvaksinerte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (6 minutter siden):

«Oppgjør med uvaksinerte: - Hva er vitsen?» Var vel en av tabloid overskriftene bare i dag med Sitat fra Preben A. Og en røys med slike artikler har blitt publisert daglig den siste tiden. Her på forumet ser man også stadig de som legger all skyld på uvaksinerte hvor flere går så langt som å si at se ikke burde få helsehjelp engang. Dette nører (i god Støre ånd) oppunder splittelse og grupperinger. Det fører ihvertfall ikke noe positivt med seg.

ikke jeg heller, men de har mer for seg enn denne strategien med å skylde på uvaksinerte. 

Her er artikkelen du sikter til: https://www.dagbladet.no/nyheter/oppgjor-med-uvaksinerte---hva-er-vitsen/74931524

Jeg ser ingen sitater fra Preben Aavitsland (og ikke myndighetene) som er noe heksejakt på uvaksinerte i denne artikkelen. Her er alle sitatene fra Aavitsland:

Sitat

- Det er altfor mange, og det er helt unødvendig. Hva er vitsen, liksom? Her kan man få gratis beskyttelse mot alvorlig sykdom. Vi er mest bekymret for de middelaldrende og eldre, sier han til Dagbladet.

- Men altfor mange helt uvaksinerte voksne; de er nå de viktigste å få vaksinert. Jo eldre, jo viktigere, påpeker Aavitsland i meldingen.

- Det er viktig for dem selv! Det er fullstendig frivillig, men vi oppfordrer dem til å tenke seg godt om. I løpet av de neste månedene vil de aller fleste uvaksinerte bli smittet. Ønsker man å møte viruset helt uvaksinert, eller vil man ha en dose eller to innabords? Jeg anbefaler det siste.

- Og har man sykdommer som diabetes eller KOLS, eller er overvektig, er det enda viktigere, sier Aavitsland til Dagbladet.

Hvor er heksejakten på uvaksinerte her? Du sa også spesifikt myndighetene, men nå drar du inn alle mulige andre (inkl. her på forumet). Så hvor er denne påståtte heksejakten på uvaksinerte fra myndighetene?

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (22 minutter siden):

nå dysses alt ned for å passe narrativet

Vent litt. Hvilket narrativ?

minim skrev (16 minutter siden):

«Oppgjør med uvaksinerte: - Hva er vitsen?» Var vel en av tabloid overskriftene bare i dag med Sitat fra Preben A. Og en røys med slike artikler har blitt publisert daglig den siste tiden. Her på forumet ser man også stadig de som legger all skyld på uvaksinerte hvor flere går så langt som å si at se ikke burde få helsehjelp engang. Dette nører (i god Støre ånd) oppunder splittelse og grupperinger. Det fører ihvertfall ikke noe positivt med seg.

ikke jeg heller, men de har mer for seg enn denne strategien med å skylde på uvaksinerte. 

Man kan jo ikke hindre leserinnlegg eller meninger på forum, er ikke ytringsfrihet minst like viktig som friheten til å velge vaksine eller ikke?

Har det vært noen målrettet hets eller urettferdig behandling fra myndighetene eller sykehus som gjør at de som ikke vil bli vaksinert føler seg tvunget?

Endret av atleape
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, minim said:

En stor del av de uvaksinerte som var innlagt hadde jo underliggende sykdom og ville gjerne blitt innlagt uansett.

Hvor har du dette fra? Finner ingen logikk i dette utsagnet fordi disse ville vaksinere seg fort som fy. 

Lokalavisen min intervjuet nettopp en av de jeg kaller prototypen på dem som havner på sykehus nå og er uvaksinert. 61 år og føler seg så frisk at korona ikke blir noe problem å komme igjennom. Dem er nok flertallet av de mellom 40 og 60 år som havner på sykehus nå. Noe jeg også har fått bekreftet av en intensivsykepleier jeg kjenner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 timer siden):
torbjornen skrev (10 timer siden):

Då har ein ikkje teke inn over seg at både delta og omikron smittar både vaksinerte og uvaksinerte. Etter at det vart kjent at 98% av dei smitta i det store omikron-utbrotet i Oslo var fullvaksinerte bør koronapassa leggjast vekk ein gong for alle, iallefall for innanlands bruk.

Ikke for å forsvare coronapass, men nå er vel strengt talt ikke poenget hvem som smitter mest? Poenget er vel strengt talt hvam som blir mest SYKE og derfor opptar mest plass på sykehusene? Fordi vi er vel langt forbi pratet om at vaksiner skulle gi steril immunitet nå og statistikken viser at vanskelige coronapasienter stort sett er uvaksinerte. Med andre ord er det derfor viktigere at uvaksinerte IKKE utsettes for smitte enn av vaskinerte gjør det. Helsevesenet tåler nemlig bedre at en vaksinert blir smittet enn at en uvaksinert gjør det så sånn sett gir det mening å diskriminere uvaksinerte. Skjønt det hadde vært mer rimelig med et system hvor man enten krevde vaksinebevis eller negativ test slik at ingen ble utestengt.

En gang innimellom så er jeg helt enig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, PosteMonopolet said:

Skjønner ikke poenget all den klagingen og stigmatiseringen av dem som velger å ikke ta vaksine, likevel blir det lite lite klaging om folk som velger å putte i seg farlige stoff, eller leve helsefarlig livsstil. Rare tider.

Kanskje fordi tiltakene som vi nå lever under mye skyldes at uvaksinerte legger press på helsevesenet, og ikke fordi noen spiser litt for mange hamburgere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Her er artikkelen du sikter til: https://www.dagbladet.no/nyheter/oppgjor-med-uvaksinerte---hva-er-vitsen/74931524

Jeg ser ingen sitater fra Preben Aavitsland (og ikke myndighetene) som er noe heksejakt på uvaksinerte i denne artikkelen. Her er alle sitatene fra Aavitsland:

Hvor er heksejakten på uvaksinerte her? Du sa også spesifikt myndighetene, men nå drar du inn alle mulige andre (inkl. her på forumet). Så hvor er denne påståtte heksejakten på uvaksinerte fra myndighetene?

Myndighet kan vise til en autoritet eller offentlig etat/kommune osv så det blir flisespikking å unnta han med hovedansvaret for dette i FHI. C. Stoltenberg har vel vært ute også samt Støre og flere andre. Det er ikke enkelt artikkler i seg selv, men igjen enda en artikkel som kun har som mål å svartmale de som ikke ønsker å ta en frivilig vaksine. Jeg kan sikkert finne lenker til 20-25 sånne artikkler bare i tabloid avisene. Så har vi lokal aviser i tillegg. 

Lenke til kommentar
atleape skrev (23 minutter siden):

Vent litt. Hvilket narrativ?

Man kan jo ikke hindre leserinnlegg eller meninger på forum, er ikke ytringsfrihet minst like viktig som friheten til å velge vaksine eller ikke?

Har det vært noen målrettet hets eller urettferdig behandling fra myndighetene eller sykehus som gjør at de som ikke vil bli vaksinert føler seg tvunget?

Den om at vaksinen er løsningen på hele problemet vi står ovenfor. 

Nei de må endelig få mene hva de vil og skrive i avisene om det, men jeg ser ikke poenget med denne heksejakten som nå pågår. 

Jeg føler jeg tvunget til å vaksinere meg som jeg nevnte tidligere. De raslet med sablene om vaksinepass som ville ført til at jeg ikke kunne utføre mitt arbeid og begrenset min bevegelsesfrihet. Transocean gikk vel også nylig ut med at de som ikke vaksinerte seg måtte finne annet arbeid og måtte koste en evnt. smittesituasjon selv. Mer tydelig kan det vel neppe bli? 

Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (4 minutter siden):

Kanskje fordi tiltakene som vi nå lever under mye skyldes at uvaksinerte legger press på helsevesenet, og ikke fordi noen spiser litt for mange hamburgere?

Tull og fjas. Jakt heller på de han nevner som sliter med fedme og røyking. De står for 70% av innleggelser mot de uvaksinerte som er halvparten nå (av var det 14% totalt med corona) og flere av dem har underliggende sykdommer i tillegg så tallet er enda lavere. Det blir meningsløst å  gi de skylden. Da kan man like godt skylde på vaksinerte som reiser rundt å drar med seg smitte fra Afrika og what-not som om de var helt immune. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, minim said:

Den om at vaksinen er løsningen på hele problemet vi står ovenfor. 

Nei de må endelig få mene hva de vil og skrive i avisene om det, men jeg ser ikke poenget med denne heksejakten som nå pågår. 

Jeg føler jeg tvunget til å vaksinere meg som jeg nevnte tidligere. De raslet med sablene om vaksinepass som ville ført til at jeg ikke kunne utføre mitt arbeid og begrenset min bevegelsesfrihet. Transocean gikk vel også nylig ut med at de som ikke vaksinerte seg måtte finne annet arbeid og måtte koste en evnt. smittesituasjon selv. Mer tydelig kan det vel neppe bli? 

Du er tydeligvis ingen Støre-fan, men husk å få med at Erna Solberg sa at det å vaksinere seg er en 'borgerplikt'.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, minim said:

Tull og fjas. Jakt heller på de han nevner som sliter med fedme og røyking. De står for 70% av innleggelser mot de uvaksinerte som er halvparten nå (av var det 14% totalt med corona) og flere av dem har underliggende sykdommer i tillegg så tallet er enda lavere. Det blir meningsløst å  gi de skylden. Da kan man like godt skylde på vaksinerte som reiser rundt å drar med seg smitte fra Afrika og what-not som om de var helt immune. 

Oj. Dette var nytt for meg. Så det plutselige presset på helsevesenet  vi opplever nå, skyldes altså folk plutselig har blitt så mye feitere og røyker dobbelt så mye per dag. 

Og nok en gang... hva mener du med '70% av innleggelsene'? Er det totalt i hele helsevesenet, eller det de som er innlagt med covid du mener? Det er så vanskelig å diskutere med deg, for du slenger hele tida ut tall som er tatt ut av sin sammenheng og ikke er til å forstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
minim skrev (Akkurat nå):

Myndighet kan vise til en autoritet eller offentlig etat/kommune osv så det blir flisespikking å unnta han med hovedansvaret for dette i FHI. C. Stoltenberg har vel vært ute også samt Støre og flere andre. Det er ikke enkelt artikkler i seg selv, men igjen enda en artikkel som kun har som mål å svartmale de som ikke ønsker å ta en frivilig vaksine. Jeg kan sikkert finne lenker til 20-25 sånne artikkler bare i tabloid avisene. Så har vi lokal aviser i tillegg. 

Forstår ikke helt hvordan du får de sitatene der til å bli noe heksejakt eller svartmaling. Aavitsland oppfordrer i artikkelen uvaksinerte til å tenke seg godt om, og til å ta vaksinen. For en heksejakt!

Hva har Stoltenberg, Støre og flere andre sagt som er heksejakt mot uvaksinerte? Sikter du til for eksempel det helt motsatte Støre sa for et par dager siden?

Støre vil ikke sette vaksinerte og uvaksinerte opp mot hverandre

Lenke til kommentar
Gibblay skrev (29 minutter siden):

Hvor har du dette fra? Finner ingen logikk i dette utsagnet fordi disse ville vaksinere seg fort som fy. 

Lokalavisen min intervjuet nettopp en av de jeg kaller prototypen på dem som havner på sykehus nå og er uvaksinert. 61 år og føler seg så frisk at korona ikke blir noe problem å komme igjennom. Dem er nok flertallet av de mellom 40 og 60 år som havner på sykehus nå. Noe jeg også har fått bekreftet av en intensivsykepleier jeg kjenner.

I fakta tallene for uke 48 så hadde 1/3 underliggende sykdommer. Det har også vært høyere før. 33% må vel være et høyt tall i den sammenheng. 

Når en er oppe i 60år er en vel begynt å nærme seg en alder der en vil ha litt risiko ved det ja, men det gikk vel bra? :)

I fjor døde det ca 100stk i trafikken også og enda flere ble kritisk skadd, men jeg kjører likevel bil. I min aldersgruppe 0-39 år så har det vel dødd 9 stk av (ELLER MED) corona de siste 2 årene i følge statistikken så risikoen for fatalt utfallt er nå minimal ^^ I samme aldersgruppe døde vel 4 kvinner AV (ikke av eller med) vaksinen.  

Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (1 time siden):

Bare 100 av over 400 000 uvaksinerte? Nok en gang, hva mener du? Som er innlagt NÅ, eller HAR vært innlagt?

 

minim skrev (39 minutter siden):

Innlagte ja. Selvsagt har flest innlagte igjennom pandemien vært uvaksinerte siden man fikk vaksinen først et år ut i den og brukte beste 6-7mnd på å få vaksinert folk. 

Du ser ut til å rote litt med hva disse tallene egentlig er for noe, så jeg skal bidra med noen oppklaringer.

- Tallet 100 var egentlig 106.

- Dette er antall nye innleggelser av uvaksinerte i uke 49. Folk som ble innlagt før uke 49 og fortsatt er innlagt er ikke med i dette tallet.

- Det gjelder kun innlagte med covid-19 som hovedårsak. C19-smittede som er innlagt med andre hovedårsaker er ikke med i dette tallet.

- Tallet 400 000 var egentlig 411 040 uvaksinerte.

- Uke 48 var det litt flere uvaksinerte, 419 997, og litt færre nye innlagte uvaksinerte med c19 som hovedårsak: 84 stk

- Uke 47 var det litt flere uvaksinerte, 431 188, og litt færre nye innlagte uvaksinerte med c19 som hovedårsak: 47 stk

Som dere ser har antallet nye innleggelser økt disse ukene, akkurat som det har for fullvaksinerte også. Det skyldes at smitten har vært økende. Siden både smittetall og nyinnleggelser har steget i uke 50, kan vi forvente at tallet øker når neste ukesrapport kommer.

Antallet nye innlagte uvaksinerte disse tre ukene sammenlagt er altså 237.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Forstår ikke helt hvordan du får de sitatene der til å bli noe heksejakt eller svartmaling. Aavitsland oppfordrer i artikkelen uvaksinerte til å tenke seg godt om, og til å ta vaksinen. For en heksejakt!

Hva har Stoltenberg, Støre og flere andre sagt som er heksejakt mot uvaksinerte? Sikter du til for eksempel det helt motsatte Støre sa for et par dager siden?

Støre vil ikke sette vaksinerte og uvaksinerte opp mot hverandre

Med denne artikkelen og summen av alle andre artikkler som er vinklet slik så får han satt i gang en heksejakt på uvaksinerte fordi alle tror at de er årsaken til at vi stenger ned igjen. Det kan man se bare her på forumet det de siste 10-15 sidene. Det er ikke lenge siden noen her mente at uvaksinerte rett og slett ikke burde få helsehjelp. 

Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (7 minutter siden):

Kanskje fordi tiltakene som vi nå lever under mye skyldes at uvaksinerte legger press på helsevesenet, og ikke fordi noen spiser litt for mange hamburgere?

Har lest at noen har slanket seg av redsel for hva korona kunne gjøre med dem i en overvektig tilstand, så folk skjønner denne logikken. Mange klarer likevel ikke å gjøre noe med sin overvekt. 

Det ble gjort et intervju med uvaksinerte Tonny Kolås av Tv2Nyhetene. Med tittelen "Derfor nekter han". Mange mener at dette intervjuet ble foretatt på en frekk og dårlig måte. Med overkjøring og avbrytelser av en mannlig intervjuer som satt i TV2s studio. Husker ikke hva han heter.  

Det har vært et stort antall pressekonferanser de siste årene, hvor de det siste året har handlet mye om vaksine. Som har ført til at uvaksinerte i stor grad har blitt en "ut-gruppe". Og mange utspill fra helsearbeidere i media, om at det er befolkningens skyld og de må ta ansvar. 

Nakstad snakket tidligere i år om flokkimmunitet, så det har vært forventninger om at vaksinen skulle skape flokkimmunitet. Som naturligvis er lagt i grus nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

 

Du ser ut til å rote litt med hva disse tallene egentlig er for noe, så jeg skal bidra med noen oppklaringer.

- Tallet 100 var egentlig 106.

- Dette er antall nye innleggelser av uvaksinerte i uke 49. Folk som ble innlagt før uke 49 og fortsatt er innlagt er ikke med i dette tallet.

- Det gjelder kun innlagte med covid-19 som hovedårsak. C19-smittede som er innlagt med andre hovedårsaker er ikke med i dette tallet.

- Tallet 400 000 var egentlig 411 040 uvaksinerte.

- Uke 48 var det litt flere uvaksinerte, 419 997, og litt færre nye innlagte uvaksinerte med c19 som hovedårsak: 84 stk

- Uke 47 var det litt flere uvaksinerte, 431 188, og litt færre nye innlagte uvaksinerte med c19 som hovedårsak: 47 stk

Som dere ser har antallet nye innleggelser økt disse ukene, akkurat som det har for fullvaksinerte også. Det skyldes at smitten har vært økende. Siden både smittetall og nyinnleggelser har steget i uke 50, kan vi forvente at tallet øker når neste ukesrapport kommer.

Antallet nye innlagte uvaksinerte disse tre ukene sammenlagt er altså 237.

 

Jeg runder jo bare av og i denne diskusjonen er det vel irrelevant om det er 100 eller 106, 400k eller 411040?  Tallet er veldig lavt uansett. Gj.snitt liggetid for uvaksinert var ikke den 5-6 døgn da?  

Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Med denne artikkelen og summen av alle andre artikkler som er vinklet slik så får han satt i gang en heksejakt på uvaksinerte fordi alle tror at de er årsaken til at vi stenger ned igjen. Det kan man se bare her på forumet det de siste 10-15 sidene. Det er ikke lenge siden noen her mente at uvaksinerte rett og slett ikke burde få helsehjelp. 

Igjen, din påstand var heksejakt fra myndighetene. Ikke folk her på forumet, på Twitter eller i media. Det er en heksejakt på uvaksinerte fra myndighetene sa du - og det er det jeg svarer deg på. 

At det er blitt en til tider stygg retorikk fra enkeltpersoner både her på forumet og andre steder mot uvaksinerte er jeg enig i, det skrev jeg også et innlegg om her i går. Men fra myndighetene? Jeg har til gode å se noe av det, dog ser jeg det stikk motsatte som henvist til Støres utsagn i lenken over.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
minim skrev (7 minutter siden):

Det er ikke lenge siden noen her mente at uvaksinerte rett og slett ikke burde få helsehjelp. 

Hvordan skal man kontrollere hva enkeltpersoner sier på et fritt forum? Bør man kontrollere det? Mitt svar er nei.

Om det er noen grunn til at folk tror uvaksinerte er en stor årsak til flere tiltak og nedstenginger så er det fordi de mistenker en kobling mellom de som ikke vil vaksinere seg og de som heller ikke vil bruke munnbind, distansere seg, isolere seg, teste seg, osv.

Men alt det ovenfor blir bare min tolkning, akkurat som at du tolker en eller annen heksejakt, noe jeg ikke ser. Spesielt ikke da fra myndighetene eller sykehus i dette landet. Vær uvaksinert du, men du er ikke et offer her.

Endret av atleape
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...