Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (3 timer siden):

Merkelig det når ca 411k er ikke vaksinert. Snart 4.3m er vaksinert.

Har en følelse at noe ikke stemmer her.

Har alle fått fått tilbud om vaksine over 18 år?

Hva mener du er merkelig og hva føler du ikke stemmer?

Alle fom 16 skal ha fått tilbud om 2 doser for lengst. Alle 12-15 skal ha fått tilbud om 1.

Lenke til kommentar
Gjest b75ca...b7f
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hva mener du er merkelig og hva føler du ikke stemmer?

Alle fom 16 skal ha fått tilbud om 2 doser for lengst. Alle 12-15 skal ha fått tilbud om 1.

Det stemmer ikke. Jeg er 39 og har ikke fått noe tilbud om doser. Jeg hadde nok takket nei, men hvis jeg ville vaksineres så måtte jeg kontaktet noen selv. 

Anonymous poster hash: b75ca...b7f

Lenke til kommentar
Gjest b75ca...b7f skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke. Jeg er 39 og har ikke fått noe tilbud om doser. Jeg hadde nok takket nei, men hvis jeg ville vaksineres så måtte jeg kontaktet noen selv. 

Anonymous poster hash: b75ca...b7f

Da har den kanskje havnet i spam/søppel folderen.

Bare å ta kontakt så få du time med en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b75ca...b7f
Dubious skrev (Akkurat nå):

Da har den kanskje havnet i spam/søppel folderen.

Bare å ta kontakt så få du time med en gang. 

De sender vel sms? Er det egen spam folder der også? 

Liker ikke sprøyter, så det er ikke noe jeg kommer til å utsette meg for frivillig. 

Anonymous poster hash: b75ca...b7f

Lenke til kommentar
Gjest b75ca...b7f
fredrik2 skrev (1 minutt siden):

Tycker det låter rart men spelar det noen roll? Alla har väl fått med sig att alla över 12 år kan få vaksinen hvis de vill och att det i versta fall kan medföra att de må ta kontakt med helsevesenet sjävla.

Nei, det spiller ingen rolle, det er frivillig. 

Det ser ut som det er mange her som ikke er klar over det. 

Anonymous poster hash: b75ca...b7f

Lenke til kommentar
Gjest b75ca...b7f skrev (9 minutter siden):

De sender vel sms? Er det egen spam folder der også? 

De har antagelig ikke funnet mobilnummeret ditt. Hvis du ikke er registrert med nr i Altinn, eller 1881... Ved f.eks. innsending av måleresultat for vannmåleren, er førstevalget SMS, og andre digitale løsninger. Hvis en ikke har noe av dette, vil de sende skjemaet for årets avlesing på papir. For vaksine har de visst ikke noen slik ekstra løsning på papir. Det de bruker er telefon, der de har ringt direkte til eldre og spurt dem flere ganger. 

Vet ikke om dette kan være noen fordel videre hvis det skulle bli sanksjoner mot uvaksinerte. Betyr det da at de ikke vet at du er uvaksinert? (De har mitt mobilnr, bare for å ha nevnt det). Eller, de vet at du er uvaksinert men gidder bare ikke å sende papirbrev. Tja... 

Lenke til kommentar
Gjest b75ca...b7f skrev (21 minutter siden):

Det stemmer ikke. Jeg er 39 og har ikke fått noe tilbud om doser. Jeg hadde nok takket nei, men hvis jeg ville vaksineres så måtte jeg kontaktet noen selv. 

Anonymous poster hash: b75ca...b7f

Det varierer vel fra kommune til kommune. Min kommune inviterte meg til å bestille time både via SMS, lokalavisene, kommunens hjemmesider, radio og via helsenorge. Logg inn på helsenorge og se om du har fått invitasjon der, hvis du ikke har sjekket det ennå. Mulig noen kommuner også bruker digital postkasse eller epost.

Gjest b75ca...b7f skrev (14 minutter siden):

Liker ikke sprøyter, så det er ikke noe jeg kommer til å utsette meg for frivillig. 

Jeg liker heller ikke sprøyter, men det er helt enkelt det minste av to onder. Soleklart det minste ondet. Helt rasjonelt kan du også beregne sannsynligheten for ulike negative utfall av å A. Ta vaksinen eller B. Ikke ta den. Rasjonelle beregninger er soleklar på at vaksiner er det minste ondet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest b75ca...b7f
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Det varierer vel fra kommune til kommune. Min kommune inviterte meg til å bestille time både via SMS, lokalavisene, kommunens hjemmesider, radio og via helsenorge. Logg inn på helsenorge og se om du har fått invitasjon der, hvis du ikke har sjekket det ennå. Mulig noen kommuner også bruker digital postkasse eller epost.

Jeg liker heller ikke sprøyter, men det er helt enkelt det minste av to onder. Soleklart det minste ondet. Helt rasjonelt kan du også beregne sannsynligheten for ulike negative utfall av å A. Ta vaksinen eller B. Ikke ta den. Rasjonelle beregninger er soleklar på at vaksiner er det minste ondet.

Jeg utsetter meg sjelden for smitte. Jeg er hjemme, på jobb med 3 andre, eller på butikken et par ganger i uken. 

Jeg føler at vaksinen er en større risiko. Bare det å møte opp et sted med masse andre som skal ha vaksine er en stor risiko. 

Nå har jeg ferie til etter jul. Må innom butikken og kjøpe mat, men med avstand og munnbind. Vurderer å kjøpe hurtigtest på apoteket for å bevise at jeg kan komme på besøk pga at nrk sier at uvaksinerte skal holde seg hjemme.

Jeg er jo ekstremt smittefarlig og kan drepe alle jeg møter virker det som. 

Anonymous poster hash: b75ca...b7f

Lenke til kommentar
Gjest b75ca...b7f skrev (50 minutter siden):

De sender vel sms? Er det egen spam folder der også? 

Liker ikke sprøyter, så det er ikke noe jeg kommer til å utsette meg for frivillig. 

Anonymous poster hash: b75ca...b7f

Jeg fikk timene på e-post. 

E-posten ble sendt fra helsenorge.no

De har som regel egne avlukker for folk som trenger litt ekstra pleie og/eller som har sjanse for å besvime.
Mange som har sprøyteskrekk.
Jeg liker ikke sprøyter, men det går bra så lenge jeg ser den andre veien.
Ser jeg på at jeg blir stukket så blir jeg svimmel.

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest b75ca...b7f

Jeg jobber i et helseforetak, så har fått tilbud derfra, og kunne ha blitt tidlig vaksinert. Men jeg jobber ikke med pasienter, og er aldri innom sykehus. Vi har kontor et helt annet sted. 

Kommunen har kanskje regnet med at jeg som "helsepersonell" har fått vaksine? 

Anonymous poster hash: b75ca...b7f

Lenke til kommentar

Lurer egentlig på hva regjeringens strategi er vedr. vaksinering fremover. De gikk først ut og sa at alle over 18 skulle få tilbud om booster før påske. Så endret de på strategien og sa at alle over 45 skulle få tilbud om booster før midten av januar, uten å si noe om øvrige grupper. De har satt en kunstig grense på 45 år, men ingen vet hva som skjer videre.

I en artikkel i VG ang. at forsvaret skal bistå med vaksinering, så uttaler kommunedirektøren følgende:

Sitat

– Det er en god mulighet for å styrke kapasiteten i vaksinasjonsarbeidet, slik at vi kan nå regjeringens ambisjon om å gi alle på 45 pluss den tredje dosen innen 15. januar, sier Wolden.

Trondheim skal også gi oppfriskningsdose til alle som jobber i barnehager og skoler – og så kommer 40.000 studenter som skal vaksineres i januar og februar.

Jeg stusser på at de skal begynne å vaksinere utvalgte grupper, slik som studenter, i stede for å å fortsette nedover i aldersgruppene. 

Jeg savner en skikkelig plan slik som alle andre land presenterer. 

Endret av Andre1980
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrekkugle skrev (14 timer siden):

Hets og angrep? Har du noen eksempler?

Har merket at det er flere saker i mediene angående uvaksinerte innlagte, men det er jo realiteten? Vi kunne frigjort en haug med kapasitet om folk hadde vaksinert seg og dermed tålt mer før vi måtte stenge butikken igjen. Klart dette får folk til å reagere.

Mye som kan frigjøre kapasitet spesielt i sykehusene , de samme som ble lagt inn pre vaksine er de som nå blir lagt inn av uvaksinerte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kazuo skrev (8 minutter siden):

Mye som kan frigjøre kapasitet spesielt i sykehusene , de samme som ble lagt inn pre vaksine er de som nå blir lagt inn av uvaksinerte.

Om ingen vaksinerte seg ville det med dagens smittetal ha vore omlag 10 gonger så mange pasientar på sjukehusa.

Frigjering av kapasitet vil seie at folk som ventar på operasjonar o.l. ikkje får den hjelpa dei skal ha.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nrk:

Sitat

KORONAVIRUSET

17. desember 2021 kl. 00:18 

4520 nye koronasmittede

 

Det siste døgnet er det registrert 4520 koronasmittede personer i Norge. Det er 835 færre enn samme dag i forrige uke.

De siste sju dagene er det i snitt registrert 4805 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 4229, så trenden er stigende, selv om de registrerte smittetallene nå har falt to dager på rad.

Torsdag var 371 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var fire færre enn dagen før. (NTB)

Det er tidleg å seie, men det kan sjå ut til at strenge koronatiltak og ein del hysteri rundt korona fører til at ein har greidd å snu utviklinga, og at smittetrykket kan falle raskt. Dette er viktig for helsevesenet, og vil også gjere det enklare å kontrollere omikron-varianten fram til ein veit meir om den.

I mellomtida er det også mykje smitte i Danmark, og på grunn av mangel på personell må ein sende folk som er smitta på jobb for å stelle eldre og sjuke. Manglande kapasitet i helsevesenet til å takle ekstrabelastninga som kjem av pandemien er altså ikkje noko særnorsk fenomen.

https://www.nrk.no/urix/ny-koronatopp-i-danmark_-smitta-helsearbeidarar-ma-ga-pa-jobb-1.15775745

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/norge/fhi-anbefaler-karantenefritak-for-laerere-1.15775595

I så fall bør FHI også prioritere å gje oppfriskingsdosar til lærarane, uavhengig av om dei er i 20-åra eller over 45.

Andre1980 skrev (1 time siden):

Lurer egentlig på hva regjeringens strategi er vedr. vaksinering fremover. De gikk først ut og sa at alle over 18 skulle få tilbud om booster før påske. Så endret de på strategien og sa at alle over 45 skulle få tilbud om booster før midten av januar, uten å si noe om øvrige grupper. De har satt en kunstig grense på 45 år, men ingen vet hva som skjer videre.

I en artikkel i VG ang. at forsvaret skal bistå med vaksinering, så uttaler kommunedirektøren følgende:

Jeg stusser på at de skal begynne å vaksinere utvalgte grupper, slik som studenter, i stede for å å fortsette nedover i aldersgruppene. 

Jeg savner en skikkelig plan slik som alle andre land presenterer. 

Dette er eg heilt einig i. Det kan leggjast til at sitatet ditt er henta frå ei sak om Trondheim kommune og situasjonen der.

Lenke til kommentar

Også smitten i Oslo går ned:

Sitat

836 nye koronasmittede i Oslo

PUBLISERT KLOKKEN04:46 IKORONAVIRUSET

Det er registrert 836 nye koronasmittede Oslo-borgere siste døgn. Det er 314 færre enn samme dag forrige uke, og det laveste antallet nye smittede på elleve dager.

Det viser tallene kommunen publiserer på sine nettsider. De siste to ukene er det i snitt blitt registrert 1004 smittede per dag. (NTB)

 

Lenke til kommentar
Sitat

03:14 

200 elever satt i karantene ved en feil

 

Smittevernoverlegen i Bergen satte 200 elever ved Steinerskolen på Storetveit i karantene ved en feil. Elevene ble plassert i karantene, etter at det ble påvist tre omikrontilfeller ved skolen.

I en epost til Bergens Tidende, skriver kommuneoverlegen, at det dessverre er skjedd en feil. Regjeringen har besluttet at barn skal slippe karantene, når de er i nærkontakt til andre enn dem de bor med.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...