Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Verm skrev (40 minutter siden):

Selvfølgelig er det mulig å bli mer eller mindre kvitt Corona-viruset. Spørsmålet er om vi vil. Ingen har påstått at det vil være enkelt.

På lang sikt blir ein nok meir eller mindre kvitt koronaviruset uansett, på same måten som at H1N1-influensavirus i dag er ein del av den vanlege sesonginfluensaen, og til og med var heilt vekke ein periode fram til det vart introdusert på nytt etter smitte frå griser.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (På 28.10.2021 den 11.27):

 

Man ser jo her konskvenser av hard nedstegning og tiltak nå.

RS virus går hardt utover mange barn nå, høyeste antall overdosedødsfall på et år siden tidlig 2000tallet og 2021 ser ikke noe bedre ut, forkjølelser som setter folk like hardt ut som influensa.

Hva er neste?  At de forteller om økning av relativt unge pasienter som kommer med hjerteproblemer grunnet inaktivitet ,langt  høyere belegg på fysio og i psykatri , kostnaden bare i flere overdosedødsfall har alene tatt langt langt flere unge liv enn hva covid har gjort selv om man dobbelt eller trippelt antall døde rundt covid(men de unge livene er vel ikke så viktig skrike høyt om og bli hysteriske over, de fleste er jo beskyttet mot den delen av samfunnet).

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Man ser jo her konskvenser av hard nedstegning og tiltak nå.

RS virus går hardt utover mange barn nå, høyeste antall overdosedødsfall på et år siden tidlig 2000tallet og 2021 ser ikke noe bedre ut, forkjølelser som setter folk like hardt ut som influensa.

Hva er neste?  At de forteller om økning av relativt unge pasienter som kommer med hjerteproblemer grunnet inaktivitet ,langt  høyere belegg på fysio og i psykatri , kostnaden bare i flere overdosedødsfall har alene tatt langt langt flere unge liv enn hva covid har gjort selv om man dobbelt eller trippelt antall døde rundt covid(men de unge livene er vel ikke så viktig skrike og bli hysteriske over, de fleste er jo beskyttet mot den delen av samfunnet).

 

 

 

 

Tiltak og nedstenging har også m.a. medført auke i eteforstyrringar. Det er ikkje problemfritt med tiltak eller nedstenging, og det er jo også difor at FHI heile tida (etter den fyrste nedstenginga) har sagt at alle tiltak må vere forholdsmessige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hvordan en vrir å vender på det så har vi vært gjennom en pandemi ingen viste utfallet av, å legge all skyld på tiltakene er en feilslutning for å si det mildt. Hadde vi ikke hatt noen tiltak å latt folk dø som fluer å fått 100K+ som sliter med ettervirkningene av korona slik de har i sverige nå tror jeg det ikke hadde stått så mye bedre til med disse statistikkene. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Uansett hvordan en vrir å vender på det så har vi vært gjennom en pandemi ingen viste utfallet av, å legge all skyld på tiltakene er en feilslutning for å si det mildt. Hadde vi ikke hatt noen tiltak å latt folk dø som fluer å fått 100K+ som sliter med ettervirkningene av korona slik de har i sverige nå tror jeg det ikke hadde stått så mye bedre til med disse statistikkene. 

Må vel ikke alltid være Tiltak vs ikke noe tiltak når man diskutere konskvenser ? Når man ser på hvordan Oslo ble stengt ned så vil jeg tro mange av oss satt der med en følelse at dette var alt for strengt og totalt unødvendig..Noe flere meningsmålinger viste jo lenger i det man kom..

Og du samt alle andre her inne som er veldig pro alle tiltak kan ikke gjemme unna det faktum at forventet levealder i Norge er 81,5år, median alder på covid døde er 84år. Overdosedødsfall i 2020 var gjennomsnittsalderen for menn 43,2 år og for kvinner 47,6 år (2021 ser det ut som det blir lavere gjennomsnitt på alder)slike ting er viktig få med når man skal evaluerer tiltakene, byrden av de og konsekvenser..Om ikke annet for neste runde med et virus man ikke kjenner så godt til..

Kunne man som eks opprettholdt lavterskel tilbud til narkomane og psykisk syke bedre, måtte man stenge ned all fysisk trening, er ting som dette jeg snakker om rundt tiltak. 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, DaniNichi said:

Må vel ikke alltid være Tiltak vs ikke noe tiltak når man diskutere konskvenser ? Når man ser på hvordan Oslo ble stengt ned så vil jeg tro mange av oss satt der med en følelse at dette var alt for strengt og totalt unødvendig..Noe flere meningsmålinger viste jo lenger i det man kom.

Hmm. Denne skjønte jeg ikke helt. Var det meningsmålingene som viste at tiltakene var 'alt for strengt og totalt unødvendig'?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (17 minutter siden):

Må vel ikke alltid være Tiltak vs ikke noe tiltak når man diskutere konskvenser ? Når man ser på hvordan Oslo ble stengt ned så vil jeg tro mange av oss satt der med en følelse at dette var alt for strengt og totalt unødvendig..Noe flere meningsmålinger viste jo lenger i det man kom..

Og du samt alle andre her inne som er veldig pro alle tiltak kan ikke gjemme unna det faktum at forventet levealder i Norge er 81,5år, median alder på covid døde er 84år. Overdosedødsfall i 2020 var gjennomsnittsalderen for menn 43,2 år og for kvinner 47,6 år (2021 ser det ut som det blir lavere gjennomsnitt på alder)slike ting er viktig få med når man skal evaluerer tiltakene, byrden av de og konsekvenser..Om ikke annet for neste runde med et virus man ikke kjenner så godt til..

Kunne man som eks opprettholdt lavterskel tilbud til narkomane og psykisk syke bedre, måtte man stenge ned all fysisk trening, er ting som dette jeg snakker om rundt tiltak. 

 

Hindsight is 20/20 som de sier. Jeg sitter jo med en PTSD diagnose som oppsto sommeren 2020 samt hatt behov for veldig mye ellers helsehjelp det siste året + , så jeg er veldig klar over hvilken begrensinger som har oppstått ved disse tilbudene og hvilket umenneskelig byråkrati en har måtte gått gjennom for å få den behandlingen en har trengt. Den store forskjellen mellom meg og deg da er at jeg i større grad er pro tiltak fordi tiltakene faktisk har muliggjort denne behandlingen for meg da sykehusene har hatt kapasitet til dette, selv om det ikke har vært helt optimalt, ting kunne blitt gjort bedre helt sikkert, men på slutten av dagen har Norge klart seg utrolig bra gjennom dette sammenlignet med mange andre europeiske land og tiltaks graden har vært relativ lav sett opp mot andre land. Er det en egoistisk holdning av meg at jeg forventer friske mennesker skal ofre litt av friheten sin for at helsevesenet har skulle kunne tatt vare på meg? Kanskje, men jeg er vertfall glad for å ha bodd i et land som Norge under dette her :) 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Sverige hadde omtrent ingen tiltak i starten av pandemien og har også like ille utbrudd av RS-virus. De måtte jo til slutt gi etter fordi situasjonen ble for ille.  Koronakommisjonen har slaktet Sveriges strategi.

Det finnes ingen korrekt eller bra løsning på situasjonen vi er i. Det er liksom pest eller kolera. Men jeg tror vi har tatt med oss for lite lærdom med oss videre. Det ser man jo når man er på butikken. Folk har blitt slappe igjen med å holde seg hjemme når man er syk. Man praktiserer ikke hyppig lufting på skole og i barnehage eller har fokus på ventilasjonsanlegg. Man har overdrevent fokus på spriting og håndvask. Hadde man lyttet mer til råd om luftsmitte så tror jeg man hadde hatt en mer dempet sesong med diverse luftveisinfeksjoner nå. Og mer bruk av munnbind.

Lurer på hvordan det står til med RS smitten i Finland? Jeg mener de har hatt veldig fokus på dette med luftsmitte på skole og barnehage. Hadde vært interessant å sett om de klarer seg bedre med RS og slikt nå.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tvivlar på att det är noe land som har klarat sig väldigt bra genom pandemin med tanke på de kriterierna som det har snakkats om nu på slutet. 

Det fria landet med en rimelig nivå på korona smitte där allt har varit öppet och man också fått normalt med trening för immunförsvaret tror jag ikke finns. 

Er det ens noe land som har haft färre tilltak än Norge samtidigt som de ikke haft många fler sjuka och döda?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Hindsight is 20/20 som de sier. Jeg sitter jo med en PTSD diagnose som oppsto sommeren 2020 samt hatt behov for veldig mye ellers helsehjelp det siste året + , så jeg er veldig klar over hvilken begrensinger som har oppstått ved disse tilbudene og hvilket umenneskelig byråkrati en har måtte gått gjennom for å få den behandlingen en har trengt. Den store forskjellen mellom meg og deg da er at jeg i større grad er pro tiltak fordi tiltakene faktisk har muliggjort denne behandlingen for meg da sykehusene har hatt kapasitet til dette, selv om det ikke har vært helt optimalt, ting kunne blitt gjort bedre helt sikkert, men på slutten av dagen har Norge klart seg utrolig bra gjennom dette sammenlignet med mange andre europeiske land og tiltaks graden har vært relativ lav sett opp mot andre land. Er det en egoistisk holdning av meg at jeg forventer friske mennesker skal ofre litt av friheten sin for at helsevesenet har skulle kunne tatt vare på meg? Kanskje, men jeg er vertfall glad for å ha bodd i et land som Norge under dette her :) 

 

Fnugle skrev (1 time siden):

Sverige hadde omtrent ingen tiltak i starten av pandemien og har også like ille utbrudd av RS-virus. De måtte jo til slutt gi etter fordi situasjonen ble for ille.  Koronakommisjonen har slaktet Sveriges strategi.

Det finnes ingen korrekt eller bra løsning på situasjonen vi er i. Det er liksom pest eller kolera. Men jeg tror vi har tatt med oss for lite lærdom med oss videre. Det ser man jo når man er på butikken. Folk har blitt slappe igjen med å holde seg hjemme når man er syk. Man praktiserer ikke hyppig lufting på skole og i barnehage eller har fokus på ventilasjonsanlegg. Man har overdrevent fokus på spriting og håndvask. Hadde man lyttet mer til råd om luftsmitte så tror jeg man hadde hatt en mer dempet sesong med diverse luftveisinfeksjoner nå. Og mer bruk av munnbind.

Lurer på hvordan det står til med RS smitten i Finland? Jeg mener de har hatt veldig fokus på dette med luftsmitte på skole og barnehage. Hadde vært interessant å sett om de klarer seg bedre med RS og slikt nå.

 

fredrik2 skrev (51 minutter siden):

Tvivlar på att det är noe land som har klarat sig väldigt bra genom pandemin med tanke på de kriterierna som det har snakkats om nu på slutet. 

Det fria landet med en rimelig nivå på korona smitte där allt har varit öppet och man också fått normalt med trening för immunförsvaret tror jag ikke finns. 

Er det ens noe land som har haft färre tilltak än Norge samtidigt som de ikke haft många fler sjuka och döda?

Vi kan i det minste være enig at hindsight er 20/20 og at Norge heldigvis har hatt det lettere enn mange andre land🙂

Norge , da utenom Oslo vil jeg si har hatt det ganske lett gjennom dette.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er veldig mange av de jeg kjenner forkjølete, så det spørs om samfunnet villle gått rundt hvis alle med symptomer skulle holdt seg hjemme. Og testingen har gått ned.

Så får vi håpe at at nyse- og hostehygienen har forbedret seg i befolkningen som et resultat av pandemien. At folk har lært at det er papirlommetørklær som gjelder eller albuen hvis man mangler det. Håndspriten bør fredes en god stund fremover i fremtiden.

Lenke til kommentar
Sitat

Fullvaksinerte Andrea Torine (28) blei akutt sjuk på jobb: – Eg vart overraska og skremd

image0%2B%252810%2529e.jpeg?chk=665FA8
 
KORONA: Førre veke blei Andrea Torine Solvik smitta av korona. – Ein kjenner seg jo beskytta når ein er vaksinert, så eg blei sett ut. Den siste tida har ein høyrt mest om smitte hos barn, men pandemien er ikkje over enno, seier ho. Foto: Privat
29.10.21 19:45
Åpne deleknapper for artikkelen

Sjukepleiaren frå Førde undrast kvifor helsepersonell ikkje blir prioriterte til tredje dose av koronavaksinen.

 For abonnentar

Til dagleg jobbar Andrea Torine Solvik frå Førde som sjukepleiar. Førre torsdag blei ho smitta av korona. Solvik trur ho blei smitta på jobb.

– Eg vart akutt sjuk på jobb og måtte reise heim. Då hadde eg feber, vondt i kroppen, hoste og høg puls. I tillegg har eg mista all smak og luktesans. Eg kunne like gjerne ha ete kattemat. Først tenkte eg at det var influensa, seier Solvik.

Men alle tre testane gav positivt utslag på koronaviruset.

– Eg er jo fullvaksinert, og har tatt alle forholdsreglar. På fritida har eg berre vore med sambuaren min, så eg vart overraska og skremd. Eg las ein artikkel der nokre forskarar hevda at vaksinen kan misse opptil 30 prosent av effekten etter tid. Eg hadde lenge tenkt at eg sjølv ikkje var så veldig utsett for å bli sjuk, men der tok eg feil, seier ho.

Meiner helsepersonell bør få tredje dose

Solvik reagerer på at helsepersonell ikkje blir prioriterte til dose tre. Regjeringa har bestemt at to grupper av pasientar med alvorleg svekt immunforsvar får tilbod om tredje dose. Også eldre over 65 år får tilbod om oppfriskingsdose.

 

image5.jpeg?chk=57C006
 
SJUKEPLEIAR: Smittevern pregar framleis mykje av arbeidskvardagen til Solvik. – Når vi går frå jobb, kan vi aldri vite heilt sikkert om vi har blitt smitta eller ikkje. For å sikre oss brukar vi framleis munnbind, briller og visir. Eg har ingen underliggande sjukdomar, så eg blei ikkje direkte redd då eg fekk påvist smitte. Men eg tenkte med ein gong på pasientane mine, seier førdianaren. Foto: Privat

– Eg har full forståing for at dei med svekt immunforsvar skal få vaksinen først. Men ein bør planlegge at helsepersonell også får han. Eg fekk aldri noko konkret svar frå FHI om kva dei tenker, seier Solvik, som sjølv har kontakta myndigheitene om tematikken.

Sjå svaret frå FHI lenger nede i saka.

Solvik saknar eit haldepunkt når det kjem til oppfriskingsdose av helsepersonell. Ho håpar at det snart kjem informasjon om dette.

– Er det på agendaen deira eller ikkje? Er det naudsynt? Eg meiner det bør vere det, i alle fall på sjukehus kor vi dagleg møter alle slags sjukdommar. Det er ikkje samfunnsøkonomisk lønsamt at fleire sjukepleiarar blir tekne ut av jobb, seier ho.

Solvik jobbar som sjukepleiar på akuttmottaket på Kalnes sjukehus i Fredrikstad. Ho starta midt i koronapandemien og har fått kjenne på bemanningsproblematikken.

– Det var kjekt med ein klapp på skuldra då korona starta, men det er framleis eit pressa yrke. Om nokon er sjuke, må vi andre trø til. Viss ikkje kan det gå utover liv og helse. Det finst ikkje noko val, seier ho.

Blir vurdert av FHI

Assisterande direktør Geir Bukholm i FHI skriv i ein e-post til Firda at helsepersonell over 65 år får tilbod om tredje dose av koronavaksinen.

– Kvifor er ikkje helsepersonell prioritert til dose tre? Kva vurdering ligg til grunn for dette?

– For helsepersonell under 65 år vil vurderinga vere om ein tredje dose vil redusere risikoen for at smitta fullvaksinerte helsearbeidarar kan overføre smitte til pasientar. Vi vil snart komme med vurderingar rundt dette, skriv Bukholm.

– Kan det bli aktuelt å anbefale ein tredje vaksinedose for alle vaksne også i Norge?

– Vi følger vaksineeffekten i den norske befolkninga heile tida. Førebels ser vi ikkje teikn til at friske under 65 år har noko svekt vern mot alvorleg sjukdom, når dei er vaksinerte med to dosar mRNA-vaksine. Dette kan endre seg, og vi vil reagere dersom det skulle komme teikn på ei slik utvikling. Vi vil anbefale ein tredje dose dersom vi ser teikn til redusert vaksineeffekt for dei under 65 år, opplyser FHI.

https://www.firda.no/fullvaksinerte-andrea-torine-28-blei-akutt-sjuk-pa-jobb-eg-vart-overraska-og-skremd/s/5-15-1312290

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (17 timer siden):

Man ser jo her konskvenser av hard nedstegning og tiltak nå.

RS virus går hardt utover mange barn nå, høyeste antall overdosedødsfall på et år siden tidlig 2000tallet og 2021 ser ikke noe bedre ut, forkjølelser som setter folk like hardt ut som influensa.

Hva er neste?  At de forteller om økning av relativt unge pasienter som kommer med hjerteproblemer grunnet inaktivitet ,langt  høyere belegg på fysio og i psykatri , kostnaden bare i flere overdosedødsfall har alene tatt langt langt flere unge liv enn hva covid har gjort selv om man dobbelt eller trippelt antall døde rundt covid(men de unge livene er vel ikke så viktig skrike høyt om og bli hysteriske over, de fleste er jo beskyttet mot den delen av samfunnet).

Media og andre vinkler det som om den eneste helsefaren som eksisterer og som vi skal passe oss for er covid-19 og ikke noe annet. Men jeg er 100% sikker på at nedstengingstiltakene vil medføre at andre helseproblemer baller seg opp, noe so  igjenkan belaste helsevesenet i fremtiden - uten at jeg mener man må stenge ned samfunnet og ruinere oss i det uendelige av den grunn. Det er en kjennsgjerning at inaktivitet fører til vektproblmer og for mange også til deporesjon, pillemisbruk og alkoholimse, og av det hjerteproblemer, diabetes, og ja, etterhvert også kreft, som for eksempel kreft i lever og bukspyttkjertel samt svekket immunforsvar. Å holde på med nedstenging og sosial isolasjon for et enkeltvirus i det uendelige blir som å kurere bakrus med alkohol, ma n skyver problemene foran seg slik at man havner i en evig spiral og vond sirkel, samtidig som økonomien kommer til å blø noe som også forverrer folks helse. Alt for mange tenker kun gevinst og ikke skadevirkninger. Det stirres blindt på antall smittede samtidig som vi står ovenfor en strømkrise og kanskje også økonomisk ruin; og så skal folk sendes ut på NAV igjen mens man ikke har råd til å betale for strøm?

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (16 timer siden):

Uansett hvordan en vrir å vender på det så har vi vært gjennom en pandemi ingen viste utfallet av, å legge all skyld på tiltakene er en feilslutning for å si det mildt. Hadde vi ikke hatt noen tiltak å latt folk dø som fluer å fått 100K+ som sliter med ettervirkningene av korona slik de har i sverige nå tror jeg det ikke hadde stått så mye bedre til med disse statistikkene. 

Jeg var for tiltakene da vi ikke hadde noen vaksiner og da man kjente lite til viruset og hvor farlig det kunne være. Men nå har vi vaksiner, og vi vet at viruset er kommet for å bli for alltid så da må vi leve igjen. Det finnes ikke noe alternativ til det. Det vil ihvertfall være ufattelig destruktivt å fortsette å kjøre på med nedstengingstiltak i det uendelige etter at folk flest har fått vaksinen. En ting er at folk da vil ha mistet alt håp de hadde under de forrige nedstenginene; de ble fortalt at de skulle få livene sine tilbake når vaksinen kom; hva skal de fortelle folk i denne runden da?; en annen ting er at mange kommer til å bli forbanna og ganske mange, kanskje de fleste, slett ikke vil være med på mer "dugnad" men gjøre hva de kan for å omgå og bryte reglene; så det er ikke sikkert at en ny nedstenging vil virke på å få færre smittede. Og - det kan sette hele vaksineprogrammet i fare. Jeg vil bare legge til her så det ikke misforstås at jeg er FOR og 101% for at de som trenger og ønsker det skal få boostervaksine, men mange vil da nekte fordi de vil føle at myndighetene har lurt og løyet til dem og vi vil se grobunn for oppslutning rundt konspirasjonsteorier - selv om slikt er mindre utbredt i Norge er man ikke immune mot det her. Vi kommer til å se flere demonstrasjoner og kanskje også en oppblomstring av en illegal økonomi som i forbudstiden, med ulovlige sosiale møteplasser, barer/restauranter/teatere som holdes åpent i det skjulte; kanskje på sikt. Mer nedstenging vil gjøre vondt verre, det er jeg 100% sikker på. Og det vil ødelegge den unike tilliten vi i Norge har mellom stat og innbyggere. Det var den som gjorde at man var så vellykket i å slå ned smitte i første runde. Det vil ikke skje igjen.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Jeg var for tiltakene da vi ikke hadde noen vaksiner og da man kjente lite til viruset og hvor farlig det kunne være. Men nå har vi vaksiner, og vi vet at viruset er kommet for å bli for alltid så da må vi leve igjen. Det finnes ikke noe alternativ til det. Det vil ihvertfall være ufattelig destruktivt å fortsette å kjøre på med nedstengingstiltak i det uendelige etter at folk flest har fått vaksinen. En ting er at folk da vil ha mistet alt håp de hadde under de forrige nedstenginene; de ble fortalt at de skulle få livene sine tilbake når vaksinen kom; hva skal de fortelle folk i denne runden da?; en annen ting er at mange kommer til å bli forbanna og ganske mange, kanskje de fleste, slett ikke vil være med på mer "dugnad" men gjøre hva de kan for å omgå og bryte reglene; så det er ikke sikkert at en ny nedstenging vil virke på å få færre smittede. Og - det kan sette hele vaksineprogrammet i fare. Jeg vil bare legge til her så det ikke misforstås at jeg er FOR og 101% for at de som trenger og ønsker det skal få boostervaksine, men mange vil da nekte fordi de vil føle at myndighetene har lurt og løyet til dem og vi vil se grobunn for oppslutning rundt konspirasjonsteorier - selv om slikt er mindre utbredt i Norge er man ikke immune mot det her. Vi kommer til å se flere demonstrasjoner og kanskje også en oppblomstring av en illegal økonomi som i forbudstiden, med ulovlige sosiale møteplasser, barer/restauranter/teatere som holdes åpent i det skjulte; kanskje på sikt. Mer nedstenging vil gjøre vondt verre, det er jeg 100% sikker på. Og det vil ødelegge den unike tilliten vi i Norge har mellom stat og innbyggere. Det var den som gjorde at man var så vellykket i å slå ned smitte i første runde. Det vil ikke skje igjen.

Tenker selv det ikke er noe vits å ha en så fatalistisk holdning til det hele, blir det noen nye tiltak en periode fordi det er fare for sykehuskapasiteten skal vi nok tåle det, men ingenting er hugget i stein rundt hva som faktisk kommer til å skje, absolutt alt baserer seg på kapasiteten til helsevesenet nå, blir denne presset blir det nye tiltak enten en like det eller ikke. Er det kjipt? helt klart, men blir det nødvendig så blir det nødvendig å noe jeg tror storparten av det norske folk skal tåle. Noen illegal økonomi med undergrunnsrestauranter, barer, teater og sosiale møteplasser tror jeg nok ikke vi får se med tanke på at disse tjenestene har vært tilgjengelige stort sett undere hele pandemien i storparten av landet sett bort fra helt i starten når hele landet ble litt krampeakti nedstengt i et par måneders tid, å dit kommer vi aldri tilbake til. 

Når tilbudet om en 3. dose og kommer på agendaen for alle som ønsker det skal jeg og brette opp erme å ta den så fort det er min tur. Når det kommer til ting som at folk føler myndighetene har løyet til de om at 2 doser skulle være nok osv. for så være, vi kan ikke leve basert på at enkelte blir sure på grunn av faktorer myndighetene ikke hadde noen kontroll over, vi må leve i realiteten der nye varianter har gjort vaksinene mindre effektive som har ført med seg et behov for flere booster doser. Om dette medfører at enkelte da velger å leve i konspirasjons fantasier er selvfølgelig dumt, men endrer fortsatt ikke realiteten av situasjonen. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enig med Evil-Duck. Förstår ikke den fatalistiska svart vita holdningen mot eventuellt nya tilltak hvis det blir nödvändigt. 

Hvis man ser på Europa nu så är det väl många länder som faktiskt fremdeles har en del tilltak och några till och med hårda men i Norge är det en del som är livrädda for till och med tanken på nya tilltak hvis det blir nödvändigt.

För att vara tydligt. Nu er det inget som tyder på att man kommer införa nya tilltak hvis man ikke anser det nödvändigt med tanke på helsevesenet (förutom kanske några lokala) och man ser helt klart mer på inlagda och döda än smittetall. Norge är ikke i närheten av att föra noen null covid, null döda strategi som en del påstår. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...