Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

xRun skrev (Akkurat nå):

I motsetning til hva enkelte ser ut til å tro setter jeg ikke likhetstegn mellom pandemien og covid-19, noe jeg redegjorde ganske greit for her.

Det var du som trakk frem spanskesyken her, ikke jeg så jeg bare svarte på hvordan den tok slutt.

Men tror du covid-19 en eller annen gang vil forsvinne av seg selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg har forstått blir enden på visa ett av følgende scenarier:

  • Viruset muterer til en mildere variant og blir som en sesongforkjølelse.
  • Når "alle" har hatt sykdommen, blir den naturlige immuniteten så høy at viruset ikke lenger utgjør en trussel.
  • Man finner opp en 100% effektiv vaksine og greier å utrydde det (høyst usannsynlig).
  • Man fortsetter som i dag ved å holde viruset på en armlengds avstand og skyve problemet foran seg på ubestemt tid. Etter hvert vil nok mennesker ha fått viruset til at det blir sterkere naturlig immunitet. Sverige er omtrent der nå.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (4 minutter siden):

Ikke vær så negativ, tviler på at vi får tiltak igjen med de nedstengingene det medførte. Tviler på at befolkningen orker enda en rundans, og for hva? Ingenting tilsier det har noe godt for seg å stenge ned igjen. 

Hvis vi kommer dit at det ikke er plass på sykehusene fordi det ligger 80% covidpasienter der i tillegg til alt det andre de behandler i en normalsituasjon så blir det inngripende tiltak, ja. Uansett hva vi "orker" eller ikke. Ingen regjering kommer til å stå med henda i lomma og se på krisescener i helsevesenet.

Blir så irritert når det ikke gjøres en dritt for å forsøke å unngå full bråstopp i samfunnet igjen. Ref. rigide fraværsregler i skolen. Ref. stappfull kollektivtransport i Oslo, selvopplevd i dag, ikke en maske i sikte og "metern" kan du bare hoppe og drite i. Ref. smekkfulle nattklubber hver helg. Ref. alt mulig annet der folk måker seg sammen og puster hverandre i nesa.

Vi vil tydeligvis at alt skal stenge igjen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Det var du som trakk frem spanskesyken her, ikke jeg så jeg bare svarte på hvordan den tok slutt.

Men tror du covid-19 en eller annen gang vil forsvinne av seg selv?

Jeg stilte ikke et spørsmål om hvordan den tok slutt, men påpekte at den tok slutt, selv om H1N1 fortsatt er med oss. Den pandemien verden nå er inne i vil også ta slutt, uten at en trenger å spå så mye i nøyaktig hvordan det vil skje. Det vil være et sammensatt og nyansert bilde, en prosess som vil gå gradvis og i forskjellig takt i forskjellige deler av verden. Det burde også være tydelig etterhvert at dette ikke går i en pen linje, det vil gå både opp og ned, både fremgang og tilbakeslag underveis, men etterhvert vil vi komme dit at pandemien er over, selv om sars-cov-2 fortsatt sirkulerer, men i en langt mindre grad.

Covid-19 vil nok slutte å være det problemet det er nå ja. Etterhvert vil dette gå over. Pandemien vil gå over, det vil så være mer lokaliserte epidemiske utbrudd i noen regioner og land en stund, og det vil etterhvert være begrenset til land som selv i de beste tider har utfordringer i helsesystemet, slik også H1N1 fortsatt er det i noen land. Jeg har aldri sagt at sars-cov-2 blir borte, og har aldri satt likhetstegn mellom en sykdom og en spesifikk fase i dens ankomst og spredning globalt, som pandemien er. Det er forskjellige ting.

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, :utakt said:

Hvis vi kommer dit at det ikke er plass på sykehusene fordi det ligger 80% covidpasienter der i tillegg til alt det andre de behandler i en normalsituasjon så blir det inngripende tiltak, ja. Uansett hva vi "orker" eller ikke. Ingen regjering kommer til å stå med henda i lomma og se på krisescener i helsevesenet.

Blir så irritert når det ikke gjøres en dritt for å forsøke å unngå full bråstopp i samfunnet igjen. Ref. rigide fraværsregler i skolen. Ref. stappfull kollektivtransport i Oslo, selvopplevd i dag, ikke en maske i sikte og "metern" kan du bare hoppe og drite i. Ref. smekkfulle nattklubber hver helg. Ref. alt mulig annet der folk måker seg sammen og puster hverandre i nesa.

Vi vil tydeligvis at alt skal stenge igjen. 

Folk vil bare leve som normalt. Nå er det slik at de som havner på sykehus, og de som dør er som oftest gamle svake mennesker. Vaksinene fungerer dårlig, så hvor lenge tenker du det skal fortsette på denne måten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Folk vil bare leve som normalt. Nå er det slik at de som havner på sykehus, og de som dør er som oftest gamle svake mennesker. Vaksinene fungerer dårlig, så hvor lenge tenker du det skal fortsette på denne måten?

https://www.aftenposten.no/verden/i/lVJXry/viruset-lever-videre-i-usa-men-hverdagen-vender-tilbake-vi-slutter

Til slutt når befolkningen en grad av likegyldighet. Det er begrenset hvor lenge man kan sette livet på pause. Når dugnadsånden ebber ut, får man håpe politikerne har brukt mellomtiden på å oppgradere helsevesenet.

Endret av Fibonacci
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (Akkurat nå):

Folk vil bare leve som normalt. Nå er det slik at de som havner på sykehus, og de som dør er som oftest gamle svake mennesker. Vaksinene fungerer dårlig, så hvor lenge tenker du det skal fortsette på denne måten?

Jeg syns ikke ting som oppfordring til hjemmekontor for de som ønsker det, bruke maske på en buss der passasjerene står kinn mot kinn, og å la skoleelever skrive egenmelding/få foresatte til å bekrefte sykdom i stedet for å dra seg på skolen med symptomer er spesielt inngripende i hverdagen. Men det er små ting som kan gjøre en forskjell. For min del kunne vi godt holdt på med det hele vinteren. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
basillen skrev (14 minutter siden):

For å sette akkurat dette i litt perspektiv:

Kun i én enkelt høyblokk i Oslo kan det bo 200 mennesker. Så det man nå kan gjøre for å få et "visuelt" bilde av sykehustallene er å se for seg at alle beboerne i denne ene høyblokken er innlagt på sykehus med Covid-19, mens samtlige andre mennesker i absolutt alle andre bygninger i hele landet er det ikke.

Likevel er vi altså komme dithen at dette er nok til at sablene rasler om at vi må belage oss på tiltak igjen.

Det har blitt en helt absurd retorikk det siste året hvor det ikke lenger er helsevesenets oppgave å redde oss, men vår oppgave å redde helsevesenet.

Hva tilfører dette perspektivet egentlig? Altså, hvordan er det relevant?

Sykehusene har en begrenset kapasitet som ikke er knyttet opp mot hvor mange mennesker som bor i en enkelt høyblokk i Oslo. Hvis den kapasiteten sprenges er vi kjørt, uavhengig av om jeg, du eller hvermandsen mener det absolutte tallet 200 (eller 2000 for den saks skyld) høres lavt ut.

"Det har blitt en helt absurd retorikk det siste året hvor det ikke lenger er helsevesenets oppgave å redde oss, men vår oppgave å redde helsevesenet."

Litt usikker på hvem som er "oss" og hvem som er "helsevesenet" (de som jobber i helsevesenet er utelukkende oss-er som du og jeg). Men selv dersom man godtar denne adskillelsen: Helsevesenet kan ikke hjelpe oss uten at oss legger til rette for å reddes.

Endret av Cinemarxism
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (1 minutt siden):

Skjønner dem utmerket. Om man har fulgt påbud og det meste av anbefalinger i halvannet år og samtidig nå er fullvaksinert, så er det ikke mye motivasjon for enda en runde med dette når man selv er absolutt minimalt bekymret. Jeg er mer bekymret når jeg beveger meg ut i trafikken enn jeg er for covid-19.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Folk vil bare leve som normalt. Nå er det slik at de som havner på sykehus, og de som dør er som oftest gamle svake mennesker. Vaksinene fungerer dårlig, så hvor lenge tenker du det skal fortsette på denne måten?

Hvorfor er det relevant hvem som havner på sykehus og dør når sykehusene sliter med å holde i gang normal drift og det går utover alle fordi man må ta seg av covid pasienter? Hvorfor er det relevant når helsepersonell blir utslitte og snart ikke klarer mer? Det hjelper ikke at folk er leie av tiltak, man må forholde seg til virkeligheten. 
 

Dessuten er det ikke sant en gang at det bare er gamle og veldig syke som havner på intensiven. Men dette har vi gitt eksempler på i 1,5 år nå, så ikke nødvendig å gjenta det

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Cinemarxism skrev (15 minutter siden):

Hva tilfører dette perspektivet egentlig? Altså, hvordan er det relevant?

Sykehusene har en begrenset kapasitet som ikke er knyttet opp mot hvor mange mennesker som bor i en enkelt høyblokk i Oslo. Hvis den kapasiteten sprenges er vi kjørt, uavhengig av om jeg, du eller hvermandsen mener det absolutte tallet 200 (eller 2000 for den saks skyld) høres lavt ut.

"Det har blitt en helt absurd retorikk det siste året hvor det ikke lenger er helsevesenets oppgave å redde oss, men vår oppgave å redde helsevesenet."

Litt usikker på hvem som er "oss" og hvem som er "helsevesenet" (de som jobber i helsevesenet er utelukkende oss-er som du og jeg). Men selv dersom man godtar denne adskillelsen: Helsevesenet kan ikke hjelpe oss uten at oss legger til rette for å reddes.

Sykehus har alltid, fra tidenes morgen, gjennomgått perioder med press og hektiske uker. Særlig på vinterstid. Dette har _aldri_ tidligere vært god nok grunn til å innføre tiltak som går på tvers av fundamentale rettigheter man skal ha i frie samfunn. Som friheten til å treffe hvor mange man vil, når man vil og hvor man vil.

Hvis vi ikke kan tåle 200 innlagte i en befolkning på over 5 millioner mennesker hvorav opp mot 90 % av den voksne befolkningen er fullvaksinert mot Covid-19 før man begynner å rasle med trusler om tiltak og innføring av "meteren" osv., så er det helt absurd.

Endret av basillen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er det relevant hvem som havner på sykehus og dør når sykehusene sliter med å holde i gang normal drift og det går utover alle fordi man må ta seg av covid pasienter? Hvorfor er det relevant når helsepersonell blir utslitte og snart ikke klarer mer? Det hjelper ikke at folk er leie av tiltak, man må forholde seg til virkeligheten. 
 

Dessuten er det ikke sant en gang at det bare er gamle og veldig syke som havner på intensiven. Men dette har vi gitt eksempler på i 1,5 år nå, så ikke nødvendig å gjenta det

Omtrent alle mennesker i alle yrker gjennomgår perioder med mye arbeidspress hvor man føler seg "utslitt og klarer snart ikke mer."

Likevel har det da aldri vært en forventning tidligere om at andre folk da skal sette livene sine på vent for at man skal få det mindre hektisk på jobb.

Sorry, men det er ikke min oppgave å redde helsevesenet. 

Endret av basillen
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (23 minutter siden):

Så vidt jeg har forstått blir enden på visa ett av følgende scenarier:

 

  • Når "alle" har hatt sykdommen, blir den naturlige immuniteten så høy at viruset ikke lenger utgjør en trussel.

Ja, det er nok riktig, men det blir jo fullstendig umulig å oppnå når man konsekvent holder på med "steng ned alt hver gang flere tester positivt"-politikken. Da skyver man det hele foran seg mens det baller seg opp og flere viruser ligger i dvale, nøyaktig slik som det har skjedd nå.

Denne steng ned, åpne opp-politikken kan sammenligne med de som kurerer bakrus med alkohol, altså bevege seg inn i en permanent og vedvarende vond sirkel.

I og med at vaksinen gjør covid mindre farlig burde jo det være muligheten til å leve normale liv og bli smittet slik at immuniteten kommer etterhvert. Men det spiller liten rolle når VG og Dagbladet gir full gass med sine frykt- og redselsoverskrifter om smittetall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Fnugle said:

Hvorfor er det relevant hvem som havner på sykehus og dør når sykehusene sliter med å holde i gang normal drift og det går utover alle fordi man må ta seg av covid pasienter? Hvorfor er det relevant når helsepersonell blir utslitte og snart ikke klarer mer? Det hjelper ikke at folk er leie av tiltak, man må forholde seg til virkeligheten. 
 

Dessuten er det ikke sant en gang at det bare er gamle og veldig syke som havner på intensiven. Men dette har vi gitt eksempler på i 1,5 år nå, så ikke nødvendig å gjenta det

Sa ikke at det bare er den gruppen. Resten er uansett unntak og ikke normen. 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

Ja, det er nok riktig, men det blir jo fullstendig umulig å oppnå når man konsekvent holder på med "steng ned alt hver gang flere tester positivt"-politikken. Da skyver man det hele foran seg mens det baller seg opp og flere viruser ligger i dvale, nøyaktig slik som det har skjedd nå.

Denne steng ned, åpne opp-politikken kan sammenligne med de som kurerer bakrus med alkohol, altså bevege seg inn i en permanent og vedvarende vond sirkel.

I og med at vaksinen gjør covid mindre farlig burde jo det være muligheten til å leve normale liv og bli smittet slik at immuniteten kommer etterhvert. Men det spiller liten rolle når VG og Dagbladet gir full gass med sine frykt- og redselsoverskrifter om smittetall.

Men, det er jo ikke "steng ned alt hver gang flere tester positivt"-politikken som rår nå, så jeg ser ikke hvorfor det er relevant? Det som har noe å si er om "for mange" blir alvorlig syke eller dør og om sykehusene har kapasitet til å behandle de syke, uavhengig av hvorfor de er syke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

Da er de i gang igjen. Det var den "gjenåpningen". Nå kommer misnøyens vinter. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/L5kdGJ/guldvog-om-oekte-innleggelser-det-kan-bli-mer-krevende-i-dagene-som-kommer

Spør du meg virker det som helsemyndigheter i hovedsak  og ofte uttaler seg kun for å ha dekning foran og bak med "ja men dette forventet vi og presiserer det nå".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
26 minutes ago, basillen said:

Omtrent alle mennesker i alle yrker gjennomgår perioder med mye arbeidspress hvor man føler seg "utslitt og klarer snart ikke mer."

Likevel har det da aldri vært en forventning tidligere om at andre folk da skal sette livene sine på vent for at man skal få det mindre hektisk på jobb.

Sorry, men det er ikke min oppgave å redde helsevesenet. 

Etter noen tiår i IT-bransjen virker mange andre "stressende" jobber med høye krav som tiltalende.

Mye av "overtidspresset" de har utenom kriser er også selvskapt via en machokultur hvor det er "tøft" at man gikk 24-48 timer på vakt. Vel og bra når man får overtidsbetalt og alle tillegg økonomisk :) Men i IT bransjen er det fort slik at man jobber helsa av seg uten at lommeboken vokser i tillegg. I tillegg til at man skal sette seg inn i ny og kompleks materie på rekordtid på egenhånd hele tiden. 

Sympati? Nei - prøv noen av mine år.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/over-130-innlagte---helt-usedvanlig/74505210

Sitat

Akkurat nå herjer både RS-virus, corona og influensa. Folkehelseinstituttet er spesielt bekymret for pågangen av RS-virus på norske sykehus.

Sitat

Forskjellige symptomer. Gjøen sier til Dagbladet at symptomene ved RS-virus og influensavirus er annerledes enn ved coronavirus.

- Ved infeksjon med RS-virus kan man få det man kaller bronkiolitt, som er en nedre luftveisinfeksjon. Da oppstår det en betennelse i de tynne luftrørene i lungene, som kan føre til slim og pustevansker. Dette er noe som oppstår hos små barn.                        

Sitat

Dette er noe som er uvanlig hos barn med corona, forklarer Gjøen.

- Corona gir nesten aldri bronkiolitt hos barn. Med coronavirus kan noen barn utvikle viruslungebetennelse, men det forekommer ikke like ofte. Vi kan skille disse infeksjonene fra hverandre basert på klinikk. Likevel tester vi barna for begge virusene når de kommer inn hos oss, sier han.

Å ha et spedbarn eller syke småbarn hjemme er en påkjenning. Man kan ikke spørre barn som ikke kan snakke om hvordan det står til. Når skal man kontakte lege. Er det rimelig å gjøre det nå, eller er barnet bare litt slapt?

Endret av Subara
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Etter noen tiår i IT-bransjen virker mange andre "stressende" jobber med høye krav som tiltalende.

Prøv en "bransje" der feil avgjørelse pga stress kan føre til at noen i verste fall dauer. 

Jeg tror ikke vi skal sammenlikne, egentlig. Selv om det er kritisk nok hvis et eller annet viktig datasystem konker ut, det er ikke det. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...