Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Quote

 

Svensk studie: Effektiviteten på vaksinene stuper

En av studiene som nå virkelig vekker oppsikt kommer fra Universitet i Umeå. De har brukt registerdata fra Sverige for å se på forskjellige vaksiners effektivitet over tid. Studien er ennå ikke fagfellevurdert. Målet med å studien var å se om vaksinene hadde effekt utover 6 måneder.

Deres resultat tyder på at vaksinenes effektivitet stuper langt raskere enn man hadde forventet:

– Vaksineeffektiviteten mot symptomatisk covid-19 minker progressivt over tid i alle grupper, men i forskjellig tempo avhengig av type vaksine. Den minker raskere for menn og for eldre skrøpelige.

Effektiviteten mot alvorlig sykdom forblir høy i 9 måneder, men ikke for menn, eldre skrøpelige og personer med underliggende sykdommer. Dette styrker rasjonale for å tilby en 3. dose, skriver forskerne i sin konklusjon.

 

Menn bør være oppmerksom på tredje dose og kanskje prioriteres. Verdt å merke seg.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, ok67 said:

Uten vaksine så slepp du ikkje inn, dermed blir du heller ikkje utsett for smitte (der inne).

Det er dette jeg synes er mest skremmende med hele pandemien. Det er hvor lite faktisk folk har satt seg inn i enklere ting som dette og kaller det fakta. 

Uten vaksine kunne jeg reise rundt i hele nord Italia og jeg kom inn både i det skjeve tårn i Pisa og Duomo katedralen i Milano. Jeg kunne også gå på do på McDonalds(jeg spiste ikke der). Alle disse krever et grønt pass. 

Gåten er, og det kan du selv google deg frem til, hvordan kan passet mitt være grønt og hvordan kan jeg komme inn på disse stedene uten at jeg har tatt vaksine?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Uvaksinert helsepersonell utgjør en så stor risiko for pasientene at det må være obligatorisk, mener Høyre.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/helsepersonell-far-tilbud-om-tredje-dose-koronavaksine/id2884390/

Jeg forstår ikke helt dette. Hvis det er slik at vaksinen ikke beskytter mot smitte men kun mot alvorlig sykdom og sykdomsutvikling så har det vel ingen hensikt å vaksinere helsepersonell med en tredje dose? Eller er det noe man ikke forteller her?

Om ikke annet kan man jo uttale seg mindre bastant når vi stadig vekk ser endringer i hva vaksinen gjør og ikke gjør.

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Jotun said:

Hvor er det kommet frem at den ikke hjelper mot smitte?

Quote

FHI
Jul 30, 2021 — 
Uvaksinerte er klart mer utsatt for smitte og alvorlig sykdom enn vaksinerte.

Det har også vært løftet frem at formålet med vaksinen er for å forhindre alvorlig sykdom, ikke at den nødvendigvis stopper smittespredning. Den begrenser det men ingen garanti.

Videre i samme uttalelse fra FHI.

Quote

At noen vaksinerte får covid-19 og også kan spre smitte videre er et argument for vaksinasjon og ikke imot.

Det kunne vært interessant å se tall på hvor mange som er fullvaksinert men som likevel får positiv Covid PCR test selv om de ikke er syke eller har mild sykdom og da kan være smittsomme.

PS.
Jeg forstår tredje dose for helsepersonell som jobbet tett på utsatte grupper ut i fra "bedre føre var" prinsippet. Men det varierer litt på informasjonen rundt hvor godt det å være vaksinert med 2-3 doser også beskytter for å smitte andre om man eks. er asymptomatisk.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

REGJERINGEN ENDRER PÅ TESTREGLER

– Fra onsdag neste uke får alle uvaksinerte nærkontakter og som bor med en smittet og tilsvarende nære, plikt til å teste seg, sier helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Det innebærer at du  må teste deg hver dag i en uke med selvtest, eller annenhver dag med PCR.

 

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (24 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt dette. Hvis det er slik at vaksinen ikke beskytter mot smitte men kun mot alvorlig sykdom og sykdomsutvikling så har det vel ingen hensikt å vaksinere helsepersonell med en tredje dose? Eller er det noe man ikke forteller her?

Om ikke annet kan man jo uttale seg mindre bastant når vi stadig vekk ser endringer i hva vaksinen gjør og ikke gjør.

 

Lenke til kommentar

Så hvis man tar 100 vaksinerte og 100 uvaksinerte og utsetter de for samme smitten så blir like mange smittet?

Vanskelig å bevise, som eg skrev her i går tror eg siden man ikke har tall på nettopp dette med hvor mange som er utsatt for smitte som ikke har blitt smittet, men den hjelper da en hel del mot smitte.?

Men den er jo selvsagt ikke 100%

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 minutter siden):

Når den ikke beskytter mot all smitte så er det viktig å være klar over det. Jeg sa ikke at de aldri hjelper mot smitte.

Nå endret du jo dette innlegget etter at jeg påpekte det.... 

Men det er greit å vite om at man ikke er beskyttet mot all smitte. Men det blir hvertfall ikke riktig å si at det ikke hjelper mot smitte i det hele tatt, og i tillegg bruke det som argumentasjon MOT at noen skal vaksinere seg.

Og i diskusjonen vedr helsepersonell, vaksine og kritisk syke så hevder mange nå at uvaksinerte ikke bør jobbe med disse da det er en FORHØYET risiko for at de smitter de kritisk syke.

Legg sammen: Større fare for å bli smitte, større fare for å smitte videre, større fare for å bli hardere rammet. Til sammen er matten enkel i mitt hode. Jobb med andre som ikke er så farlig å smitte.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Jotun said:

Nå endret du jo dette innlegget etter at jeg påpekte det.... 

Feil. Det orginale innlegget du reagerte på står som det først ble skrevet.

ellers

Quote

While the two-dose mRNA vaccine’s efficacy against infection wanes, its protection against Covid-related hospitalizations persists,

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, :utakt said:

Man kan vel finne studier som støtter opp under den konklusjonen man har bestemt seg for på forhånd... men her er hvertfall noe som viser at vaksinerte i mindre grad blir smittet selv, og heller ikke smitter like mye videre.

https://www.newscientist.com/article/2294250-how-much-less-likely-are-you-to-spread-covid-19-if-youre-vaccinated/

Og man kan lese mer inn i andres innlegg (sier ikke du gjorde det her). At det gir bedre beskyttelse mot smitte og videre asymptomstisk smitte opp mot å være uvaksinert bestrider jeg ikke.

jeg kunne lagt til ord som nødvendigvis og hovedsaklig i det første innelgget så hadde missforståelsen vært unngått.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 hours ago, :utakt said:

Prøver å se for meg testsystemet i køene for å komme inn på en nattklubb i Oslo natt til søndag. Eller når 15 000 fotballsupportere skal teste seg før de kommer inn på stadion.

Hadde danskene et slikt opplegg altså? Hvordan i heiteste klarte de det?

Tro meg, alle utesteder som følger skjenkereglene hadde hatt null problem med at vakten får noen få ekstra sekunder på hver gjest før de går inn. Ingen barsjefer som tenker økonomisk risiko vil ha overskjenking eller overberusete folk inn, det er hvordan man får problemer, både internt og eksternt. Kø utenfor utesteder er det minste problemet med et slikt opplegg, det å sjekke legg er ikke akkurat en ny ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (5 minutter siden):

Tro meg, alle utesteder som følger skjenkereglene hadde hatt null problem med at vakten får noen få ekstra sekunder på hver gjest før de går inn. Ingen barsjefer som tenker økonomisk risiko vil ha overskjenking eller overberusete folk inn, det er hvordan man får problemer, både internt og eksternt. Kø utenfor utesteder er det minste problemet med et slikt opplegg, det å sjekke legg er ikke akkurat en ny ting.

Antigentestene skal leses av etter 15-30 minutter. Det er mest der jeg ser for meg problemet, ikke med å stikke pinnen i nesa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...