Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (7 timer siden):

FHI bør elles også opne opp for at tredjedosar som blir til overs på grunn av 45-åringar som ikkje vil ha kan setjast på 44-åringar som ventar på oppfriskingsdose dersom det er gått nok tid (4,5-6 månader sidan andredose). Så får dei som takkar nei leve med at dei potensielt har større risiko for å bli alvorleg sjuke og bli ei belastning for samfunnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, torbjornen said:

Er du sikker på dette? Dersom viruset smittar raskare vil jo den eine personen ha spreidd smitten til mange fleire på eit visst tidsrom. Dersom R-talet ikkje tek omsyn til dette blir det jo heilt umogeleg å bruke R-tal for ulike variantar/sjukdomar for å seie noko om kor smittsame desse er i forhold til kvarandre.

Et virus som har en veldig kort smitteperiode, men samtidig er veldig smittsom i løpet av smitteperioden, kan ha helt lik R0 som et virus som har en veldig lang smitteperiode, men hvor du ikke er like smittsom hver dag som den andre viruset.

R0 tallet sier ingenting om smittefrekvens eller smitteperiode, bare hvor mange en person som har blitt smittet smitter videre gjennomsnittlig. Noe som er veldig nyttig å vite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allostasis skrev (2 timer siden):

98 prosent var fullvaksinerte på julebordet på Aker Brygge

FHI har i samarbeid med Oslo kommune gjennomført en undersøkelse av utbruddet med omikronvarianten på et julebord på Aker Brygge 26. november.

Foreløpige resultater er i dag publisert i tidsskriftet Eurosureveillance.

Blant annet kommer det fram at 98 prosent av tilfellene var fullvaksinerte. Det skriver FHI på sine nettsider.

Over 70 prosent av tilfellene rapporterte symptomer som hoste, rennende/tett nese, slapphet og sår hals. 50 prosent av tilfellene rapporterte om feber.

Det viser at omikron er veldig smittsomt, sa de på Dagsrevyen nå. Men ikke noe argument for å la være å vaksinere seg, synes jeg.

Endret av Subara
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Jeg kom til å tenke på taktikken fremover. Ettersom omikron er mye mindre dødelig enn delta, kan vi håpe at omikron overtar etter delta så raskt som mulig? Kjøre litt selektiv Tegnell-taktikk med omikron-smittede ut måneden sånn at sykehusinnleggelsene (som i all hovedsak er delta) avtar, og så ta bakrusen med maskebruk, meteren osv i januar? Når omikron overtar vil sannsynligvis innleggelsene falle som en stein.

En måte å oppnå dette på kan være selektivt smittevern ut fra hvilken variant man har fått påvist. F.eks øke isolasjonstida for folk med påvist eller mistenkt delta-variant, fokusere smittesporingen og karantenesettinga for de med påvist eller mistenkt delta osv. Det er i hvert fall ikke noe grunnlag for strammere tiltak rundt omikron enn rundt delta, slik det har vært de siste ukene.

Då er også føresetnaden at ikkje ein stor auke i smitten på grunn av omikron fører til ei større samla belastning på sjukehusa enn den som deltavarianten har ført med seg til no. I så fall vil omikron vere slutten på pandemien.

Sjølv om omikron skulle gje mild sjukdom kan det likevel bli mange innlagde dersom mange nok blir smitta på same tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (4 minutter siden):

Det viser at omikron er veldig smittsomt, sa de på Dagsrevyen nå.

Omtrent som ein uvanleg smittsam forkjølelse altså.

Det skal bli spennande når ein etter kvart får vite noko meir eksakt om kor stor del omikron-smitta som blir så dårlege at dei må på sjukehus, på intensiven, må tilkoplast respirator eller som døyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gaardon skrev (5 timer siden):

Er det bare jeg som ikke liker den nye tonen som har kommet fram nå i det siste? Jeg er for vaksinering og er "full" vaksinert selv, Men den hetsen og angrepene uvaksinerte blir utsatt for gjør meg uvel. Jeg synes tonen har gått fra oppfordring til å bli veldig skarp.

Det har jo litt med situasjonen med tiltak å gjere, og som skaper litt hysteri. Det er ikkje meir enn litt over ei veke sidan at mantraet var normal kvardag og julebord.

Men vaksinering er uansett noko av det viktigaste ein kan gjere for å få ned belastninga på sjukehusa slik at ein får ein normal kvardag tilbake så raskt som mogeleg. Difor bør dei som får tilbod om dette takke ja, så sant det ikkje er spesielle grunnar til at dei ikkje kan ta vaksinen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (29 minutter siden):

FHI bør elles også opne opp for at tredjedosar som blir til overs på grunn av 45-åringar som ikkje vil ha kan setjast på 44-åringar som ventar på oppfriskingsdose dersom det er gått nok tid (4,5-6 månader sidan andredose). Så får dei som takkar nei leve med at dei potensielt har større risiko for å bli alvorleg sjuke og bli ei belastning for samfunnet.

Hvorfor akkurat 44-åringer? Fordi det er din alder? Tror ikke å legge inn 1 ekstra årskull ville gjort så mye. Naturlig ville være f.eks. 35-44, eller 40-44. 

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Det skal bli spennande når ein etter kvart får vite noko meir eksakt om kor stor del omikron-smitta som blir så dårlege at dei må på sjukehus, på intensiven, må tilkoplast respirator eller som døyr.

Litt for spennende synes jeg. Om 2-3 uker vet vi mer, har svaret vært de siste dagene. Å vente på nyheter kan heldigvis også bety gode nyheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

-4 færre innlagte enn i går. Totalt er det nå 371 koronainnlagte på norske sykehus.

-4 færre er på intensiv. Totalt 118 (31.8%)
-1 færre er på respirator. Totalt 63 (17%)

FGucArQXsAEN0G4?format=jpg&name=large

https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/antall-innlagte-pasienter-pa-sykehus-med-pavist-covid-19

Eg har inntrykk av at det av ein eller annan grunn pleier å auke kvar gong det har vore helg. I så fall er ein over 400 på måndag. Eg håpar at eg tek feil.

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (7 minutter siden):

Hvorfor akkurat 44-åringer? Fordi det er din alder? Tror ikke å legge inn 1 ekstra årskull ville gjort så mye. Naturlig ville være f.eks. 35-44, eller 40-44. 

Ja.

Men poenget mitt var at ein ikkje bør stanse ved ei kunstig grense på 45 år, men at ein må setje vaksiner i kroppar som vil ha dei framfor å la vaksinene liggje på lager eller at dei evt. må kastast. Eit godt eksempel er då mange moderna-vaksiner måtte kastast i september på grunn av nøling frå FHI. Desse vaksinene kunne i staden ha vore sett som oppfriskingsdosar på sjukeheimar og/eller eldre dersom FHI hadde gitt klarsignal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

FHI anbefaler unntak fra karanteneregler
https://www.nrk.no/nyheter/fhi-anbefaler-unntak-fra-karanteneregler-1.15775245

Får de unntak fra å bli smittet også? 

Fra spøk til revolver, så forstår jeg godt hensikten. Ellers vil det være umulig å opprettholde drift. Jeg er enig med strategien om å prioritere barn og unge mest mulig.

Eg håpar i så fall (for lærarane si skuld) at lærarar og barnehagetilsette blir prioritert for 3. dose.

Elles er det litt merkeleg med alle tiltaka, samstundes som ein ikkje set inn noko særleg tiltak der den største delen av smittespreiinga er, samt at ein ikkje vurderer å vaksinere yngre born. (Men akkurat no har nok kommunane fullt nok å gjere med revaksinering av 45+).

Men også eg er einig i at ein må prøve å skjerme born og unge i størst mogeleg grad.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Uvaksinerte belaster sykehusene uforholdsmessig mye. I tillegg er nok reproduksjonstallet vesentlig høyere for uvaksinerte enn for vaksinerte. Dermed har vi det gående med massevis av tiltak..

56708545.thumb.jpg.e67572e60061125bbb6545bdaaf9f119.jpg

Merkelig det når ca 411k er ikke vaksinert. Snart 4.3m er vaksinert.

Har en følelse at noe ikke stemmer her.

Har alle fått fått tilbud om vaksine over 18 år?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (9 minutter siden):

Har du hatt influensa, kan du få det igjen.

Ikke akkurat den samme influensaen eller forkjølelsen. Det er dette som er immunitet, men det dukker hvert år opp nye influensaer og forkjølelser.

 

:utakt skrev (19 minutter siden):

Kan folk som har hatt covid få viruset og spre smitte videre, selv om de har antistoffer og ikke blir syke selv? 

Dette er en viktig ting i det vi fortelles om korona, at asymptomatisk smitte er reell og farlig. Dvs at man setter friske folk i karantene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Det viser at omikron er veldig smittsomt, sa de på Dagsrevyen nå. Men ikke noe argument for å la være å vaksinere seg, synes jeg.

Her er heile artikkelen frå nrk:

https://www.nrk.no/norge/98-prosent-av-de-smittede-i-louise-utbruddet-var-fullvaksinert-1.15775571

Ingen av dei smitta vart alvorleg sjuke, men så var dette yngre folk som uansett ikkje blir så dårlege.

Det kjem også fram at moderna-vaksinerte i mindre grad vart smitta enn dei som var vaksinerte med pfizer. Men talmaterialet er uansett for lite til at ein kan komme med ein bastant konklusjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

Det skal bli spennande når ein etter kvart får vite noko meir eksakt om kor stor del omikron-smitta som blir så dårlege at dei må på sjukehus, på intensiven, må tilkoplast respirator eller som døyr.

2.8 dager gjennomsnittlig sykehusinnleggelse med Omikron vs. 6 dager gjennomsnittlig sykehusinnleggelse med Delta (i følge TV2), virker lovende så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per H skrev (8 timer siden):

her er en graf som viser smittetall fra our world in data. Se på Kina vs. vesten... Vet at de er relativt "strenge" i Kina, men de har også vaksinert ganske mange mennesker. Hvordan kan det ha seg at de ligger så mye bedre an?

Den grafen viser vel knapt et tilfelle i Kina siden mars 2020. Vanskelig å bedømme effekten av vaksinene deres uten noen smittespredning, hverken før eller etter vaksinering. Kanskje de åpner litt opp etter OL, men fremdeles er det vel en beinhard zero covid strategi til tross for massevaksinasjon. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...