Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

On 11/10/2021 at 11:16 AM, Snikpellik said:

 

Tilbake i april ble TV 2-reporter Ernst A. Lersveen alvorlig syk med corona. Nå åpner han opp om de dramatiske ettervirkningene med hjerteflimmer. Og om løpeturen rundt Bygdøy, da alt sa stopp.

- Jeg lå bare å fantaserte i flere dager, var helt ko-ko og sløv. Dårlig balanse. Da jeg skulle på do falt jeg opp i badekaret, altså som om jeg var helt dritings. Det var helt håpløst, forteller han.

Det tok flere dager før de verste symptomene ga seg. Om ikke uker, forteller Lersveen.

Her er en ganske alvorlig vaksinehendelse som antakelig endte i blodbanen. Som sikkert likner mye på en covid-infeksjon i grunn:

 

Jeg synes folk kan ha godt av å se hele denne video. Hun er ganske ryddig i presentasjonen av symptomopplevelsene sine etter blodåreinjeksjonen av Astra Zeneca covid-vaksinen.

Dr. John Campbell kommenterer så at metallsmak i munnen etter vaksinering kan skje så raskt som 10 sekunder etter blodåreinjeksjon av vaksiner.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (58 minutter siden):

Man har mennesker som ikke klarer å lage mat selv (bor alene) som er avhengig av å kunne gå på billige serveringssteder for å ha et nogenlunde fornuftig og sunt kosthold.

De stedene som vurderes er typisk steder med skjenkebevilgning. Det betyr at eldre i storbyer fortsatt kan spise middag på Obs-kafeen, men ikke våge seg inn i hotellrestauranten som ligger like ved og har julebuffé. I tilfelle må de klare å vise en smart-telefon med grønt bevis. Er dette riktig?

Operasjoner har vært utsatt helt fra begynnelsen av, siden samfunnet gikk direkte inn i en lockdown ca. 10. mars 2020. Pasienter fikk også da en tendens til å avlyse undersøkelsestimer. 

Lenke til kommentar
Allostasis skrev (4 timer siden):

Tar man noe som har risiko for bivirkninger, vi det selvfølgelig øke sjansen for bivirkninger om man tar det flere ganger.

Oppsiktsvekkende nok ser man at det er mest tilfeller av myo- og perikarditt i aldersgruppen 12-29: 

image_2021-11-13_072527.png.c262cdebfa3052392dc4f09661313b91.png

Om vi tar utgangspunkt i rundt 200.000 (FHI estimerte 54% mørketall) saker i aldersgruppen 0-39 med 5 (?) dødsfall før vaksinering ender vi opp med en IFR (infection fatality rate) på 0.0025%. Så godt som ingen dør i denne aldersgruppen. Så hva er grunnlaget for at denne gruppen skal ha vaksine? Unngå alvorlig sykdomsforløp? En liten lettelse av sykehustrykk? 

Med tanke på alvorlige bivirkninger må man spørre seg om dette vurdert korrekt etter nytte/ risiko verdi når absolutt risiko for å dø for denne aldersgruppen er så lav. Særlig når man heller ikke har underliggende sykdommer og er i risikogruppen. 70% beskyttelse mot ingenting er fortsatt ingenting. Ihvertfall når vi snakker utelukkende om dødelighet.

Kilde: https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20211111 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf

Nettopp dette og de mellom 12-29 opplever nesten aldri noe alvorlig sykdom fra covid ifølge statistik.

Hvorfor skal de ta dose 3 utenom at presset fra samfunnet der man har lagd et skille mellom de "uvaksinerte" snart blir de med dose 2 også i den gruppen mot de "vaksinerte".

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Koronavaksine - informasjon til befolkningen

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/

Publisert 23.10.2020 Oppdatert 12.11.2021

Sitat

Beskyttelse og immunitet etter vaksinasjon

  • De to mRNA-vaksinene fra BioNTech/Pfizer og Moderna beskytter mot sykdom som skyldes det nye koronaviruset. 

  • Oppsummerte data viser over 90 % vaksineeffekt mot koronasykdom som er så alvorlig at det trengs sykehusbehandling. Det betyr at i de tilfellene personer får koronainfeksjon tross vaksinering, kan vaksinen bidra til et mildere forløp.

  • Med to doser vaksine får man også høy grad av beskyttelse mot å bli smittet med koronaviruset og dermed også mot å spre smitte videre.
  • Vi følger nøye med på varigheten av beskyttelsen i ulike grupper. Enkelte grupper anbefales oppfriskningsdose (boosterdose), se over.

  • Selv om vaksinerte har en mye lavere risiko enn uvaksinerte for å få koronainfeksjon, så vil også noen vaksinerte bli syke. Derfor er det viktig at også vaksinerte følger gjeldende smittevernråd, holder seg hjemme og tester seg ved symptomer som kan passe med koronainfeksjon.

Sitat

Muterte varianter

Det ser ut til at vaksinene fortsatt vil virke mot de ulike muterte virusvariantene, men at effekten i noen tilfeller kan bli lavere. Det er nå litt forskjellige estimater for ulike vaksiner, og de er usikre.

Selv om noe data tyder på lavere vaksineeffekt mot mild sykdom for noen av virusvariantene, er det viktig å huske at vaksinen fortsatt kan ha god effekt mot alvorlig sykdom.

Dersom det skulle bli slik at det kommer et virus hvor vaksinene vi har ikke virker, så kan vi vaksinere på nytt for å bedre beskyttelsesgraden.

 

Endret av Subara
Lenke til kommentar
On 11/10/2021 at 2:59 PM, Morromann said:

Du svarte ikke: tror du det er noe bedre neste år og mindre virusspredning av forskjellige slag dersom man innflører strenge regler for menneskelig kontakt denne vinteren og isåfall hvorfor. Hvorfor tror du det blir bedre?

Jeg tror det blir bedre fordi man endelig har fått antivirale medisiner på plass på sykehusene, som kan redde liv på også de uvaksinerte. Det er hva jeg tror for neste vinter da. Om det også vil bli godkjent for bruk mot andre virus vet jeg ikke, men jeg tror det vil brukes mot covid rimelig sikkert dersom disse legemidlene finner veien til markedene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Ellers ville jo pressekonferansen i går bare vært et spill for galleriet. Vi vaksinerer oss av en grunn.

Noen gjør det for å unngå å bli smittet, og det er helt legitimt. Noen tåler ikke å bli syk (eldre og risikogrupper). Alle må få gjøre sine egne valg og vurderinger, spesielt etter fullvaksinasjon tenker jeg, men det viktige er at eldre og syke beskyttes. Det gjør de best selv ved å ta en booster-dose. Vi andre kan leve omtrent normalt ved å ta hensyn til de utsatte og bruke maske rundt dem f.eks, og oppnå naturlig immunitet etterhvert. Jeg vaksinerte meg først og fremst fordi det ble klart at alle ville få covid før eller siden. Enten med eller uten vaksine først. Da virket det opplagt at vaksine var det beste valget, da det gir beskyttelse ikke bare mot smitte en begrenset periode, men mot alvorlig sykdom mye lengre via hukommelsesceller. Dette bekreftet også Bjørn Gullvåg i Debatten på NRK Torsdag. Smittebeskyttelsen betydde svært lite for min del. Pressekonferansen igår hadde et fokus på sykehuskapasitet, helsearbeiderne og smittesituasjon. Det er helt legitimt. Det er også legitimt å oppfordre uvaksinerte til å vaksinere seg, noe som også ble gjentatt igår. Jeg er bare ikke enig i tiltaket om bruk av coronasertifikat, hverken idag, eller å kreve flere doser for å komme inn her og der i fremtiden. Risikoen min for alvorlig sykdom og innleggelse på sykehus anser jeg så nær null at nytteverdien i å skyte nye doser i kroppen hver 6. mnd fremover for å presse den noen hakk nærmere null en begrenset periode, med den risikoen det innebærer, ikke er verdt det. Merker at jeg rett og slett blir irritert. Jeg er fullvaksinert, og ikke i noen risikogrupper hverken aldersmessig eller helsemessig. Jeg er ikke overvektig. Er i temmelig god fysisk form, spiser normalt sunt, har et godt immunforsvar, og passer ekstra på det i disse tider. Jeg er ikke bekymret for min egen del, og at jeg skulle være en fare for sykehuskapasiteten blir bare for dumt. Ikke er jeg noe særlig oppi ukjente mennesker, og spesielt ikke eldre og syke, som er de som har en forhøyet utsatthet i å trekke på sykehuskapasiteten.

Lenke til kommentar
On 11/10/2021 at 4:20 PM, Morromann said:

Jeg startet kun med å spørre et enkelt spørsmål om det var sannsynlig at det var mindre spredning av viruser om et år om vi tyr til nye innskjerpelser for å stanse virusspåredning, men jeg fikk ikke svar på det så jeg får spørre andre som kan gi et klart svar på det. Hva jeg skrev i sommer har ingen relevans for dette.

Altså slik jeg forstår det du måtte lure på:

Om det å skåne folk fra å være i kontakt med mange typer virus høst/vinter 2021 og vår 2022 vil gjøre dem mer sårbare i neste vinterperiode 2022 - 2023?

For influensa så kommer det jo an på vaksinasjonsgrad og om vaksinen som tilbys neste sesong virker godt nok. RS-virus ser jo ut til ikke å ha noen type vaksine. Om antivirale midler skal brukes i mot RS-virus vet jeg heller ikke. Kanskje på akuttinnlagte som er i risiko for å dø på sykehuset av det eller opportunistiske bakterier så er vel antibiotika ikke helt borti veggene å ty til.

Når det kommer til Noroviruset så er vel dette en kortvarig affære som de fleste tåler rimelig godt vanligvis. Ubehagelig men fort unnagjort.

Det er jo flere virus enn de nevnte som florerer av typer forkjølelsesvirus. Og sikkert andre sykdommer som folk ikke har så lett for å ha hele oversiktsbilde med en hard vinternatt.

Jeg tror du allerede har fått spørsmålet tilbake, om det er verdt å bruke noe sånn som argument for å la det skure nå? Med de økonomiske konsekvenser det fort kan gi.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 11/10/2021 at 4:53 PM, Morromann said:

OK, om presset på syketjenestene grunnet vaksinenekterne kan jeg gå med på en "dansk" løsning; altså ikke den australske hvor de planlegger å stenge alle uvaksinerte helt fra samfunnet. Men altså at man må ha coronapass ELLER negativ PCR-test(om man er uvaksinert) for å slippe inn på offentlige arenaer, men at det innenfor disse arenaene ikke er noen begrensninger, ingen munnbind, ingen avstandskrav osv. Altså at om man har valgt å ikke vaksinere seg ikke utestenges, men må finne seg i å måtte teste seg regelmessig. Men bare for en periode når det er press på helsetjenestene, ikke som en permanent løsning selvfølgelig. Det gjør det mulig for samfunnet å fungere mer normalt uten at det får alvorlige konsekvenser for økonomien og det sosiale i samfunnet.

Støtter deg i den forståelsen.

Lenke til kommentar
On 11/10/2021 at 4:57 PM, Andre1980 said:

...og fortsetter med beslutningsvegring og seigpining. Ta nå en beslutning og si at alle som vil skal få en dose 3 etter hvert. 

Enig med deg.

Men, de argumenterte altså fra Camilla Stoltenberg og Co. at de må se på data på om det kan bli for høy immunrespons på 3.dosen for forskjellige alderstrinn. Forhåpentligvis så tåler de fleste 3.dosen dersom de venter lenge nok mellom 2.dosen og 3.dosen, men dette er vel ikke skrevet i stein?

Lenke til kommentar
On 11/10/2021 at 8:44 PM, Theo343 said:

Da er det bare 4-5 måneder før min samboer får tilbudet da. 

Jeg lurer også på hvor mye ekstra folk må vente på overtid utover disse 6 mnd. Mange med vanlig helse er jo vaksinert kanskje fra mai til utover sensommeren. Så da vipper det jo mellom før og etter nyttår med 6 mnd.-fristen for svært mange.

Lenke til kommentar
asdaylightdies skrev (38 minutter siden):

Jeg tror bruk av munnbind, lokale tiltak og koronapass kommer til å bli hos oss i et par år fremover. Men blir trolig kun i vinteren siden covid er nå et litt hardere sesongvirus enn influensa. Så er bare å tilpasse oss til denne hverdagen som vi har gjort i snart to år nå. 

MYE hardere og. Dobbelt så mange innlagte på intensiven nå i november med covid-19 (50) enn det var på det meste med influensa på toppen i februar av forrige sesong (25). 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (51 minutter siden):

Noen gjør det for å unngå å bli smittet, og det er helt legitimt. Noen tåler ikke å bli syk (eldre og risikogrupper). Alle må få gjøre sine egne valg og vurderinger, spesielt etter fullvaksinasjon tenker jeg, men det viktige er at eldre og syke beskyttes. Det gjør de best selv ved å ta en booster-dose. Vi andre kan leve omtrent normalt ved å ta hensyn til de utsatte og bruke maske rundt dem f.eks, og oppnå naturlig immunitet etterhvert. Jeg vaksinerte meg først og fremst fordi det ble klart at alle ville få covid før eller siden. Enten med eller uten vaksine først. Da virket det opplagt at vaksine var det beste valget, da det gir beskyttelse ikke bare mot smitte en begrenset periode, men mot alvorlig sykdom mye lengre via hukommelsesceller. Dette bekreftet også Bjørn Gullvåg i Debatten på NRK Torsdag. Smittebeskyttelsen betydde svært lite for min del. Pressekonferansen igår hadde et fokus på sykehuskapasitet, helsearbeiderne og smittesituasjon. Det er helt legitimt. Det er også legitimt å oppfordre uvaksinerte til å vaksinere seg, noe som også ble gjentatt igår. Jeg er bare ikke enig i tiltaket om bruk av coronasertifikat, hverken idag, eller å kreve flere doser for å komme inn her og der i fremtiden. Risikoen min for alvorlig sykdom og innleggelse på sykehus anser jeg så nær null at nytteverdien i å skyte nye doser i kroppen hver 6. mnd fremover for å presse den noen hakk nærmere null en begrenset periode, med den risikoen det innebærer, ikke er verdt det. Merker at jeg rett og slett blir irritert. Jeg er fullvaksinert, og ikke i noen risikogrupper hverken aldersmessig eller helsemessig. Jeg er ikke overvektig. Er i temmelig god fysisk form, spiser normalt sunt, har et godt immunforsvar, og passer ekstra på det i disse tider. Jeg er ikke bekymret for min egen del, og at jeg skulle være en fare for sykehuskapasiteten blir bare for dumt. Ikke er jeg noe særlig oppi ukjente mennesker, og spesielt ikke eldre og syke, som er de som har en forhøyet utsatthet i å trekke på sykehuskapasiteten.

Det virker som oppfriskningsdosen/boosterdosen for personer over 18 år med normalt immunforsvar er 1/2 dose, jeg trodde det var full pakke.

Ellers tar jeg gjerne det som blir tilbudt mot Covid-19, for bla å unngå å miste smaks- og luktesans hvis jeg skulle være så uheldig å bli smittet - man hører om longcovid - selv om et ev. sykdomsforløp ikke ville være så alvorlig at jeg måtte legges inn på sykehus. Og hvis det igjen bidrar til mindre smitteoverføring til risikogruppene og nok sykehussenger til andre syke, synes jeg det er en god ting.

Vanlig influensa gir 14 dager med feber og slapphet, så jeg har tatt vaksinen. Fritt for å slippe alt jeg kan unngå.

Endret av Subara
Lenke til kommentar

Over til en annen side av saken.

https://www.vg.no/nyheter/i/Jxp3qP/reagerer-paa-mulig-tredje-dose-til-nordmenn-beste-oppskriften-paa-aa-forlenge-pandemien

Sitat

– Jeg er overrasket over at norske myndigheter planlegger å ikke høre på Verdens helseorganisasjon, som har vært veldig tydelig på at man bør prioritere mennesker i risikogrupper og helsepersonell globalt før man går videre med en tredje doser i vesten, sier Grønningen til VG.

Sitat

Det foreligger allerede en ekstrem urettferdighet og skjevfordeling av vaksinene. Det er viktig at vestlige land viser måtehold og holder seg til prinsippet om at målet med vaksinasjon er å redde liv, sier Grønningen.

Sitat

– Det er korttenkt, og vi risikerer å få unødvendig lidelse og død. I en global pandemi er vi alle i samme båt. Hvis vi ikke får opp vaksinegraden over alt, risikerer vi at pandemien forlenges og at vi får nye mutasjoner.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (59 minutter siden):

Enig med deg.

Men, de argumenterte altså fra Camilla Stoltenberg og Co. at de må se på data på om det kan bli for høy immunrespons på 3.dosen for forskjellige alderstrinn. Forhåpentligvis så tåler de fleste 3.dosen dersom de venter lenge nok mellom 2.dosen og 3.dosen, men dette er vel ikke skrevet i stein?

Folk snakker jo som om det aldri har blitt satt en 3. dose. Jeg henviste tidligere i dag til en undersøkelse fra Israel, hvor resultatene var at det ved 3. dose var betydelig MINDRE immunrespons og bivirkninger ved 3. dose enn ved første og andre dose. Vi HAR data på dette nå, og å ikke bruke det mener jeg er tullete og lite seriøst. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Nå er det vel bygget opp så pass med kapasitet at det ikke er leveringssituasjonen fra fabrikk det nødvendigvis står på, men viljen til folket, krav til transport og oppbevaring, og annet medisinsk utstyr samt personell som trengs til å sette disse vaksinene. 

Det er svært mange i bl.a. Afrika som er nærmest fanatisk religiøse og mange blir foret med propaganda fra amerikanske konservative pastorer og deres utsendte. Det er også vanskelig å frakte mRNA-vaksiner som krever lav temperatur og oppbevaring, selv om det har blitt lempet noe på dette. 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 11/11/2021 at 11:30 AM, basillen said:

Det lefles nå med ideen om å innføre krav om coronpass på arenaer som f.eks. restauranter og kinoer. Jeg lurer: Har restauranter på noe som helst tidspunkt under pandemien vært en arena hvor smitte har vært et problem? Da tenker jeg ikke på utesteder hvor folk danser tett, drikker mye alkohol, osv., men på helt ordinære italienske, kinesiske, indiske, etc. restauranter. Det samme gjelder kinoer. Har man kunnet spore mange smittetilfeller til denne samfunnsarenaen i løpet av pandemien? Da ikke en kjeft var vaksinert her til lands, oppstod smitte ofte på kino? 

Kort og godt: Vil dette være et målrettet tiltak som vil ha en reell effekt? Så vidt meg bekjent er det veldig mye i skolene smitte sprer seg i disse tider, og her er det jo ikke snakk om å innføre noe som helst form for coronapass. Når vi nå vet at vaksinerte også kan smitte videre, og at opp mot 90 % av den voksne befolkningen allerede er fullvaksinerte, hvor mye vil det å innføre krav om coronpass på disse arenaene egentlig ha å si i henhold til å begrense smitten?

Coronpass er et ekstraordinært tiltak og man bør derfor også kreve ekstraordinære bevis for at det vil ha en markant effekt.

Du hadde bedt om ekstraordinære bevis for at det ville være lurt å gå i bomberom dersom stuka bombefly ble varlset over sivilforsvarets anlegg også? Eller du ville hatt ekstraordinære bevis for at det var lurt å kle seg i beskyttelsesdrakt om du måtte gjøre utendørsarbeid dersom morderbier var på vei til din "landsby" også?

Hva er det du egentlig vil ha flere opplysninger om egentlig? Er ikke covid skadelig nok for deg enda?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til 3. dose mener jeg egentlig at de som ønsker det bør få muligheten til å ta denne dosen. 

En ser allerede at flere land begynner å kreve en 3. dose for å regnes som fullvaksinert (bl.a. Israel og Frankrike). Å ikke tilby dette på noen måte blir for meg da helt feil. 

Hvordan denne 3. dosen skal tilbys er jeg derimot åpen for. En kan for min del gjøre som med influensavaksinen, at eldre og risikogrupper får tilbud gratis, mens resten av befolkningen må betale for den. Det gjør meg ingenting, men en bør kunne få tilbudet om en selv vil. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Fibonacci said:

Et så vanvittig inngripende tema både i privatliv, helse og økonomi burde fått alle sendeflater, men det er stort sett bare enveiskommunikasjon.

[...]

Ingen nevnte pandemihåndtering i partiprogrammene sine, selv om smittevern utvilsomt vil ha størst påvirkning på livene og økonomien i den kommende valgperioden.

Jeg er forsåvidt enig i at det prates for lite om dette, og ja, det at politikerne ville ikke gjøre noe poeng av dette også kan være litt bekymringsverdig når det er så viktig og omfattende. Det må jo bli konsekvenser av allt dette.

På den annen side har vi både helsedirektorat og folkehelseinstitutt som er delegert ansvaret for mye av dette, slik at vi andre slipper. Det er kanskje en fordel at det er profesjonelle som holder i dette, og ikke politikere eller hvemsomhelst. Samtidig må de ansvarlige være åpne med å fortelle om det de kommer fram til, og også være åpne for inspill og kritikk.

Den offentlige debatten vil dessuten bli preget av folks generelle interesse av temaet. De fleste er ganske lei pandemien, og er opptatt av mer tradisjonelle saker igjen. Det er vel ikke så unaturlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...