Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (35 minutter siden):

burde ikke u-vaksinerte holde seg vekk fra diskoteker og lignende av egen sunn fornuft? Man kan jo ikke fortsette sprade rundt som ingenting har skjedd?

Når det er sagt, mistenker jeg dog at "skremselen" om antallet u-vaksinerte i fri flyt der ute, er overdreven. Er jo grunn til å anta at majoriteten blant denne gruppen faktisk er redd for å pådra seg smitte, og dermed "reduserer" livsførsel deretter.

Men som u-vaksinert selv, støtter jeg faktisk restriksjoner rettet mot u-vaksinerte. Har man selv valgt å ikke følge hovedstrømmen, må man regne med konsekvenser. Ikke mer enn rettferdig det.

Jeg ser ikke særlig grunn til å utelukke uvaksinerte fra diskoteker o.l. Ettersom hvor lett man smitter andre er bortimot den samme om man er vaksinert eller uvaksinert. Mange vaksinerte opplever vel mindre symptomer også, så hvem som går rundt og smitter mest vil jeg nesten tro er vaksinerte. Man behøver særlig god grunn for å bedrive systematisk segregering. Det har man ikke.

Jeg hadde selv holdt meg borte om jeg var uvaksinert og smitten var stor. Tror jeg de fleste også gjør, men jeg tenker at risikoen løper de selv og får velge selv. Noen har kanskje allerede vært syke og har naturlig immunitet, mens andre vurderer kanskje at de har lav risiko (unge og friske), mens andre tror ikke på covid (konspiratører). Uansett årsak så er det dem selv det går utover. Så må alle holde seg borte om de har symptomer.

Har møtt uvaksinerte ute også. Sist uke faktisk. Hyggelig mann, men følte meg ikke redd ham overhodet. Var heller mer bekymret for hans del. Samme med søskenbarnet mitt. Hele slekten er vaksinert, men ikke hun. Oppegående og hyggelig dame, som var ute nå i helgen. Det er hennes valg, og så lenge hun er frisk ser jeg ingen grunn til å segregere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/8/2021 at 8:31 AM, Morromann said:

Word. Det er mennesker som har sett livsverket gå i ruiner på grunn av disse tiltakene og det blir ikke lettere for disse om man igjen skal stenge ned fordi politikerne driver emosjonell utpressing av en befolkning som allerede har gjort en kjempeinnsats i snart to år.

Nei, Wordperfect :wee:

Emosjonell utpressing, virkelig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Krevende situasjon på UNN: – Vi klarer ikke skjerme planlagt behandling
https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/koronaviruset-har-fort-til-hoyt-trykk-pa-helsevesenet-nord-i-norge-1.15722868

Sitat

Ledelsen ved Universitetssykehuset Nord-Norge holdt pressekonferanse i Tromsø om koronasituasjonen. – Det er en svært krevende totalbelastning, sier direktør ved UNN.

– Mange i UNN begynner å bli veldig slitne, sier Anita Schumacher, direktør ved Universitetssykehuset Nord-Norge.

– Det er en svært krevende totalbelastning. Vi klarer ikke å skjerme planlagt behandling, sier Schumacher.

Sitat

9 av de 14 covid-innlagte på UNN er uvaksinerte, sier overlege ved infeksjonsmedisinsk avdeling Dag Seeger Halvorsen.

Han sier det er flest menn som er innlagt, og at det er stort sett eldre pasienter. 80 prosent er over 60 år. Veldig mange har de vanlige underliggende sykdommene.

Sitat

Manglende ressurser

Laila Furulund Strøm, seksjonsleder intensivmedisinsk avdeling ved UNN, sier koronapasientene er enda mer ressurskrevende fordi de er isolerte.

– Vi har utfordringer med å dekke behovet for intensivsykepleiere i en normal situasjon – og da blir det ekstra utfordrende under en pandemi.

– Det krever mer ressurser.

Furulund Strøm sier de må forskyve de ansatte og at de må jobbe mye overtid, og at den største utfordringen er mangelen på intensivsykepleiere.

– I tillegg må vi ta høyde for at det kan komme innlagte barn med RS-virus.

Men direktør ved UNN forteller at de ikke er ved bristepunktet enda.

– Bristepunkt for meg, er det et punkt hvor man ikke klarer å håndtere situasjonen. Der er vi ikke, konstaterer Schumacher.

Sitat

Stor belastning

Tromsø er et av stedene i Norge med høyest smittetrykk. Det har ført til stor belastning på UNN med mange innlagte koronapasienter.

Dagene på sykehuset er tøffe. De har fått flere intensivsykepleiere fra andre sykehus, og uvanlig mange pasienter med covid-19 gjør også at UNN må utsette operasjoner.

Tirsdag var 187 koronasmittede pasienter innlagt på sykehus i Norge. Det er en nedgang på ti pasienter fra dagen før.

19 av pasientene får respiratorbehandling og 45 ligger på intensivavdeling.

På formannskapsmøtet i Tromsø kommune tidligere i dag informerte Magne Nicolaisen, direktør for helse og omsorg i kommunen om utfordringer.

– Akkurat nå er det en utrolig vanskelig situasjonen i helsevesenet i Tromsø kommune, når det gjelder å drifte dag for dag, sier Nicolaisen.

Stort sykefravær blant de ansatte og smitte på institusjoner i Tromsø skaper store problemer. Spesielt når det gjelder bemanningen.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (37 minutter siden):

Jeg ser ikke særlig grunn til å utelukke uvaksinerte fra diskoteker o.l. Ettersom hvor lett man smitter andre er bortimot den samme om man er vaksinert eller uvaksinert. Mange vaksinerte opplever vel mindre symptomer også, så hvem som går rundt og smitter mest vil jeg nesten tro er vaksinerte. Man behøver særlig god grunn for å bedrive systematisk segregering. Det har man ikke.

Jeg hadde selv holdt meg borte om jeg var uvaksinert og smitten var stor. Tror jeg de fleste også gjør, men jeg tenker at risikoen løper de selv og får velge selv. Noen har kanskje allerede vært syke og har naturlig immunitet, mens andre vurderer kanskje at de har lav risiko (unge og friske), mens andre tror ikke på covid (konspiratører). Uansett årsak så er det dem selv det går utover. Så må alle holde seg borte om de har symptomer.

Har møtt uvaksinerte ute også. Sist uke faktisk. Hyggelig mann, men følte meg ikke redd ham overhodet. Var heller mer bekymret for hans del. Samme med søskenbarnet mitt. Hele slekten er vaksinert, men ikke hun. Oppegående og hyggelig dame, som var ute nå i helgen. Det er hennes valg, og så lenge hun er frisk ser jeg ingen grunn til å segregere.

Samme her. Jeg er vaksinert men er slett ikke noe redd for de uvaksinerte. Hvorfor skal jeg være det når det er jeg som har tatt spøryten for å få beskyttelse? Jeg spør ikke folk rundt meg om de er vaksinerte eller ikke; det er opp til dem og deres eget valg. Om de har sagt nei er det jo verst for dem selv selvfølgelig, ikke for meg. Faktisk er det vel vi som er vaksinerte som bør være forsiktige rundt vaksinerte av hensyn til dem, ikke omvendt. Jeg har selv møtt noen uvaksinerte jeg kjenner til sosialt samvær i høst. Og ikke tenkt særlig over det.

Samtidig vil jeg si at vi som har tatt sprøyten ikke skal kollektivt straffes for at andre velger å ikke gjøre det. Men i Norge gjør man åpenbart det, som i Tromsø og Trondheim. Der snakker de om kollektiv avstraffelse av alle; vaksinerte som har gjort sin innsats for samfunnet skal påtvinges munnbind og normal medmenneskelig atferd skal igjen kriminaliseres.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Samme her. Jeg er vaksinert men er slett ikke noe redd for de uvaksinerte. Hvorfor skal jeg være det når det er jeg som har tatt spøryten for å få beskyttelse? Jeg spør ikke folk rundt meg om de er vaksinerte eller ikke; det er opp til dem og deres eget valg. Om de har sagt nei er det jo verst for dem selv selvfølgelig, ikke for meg. Faktisk er det vel vi som er vaksinerte som bør være forsiktige rundt vaksinerte av hensyn til dem, ikke omvendt. Jeg har selv møtt noen uvaksinerte jeg kjenner til sosialt samvær i høst. Og ikke tenkt særlig over det.

Samtidig vil jeg si at vi som har tatt sprøyten ikke skal kollektivt straffes for at andre velger å ikke gjøre det. Men i Norge gjør man åpenbart det, som i Tromsø og Trondheim. Der snakker de om kollektiv avstraffelse av alle; vaksinerte som har gjort sin innsats for samfunnet skal påtvinges munnbind og normal medmenneskelig atferd skal igjen kriminaliseres.

Enig med deg. Var ikke jeg som spurte han jeg traff ute heller. Var han som sa det. Jeg sa bare til ham at jeg selv har vært skeptisk og respekterer hans valg, men ville nå vaksinert meg var jeg ham. Ferdig med det.

Når helsevesen begynner å slite synes jeg derimot vi bør kunne vise såpass hensyn at milde tiltak som munnbind-bruk o.l. er helt greit. Det er noe annet med så inngripende tiltak som utestengelse og segregering. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (Akkurat nå):

 

Når helsevesen begynner å slite synes jeg derimot vi bør kunne vise såpass hensyn at milde tiltak som munnbind-bruk o.l. er helt greit. Det er noe annet med så inngripende tiltak som utestengelse og segregering. 

 

Men det å holde viruser borte fra samfunnet ved å isolere folk fra hverandre vil jo ikke løse noe problem, bare fremskynde det i det uendelige. Virusene går ingen steder, de går bare i "dvale" og slår enda kraftigere tilbake neste gang mot en befolkning som bare får dårligere og dårligere immunforsvar. Hvor mange tror at dette er så mye bedre neste vinterhalvår? Og året etter der igjen?

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (Akkurat nå):

Sverige ser faktisk ut til å ligge mye bedre an enn både Norge og Danmark nå. De har halvparten så mange smittede per dag selv om befolkningen er dobbelt så stor. Kurven ser ganske flat ut fra starten av juni og frem til nå.

Kan det være at flokkimmunitet fra gjennomgått covid begynner å spille inn?

Det er godt mulig det. Den seigpiningen som nå starter i Tromsø derimot vil bare gjøre at dette problemet "baller seg opp" i det uendelige her i landet.

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 minutter siden):

Sverige ser faktisk ut til å ligge mye bedre an enn både Norge og Danmark nå...


Samtidig er Tengele ute og advarer om at smitten kan øke også der, og at de må gjeninnføre tiltak, hva enn det skulle være, de har jo knapt hatt noen tiltak?

https://omni.se/tegnell-smittan-inom-eu-en-varningsklocka-for-sverige/a/mrvMMOhttps://omni.se/tegnell-smittan-inom-eu-en-varningsklocka-for-sverige/a/mrvMMO

Sverige har forøvrig registrert 8 nye dødsfall i dag, i følge mediene, og 1860 nye smittede (i følge Platz).

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 minutter siden):


Samtidig er Tengele ute og advarer om at smitten kan øke også der, og at de må gjeninnføre tiltak, hva enn det skulle være, de har jo knapt hatt noen tiltak?

https://omni.se/tegnell-smittan-inom-eu-en-varningsklocka-for-sverige/a/mrvMMOhttps://omni.se/tegnell-smittan-inom-eu-en-varningsklocka-for-sverige/a/mrvMMO

I 2021 har det jo vært en del tiltak i Sverige. Noen av de strengere og mer langvarige enn i Norge. Så jeg vil ikke helt si det knapt har vært noen tiltak om man ser hva de har gjort siden desember 2020. 

Maks åtte kunne samles på offentlig arrangement, maksantall for besøk på restauranter fire personer, bestilling ved disk forbudt, alt alkoholsalg forbudt etter klokka 20:00, stenging av videregående skoler, munnbind, maks antall innendørs på treningssentre og butikker, forbud mot å oppsøke store ansamlinger, 50 på kino osv.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (5 minutter siden):

Om Sverige, som har hatt en skikkelig hestekur gjennom naturlig immunitet, får problemer nå igjen - selv med vaksiner, hva er da løsningen?

Å vente på en helt ny vaksine som skal fungere bedre?

Jeg føler at vi aldri får noe særlig godt svar på dette. Jeg savner virkelig at noen kommer med konsekvensutredninger på hvordan et samfunn i det uendelige skal tåle slike frihetsbebgrensende tiltak som også rammer økonomien hardt. Regjeringen burde sette ned et utvalg hvor også økonomer er representert. Men alt ebber ut i "helsevesenets kapasistet, tenk på de stakkars sykepleierne".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Morromann said:

Jeg føler at vi aldri får noe særlig godt svar på dette. Jeg savner virkelig at noen kommer med konsekvensutredninger på hvordan et samfunn i det uendelige skal tåle slike frihetsbebgrensende tiltak som også rammer økonomien hardt. Regjeringen burde sette ned et utvalg hvor også økonomer er representert. Men alt ebber ut i "helsevesenets kapasistet, tenk på de stakkars sykepleierne".

Men dette utvalget du ønsker deg finnes jo allerede. Nok en gang, økonomer er involvert hele veien for å vurdere de økonomiske kostnadene. Konklusjonen så langt har vel vært at kostnaden ved å ha tiltak er mindre enn å ikke ha noen tiltak, i hvert fall før de fleste ble vaksinert.

Holden-utvalget (covid-19) – Wikipedia

 

Quote

Utvalget skal både analysere nye smitterverntiltak som er til vurdering, og gjennomgå de eksisterende tiltakene for å se hvordan de kan tilpasses slik at de negative konsekvensene for økonomien og samfunnet for øvrig blir minst mulig

 

Endret av ToxicTed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ToxicTed skrev (3 minutter siden):

Nok en gang, økonomer er involvert hele veien for å vurdere de økonomiske kostnadene. Konklusjonen så langt har vel vært at kostnaden ved å ha tiltak er mindre enn å ikke ha noen tiltak, i hvert fall før de fleste ble vaksinert.

Holden-utvalget (covid-19) – Wikipedia

 

 

Men NÅ er de fleste vaksinerte men som vi ser i Tromsø, til dels i Trondheim og i store deler av verden så fortsetter de med å styre samfunnet basert på positive PCR-tester. Så vi trenger en ny og oppdatert konsekvensutredning baser på at man fortsetter med dette lenge etter vaksineringen. Holden-utvalgets rapport er utdatert nettopp fordi den er fra en pre-vaksineringstid. Nå er vi i post-vaksineringens tid og man fortsetter med inngripende tiltak likevel og det er ingenting som peker i retning av at dette vil ta slutt.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (1 time siden):

Jeg ser ikke særlig grunn til å utelukke uvaksinerte fra diskoteker o.l. Ettersom hvor lett man smitter andre er bortimot den samme om man er vaksinert eller uvaksinert. Mange vaksinerte opplever vel mindre symptomer også, så hvem som går rundt og smitter mest vil jeg nesten tro er vaksinerte. Man behøver særlig god grunn for å bedrive systematisk segregering. Det har man ikke.

hvor har så forestillingen om at u-vaksinerte utgjør en trussel kommet fra? Det er ganske utbredt har jeg inntrykk av.

Men for egen del står jeg ved at man bør gå "litt stille i dørene" som u-vaksinert, og ikke forvente at alle dører er åpne. Jeg spurte f.eks. tannlegen sist gang om hvordan han stilte seg til u-vaksinert, og han sa det var greit, "det er flere (pasienter) enn deg som ikke har tatt den". Men jeg tok altså ikke for gitt at det ble svaret. For å vise litt goodwill kommer jeg til å ta en koronatest rett før jeg skal dit på ny-året. Skal i alle fall ikke være meg som drar smitte inn på klinikken og medfører baluba og problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (10 minutter siden):

hvor har så forestillingen om at u-vaksinerte utgjør en trussel kommet fra? Det er ganske utbredt har jeg inntrykk av.

Vi ser jo blant annet nå at 9 av de 14 innlagte på UNN er uvaksinerte, selv om vaksinedekningen i aldersgruppen med flest innlagte er svært høy. Hvordan det er på andre sykehus vet jeg ikke, men trolig er det lignende tall. Disse utgjør dermed "en trussel" for samfunnet ved å oppta sykehusplasser og sette helsevesenet på prøve, fører til utsettelser av operasjoner, utmattelse av personell etc.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/ukerapport-for-uke-43/

Sitat

Høy vaksinasjonsdekning bremser spredningen

Matematisk modellering viser at trenden i smittespredningen har vært økende med et gjennomsnittlig reproduksjonstall fra 10. oktober på 1,3 (95 % CI 1,0–1,6). Det er forskjeller i trend mellom de ulike fylkene.

– Høy vaksinasjonsdekning bremser spredningen av viruset.  Likevel ser vi at viruset når fram til middelaldrende og eldre. Blant disse ser vi et økende antall innleggelser. Vaksinasjon beskytter også de eldste svært godt mot alvorlig sykdom. Oppfriskningsdosen til de eldste vaksinerte vil forhåpentligvis beskytte dem ytterligere, sier avdelingsdirektør Line Vold i FHI.

Sitat

Større risiko hos uvaksinerte

Det har vært en oppgang i antall meldte tilfeller sist to uker. Det er foreløpig meldt  6 943 tilfeller av covid-19 i uke 43, som er 58 % økning siden uke 42 (4 395).

– Insidensen av meldte tilfeller (antall per 100 000 innbyggere) i uke 43 var mer enn fire ganger høyere blant uvaksinerte enn blant fullvaksinerte personer i aldersgruppa 16 år og eldre, sier Line Vold.

–  Økningen er størst i de større byene. Dette er ikke uventet, da det er her kontakthyppigheten er høyest. I tillegg ser vi en smitteøkning i nord som utfordrer kapasiteten i helsevesenet der og som krever spesielle tiltak i kommunene med større utbrudd i denne landsdelen, sier Vold.

EDIT:

Mer på side 11 i forrige ukerapport: 
https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-43-25.10---31.10.21.pdf

Sitat

Figuren indikerer at vaksinasjon beskytter svært godt mot innleggelse og død i alle aldersgrupper

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...