Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er på tide at man anses som uvaksinert så lenge man ikke har tatt alle doser man har fått tilbud om. 

Hvis jeg ikke har misforstått, så får man vel fortsatt grønt pass etter en dose? For voksne burde det være krav om to. 

Det samme gjelder for uvaksinert helsepersonell som nå skal testes to ganger i uka og pålegges munnbind. Kravet her burde også være minst to/tre doser for å slippe dette kravet. 

Er det noen som har fått med seg om det er presisert noe om hva man p.d.d mener når man snakker om vaksinerte og uvaksinerte?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke helt dette. Hvis det er slik at vaksinen ikke beskytter mot smitte men kun mot alvorlig sykdom og sykdomsutvikling så har det vel ingen hensikt å vaksinere helsepersonell med en tredje dose? Eller er det noe man ikke forteller her?

Om ikke annet kan man jo uttale seg mindre bastant når vi stadig vekk ser endringer i hva vaksinen gjør og ikke gjør.

Vaksinene "reduserer" risiko for å bli smittet, og for å smitte andre. Men det er bare til en viss grad. Ingen absolutter her, den er ikke kun effektiv mot alvorlig sykdom, der gir den en vesentlig sterkere reduksjon.
Det er "reduksjon" som er stikkordet alle veier her, i forskjellig grad avh. om man snakker om smitte, symptomatisk sykdom, alvorlig sykdom, eller død. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg tykkjer at det er rart at dei framleis ikkje seier noko om boosterdose til dei risikogruppene som ikkje allereie er prioritert. Det er mange månader sidan desse vart fullvaksinerte, så det er rart dersom desse skal måtte stille seg i den same køa som friske 18-åringar.

Men det ser ikkje ut til at det er mogeleg for helsebyråkratar og politikarar å ha fleire tankar i hovudet på same tid. Dette såg ein også då friske austlendingar langt nedover i aldersgruppene vart prioriterte framfor risikogruppene i resten av landet.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (10 minutter siden):

Eg tykkjer at det er rart at dei framleis ikkje seier noko om boosterdose til dei risikogruppene som ikkje allereie er prioritert. Det er mange månader sidan desse vart fullvaksinerte, så det er rart dersom desse skal måtte stille seg i den same køa som friske 18-åringar.

Men det ser ikkje ut til at det er mogeleg for helsebyråkratar og politikarar å ha fleire tankar i hovudet på same tid. Dette såg ein også då friske austlendingar langt nedover i aldersgruppene vart prioriterte framfor risikogruppene i distriktsnorge.

Det er vel sagt at det må ha gått minst seks måneder siden 2. dose før 3. dose kan settes. Så til en viss grad vil dette regulere seg selv. Stort sett er det lengre siden risikogruppene fikk 2. dose enn friske 18. åringer, og risikogruppene vil da også oppfylle 6 mnd.-kravet før 18-åringene, og få tilbud først. 

Endret av RichardNoname
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (40 minutter siden):

Og man kan lese mer inn i andres innlegg (sier ikke du gjorde det her). At det gir bedre beskyttelse mot smitte og videre asymptomstisk smitte opp mot å være uvaksinert bestrider jeg ikke.

Jo du gjorde det. Men fint du dementerer det 👍
 

og eg sier ikke du redigerte det originale innlegget men innlegget eg siterte.

lese selv da. 

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (21 minutter siden):

Er det noen som har fått med seg om det er presisert noe om hva man p.d.d mener når man snakker om vaksinerte og uvaksinerte?

I Norge er det to doser som er fullvaks, men er nok ikke mange ukene før de endrer dette til tre doser. 

I rettferdighetens navn burde de redusere dette systemet hvis det ikke virker. Men de har vel beholdt det lenge i f.eks. Frankrike.

Nå er det altså opp til kommunene om det skal innføres koronapass, og hvor. Det sies at det er nasjonale tiltak, men forstår det slik at ordføreren innerst i "Grutledalen" bestemmer selv om han skal innføre pass for å komme inn på fotballkamp der. 

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (21 minutter siden):

Eg tykkjer at det er rart at dei framleis ikkje seier noko om boosterdose til dei risikogruppene som ikkje allereie er prioritert.

Hvilke risikogrupper er det? Folk med lavere immunforsvar har eksempelvis hatt tilbudet om en tredje dose for flere uker siden. Jeg tror faktisk det nærmer seg to måneder siden jeg fikk tilbud om min tredje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

apropos sykehussituasjonen og intensiv-kapasiteten

(februar 2021)

Ap og Sp krever at helseminister Bent Høie forklarer seg om null flere intensivplasser

https://www.dn.no/politikk/intensivbehandling/kjersti-toppe/ingvild-kjerkol/ap-og-sp-krever-at-helseminister-bent-hoie-forklarer-seg-om-null-flere-intensivplasser/2-1-955184

men det var i opposisjon. greier de levere på det nå når de har makta sjøl? Har de lagt inn noe i statsbudsjettet til formålet?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):
Sitat

Effektiviteten mot alvorlig sykdom forblir høy i 9 måneder, men ikke for menn, eldre skrøpelige og personer med underliggende sykdommer. Dette styrker rasjonale for å tilby en 3. dose, skriver forskerne i sin konklusjon.

 

Menn bør være oppmerksom på tredje dose og kanskje prioriteres. Verdt å merke seg.

Oj. Hva er årsaken til at menn er mer utsatte enn kvinner? Vaksinemixturen er jo den samme.

Slurver menn med håndvasken eller har det sammenheng med lavere, gjennomsnittlig levealder enn kvinner?

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (46 minutter siden):

Eg tykkjer at det er rart at dei framleis ikkje seier noko om boosterdose til dei risikogruppene som ikkje allereie er prioritert. Det er mange månader sidan desse vart fullvaksinerte, så det er rart dersom desse skal måtte stille seg i den same køa som friske 18-åringar.

Men det ser ikkje ut til at det er mogeleg for helsebyråkratar og politikarar å ha fleire tankar i hovudet på same tid. Dette såg ein også då friske austlendingar langt nedover i aldersgruppene vart prioriterte framfor risikogruppene i resten av landet.

Enig, dette reagerte jeg sterkt på. Det er bekymringsfullt at de blir ansett som "resten" som da betyr boosterdose tidligst i neste år og dermed vil det være ganske mange som går inn i en smittefest av en julefeiring med risiko for å bli alvorlig syk om de får covid-19. Mange med flere risikogrupper i aldersgruppen under 65 vil da ha blitt vaksinert for 6-7 mnd siden. Særlig menn er utsatt også, både med tanke på alvorlig forløp og effekt av vaksine (viser en ny studie).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (19 minutter siden):

Oj. Hva er årsaken til at menn er mer utsatte enn kvinner? Vaksinemixturen er jo den samme.

Slurver menn med håndvasken eller har det sammenheng med lavere, gjennomsnittlig levealder enn kvinner?

Tror det har med hormoner å gjøre eller noe. Nå var det sånn at menn har hatt høyrer risiko for å bli alvorlig syk av covid-19, og da forundrer meg ikke at man kan oppleve lignende funn ved vaksineeffekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (12 minutter siden):

Oj. Hva er årsaken til at menn er mer utsatte enn kvinner? Vaksinemixturen er jo den samme.

det har nok med biologi å gjøre.

kvinner setter liv til verden, og naturen har velsignet dem med enkelte fortrinn for vår felles overlevelses skyld.

f.eks. har man funnet ut at det i forbindelse med amming, når spedbarn suger, tidvis oppstår vakuum, og hvis ungen har en pågående infeksjon eller virus i kroppen, overføres dette (pga. vakuum) over til mor, hvilket i sin tur mobiliserer å produsere antistoffer som etter få dager kommer tilbake til ungen i brystmelka.

Så er bare å bøye seg "i ærbødighet" for hvor finurlig naturen er innrettet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (48 minutter siden):

I Norge er det to doser som er fullvaks, men er nok ikke mange ukene før de endrer dette til tre doser. 

I rettferdighetens navn burde de redusere dette systemet hvis det ikke virker. Men de har vel beholdt det lenge i f.eks. Frankrike.

Nå er det altså opp til kommunene om det skal innføres koronapass, og hvor. Det sies at det er nasjonale tiltak, men forstår det slik at ordføreren innerst i "Grutledalen" bestemmer selv om han skal innføre pass for å komme inn på fotballkamp der. 

Enig i at to doser er fullvaksinert. Men mye knytter seg til om man er vaksinert eller uvaksinert. På det nasjonale koronasertifikat har det i alle fall vært nok med en dose for å få grønt, og jeg kan ikke huske å ha hørt noe om at det har blitt endret. 

Endret av RichardNoname
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (6 minutter siden):

Tror det har med hormoner å gjøre eller noe. Nå var det sånn at menn har hatt høyrer risiko for å bli alvorlig syk av covid-19, og da forundrer meg ikke at man kan oppleve lignende funn ved vaksineeffekt.

Har fått med meg at yngre menn er (mer) utsatt for hjerteposebetennelse som bieffekt av vaksinen.

Blodpropp var det flest kvinner som fikk, eller at mange kvnnelige sykepleiere tok AZ-vaksinen før den ble kassert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RichardNoname skrev (16 minutter siden):

På det nasjonale koronasertifikat har det i alle fall vært nok med en dose for å få grønt,

Tror det er hvis de har hatt korona tidligere, og har antistoffer. Hvis ikke tror jeg det er nødvendig med to doser for å få grønt. 

Ser ut til at de kommer til å innføre testing ved innreise igjen. Svenskene vil jo i tilfelle bli enda mer fly forbanna, siden de allerede er sinte på Norge for tidligere testing. Kan vel også skape en risiko for at svenske arbeidere (blant dem helsearbeidere) som pendler over grensa, sier opp. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

det har nok med biologi å gjøre.

kvinner setter liv til verden, og naturen har velsignet dem med enkelte fortrinn for vår felles overlevelses skyld.

f.eks. har man funnet ut at det i forbindelse med amming, når spedbarn suger, tidvis oppstår vakuum, og hvis ungen har en pågående infeksjon eller virus i kroppen, overføres dette (pga. vakuum) over til mor, hvilket i sin tur mobiliserer å produsere antistoffer som etter få dager kommer tilbake til ungen i brystmelka.

Så er bare å bøye seg "i ærbødighet" for hvor finurlig naturen er innrettet.

Ja, noen kjønnsforskjeller vil det fortsatt være selv om likestillingen er kommet for å bli og hun og han blir til hen.

Uten å gå inn på vitenskap, er det nokså underlig at et virus som gir - alt fra mild til dødelig - luftveisinfeksjon gjør forskjell på kjønnene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...