Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (45 minutter siden):

Det er ihvertfall bra FHI gjør helomvending om tredjedosen da. Men så er det jo den særnorske etternølingen da....

Det må gå seks måneder mellom andre dose og tredje dose av Pfizer/Moderna. Dette er krav for godkjenningen til EMA. 

Så de har fortsatt en viss tid å gå på her med tanke på massevaksinering med tredje dose for de under 65 år.

Er ganske sikker på at alle vil få tilbud etterhvert.

Lenke til kommentar

Dette lover jo bra med tanke på eldrebølgen som vi er bare i startgropen av, hvor helsevesenet allerede ikke har nok kapasitet av ansatte.

Regner med at de som tidligere har postet her og ment at de i helsevesenet som har jobbet tungt under pandemien, bare måtte brette opp armene og tåle dette (var jo som sagt mye stress i andre jobber også), står for det samme fortsatt?


72 prosent av de spurte i det kommunale helsevesenet sier at de vil se etter annen jobb når pandemien er over

Quote

Det er økt sykefravær blant sykepleierne og situasjonen kan bli ekstra prekær i Nord-Norge, sier leder Lill Sverresdatter Larsen i Norsk Sykepleierforbund.

– Det sykepleierne beskriver er at de har ikke brettet ned ermene. De har ikke vært en del av gjenåpningsfesten. De har ikke hatt ermene nede under pandemien. De er søkkslitne, sier Sverresdatter Larsen til Nordlys.

Hun forteller at hun daglig mottar meldinger fra sykepleiere som har vondt i magen når telefonen ringer, fordi de opplever et moralsk press om å ta ekstravakter.

Hele 72 prosent av de spurte i det kommunale helsevesenet i Sykepleierforbundets egne undersøkelser sier at de vil se etter annen jobb når pandemien er over.

– Vi er nødt til å gjøre noe på kort sikt som gjør at sykepleierne er villig til å stå i det enorme presset. Du kommer ikke unna at der er lønn er viktig virkemiddel. Sykefraværet kommer av en enorm belastning, sier Sverresdatter Larsen.

Fagforeningslederen sier sykepleiermangelen er størst i Nord-Norge, og at sykehusbyen Tromsø mangler 140 sykepleiere. I tillegg er det stor mangel i distriktskommunene.

 

Endret av shockorshot
skriveleif
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/sport/tv-2-profilens-drama---verden-stopper/74595069

Sitat

Tilbake i april ble TV 2-reporter Ernst A. Lersveen alvorlig syk med corona. Nå åpner han opp om de dramatiske ettervirkningene med hjerteflimmer. Og om løpeturen rundt Bygdøy, da alt sa stopp.

- Jeg lå bare å fantaserte i flere dager, var helt ko-ko og sløv. Dårlig balanse. Da jeg skulle på do falt jeg opp i badekaret, altså som om jeg var helt dritings. Det var helt håpløst, forteller han.

Det tok flere dager før de verste symptomene ga seg. Om ikke uker, forteller Lersveen.

Sitat

- Jeg måtte øve meg på å gå igjen. Når karantenetida var ferdig så var jeg så surrete i balansen at jeg måtte snu på vei til butikken første dagen jeg var ute av huset, fordi jeg var så ustø. Det var ganske småguffent faktisk.

Omsider kom kroppen seg. De lange gåturene ble lenger. Og etter hvert kunne Lersveen også jogge som normalt.

Sitat

Men fortsatt var det noe som ikke stemte.

- Jeg ble altså så forbanna kortpusta. Jeg kunne ikke begripe. Men jeg tenkte at jeg bare måtte gå, sier Lersveen, som trodde han bare var sliten.

Noen dager seinere gjorde han et nytt forsøk. Men pulsen skøyt fortsatt i været. Unormalt høyt, siden han bare gikk.

Da skjønte TV 2-reporteren at han måtte fyre av gårde en melding til fastlegen.

Sitat

Hos fastlegen var beskjeden klar: Lersveen hadde hjerteflimmer. Deretter gikk turen til Volvat for elektrosjokkbehandling - en behandling der man får elektriske støt i narkose.

- Så gikk jo det i dass. Det var et skritt fram og ett tilbake, siden det først gikk over til ønsket rytme, før det så datt tilbake igjen. Da måtte jeg vente i tre-fire uker til. Da jeg våknet fra narkose etter nok en behandling, sto det en særdeles hyggelig hjertespesialist, som ser meg i øynene og sier: Nå er det i orden, Ernst.

- Da fikk jeg igjen kroppen min, som jeg sier, utdyper Lersveen.

Ifølge hjertespesialisten var hjerteflimmeret en ettervirkning av coronaen. Skiskytterlegenden Ole Einar Bjørndalen, som selv har hatt hjerteflimmer, satt også Lersveen i kontakt med en annen hjertespesialist, som han selv har brukt. Og Lersveen prøver nå å leve så normalt som mulig.

- Jeg jobber for fullt og normaliserer hverdagen, men det er en litt sånn mental sperre. Man går med en uro for å få det igjen.

Husker at det var i nyhetene at Lersveen hadde korona, men unngikk sykehusinnleggelse. Her er hvordan det gikk med han i ettertid.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Null overraskelser.

Greit nok at de kjører en tredje dose for eldre, andre utsatte og helsepersonell.

For oss andre er det derimot ingen nødvendighet. Om det er mer behov for vaksiner til første og andre dose i andre land, bør vi heller sende de dit fremfor å kjøre en tredje dose til friske 20-, 30-, og 40-åringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (1 minutt siden):

Greit nok at de kjører en tredje dose for eldre, andre utsatte og helsepersonell.

For oss andre er det derimot ingen nødvendighet. Om det er mer behov for vaksiner til første og andre dose i andre land, bør vi heller sende de dit fremfor å kjøre en tredje dose til friske 20-, 30-, og 40-åringer.

Mente mer hvem som legges inn.

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 minutt siden):

Mente mer hvem som legges inn.

Ah, sant det. 

Må si at om jeg hadde bodd i Oslo under pandemiperioden, ville jeg vært mektig provosert over det som skjedde der. Først var det markant høyere smitte blant innvandrere som attpåtil ble enda sykere når de først ble syke. I tillegg tillot de litt flere deltakere på private sammenkomster og fullt stopp på nær alt annet enn det motsatte (altså litt færre i private sammenhenger men litt mer åpent ellers), noe som ytterligere rammet unge, enslige voksne. Det er virkelig en gruppe som har fått en FEIT langefinger fra storsamfunnet (og i særskilt i Oslo) under coronaperioden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (28 minutter siden):

Greit nok at de kjører en tredje dose for eldre, andre utsatte og helsepersonell.

For oss andre er det derimot ingen nødvendighet. Om det er mer behov for vaksiner til første og andre dose i andre land, bør vi heller sende de dit fremfor å kjøre en tredje dose til friske 20-, 30-, og 40-åringer.

Nå er det bare eldre og helsepersonell som får tilbud om 3. dose. Det er kun folk uten immunforsvar som får 3.dose av "de utsatte". Det er fremdeles 1,5 millioner nordmenn i risikogrupper og mange av de er under 65 år. 

Ser helst til at de kommer med en anbefaling snart om folk under 65 år i risikogrupper også. Min far er i underkant av 60 år, har diabetes, høyt blodtrykk og tidligere hjerteinfarkt. Han går selvsagt på mye forskjellige medisiner mot diabetes og høyt blodtrykk. Jeg mener min far er i en særlig utsatt gruppe nå, det nærmer seg 6 mnd siden fullvaksinert og han fikk Pfizer. Hadde vært fint om han fikk en boosterdose før jul. Det er en særlig utsatt tid for smitte med sammenkomster etc.. Håper de kan bestemme seg raskt ang. slike som min far også, slik at det faktisk er mulig for kommunene og få satt dose 3. før jul.

Faren min fått sin første skikkelig forkjølelse nå, med skikkelig hoste som satt langt ned i brystet og han følte seg temmelig tett og litt tungpustet. Han har så kraftig hoste at han nesten får brekninger når han hoster nå (slimhoste i dette tilfellet) og det er skikkelig surkling. Han har nesten ikke sovet de siste nettene. Han har vært hos legen, som har lyttet på han og tatt CRP, og alt ser fint ut heldigvis. Nå ser det ut som det har beveget seg oppover i systemet og ikke sitter så langt ned i brystet, så han er på bedringens vei heldigvis. Han fikk med en hjemmetest på covid-19 og testet negativt, så det er heldigvis ikke covid-19. Grunnen til at jeg skriver dette er hvor hardt en forkjølelse kan slå ut på en som faren min i diverse risikogrupper, selv om han er under 65 år. Når jeg ser hvordan han sliter med denne forkjølelsen så ønsker jeg ikke at han skal få covid-19 med bare 2 doser som har begynt å miste effekt. Til forskjell så har jeg kun vært litt tettere i nesen enn vanlig og hatt bittelitt vondt i halsen om morningen (om jeg da faktisk har blitt smittet da).

Beklager at jeg skriver så langt, men det virker som man nesten har "glemt" de under 65 år i diverse risikogrupper med tanke på boosterdose. Virker liksom som skillet går med 65 år uansett sykdomshistorikk, noe jeg synest er rart. I starten var det jo stort fokus på alle i risikogrupper. Og faren min ble fullvaksinert i mai, så i desember er det et halvt år siden.

Det er stor forskjell på en på 58 år med flere risikofaktorer og en frisk 40-åring med tanke på nødvendigheten av tredje dose nå. Mulig mange tror at de har fått tilbud om dose, siden man kanskje blander sammen folk med nedsatt immunforsvar og andre risikogrupper.

Jeg er jo MEGET godt beskyttet i sammenligning med min far. Jeg ble fullvaksinert i september og fikk Moderna som dose nr. 2. Jeg er helt enig i at det er helt utenkelig å begynne å snakke om å gi dose 3 til meg akkurat nå. Skal det bli nødvendig så tror jeg ikke det er noe poeng før nærmere sommeren og jeg avser gladelig en eventuell dose 3 lenge slik at andre som trenger det før meg, kan få en slik dose.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (52 minutter siden):

Greit nok at de kjører en tredje dose for eldre, andre utsatte og helsepersonell.

Største problemet er vel at de velger å ikke vaksinere andre utsatte og ser seg helt blind på alder , er du en 63 åring som var regnet i den mest skjerpede risikogruppen for 1. og 2. dose og har fått vaksinen din for over ett halvår siden får du ikke muligheten å ta 3. dose nå. Derimot blir den tilbydt friske helsepersonell, noe jeg er enig i at er en gruppe som bør få denne dosen så fort som mulig, men da sliter jeg med å se hvorfor de skal sitte å vente på resterende risikogrupper når de anser gevinsten ved å vaksinere friske helsepersonell med en 3. dose som høyere enn risikoen. Det er bare enkelte avgjørelser som ikke gir helt mening.

Edit: @Fnugle kom meg litt i forkjøpet med samme resoneringen :) 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (11 minutter siden):

Største problemet er vel at de velger å ikke vaksinere andre utsatte og ser seg helt blind på alder , er du en 63 åring som var regnet i den mest skjerpede risikogruppen for 1. og 2. dose og har fått vaksinen din for over ett halvår siden får du ikke muligheten å ta 3. dose nå. Derimot blir den tilbydt friske helsepersonell, noe jeg er enig i at er en gruppe som bør få denne dosen så fort som mulig, men da sliter jeg med å se hvorfor de skal sitte å vente på resterende risikogrupper når de anser gevinsten ved å vaksinere friske helsepersonell med en 3. dose som høyere enn risikoen. Det er bare enkelte avgjørelser som ikke gir helt mening.

Ok, det hadde ikke jeg fått med meg. 

Ja, det kan være 66-åringer som er klart friskere enn en 50-åring gitt de "rette" omstendigheter. Og var ikke oppimot halvparten av de 1,6 millionene som opprinnelig ble regnet for å være i risikogruppene under 65? Mener å huske det fra demografiske data over tall over folk ulike aldersgrupper. 

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om de ser seg helt blinde på alder, jeg er godt under både 50 og 60 og har likevel fått tre doser pga. underliggende sykdom og medisinbruk (nr 3 i slutten av september). 

Jeg syns det var litt tidlig, men sykehuset sa det bare trengte å være fire uker siden dose 2, og jeg var godt forbi det. Nå ser jeg at de snakker om seks måneder mellom dose 2 og 3, så jeg vetta fanken jeg.. kanskje jeg ble sendt til booster altfor tidlig, men må nesten bare stole på de rådene jeg får av helsetjenesten.. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (9 minutter siden):

Vet ikke om de ser seg helt blinde på alder, jeg er godt under både 50 og 60 og har likevel fått tre doser pga. underliggende sykdom og medisinbruk (nr 3 i slutten av september). 

Jeg syns det var litt tidlig, men sykehuset sa det bare trengte å være fire uker siden dose 2, og jeg var godt forbi det. Nå ser jeg at de snakker om seks måneder mellom dose 2 og 3, så jeg vetta fanken jeg.. kanskje jeg ble sendt til booster altfor tidlig, men må nesten bare stole på de rådene jeg får av helsetjenesten.. 

Ikke helt blinde i forhold til immunsupprimerte nei, heldigvis :). Men selv blant den grupper er det folk som reiser til Sverige for å få en 4. dose da en del av denne gruppen har svært liten respons på vaksinene https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v53JkB/dro-til-stromstad-for-en-fjerde-vaksinedose-litt-absurd . 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Raymond tar grep i Oslo med å gjeninnføre massetesting i skolen. Vi hadde det for noen uker siden, jeg skjønte aldri helt hvorfor det stoppet. Lurt trekk å kjøre det i gang igjen.

Sitat

Corona-smitten har den siste tiden økt kraftig i Norge og flere byer vurderer lokale tiltak for å stoppe smitten.

Nå varsler Oslos byrådsleder at de vil innføre nye lokale coronatiltak allerede neste uke.

– Det vi skal ha nå er jevnlig, massetesting av skoleelever på skolene. Det håper vi å rulle ut i løpet av neste uke, sier Raymond Johansen (Ap) til VG.

Han sier at det hovedsakelig er de mellom 0 og 19 år som blir coronasmittet i Oslo nå.

– Vi har erfaring fra i høst av at massetesting er det absolutt mest effektive virkemiddelet. Dette er målgruppen. Det er slik vi skal greie å bidra til å bremse smitten, sier han.

 

Hold deg hjemme når du er syk.

Sitat

– Dere må holde dere hjemme når dere er syke. Helsemyndighetene sier at de er bekymret for dette nå. Det er for mange som går og hangler og er på jobb og treffer andre. Terskelen på å være hjemme tydeligvis er litt høy, sier Johansen.

 

Ingen grunn til å frykte nedstengt by per i dag.

Sitat

– Det å innføre enmeter i en by som Oslo med det næringsgrunnlaget som vi har, så vil det ha enorme konsekvenser. Mange av våre virksomheter er oppe i knestående. Ikke mer, sire han.

– Hvis vi skulle nedstengte en by med dagens tall på 58 innlagte, så mener jeg det ikke er forholdsmessig, sier han.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/L59Wkx/oslo-innfoerer-corona-tiltak-neste-uke 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Morromann said:

Hvor mange av dem er uvaksinerte?

Det spurte jeg ikke om. Han ringte for å ventilere litt (sliten) da de flytter disse pasientene og det har vært fult kjør hele uken. Tror ikke han vet det heller for å være helt ærlig og lite spesifikt de har lov å opplyse om.

Men det virket ikke som det er mye informasjonsflyt ut til befolkningen på dette.

Det hjelper ikke at det har vært ganske mye kjør på RS pasienter en stund nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...