Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

fredrik2 skrev (25 minutter siden):

Inte att 100% ikke er nok i alla fall. Var en annan som skrev en del om den byn över. Jag kan lägga till att den är rätt liten och det är snakk om ett område. Trengs ikke mer än ett utbrud på en eller två skoler bland ovaksinerade barn för att få opp talen. 

Nu er det faktiskt möjligt att det ikke er tillräckligt men för att kunna räkna på det trengs det ett R tal och det har du ikke fått fra varken studien eller en irsk by.  

I Norge drivs smittespredning av ovaksinerade eller delvaksinerade barn nu och vi er långt ifra 100% vaksinerade.  

Hvis ikke Waterford overbeviser deg, så kan du jo gå inn på Worldometer og sjekke kurvene for høyvaksinerte land som Island, Singapore og Israel. Dersom ikke disse tallene, samt studien henvist til i Dagbladet-artikkelen jeg lenket til tidligere, overbeviser deg om at de nåværende vaksinene er alt for ineffektive mot spredning til at viruset kan nøytraliseres, så lever du i en regelrett fantasiverden. Det er rett og slett en fornektelse av virkeligheten.

Egentlig er det ganske ufattelig når vi nå har så mye talldata tilgjengelig at det fremdeles finnes folk som ikke kan innse hva som er fakta her.

Endret av basillen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I uke 43 meldte FHI at innlagte med covid-19 var 33 (33 %) uvaksinert og 60 (61 %) fullvaksinert. Seks pasienter (6 %) var delvaksinert. Hele 67% av innlagte var altså vaksinerte, noe som er bare 2% ifra vaksineringsgraden på 69% for fullvaksinerte. 78% har tatt første dose. 

Hvor er effekten på 90-95% beskyttelse mot alvorlig sykdom som stadig kommer opp i tråden her?

 

I uke 44 hadde FHI snodig nok ikke tatt med statistikken etter vaksinestatus, vi får se på onsdag om dette var ett engangstilfelle. Det er av offentlig interesse at FHI er transparente om disse tallene. 

Kilde: https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2021/ukerapport-uke-43-25.10---31.10.21.pdf
 

Endret av Allostasis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
basillen skrev (2 timer siden):

Vel,  med fare for å gjøre deg deprimert, så har Dagbladet akkurat nå en nyhet på forsiden som omhandler nettopp at vaksinene ikke beskytter godt mot smitte:

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-mange-fullvaksinerte-blir-smittet/74571986

Altså er dette nok en spiker i kisten for illusjonen om at det å ekskludere uvaksinerte fra samfunnsarenaer har noe som helst for seg fra et vitenskapelig perspektiv. Og samtidig er det nok en indikasjon på at dette viruset noe de aller fleste av oss kommer til å få før eller siden. Vaksinert eller ei.

Smitte må ses på fra 2 sider.

Risiko for å bli smittet når man er vaksinert vs uvaksinert. Her gir vaksinene en god beskyttelse en del måneder mens man har antistoffer i kroppen. Etterhvert blir denne beskyttelsen kraftig redusert etter rundt 6 mnd. Så da må man evt booste seg igjen.

Så har du risikoen for å smitte andre når man først er blitt smittet. Ifølge dette betyr vaksinen da minimalt.

Ref sitat: "Studien bekrefter også at du som fullvaksinert person kan være like smittsom som en uvaksinert person hvis du først blir smittet selv, men dem du bor sammen med er mer mottakelige for smitte dersom de er uvaksinerte. Nær 4 av 10 smittes da, viser denne studien.. Nakstad understreker at den største nytten av vaksinene imidlertid ligger i beskyttelsen mot alvorlig sykdom."

Hukommelsescellene i kroppen gir denne langvarige beskyttelsen på ca 90 % mot alvorlig sykdom. Det er uavhengig av antistoff-beskyttelsen. 

Såvidt jeg kan forstå da, så må man booste seg omtrent hver 6. mnd dersom man er utrygg mtp å selv bli syk (eldre og/eller i risikogrupper først og fremst). Den samfunnsmessige smittegevinsten ved å booste seg hele tiden er mindre enn hva mange antar, men fortsatt noe, da man reduserer risikoen for å bli smittet i første omgang, og sekundært derfor også reduserer risikoen for å smitte andre. Men man er altså bortimot like smittsom som syk vaksinert og uvaksinert. Å drive på slik vil vel uansett bare hale ut og forskyve problemet ettersom alle vil få covid før eller siden (om man ikke finner langt bedre vaksiner).

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar

FHI sier vel selv at det er innleggelsestallene som nå forteller noe særlig. Varsko her? Smittetallene må jo være temmelig høye nå hvis vaksinen faktisk fungerer så bra som antydet - høyere enn noen gang, med stor margin. Jeg setter et stort spørsmålstegn ved denne strategien (d.v.s. å ikke ha noen strategi).

For meg er det ikke ønskelig å bli smittet, selv om jeg ikke er spesielt utsatt, og selv om jeg er fullvaksinert. Derfor bruker jeg munnbind på innendørs offentlige plasser, og bruker håndsprit. Det er nesten ingen andre som gidder, så jeg gjør det ikke lenger for deres del.

Lenke til kommentar
6 hours ago, basillen said:

Hvis ikke Waterford overbeviser deg, så kan du jo gå inn på Worldometer og sjekke kurvene for høyvaksinerte land som Island, Singapore og Israel. Dersom ikke disse tallene, samt studien henvist til i Dagbladet-artikkelen jeg lenket til tidligere, overbeviser deg om at de nåværende vaksinene er alt for ineffektive mot spredning til at viruset kan nøytraliseres, så lever du i en regelrett fantasiverden. Det er rett og slett en fornektelse av virkeligheten.

Egentlig er det ganske ufattelig når vi nå har så mye talldata tilgjengelig at det fremdeles finnes folk som ikke kan innse hva som er fakta her.

Trodde vi snakkade om 100% vaksinedekning. SIngapore har 87% vilket er mycket men fremdeles en bit ifra 100% Israel har 67% ... och Norge 77% och Island 82% 

Vad den er i Waterford vet vi ikke. 

Som jag skrev, mycket möjligt att R ikke är under 1 också för 100% vaksinedekning men jag tror ikke vi har noe tal som visar att det er fallet. 

Vet väl dokk ikke vad du menar med nöytraliseras. Hvis du menar utrota så har du rätt. Hvis du menar att det blir ett R tal under 1 er jag ikke sikker men det varierar också mellan forskjelliga områden.

Men du får gärna komma med en studie som visar det du påstår för en gångs skull. For eksempel korrelations studierna angående munnbind för alla världens länder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (1 time siden):

Trodde vi snakkade om 100% vaksinedekning. SIngapore har 87% vilket er mycket men fremdeles en bit ifra 100% Israel har 67% ... och Norge 77% och Island 82% 

Vad den er i Waterford vet vi ikke. 

Som jag skrev, mycket möjligt att R ikke är under 1 också för 100% vaksinedekning men jag tror ikke vi har noe tal som visar att det er fallet. 

Vet väl dokk ikke vad du menar med nöytraliseras. Hvis du menar utrota så har du rätt. Hvis du menar att det blir ett R tal under 1 er jag ikke sikker men det varierar också mellan forskjelliga områden.

Men du får gärna komma med en studie som visar det du påstår för en gångs skull. For eksempel korrelations studierna angående munnbind för alla världens länder.

Med nøytraliseres så mener jeg "utryddes" ja. Dataene er nå entydige i at dette ikke lar seg gjøre med de vaksinene vi har nå.

Dette med å vurdere munnbind og smitteutvikling er jo noe hvem som helst kan gjøre ved å studere når de ulike landene og landområdene innførte munnbind som tiltak, for så å se på Worldometer hvordan smitten har utviklet seg under pandemien. At du krever en "korrelasjonsstudie angående munnbind for alle verdens land" blir bare tullete. Det er som om jeg sier "Det regner ute." Så sier du "Bevis det!" Så forklarer jeg at "det faller vanndråper fra himmelen og jeg blir våt." Så sier du "Jeg tror deg ikke før du viser en publisert studie." Og om jeg hadde vist deg en publisert studie, så hadde du garantert funnet noe å pirke på som gjør at du ikke hadde akseptert den uansett. Slik du har gjort med alle andre studier jeg har lagt frem for deg.

Uansett gidder jeg ikke kverulere de samme punktene om igjen og om igjen. Jeg mener, som jeg har sagt flere ganger nå, at grunnet forsøplingsargumentet bør ikke munnbind innføres i storskala fra et kost/nytte perspektiv. Jeg anser den forsøplingen tiltaket medfører som å ikke kunne rettferdiggjøre den lille potensielle gevinsten man kan få i henhold til smittespredning ved bruk av munnbind. Så mange som halvparten av nordmenn bruker munnbindene feil uansett (https://www.nettavisen.no/okonomi/undersokelse-halve-befolkningen-bruker-munnbind-feil/s/12-95-3424095444). Selv denne omtalte "Bangladesh-studien", som altså ikke er fagfellevurdert, viste tross alt kun en 9 % demping i smitte. Og da må man altså ta hensyn til at deltagerne i studien fikk opplæring i generell smittevernatferd i tillegg til munnbindene.

Oppsummert: Bruk gjerne munnbind hvis du føler for det. Jeg kommer ikke til å gidde å følge et eneste mer munnbindpåbud, med mindre jeg står i fare for å få en saftig bot.

Nå tror jeg vi legger denne diskusjonen død. Jeg orker ikke en hel dag til med kverulering om dette tiltaket. Hvis du har gode motargumenter til dette innlegget, så gratulerer. Du vinner debatten. Kommer jeg til å gå med munnbind likevel? Nei.

Endret av basillen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Verm skrev (7 timer siden):



For meg er det ikke ønskelig å bli smittet, selv om jeg ikke er spesielt utsatt, og selv om jeg er fullvaksinert. Derfor bruker jeg munnbind på innendørs offentlige plasser, og bruker håndsprit. Det er nesten ingen andre som gidder, så jeg gjør det ikke lenger for deres del.

Vel, munnbind gir liten beskyttelse om noen for seg selv. Du beskytter primært andre. Håndsprit er kun falsk trygghetsfølelse da man vet mer enn man gjorde i mars 2020 om at covid-19 primært er luftspredende og at kontaktflatesmitte er tilnærmet ikke-eksisterende.

DaniNichi skrev (4 timer siden):

Innskrenke friheten sin for trygghet ,man vet jo hvordan det har gått ellers i historien.

En klok man sa en gang at de som bytter bort frihet mot trygghet ikke fortjener noen av delene. Alle disse coronatiltakene koster samfunnet astronomiske summer og vi har ennå til gode å se langtidskonsekvensene av det.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
basillen skrev (38 minutter siden):

 

Oppsummert: Bruk gjerne munnbind hvis du føler for det. Jeg kommer ikke til å gidde å følge et eneste mer munnbindpåbud, med mindre jeg står i fare for å få en saftig bot.

 

Trondheims kommunedirektør som liker å baksnakke befolkningen som betaler lønna hans truer den samme befolkningen med påbud igjen om folk ikke gjør som han sier. Men jeg lurer nå på hvor lovlig slike tvangstiltak egentlig er. Jeg mener; covid-19 kom som et nytt og ukjent virus man fryktet ville ta livet av 10% av de smittede. Nå vet man bedre og man har atpåtil vaksiner som begrenser alvorlig forløp. Da er det ikke lenger legitimt å føre unntakstilstandslover og det er ihvertfall ikke legitimt å gjemme seg bak kapasistetsproblemer i helsevesenet som ikke en gang har noe med viruset å gjøre for å avskaffe grunnleggende rettigheter i et samfunn. Og jo, munnbindtvang er inngripende; like inngripende som land i Midtøsten som tvinger kvinner til å gå tildekket mot sin vilje. Hva man gjør frivillig er en helt annen sak og hvis folk som Trondheims kommunedirektør vil bruke munnbind resten av livet, eller hazamatdrakt så får han værsågod gjøre det for min del, men ikke krev at jeg skal gjøre det. Jeg var tidlig ute med å bruke munnbind, ja til og med på et tidspunkt da FHI frarådet det. Nå har jeg pakker med munnbind som har ligget og samlet støv siden....august tror jeg og de gir jeg bort gratis til de som måtte ønske det.

For å ta poenget; om noen blir bøtelagt i vinter for ikke å ha brukt munnbind bør de ta denne saken videre. Dette er sannsynligvis brudd på menneskerettighetene og de bør ta kontakt med advokater og føre denne saken videre høyere opp for dette er ikke lenger akseptabelt. Historien har vist at det til slutt ofte er domstolene som setter foten ned for maktmisbruk, som erfaringene med NAV-skandalen viser for eksempel. Politikere og ikke-valgte byråkrater har desverre alt for liten respekt for menneskerettigheter i våre dager. Coronaloven fra mars 2020 ble innført i all hast for å avverge en potensiell katastrofe og samunnskollaps, noe som ikke er i nærheten av å komme til å skje nå, derfor er ikke denne loven på noen som helst måte legitim. Kapasistetsproblemer som gjør at operasjoner må utsettes er selvsagt ikke bra, men det er ingenting som tyder på at dette er noe som i høy grad vil skje i vinter. Og kreftavdelinger har første prioritet, så det argumentet kan man spare meg for. Uansett ville jeg selv tatt risikoen for selv å måtte utsette en operasjon fremfor å leve i et permanent semi-diktatur hvert eneste vinterhalvår. Frihet i bytte mot trygghet for et virus som 99,7% overlever og rundt 80% er vaksinert mot i Norge er intet unntak.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Det ser ut som om iveren etter flere tvangstiltak i Trondheim blir satt på vent:

https://www.nrk.no/trondelag/adressa_-formannskapet-i-trondheim-vil-droppe-munnbindpabud-i-trondheim-1.15722786

BRA! Det viser at det er rettskafne folk blant de folkevalgte som ikke trykker på tiltaks-knappen men er avventende. Det viser at det er mange som ikke ønsker en permanent karusell med frem-og-tilbake-påbud. Og det viser at folkevalgte setter foten ned for iveren den ikke-valgte byråkraten Morten Wolden har etter nytt munnbindpåbud. Bra. Jeg merker at en snøball ruller nå og at flere og flere ikke ønsker at dette skal overstyre samfunnet i det uendelige.

Lenke til kommentar

Danmarks statsminister legger nå skylden for død og smitte på en spesifikk gruppe (de uvaksinerte). De bærer ansvaret for hele det Danske samfunnet. Hva i alle dager??? Jeg forventer at hun da kan bevise dette!! Hvis ikke er hun rett og slett uegnet som statsminister. Det vites vel fra før at mange innvandrere befinner seg i gruppen uvaksinerte. Er det en sammenheng der montro? Hva med den syke gamle mannen som ikke har vært utenfor huset sitt på nesten to år, fordi han er livredd for både vaksine og smitte. Denne personen har nå ansvar for andres død og smitte ifølge Danmarks statsminister. Det er fullstendig uhørt! Vi vet også at både vaksinerte og uvaksinerte smitter andre. Dette må være det mest idiotiske utsagnet fra en statsminister jeg har hørt på lenge (om hun er referert korrekt av NRK vel og merke).

https://www.nrk.no/urix/danmark-mot-nye-koronarestriksjoner_-_-en-liten-gruppe-har-skylden-1.15722796

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (5 minutter siden):

Danmarks statsminister legger nå skylden for død og smitte på en spesifikk gruppe (de uvaksinerte). De bærer ansvaret for hele det Danske samfunnet. Hva i alle dager??? Jeg forventer at hun da kan bevise dette!! Hvis ikke er hun rett og slett uegnet som statsminister. Det vites vel fra før at mange innvandrere befinner seg i gruppen uvaksinerte. Er det en sammenheng der montro? Hva med den syke gamle mannen som ikke har vært utenfor huset sitt på nesten to år, fordi han er livredd for både vaksine og smitte. Denne personen har nå ansvar for andres død og smitte ifølge Danmarks statsminister. Det er fullstendig uhørt! Vi vet også at både vaksinerte og uvaksinerte smitter andre. Dette må være det mest idiotiske utsagnet fra en statsminister jeg har hørt på lenge (om hun er referert korrekt av NRK vel og merke).

https://www.nrk.no/urix/danmark-mot-nye-koronarestriksjoner_-_-en-liten-gruppe-har-skylden-1.15722796

Målstreken flyttes i det uendelige. Først holdt det at kun de i risikogruppene sble vaksinert, så holdt det med 70%; det skulle garantere for flokkimmunitet sa de. Så 80%. Og nå - 100% i alle aldre samt kjæledyr? Det tar aldri slutt. Folk får aldri fred.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Det ser ut som om iveren etter flere tvangstiltak i Trondheim blir satt på vent:

https://www.nrk.no/trondelag/adressa_-formannskapet-i-trondheim-vil-droppe-munnbindpabud-i-trondheim-1.15722786

BRA! Det viser at det er rettskafne folk blant de folkevalgte som ikke trykker på tiltaks-knappen men er avventende. Det viser at det er mange som ikke ønsker en permanent karusell med frem-og-tilbake-påbud. Og det viser at folkevalgte setter foten ned for iveren den ikke-valgte byråkraten Morten Wolden har etter nytt munnbindpåbud. Bra. Jeg merker at en snøball ruller nå og at flere og flere ikke ønsker at dette skal overstyre samfunnet i det uendelige.

Du kunde ha läst artikeln lite noggrannare. Enligt den du länkar till och det jag har läst i adressa så vill de istället ha tilltak som stoppar smitten i skolene.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Det eneste man har vært ganske så sikre på omtrent hele veien er at det meste er usikkert

Du har helt rett, men det siterte er jeg ikke helt enig i. Jeg er enig i at mye har vært usikkert, men de har gått altfor bombastisk ut flere ganger og sagt at nå er det bare å holde ut denne lille tiden, frem til vi får vaksinen, frem til whatever. Ihvertfall er det inntrykket de har skapt. Noen ganger med visse forbehold vel og merke. Det har vært altfor liten åpenhet og diskusjoner rundt usikre ting, selv om vi vet at det har vært en god del uenighet mellom fagmiljøer, samt en del opphetet diskusjon. 

Det tar nok slutt når flest mulig har oppnådd naturlig immunitet, men man kan ikke begynne å pålegge folk gruppeskyld. Det er poenget, og det er hva Danmarks statsminister har gjort. Hun burde heller ta ansvar selv. Det er hennes jobb og overordnede ansvar å sørge for en best mulig håndtering for alle. Å dytte ansvaret nedover på allerede angstlidende mennesker er helt uhørt!

Lenke til kommentar
Allostasis skrev (10 timer siden):

I uke 43 meldte FHI at innlagte med covid-19 var 33 (33 %) uvaksinert og 60 (61 %) fullvaksinert. Seks pasienter (6 %) var delvaksinert. Hele 67% av innlagte var altså vaksinerte, noe som er bare 2% ifra vaksineringsgraden på 69% for fullvaksinerte. 78% har tatt første dose.

Andelen syke fullvaksinerte er enda høyere enn dette. Husk at vel halvparten av de som er syke/dør, aldri er innlagt på intensiv/sykehus, men dør på institusjonen de bor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Allostasis said:

I uke 43 meldte FHI at innlagte med covid-19 var 33 (33 %) uvaksinert og 60 (61 %) fullvaksinert. Seks pasienter (6 %) var delvaksinert. Hele 67% av innlagte var altså vaksinerte, noe som er bare 2% ifra vaksineringsgraden på 69% for fullvaksinerte. 78% har tatt første dose. 

 

Dette blir litt feil bruk av tall? Som andre i tråden her har oppgitt, så er gjennomsnittsalderen på de innlagte ganske så høy (var den på 77 år?). I denne aldersgruppen er vaksineringsgraden langt høyere enn 69%.

Endret av ToxicTed
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Budeia skrev (12 timer siden):

Derfor er det rett å nekte førstnevnte adgang til diskoteker.

burde ikke u-vaksinerte holde seg vekk fra diskoteker og lignende av egen sunn fornuft? Man kan jo ikke fortsette sprade rundt som ingenting har skjedd?

Når det er sagt, mistenker jeg dog at "skremselen" om antallet u-vaksinerte i fri flyt der ute, er overdreven. Er jo grunn til å anta at majoriteten blant denne gruppen faktisk er redd for å pådra seg smitte, og dermed "reduserer" livsførsel deretter.

Men som u-vaksinert selv, støtter jeg faktisk restriksjoner rettet mot u-vaksinerte. Har man selv valgt å ikke følge hovedstrømmen, må man regne med konsekvenser. Ikke mer enn rettferdig det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...