Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tok influensavaksine i dag. Den skal gi 60% beskyttelse.

Etterpå var jeg i butikken og valgte meg en Uncle Bens ris fra hylla på Kiwi til 34 kr, som må ha vært gammel pris, for den kostet 44 kr på Mega. Det var usannsynlig at prisen for den samme rispakken kunne synke med 10 kr fra en butikk til en annen, så jeg spurte for sikkerhets skyld i kassen, og da økte prisen til 39 kr.

Sitat

Denne uken startet med nyheten om at prisen på handlekurven med matvarer vil øke kraftig. Bransje-kjempen Orkla forklarer prisvarselet med en stor økning i råvareprisene og frakt-utfordringer under- og etter pandemien.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jak939/prishopp-paa-varer-frykter-beintoeff-vinter-for-mange

Mao. har prisene steget veldig det siste året. Dårligere økonomi gir svært liten frihetsfølelse,  både med og uten munnbind for å si det sånn.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fibonacci said:

Det blir nyhetssak om en gamling dør av covid, men alle andre ting blir fullstendig ignorert. Det er grov tjensteforsømmelse av media å ikke stille ting i perspektiv.

Det er lenge siden jeg så at et dødsfall var omtalt i media, corona eller ei. Det blir ikke engang sagt noe om dødstallene. Du må finne tallet selv.
Det ser ikke heller ut til at politikere og myndigheter bryr seg nevneverdig. Joda, folk dør jo stadig vekk til vanlig også, men kanskje får dette litt for lite oppmerksomhet? De er jo våre medmennesker. Perspektivet til de døde og deres pårørende er jo en ikke-sak i mediaomtalen for de aller aller fleste.

Endret av Verm
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Jeg tok influensavaksine i dag. Den skal gi 60% beskyttelse.

Etterpå var jeg i butikken og valgte meg en Uncle Bens ris fra hylla på Kiwi til 34 kr, som må ha vært gammel pris, for den kostet 44 kr på Mega. Det var usannsynlig at prisen for den samme rispakken kunne synke med 10 kr fra en butikk til en annen, så jeg spurte for sikkerhets skyld i kassen, og da økte prisen til 39 kr.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jak939/prishopp-paa-varer-frykter-beintoeff-vinter-for-mange

Mao. har prisene steget veldig det siste året. Dårligere økonomi gir svært liten frihetsfølelse, selv uten munnbind.

Nå er det vel helt naturlig at du opplever slike prisforskjeller mellom en "lavpriskjede" som Kiwi er og en fullsortimentsbutikk som Mega er. 

 

Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (2 minutter siden):

Nå er det vel helt naturlig at du opplever slike prisforskjeller mellom en "lavpriskjede" som Kiwi er og en fullsortimentsbutikk som Mega er. 

 

Og brødet på Rema 1000 som for litt siden kostet 38 kr (ca. 1/2 år tilbake) og som nå koster 42 kr, samtidig som det har krympet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, basillen said:

Jeg oppdaterte innlegget mitt med en lenke, men kan godt legge den ved en gang til:

https://www.nrk.no/mr/influensa-skaper-stort-press-pa-sykehusene-1.13852854

Da har jeg lest det.

Quote

Pass på håndhygienen

Smittevernoverlegen minner om enkle grep som god håndhygiene og å unngå å hoste eller nyse på andre for å prøve å forhindre at smitten brer seg.

– De som er syke må holde seg hjemme, ta det med ro, og ha minst mulig besøk av andre friske så dette ikke sprer seg videre.

Dette er noe jeg stort sett har praktisert selv. Men, det med å holde seg hjemme når man er syk det tror jeg mange sliter noe med sånn ift. fravær hos arbeidsgiver. Men, jeg har holdt meg hjemme med egenmeldingsdager og sykemeldinger når jeg åpenbart har vært syk. Sjelden før covid-19 så har vel smittehygiene vært så høyt på agendaen.

Jeg har også vaksinert meg i mot influensa i opptil 12 år i strekk nå. Så også der har jeg bidratt.

Artikkelen har tydeligvis ikke vekket helseminister eller de andre helsetoppene i Norge tilstrekkelig til at vi har fått noen nasjonale oppfordringer om dugnad. Hva mer forventer du at jeg kan si?

At det tydelig er en forskjell på influensaberedskap og covid-19-beredskapen. Det er jo åpenbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Allostasis said:

Du kan umulig ha lest aviser noe særlig om du ikke har fått med deg at helsevesenet har vært under stort press flere vintre de siste 10-15 årene. I mange år har det og vært klager på folk som må vente på operasjoner som blir utsatt også. 

Hva gjorde folk som det ble klaget ekstra mye for?

Men er det ikke slik at dersom en prekær situasjon vedvarer ekstra lenge så blir man litt mindre sjokkert neste gang, at det blir en vane? Hva skal man gjøre liksom annet enn egen smittehygiene og det å ta vaksine i solidaritet?

Si til arbeidsgiver, at "Nei, du dessverre jeg er vekke 4 mnd. i vinter, risikoen er for stor til at sykehusene skal slite og flere må bøte med livet"?

Eller forventer du at jeg skal engasjere meg aktivt i politikk? Eller skal jeg stå fram i media å gråte over noen bekjente som gikk bort pga. en influensainfeksjon som igjen ledet til opportunistisk lungebetennelse, som kroppen deres ikke tålte?

Kan forklaringen være at covid-19 er et betydelig farligere virus enn de fleste influensavintre vi har vært igjennom i det siste? Men at noen individer i debatten virkelig sliter med å ta dette innover seg?

Quote

COVID-19 should still be regarded as a dangerous disease with high mortality, particularly among older adults and those who develop a more serious course of illness necessitating hospitalisation. The most important thing we can do as individuals and as a society is to keep the level of infection down.Dec 14, 2020

Kilde er google-søk: "how dangerous is covid-19"

 

Quote

The virus can lead to pneumonia, respiratory failure, heart problems, liver problems, septic shock, and death. Many COVID-19 complications may be caused by a condition known as cytokine release syndrome or a cytokine storm. This is when an infection triggers your immune system to flood your bloodstream with inflammatory proteins called cytokines. They can kill tissue and damage your organs. In some cases, lung transplants have been needed.

https://www.webmd.com/lung/coronavirus

Cytokin storm er vel ikke en side som er særlig ofte forbundet med influensasykdom?

Utdrag av råd fra den samme kilden:

Cover your nose and mouth in public. If you have COVID-19, you can spread it even if you don’t feel sick. Wear a cloth face covering to protect others. This isn’t a replacement for social distancing. You still need to keep a 6-foot distance between yourself and those around you. Don’t use a face mask meant for health care workers. And don’t put a face covering on anyone who is:
Under 2 years old
Having trouble breathing
Unconscious or can’t remove the mask on their own for other reasons

Practice social distancing. Because you can have and spread the virus without knowing it, you should stay home as much as possible. If you do have to go out, stay at least 6 feet away from others.

Dette er litt drøyere råd enn hva som er normalt ift. influensa. Men selv på influensa så hjelper jo dette. Det er jo også litt glidende til å dekke noe om vanlige influensaråd. Men sosial distansering i den grad som med covid-pandemien er jo veldig særegent. Det samme er jo munnbindbruken som man normalt forbinder med Asiatiske nasjoners normaloppførsel.

6 fot, det er omtrent 2 meter det.

 

  

6 hours ago, Fibonacci said:

DETTE er nøyaktig problemet med covid-pandemien.

Media er EKSTREMT fokuserte på KUN covid-problemer, men setter aldri ting i perspektiv. Hva er vanlig på denne årstiden? Hvilke andre sykdommer finnes? Hva dør folk faktisk av? Hvor mange dør? Hvor stort er belegget på sykehusene nå i forhold til andre alvorlige sesonger?

Det du forteller om medias oppførsel vet man om. De selger for å få klikk som igjen skaper reklamekroner.

Men, samtidig så er det viktig at media dekker det. Siden covid-19 er en almennfarlig sykdom. Kilde: https://www.webmd.com/lung/coronavirus

Jeg kunne helt sikkert funnet kilder i fra WHO på at covid-19 er en farlig sykdom. Men, kanskje slike som WebMD får sagt det enklere,  bedre og veldig utfyllende, og ikke minst greit oppsummert.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Subara said:

Jeg tok influensavaksine i dag. Den skal gi 60% beskyttelse.

Etterpå var jeg i butikken og valgte meg en Uncle Bens ris fra hylla på Kiwi til 34 kr, som må ha vært gammel pris, for den kostet 44 kr på Mega. Det var usannsynlig at prisen for den samme rispakken kunne synke med 10 kr fra en butikk til en annen, så jeg spurte for sikkerhets skyld i kassen, og da økte prisen til 39 kr.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jak939/prishopp-paa-varer-frykter-beintoeff-vinter-for-mange

Mao. har prisene steget veldig det siste året. Dårligere økonomi gir svært liten frihetsfølelse,  både med og uten munnbind for å si det sånn.

Alltid noen som skal sko seg. Matvarebransjen har jo årlig "jakt" på å skumme av leverandørenes inntektsgrunnlag, samtidig som de kan kreve forskjellige priser som gavner dem. Mat skal jo skrottene våre ha, så det blir enten å dyrke, fange, høste den selv eller å kjøpe den av disse "matvaremonopolistene", såkalt oligopol. Eller enklere forklart: "Ufullkommen konkurranse".

Jeg har gjort som deg. Var tilfeldigvis å fikk influensavaksine til kr 299 i dag. Det var Sanofi sin (fransk). I følge den som vaksinerte så fikk de den ikke i fra FHI, men i fra egen leverandør. Men, kan jo hende at FHI har en finger med i spillet som ledd bak der igjen for hva vi vet.

Spoiler

Sanofi-influensavaksine-2021.jpg.7f75809b09f8a654224af22bc9dea31f.jpg

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

Hva gjorde folk som det ble klaget ekstra mye for?

Men er det ikke slik at dersom en prekær situasjon vedvarer ekstra lenge så blir man litt mindre sjokkert neste gang, at det blir en vane? Hva skal man gjøre liksom annet enn egen smittehygiene og det å ta vaksine i solidaritet?

Fra folk*. Poenget er at det har vært slik i en årrekke og er ingenting nytt. Da det har vært oppe til debatt om å utvide kapasitet har det stått på at det er slik våre folkevalgte har valgt å forvalte pengene. Helsebehandling kan ikke gis evig budsjett.

Hvem er det som sier influensa eller covid 19 ikke kan være en farlig sykdom? Resten av gnålet ditt får du ta med en vegg for jeg ser ingen rolle i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (8 timer siden):

Det er lenge siden jeg så at et dødsfall var omtalt i media, corona eller ei. Det blir ikke engang sagt noe om dødstallene. Du må finne tallet selv.
 

Likevel behanldes dette som om det er den aller verste katastrofen som noensinne har rammet menneskeheten og at vi må radikalt endre hele samfunnet og stenge ned deler av økonomoien,

Lenke til kommentar
Allostasis skrev (1 time siden):

Fra folk*. Poenget er at det har vært slik i en årrekke og er ingenting nytt. Da det har vært oppe til debatt om å utvide kapasitet har det stått på at det er slik våre folkevalgte har valgt å forvalte pengene. Helsebehandling kan ikke gis evig budsjett.

Hvem er det som sier influensa eller covid 19 ikke kan være en farlig sykdom? Resten av gnålet ditt får du ta med en vegg for jeg ser ingen rolle i det.

Word. Dette er et politikerstyrt problem og det er 100% illegitimt å sdtenge ned deler av samfunnet og kriminialisere normal menneskelig omgang på grunn av inkompetanse i helsepolitikken. Jeg har deltatt nok i "dugnad" gjennom å betale skatt og som vi vet har alvorlige store deler av helsebudsjettet vært brukt på byråkrati og ikke pasientbehandling.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Morromann said:

Serverings- og hotellbransjen i Tromsø er ikke enige med deg i det.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/hotellsjef-slar-alarm---svaert-kritisk/74594350

Men de "krisemaksismerer" vel bare....

Så det er alltså munnbind påbudet som gør att de sliter? Sikker? 

Men de får självklart vara oeniga med mig. Tror väl dokk att det är de andra reglerna än munnbind som gör att de sliter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Så det er alltså munnbind påbudet som gør att de sliter? Sikker? 

Men de får självklart vara oeniga med mig. Tror väl dokk att det är de andra reglerna än munnbind som gör att de sliter.

Ja, det er sikkert. Nei, det er ikke bare munnbind. Jeg har ikke skrevet det. Det er summen av de drakoniske tvangstiltakene alle hadde håper vi skulle bli kvitt når man lojalt valgte å vaksinere seg.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Morromann said:

Ja, det er sikkert. Nei, det er ikke bare munnbind. Jeg har ikke skrevet det. Det er summen av de drakoniske tvangstiltakene alle hadde håper vi skulle bli kvitt når man lojalt valgte å vaksinere seg.

Nu var det faktiskt munnbind jag skrev om når du påstod att hotellen i Tromsø var oenig med mig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/i/oWwJqK/seksjonsoverlege-haster-med-tredje-vaksinedose-for-eldre

Sitat

– Flertallet er multisyke gamle med en gjennomsnittsalder på mer enn 80 år. Det er ikke gått mindre enn drøye fem måneder siden de fikk den andre vaksinen. Den andre gruppen er yngre, uvaksinerte personer med en snittalder på under 40 år, sier Ringstad.

Sitat

Blant yngre, alvorlig syke på sykehuset i Østfold er det pasienter med opprinnelse fra Øst-Europa som dominerer, ifølge overlege Jetmund Ringstad.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...