Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (8 minutter siden):

Jvel, men hvor skal pengene til å drive et helsevesen komme fra om man "må" stenge ned et samfunn hvert eneste vinterhalvår komme fra da? Og skal man ikke ta høyde for livsstilsykdommer som kommer i kjølvannet av repeterende nedstenginger som kun vil balle på seg i det uendelige? Steng ned så går alt bra?

Har ikke sagt noe om det. Du kan like gjerne bytte brukernavn til Stråmann, for dette var en rekke vel dramatiske retoriske spørsmål. Igjen.

Uavhengig av konsekvenser, tiltak, nedstenging - alt, så man gjøre grep hvis sykehusene står i fare for å ikke kunne tilby hjelp til befolkningen. Dette mener jeg sier seg helt selv.

Jeg er nok også langt mer optimistisk og har ingen tro på at dette skal vare i det uendelige. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (Akkurat nå):

Hvor har du det fra at økonomien har eller kommer til å  kollapse under pandemeien egentlig? Norge har komt seg ut av dette her så langt mye bedre enn sverige med hva anngår økonomiske skader fordi vi hadde en fornuftig tilnærming til det hele for å begrense skadene så mye som mulig med tiltak, oljefondet og går så det ljomer. Det du driver med her vil jeg kalle en veldig stor grad av dramatisering rundt en situasjon som ikke er eller vil være så ille som du prosjekterer. 

Ja, i første omgang ja. Men det er en tid for alt og den norske pengesekken er ikke bunnløs. Og nå snakker du om fortiden, DA VI IKKE HADDE VAKSINE. Og da vil ble lovet PÅ TRO OG ÆRE, av Bent Høie at alt skulle bli normalt igjen når vaksinen kom. Nå er vi der og det trues med ny lockdown. Igjen. Nei, oljefoindet går ikke så det ljomer. Det er bundet opp av fremtidige pensjonsavtaler som mange kanskje må si farvel til.

Så det er ikke så dramatisk? Hva er det som ikke er dramatisk? Corona eller det å stenge ned samfunnet?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Har ikke sagt noe om det. Du kan like gjerne bytte brukernavn til Stråmann.

Uavhengig av konsekvenser, tiltak, nedstenging - alt, så man gjøre grep hvis sykehusene står i fare for å ikke kunne tilby hjelp til befolkningen. Dette mener jeg sier seg helt selv.

Jeg er nok også langt mer optimistisk og har ingen tro på at dette skal vare i det uendelige. 

Ikke stråmann. Jeg skjønner ikke hva du mener. Mener du nedstenging eller mener du noen annet.

Vel, tror du viruset vil gå over av seg selv og at ingen vil bli smittet av covid i fremtiden? Jeg bare spør for jeg aner ikke hva du mener.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Ja, i første omgang ja. Men det er en tid for alt og den norske pengesekken er ikke bunnløs. Og nå snakker du om fortiden, DA VI IKKE HADDE VAKSINE. Og da vil ble lovet PÅ TRO OG ÆRE, av Bent Høie at alt skulle bli normalt igjen når vaksinen kom. Nå er vi der og det trues med ny lockdown. Igjen. Nei, oljefoindet går ikke så det ljomer. Det er bundet opp av fremtidige pensjonsavtaler som mange kanskje må si farvel til.

Så det er ikke så dramatisk? Hva er det som ikke er dramatisk? Corona eller det å stenge ned samfunnet?

Oljefondet har økt sin verdi med over 700 milliarder siden pandemiens start til i dag med fortsatt stabil vekst, så jo jeg vil jo si at det går ganske godt. Nå vet jeg heller ikke når Bent Høie har lovd på tro og ære, kors på halsen osv, at alt skulle bli normalt, at vaksinene skulle være veien ut av pandemien er jo fortsatt tilfelle. Men å leve i en fantasiverden fordi du er sinna på en politiker å ikke ta inn over seg realiteten av situasjonen en står i er ikke konstruktivt. 

Hva vil du vil skal gjøre for å forhindre at sykehusene overbelastes da Morromann?

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Oljefondet har økt sin verdi med over 700 milliarder siden pandemiens start til i dag med fortsatt stabil vekst, så jo jeg vil jo si at det går ganske godt. Nå vet jeg heller ikke når Bent Høie har lovd på tro og ære, kors på halsen osv, at alt skulle bli normalt, at vaksinene skulle være veien ut av pandemien er jo fortsatt tilfelle. Men å leve i en fantasiverden fordi du er sinna på en politiker å ikke ta inn over seg realiteten av situasjonen en står i er ikke konstruktivt. 

Hva vil du vil skal gjøre for å forhindre at sykehusene overbelastes da Morromann?

Å stenge ned økonomien over lengre tid vil ihvertfall sørge for det motsatte av at sykehusene overbelastes. Og det er en tid for alt. Og - det er desverre veldig naivt å tro at befolkningen lydig vil utføre nok en "dugnad" når de nå har tatt to vaksinedoser som de ble lovet skulle bli slutten på dette. For å si det sånn - veldig mange tok ikke vaksinen fordi de var redd for corona, de tok den fordi det ble lovet at det ble veien ut. Men så - trues det med en repetisjon med det samme marerittet som de tok vaksinen for å slippe å oppleve igjen. Du kan si hva du vil, men for veldig mange oppfattes slikt med rette for et tillitsbrudd. Å tro noe annet er desverre naivt. Vi er bare mennesker. Og det er en grense for hvor langt menneskers tålmodighet kan strekkes. Spesielt når vi står ovenfor en stømrkrise og krise i forsyninger.

Sykehus har vært overbelastet før uten at man stengte ned verdiskapningen i samfunnet. Det er tross alt helsevesenets oppgave å redde oss, ikke omvendt. Ingen forlangte nedstenging av samfunnet vinteren 2018 og jula 2016.

Nei, oljefoindet er ikke uendelig og utømmelig. Og uansett lever Norge i en global økonomi. Å fortsette med dette vil ha langt mer alvorlige konsekvenser enn at man mangler en respirator eller må sette opp telt utenfor sykehusene. Men det vil folk fort erfare - med mindre vi har ansvarlige politikere som tør å stå rakrygget å si at "dette må vi leve med".

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (32 minutter siden):

Yes. Problemet er at å øke kapasiteten permanent (utover det man midlertidig har gjort) tar ganske lang tid, og det er ikke så mye man får gjort for å akselerere det uten å forringe kvaliteten. Så sånn er ståa.

Man burde absolutt diskutert om en forringelse av kvalitet kan godtas i en pandemisituasjon. Det er en ting at man har masse tiltak og restriksjoner i noen uker eller måneder. Men det er rimelig drøyt for de friske og raske om de må finne seg i tiltak i flere år for å avhjelpe sykehusene og skåne de utsatte.

Endret av OlavEH
  • Liker 3
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (6 minutter siden):

Man burde absolutt diskutert om en forringelse av kvalitet kan godtas i en pandemisituasjon. 

Ja, det godtas og det har vært situasjonen under det meste av pandemien. I 2020 vedtok man å internutdanne over 3000 sykepleiere til å kunne håndtere intensivpasienter med covid-19 i en nødsituasjon ved behov. En slags midlertidig forringelse av kvaliteten, men mye bedre enn at det ikke er nok folk til å gjøre oppgavene.

https://www.nrk.no/vestland/gir-sykepleiere-intensivopplaering-for-a-vaere-forberedt-pa-nye-smittebolger-1.15380369

Sitat

– Internopplæringen erstatter ikke kompetansen til en intensivsykepleier, men er et viktig tiltak dersom helsetjenesten raskt må mobilisere for høyere intensivkompetanse ved en pandemi-topp, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (5 minutter siden):

Man burde absolutt diskutert om en forringelse av kvalitet kan godtas i en pandemisituasjon. Det er en ting at man har masse tiltak og restriksjoner i noen uker eller måneder. Men det er rimelig drøyt for de friske og raske om de skal måtte finne seg i tiltak i flere år for å avhjelpe sykehusene og skåne de utsatte.

La meg si det sånn: det er slett ikke sikkert og langt fra usannynlig at noen ny nedstenging vil virke neste omgang. Mange vil, MED RETTE, være forbanna over at til tross for at man var lydig i halvtannet år og tok vaksinen skal man fratas friheten  - igjen. Så mange vil bryte de nye reglene som settes og igonrere dem når man vet man vil slippe unna og kun se på det som plagsomme ingrep. Og smitten vil øke. Fordi folk vil møtes og passeseg for å være sikre på at de ikke blir oppdaget. Eller - politifolk selv vil bryte dem eller la være å håndheve coronaregler fordi de synes at det hele har gått for langt - det har faktisk skjedd i en del land.

Et paradoks vil jo være om myndighetene innfører enda mer drakoniske tiltak enn tidligere, fordi folk ikke gidder mer; ja strengere tiltak - mot en fullvaksinert befolkning enn da ingen var vaksinerte.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Ja, det godtas og det har vært situasjonen under det meste av pandemien. I 2020 vedtok man å internudtanne over 3000 sykepleiere til å kunne håndtere intensivpasienter med covid-19 i en nødsituasjon ved behov. En midlertidig forringelse av kvaliteten.

Hvis dette er riktig, er det skuffende hvor liten økningen i intensivkapasitet har vært. Hvor mange intensivsykepleiere har man fra før? Om man får 3000 ekstra hender som kan bidra med deler av oppgavene, synes jeg det er jævlig rart at helsevesenet gir uttrykk for at de sliter en god del når de kommer opp i kanskje 300 innlagt hvorav bare 30-40 % av disse var intensivpasienter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Det som blir realiteten bak denne håndteringen du så kjært ønsker er at vi må ta et valg hvor mange kommer til å unødvendig dø, for er det ikke plass på sykehusene så er det ikke det, et samfunn der du ikke får hjelp dersom du får et hjerteinfarkt eller ender opp som en uskyldig part i en alvorlig trafikkulykke fordi sykehusene er fulle med covid pasienter er ikke et samfunn jeg vertfall vil leve i, da tar jeg heller noen måneder hvor en ikke får ta seg en øl på byen og vri et munnbind over ansiktet når en skal på butikken.

Men mulig jeg har et litt annet syn på det, da jeg har og har hatt et stort behov for disse tjenestene gjennom storparten av pandemien. 

Igjen - dette helsevesenet trenger penger. De tjenestene du sikter til vil vi uansett ikke ha råd til i fremtiden om vi hele tiden skal måtte stenge ned verdiskapningen i samfunnet slik at skatteinntekter som skal finanseiere helsevesenet uteblir. Og nei, dette handler slett ikke bare om å "ta en øl på byen". Det handler også om sosial isolasjon og om hvordan det virker inn på folks psykiske helse., Og økonomoi. Rimelig levestandard og god psykisk helse henger sammen. Angpående "øl på byen". Hva om de som eier disse kneipene og har stått på i årevis opplever konkurs, livsverket i ruiner, enorm gjeldm, samflivsbrudd; boligen på tvangsauksjon? Og kanskje vedkommende ikke orker mer og...."collerterral damage"?

Det er faktisk mennesker som har tatt sitt eget liv under nedstengingene fordi de ikke orket mer, og om vi stenger ned enda mer nå som "gulroten" er borte - hva med de?

Jeg har også behov for et helsevesen, men jeg vet at det ikke er gratis og at det trenger penger.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Vel og bra å auke kapasiteten på sjukehusa, men både plassmangel og mangel på kvalifiserte arbeidere tek tid å bygge opp. Da er det mykje enklare å redusere reiser inn og ut av landet ved å ha færre inn- og ut-reise punkt med pålagt testing samt at hotella i området blir brukt som karantenehotell og isolasjonshotell. Da får man ned tilførselen av stadig ny smitte samtidig som det er mulig å reise for di som må/vil. Reisekapasiteten blir mindre men fordelen blir at lokale tiltak vil slå ned smitten raskt og tiltaksbehovet innad i landet blir minimalt. Med lite smitte blir det og færre mutasjoner og kvardagen ville bli nærmare normalen enn denna "erna-dansen" støre & co ser ut til å omfavne. Det einaste som mangler er støre-panikk slik at morromann får denna nedsteninga han ser i kvart munnbind som dukker opp. Kanskje rørleggeren trygler om nasjonal nedstenging viss oslo går i kne...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (10 minutter siden):

Hvis dette er riktig, er det skuffende hvor liten økningen i intensivkapasitet har vært. Hvor mange intensivsykepleiere har man fra før? Om man får 3000 ekstra hender som kan bidra med deler av oppgavene, synes jeg det er jævlig rart at helsevesenet gir uttrykk for at de sliter en god del når de kommer opp i kanskje 300 innlagt hvorav bare 30-40 % av disse var intensivpasienter.

Hvis det er riktig, hvorfor skulle det ikke være riktig..? Tenk litt nå, man får 3000 ekstra hender som er i stand til å bidra ved akutt behov. Disse 3000 sykepleierne har likevel andre oppgaver fra før av hvor det også er stort behov for dem, slik at det skal en god del til før man kjører for mange underkvalifiserte inn i en nasjonens viktigste arbeidsoppgaver. Man har ikke uendelig tilgang på personell og kompetanse, og disse som har fått etterutdanning er ikke av samme kvalitet som det en ordinær intensivsykepleier er. Alt henger sammen og er en kabal som må gå opp.

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Igjen - dette helsevesenet trenger penger. De tjenestene du sikter til vil vi uansett ikke ha råd til i fremtiden om vi hele tiden skal måtte stenge ned verdiskapningen i samfunnet slik at skatteinntekter som skal finanseiere helsevesenet uteblir. Og nei, dette handler slett ikke bare om å "ta en øl på byen". Det handler også om sosial isolasjon og om hvordan det virker inn på folks psykiske helse., Og økonomoi. Rimelig levestandard og god psykisk helse henger sammen. Angpående "øl på byen". Hva om de som eier disse kneipene og har stått på i årevis opplever konkurs, livsverket i ruiner, enorm gjeldm, samflivsbrudd; boligen på tvangsauksjon? Og kanskje vedkommende ikke orker mer og...."collerterral damage"?

Greiene er at vi aldri har stengt ned verdiskapningen, og de største konsekvensene som har rammet oss økonomisk har dreid seg om globale faktorer og har hatt svært lite å gjort med lokale faktorer internt i Norge. Og tror du et skadeskutt helsevesen som ikke kan ta vare på befolkningen sin vil være bra for den psykiske helsen til folk? Jeg tror ikke det vertfall. En kan ikke legge all skyld på tiltakene, det en skal skylde på er pandemien, tiltakene er og har alltid vært en skadebegrensning, ikke en skadegrunn.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Hvis det er riktig, hvorfor skulle det ikke være riktig..? Tenk litt nå, man får 3000 ekstra hender som er i stand til å bidra ved akutt behov. Disse 3000 sykepleierne har likevel andre oppgaver fra før av hvor det også er stort behov for dem, slik at det skal en del til. Man har ikke uendelig tilgang på personell og kompetanse, og disse som har fått etterutdanning er ikke av samme kvalitet som det en ordinær intensivsykepleier er. Alt henger sammen og er en kabal som må gå opp.

Ja, og da bør man i større grad være villig til å tåle at dette akutte behovet kan oppstå. Google-søk gir meg at det er 2600 intensivsykepleiere i Norge. Og disse 3000 som kunne bistått med visse oppgaver om nødvendig. Likevel skrikes det opp så snart man nærmer seg kanskje 300 innlagte og 100 intensivpasienter. Hele greia er egentlig en diger falitterklæring for hva helsesystemet i Norge tåler i en situasjon som er litt utover det normale. Samt hvor store tiltak/restriksjoner vi må/er villig til å iverksette og hvor lenge disse kan vedvare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...